Dy napísal:V tomto prípade sa musím zastať VÚC. Všeobecne povedané, strediská sú hlavné a pomocné. Hlavné v TT VÚC sú v: TT+SE+DS. Pričom je známe, že napríklad v Holíči, Peišťanoch a pri Galante sú menšie objekty, kde je posypový materiál a unimobunka, čo znamená, že tu kľudne môže zostať 1-2 sypače. Problémom však je, že tu nie sú vytvorené podmienky: chýbajú telekomunikačné prostriedky, lepší komfort pre prípadné nocovanie, stravovanie.
Ja velmi dobre poznam situaciu ohladne stredisk, kedysi som im rozdeloval financne prostriedky na udrzbu, ktore boli samozrejme obmedzene - stacilo to akurat na prezitie. Tie hlavne su Spravy a udrzby (SU) a tie pomocne su strediska pre vykon zimnej sluzby patriace pod prislusnu SU. Kedysi ich bolo 36 v ramci celeho Slovenska, podla povodnych okresov ake boli pred reformou verejnej spravy, lebo kedysi to boli Okresne spravy ciest (OSC) - samostatne pravne subjekty.
Priklad TTSK: Tri SU ako si spomenul TT, SE, DS (kedysi GA - teraz patriace NDS okrem podpornych stredisk)
SU DS: strediska Velky Meder, Samorin
SU GA: strediska Sered, Sala (hlavna SU je teraz SSUR GA)
SU SE: strediska Holic, Myjava, Sekule
SU TT: strediska Bukova, Cervenik, Piestany
tieto strediska su menej vybudovane, presne tak ako si spomenul a sluzia na podporu udrzby hlavne v zime, samozrejme aj v lete. Niektre z nich su len skladky posypoveho materialu, ale niektore su vybudovane skoro na urovni SU.
Dy napísal:Čo sa týka stredísk údržby pri diaľniciach (SSUD) ... nechcem byť zlý, ale budem, štát nijako nekomunikuje s VÚC o tom, kde budú tieto strediská, dokonca zima r. 2005 ukázala celej SR ako NDS, a.s. dokáže robiť zimnú službu tam, kde diaľnica končí - že vlastne nijako a nech ten sneh odhrnie SSC, teda VÚC. Problematika "spoločných úsekov". Takže keď je tu takáto komunikácia, tak potom je lepšie, keď si každý VÚC postaví nové-svoje strediská.
SSUD boli a su budovane a dimenzovane na udrzbu dialnice = liniovej stavby, nikdy nemali kapacity na udrzbu ostatnej cestnej siete a nikdy ju ani neudrzovali. Teraz je uz trend iny. NDS, SSUD/SSUR nemoze robit zimnu sluzbu na cestach, ktore nema v sprave t.j. na cudzom majetku pokial si prislusna VUC alebo SSC tuto sluzbu neobjedna, bez objednavky (staci telefonicka, tak su postavene zmluvy) si nikto nedovoli manipulovat na cudzom majetku. NDS, SSC alebo VUC nie su charitativne organizacie, neplati to vsak v pripade kalamitnych situacii alebo ked ine subjekty poziadaju o vypomoc. Takato situacia vznikla minuly rok na Liptove a Kysuciach. NDS poslala na Kysuce snehovu frezu dokonca az z SSUD Trnava, nebol s tym problem, lebo vsetci su srdcom cestari - jedna rodina, ktora vsak musi respektovat legislativu a poziadavky a prostredie trhu.
Dy napísal:A čo sa týka novej techniky - štát to odignoroval celých 13 rokov, aj údržbu+opravy takto odignoroval, takže ja som názoru, že nikto z MDPT ani NDS ani SSC nemá právo hodnotiť, čo robia alebo nerobia VÚC. Až príde k situácii, že SSC sa rozhodne dať účelovo viazanú investíciu 5 mld. SKK pre všetky VÚC na nákup sypačov+kosačiek atď., tak potom budú VÚC poslúchať, keď NDS dá účelovo viazané 2 mld. SKK na zabezpečenie ciest v okolí diaľnic aj napájanie atď., tak potom budú VÚC poslúchať.
Stat odignoroval celu udrzbu a opravy celoplosne, treba si uvedomit ze v tom obdobi az do roku 2000 boli SU, ktore su teraz pod VUC, sucastou gigantu zvaneho SSC (SSC+NDS+SU VUC=SSC). SSC alebo NDS nema teraz preco dat investiciu pre VUC. Kazda VUC je samostatny subjekt s vlastnym rozpocom, vydavkami/nakladmi a prijmami, u ktorej si napr. SSC objednava udrzbu ciest I. triedy. Ked SSC nie je spokojna, alebo nechce, moze si udrzbu objednat inde. Ak su zmluvne zaviazani tak SSC ma co hovorit do udrzby a VUC posluchat, ktoru jej VUC vykonava, lebo si ju objednala a za nu aj zaplati. Kazda VUC moze ziadat o prispevok stat ale nie NDS alebo SSC.
Pozn: Dialnicne privadzace a krizovatky si NDS udrzuje sama.
Dy napísal:To ako šafári VÚC, to nie je v tomto štáte nič oproti tomu ako tu šafári NDS, a.s. - reagujem keďže sa jedná o akési SSÚD a SSÚR.
Ako safari NDS k tomu sa ja vyjadrovat nemozem, ak mas nejake podozrenia sem sa s nimi...
...reagoval som na dany clanok ku konkretnej situacii. Urcite poznas pripad ZA VUC ako sa tam vykonavala udrzba ako sa kto nabaloval a ze si u SSC nechavala preplacat az 3000% reziu a ake zisky mali z udrzby ciest I triedy a ake nekrestanske peniaze si za udrzbu uctovali.....takze VUC nie su az take chudence do akeho svetla ich stavias. Samozrejme je to ojedinely pripad, to co niektore VUC dokazali: postavit sa na vlastne nohy (uvery) bez pomoci statu klobuk dolu, ale niektore isli len a len za biznisom vyvolenych a tak aj dopadli. Ale to zalezi aku pravnu formu a organizacnu strukturu spravcovstva ciest si jednotlive VUC zvolili.
SSUD a SSUR nie su akesi, ak bude zaujem mozem podrobne vysvetlit ake su vztahy, kto co udrzuje pre koho, ako jednotlive strediska vznikali...atd