Cestná sieť v SR a Európska Únia

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Cestná sieť v SR a Európska Únia

Odoslaťod Dialniciar » 09. Máj 2006 11:19

Táto téma sa bude venovať cestnej sieti v SR a EÚ, teda legislatívnym záležitostiam ako aj finančnej časti. Bude tu to, čo by si želala EÚ vo vzťahu k cestnej infraštruktúre v SR a to, čo sa naozaj bude realizovať za peniaze EÚ.

Dnes táto téma bude skôr v menšom rozsahu, väčší rozmer nadobudne po roku 2007.

Písať sa tu bude o cestnej sieti ako o celku, tým myslím, že diaľnice tu budú spomenuté len okrajovo.

Viem, že je na fóre viac tém o EÚ, avšak ja si myslím, že treba ľudí vzdelávať a hlavne EÚ bude dávať SR rádovo 10-tky mld. SKK len na cestnú infraštruktúru ďalších niekoľko 10 rokov, takže bude dobré sledovať to, kam budú tieto peniaze smerovať. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 10. Máj 2006 12:06

Najviac peňazí minieme na diaľnice. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3753

Bratislava /SITA/ Na budúce programovacie obdobie rokov 2007 až 2013 počíta Slovensko s 1,6 miliardami eur na royvoj cestnej infraštruktúry, ktoré by malo dostať z fondov Európskej únie. Podľľa riaditeľa sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Mariána Miškoviča by na diaľnice mohlo smerovať okolo 32 miliárd korún, na rýchlostné cesty okolo 18 miliárd a na cesty prvej triedy približne 12 miliárd.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Máj 2006 18:09

Za roky 2007 až 2013 získa Slovensko z fondov Európskej únie spolu 11,237 miliardy eur ... Najviac peňazí, takmer 6 miliárd eur (asi 225 miliárd korún), pôjde na dopravnú infraštruktúru. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3834
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 27. Máj 2006 13:23

Prečo majú byt chudobní ešte chudobnejší? :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3938

Z celého balíka očakávaných zdrojov pre dopravnú infraštruktúru na nasledujúce programovacie obdobie by pre Košický, Prešovský, Banskobystrický a Nitriansky samosprávny kraj malo byť vyčlenených len 31,3 percenta z celkových 210 miliárd Sk, čo svedčí o neochote vlády rovnomerne rozvíjať všetky regióny. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 09. Jún 2006 22:11

Na vyrovnávanie regiónov do 2013 viac ako 600 mld. Sk. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4066
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Jún 2006 20:06

DOPRAVA A POMOC EURÓPSKYCH FONDOV. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4119
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 25. Jún 2006 17:42

Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PO VÚC pochopil význam EÚ pri oprave ciest

Odoslaťod Dialniciar » 16. Júl 2006 12:30

Prešovský kraj dá na cesty II. a III. triedy 880 mil. SKK z úveru vo výške 1,3 mld. SKK od EIB. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4326

Podrobné informácie k úveru a jeho čerpaniu.

Doplnenie: PO VÚC systematicky už doteraz investoval formou PPP do opráv cestnej siete, ale nerozhodol sa pokračovať týmto spôsobom vzhľadom na náročnosť splácania. Formou PPP sa opravili najkritickejšie úseky v hodnote 500 mil. SKK. Dnes je vyčlenených o niekoľko 100 mil. SKK viac financií a aj na modernizáciu strojného vybavenia stredísk údržby, čo situáciu veľmi výrazne zlepší. PO VÚC mal jednu z najhorších cestných sietí v SR, dnes už sa zaraďuje k lepším cestným sieťam v rámci SR, naďalej však zostáva problémom nedostatok diaľnic.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 06. Aug 2006 15:52

EIB požičala 47,4 miliardy eur. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4448

Z tejto sumy by SR mohla 3x postaviť svoju diaľničnú sieť potrebnú pre dnešný vývoj (1/2 profily na R2-R7 a na D3). :P
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jarda » 06. Aug 2006 19:52

Kolik se ale reálně z toho může do SR dostat, když je to balík pro všechny členské i přidružené země EU?
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Dialniciar » 07. Aug 2006 21:08

Jaroslav Štemberk napísal:Kolik se ale reálně z toho může do SR dostat, když je to balík pro všechny členské i přidružené země EU?


Ja som zvýraznil význam EIB. Myslím si, že je jasné, že sa cca. 5 mld. eur rozdelilo medzi 10 nových krajín EÚ a viac ako 35 mld. eur medzi 15 starých krajín EÚ.

SR čerpá financie hlavne cez samosprávne kraje, VÚC a tie z týchto úverov financujú hlavne opravy ciest II. a III. triedy.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 26. Aug 2006 22:36

EÚ veľmi výrazne pomáha SR. EIB dáva úvery napríklad Košickému a Prešovskému samosprávnemu kraju vo výške 1,3 mld. SKK. A dodatok je ten, že na sumu vyššiu ako 1 mld. SKK majú nárok všetky samosprávy s výnimkou BA VÚC, aj keď aj tu sú možnosti.

Potom je tu samotná EÚ, ktorá dáva 100-vky mil. SKK na opravy miestnych komunikácií, ktoré sa 20-40 rokov vôbec neopravovali.

A samozrejme, miliardy SKK sa dávajú na výstavbu nových, hlavne diaľničných úsekov.

SR vstupom do EÚ len získala a ešte len získa. A aj keď je dosť pravdepodobné, že napríklad za 20-30 rokov sa budú financie, ktoré SR z EÚ dostáva, vyrovnávať tým, čo do chodu EÚ vkladá, tak stále bude istota, že EÚ bude podporovať to, čo inak krajina nepodporuje: dopravná a ekologická infraštruktúra, ... teda presne určené financie. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 30. Aug 2006 18:07

Najväčším nedostatkom a problémom SR voči EÚ je fakt, že SR nemá dostatok odborníkov na zhotovenie projektov pre EÚ ako aj fakt, že SR nemá ešte dobrú legislatívu, chýba napríklad nový/lepší stavebný zákon, treba doriešiť vyvlastňovanie atď. Potom je to aj zodpovednosť, ktorá veľmi chýba.

Z tohto všetkého sú potom také problémy, že SR nestačí čerpať financie z EÚ, na ktoré má SR právo. A je povinnosťou každej vlády ich čerpať min. na 90%, pretože vláda do EÚ predpísané financie aj musí vložiť. Iní môžu a dokážu a SR nie. Pritom práve doprava a ekológia sú oblasti, v ktorých má SR veľké nedostatky. Konkrétne diaľnice, železnice, cesty, skládky, vodárenstvo a kanalizácia. Tú su 100-vky mld. SKK. Rádovo to ide nad 1 bilión SKK. EÚ ponúka SR od r. 2007-2013 prakticky jeden štátny rozpočet, treba ho dokázať vyčerpať. A najlepšie tak, aby SR vyčerpala aj financie z predvstupových fondov na roky 2004-2006.

Našťastie pre SR, funguje v EÚ pravidlo, že financie sa dajú dočerpať aj 2 roky po termínoch. Ale v r. 2007 už skončí možnosť pre r. 2004 a to definitívne.

Zodpovednosť je o tom, že vláda by si mala určiť priority. Napríklad financovať z EÚ v oblasti diaľnic hlavne D1 a R1, ale v oblasti ciest potom také regióny ako NR/BB/PO/KE samosprávny kraj. To je snáď logické. Proste treba znižovať regionálne rozdiely a začať treba už pri plánovaní ako rozdeliť financie z EÚ.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 03. Sep 2006 23:14

Dy napísal:Z tohto všetkého sú potom také problémy, že SR nestačí čerpať financie z EÚ, na ktoré má SR právo. A je povinnosťou každej vlády ich čerpať min. na 90%, pretože vláda do EÚ predpísané financie aj musí vložiť. Iní môžu a dokážu a SR nie. Pritom práve doprava a ekológia sú oblasti, v ktorých má SR veľké nedostatky. Konkrétne diaľnice, železnice, cesty, skládky, vodárenstvo a kanalizácia. Tú su 100-vky mld. SKK. Rádovo to ide nad 1 bilión SKK. EÚ ponúka SR od r. 2007-2013 prakticky jeden štátny rozpočet, treba ho dokázať vyčerpať. A najlepšie tak, aby SR vyčerpala aj financie z predvstupových fondov na roky 2004-2006.

Našťastie pre SR, funguje v EÚ pravidlo, že financie sa dajú dočerpať aj 2 roky po termínoch. Ale v r. 2007 už skončí možnosť pre r. 2004 a to definitívne.


no, SR je v EU cca 2 roky. Na par prednaskach som pocul, ze byvale nove clenske krajiny sa v prvych rokoch cerpania vysplhali tak na 60 percent. Nad 90 percent to dotiahnu len ti najlepsi. A to mame este nevyhodu, ze sme naskocili do rozbehnuteho dlhodobeho financneho rozpoctu, mame iba 3 roky, namiesto 7 - dlhsie obdobie sa lepsie planuje. Aj ten rozbeh byva vzdy pomalsi, preto aj rozpocet na prvy rok byva najnizsi. Tento rok je vlastne prvy, na konci ktoreho mozeme stratit peniaze (dva roky po 2004 treba minut peniaze za rok 2004). Ale uz pred letom to vyzeralo, ze vacsina programov stihne termin. Prave pre ten dvojrocny posun by som pockal s celkovym hodnotenim az na rok 2008 - aj ked obcasne podpichnutie v mediach nie je na skodu.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 03. Sep 2006 23:17

Dy napísal:A najlepšie tak, aby SR vyčerpala aj financie z predvstupových fondov na roky 2004-2006.


aj ked sa v rokoch 2004-2006 este docerpavaju predvstupove fondy, predpokladam takmer s istotou, ze si myslel povstupove fondy - 3-rocne skratene obdobie.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 03. Sep 2006 23:19

wazari napísal:
Dy napísal:A najlepšie tak, aby SR vyčerpala aj financie z predvstupových fondov na roky 2004-2006.


aj ked sa v rokoch 2004-2006 este docerpavaju predvstupove fondy, predpokladam takmer s istotou, ze si myslel povstupove fondy - 3-rocne skratene obdobie.


wazari,

chýbal si tu. Vážne si tu chýbal, samozrejme máš pravdu, presne tak ako si to opravil, tak som to myslel. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 03. Sep 2006 23:24

Dy napísal:Najväčším nedostatkom a problémom SR voči EÚ je fakt, že SR nemá dostatok odborníkov na zhotovenie projektov pre EÚ ako aj fakt, že SR nemá ešte dobrú legislatívu, chýba napríklad nový/lepší stavebný zákon, treba doriešiť vyvlastňovanie atď.
Pritom práve doprava a ekológia sú oblasti, v ktorých má SR veľké nedostatky. Konkrétne diaľnice, železnice, cesty, skládky, vodárenstvo a kanalizácia.


nepovedal by som, ze v tychto dvoch oblastiach nema SR odbornikov na pripravu projektov pre financovanie z EU. Su to projekty ako kazde ine v tejto oblasti, nic specialne, par papierov navyse. Lenze predpokladaju striktne dodrziavalnie legislativy EU (ktora by mala by zapracovana v nasej legislative - hadam aj je :wink: ). Vacsi problem je asi s vykupom pozemkov a verejnym obstaravanim, kedze peniaze EU maju urceny termin minutia a posuny realizacie projektov predstavuju problem.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 03. Sep 2006 23:25

Dy napísal:
wazari,

chýbal si tu. Vážne si tu chýbal, samozrejme máš pravdu, presne tak ako si to opravil, tak som to myslel. :lol:


ta dovolenka :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 03. Sep 2006 23:46

wazari napísal:
Dy napísal:Najväčším nedostatkom a problémom SR voči EÚ je fakt, že SR nemá dostatok odborníkov na zhotovenie projektov pre EÚ ako aj fakt, že SR nemá ešte dobrú legislatívu, chýba napríklad nový/lepší stavebný zákon, treba doriešiť vyvlastňovanie atď.
Pritom práve doprava a ekológia sú oblasti, v ktorých má SR veľké nedostatky. Konkrétne diaľnice, železnice, cesty, skládky, vodárenstvo a kanalizácia.


nepovedal by som, ze v tychto dvoch oblastiach nema SR odbornikov na pripravu projektov pre financovanie z EU. Su to projekty ako kazde ine v tejto oblasti, nic specialne, par papierov navyse. Lenze predpokladaju striktne dodrziavalnie legislativy EU (ktora by mala by zapracovana v nasej legislative - hadam aj je :wink: ). Vacsi problem je asi s vykupom pozemkov a verejnym obstaravanim, kedze peniaze EU maju urceny termin minutia a posuny realizacie projektov predstavuju problem.


Samospráva nemá dostatok odborníkov, ktorí by dokázali vypracovať kvalitné projekty, to je záver ZMOS, www.zmos.sk , aj keď sa to pomaly lepší. Všeobecne je nedostatok odborníkov, nemyslel som extra dopravné projekty.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 06. Sep 2006 12:39

Peniaze z únie pôjdu viac do regiónov, menej na diaľnice. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4710

Avšak do regiónov pôjdu na cesty II. a III. triedy a tiež na obnovu stredných škôl, nemocníc atď., takže to v konečnom dôsledku nielenže ušetrí peniaze pri prevádzke týchto objektov, ale podporí to aj priamy rozvoj regiónov.

Čo sa týka diaľnic, len sa potvrdzuje, že sa malo začať aj s PPP alebo treba sem nasmerovať viac úverov či ubrať zo sociálnych dávok.

Financie z EÚ sa teda neprejedia, naozaj EÚ podporí hlavne znižovanie regionálnych rozdielov, keďže BA VÚC nedostane nič alebo len minimum.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 06. Sep 2006 12:57

Slovensko doposiaľ neprevzalo 35 smerníc EÚ. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4719

Najväčšie problémy s transponovaním smerníc má podľa materiálu Ministerstvo dopravy, spojov a telekomunikácií SR, ktoré sa do dnešného dňa oneskorilo s prevzatím 20 smerníc.

A ja mám otázku, čo z tohto je z ciest :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 06. Sep 2006 20:06

Dy napísal:Slovensko doposiaľ neprevzalo 35 smerníc EÚ. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4719

Najväčšie problémy s transponovaním smerníc má podľa materiálu Ministerstvo dopravy, spojov a telekomunikácií SR, ktoré sa do dnešného dňa oneskorilo s prevzatím 20 smerníc.

A ja mám otázku, čo z tohto je z ciest :?:


iba ak daka bezpecnost aut

http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... Zdroj.html
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 11. Sep 2006 19:56

wazari napísal:
Dy napísal:Slovensko doposiaľ neprevzalo 35 smerníc EÚ. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4719

Najväčšie problémy s transponovaním smerníc má podľa materiálu Ministerstvo dopravy, spojov a telekomunikácií SR, ktoré sa do dnešného dňa oneskorilo s prevzatím 20 smerníc.

A ja mám otázku, čo z tohto je z ciest :?:


iba ak daka bezpecnost aut

http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... Zdroj.html


No ale aj tak, je vidieť ako sa kládol dôraz na MDPT. Celkovo MDPT tvorilo až takmer 60% nesplnených smerníc.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Sep 2006 15:09

Slovensko má v únii najmenej áut na osobu. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4908
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 26. Sep 2006 20:03

Za pomalé čerpanie eurofinancií môžu prísne podmienky. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5038

Ako je na tom čerpanie pri dopravných stavbách :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Ďalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 17 hostí.