Moderátor: Moderátori
Dy napísal:Samozrejme, dnes je iná doba. Problémom sú prípravné práce, väčšie ceny atď., takže najprv by som prvé roky, cca. 4 roky pripravil nové plány výstavby, nové štúdie, lepšie by som platil za pozemky a museli by sa uplatniť aj možné vyvlastnenia atď. a počas tejto doby by som reálne "oznámil svetu", čo sa plánuje v SR, to by znamenalo príchod ďalších stavebných firiem, aby bola väčšia konkurencia atď. a počas tohto prípravného obdobia by suma ročne rástla o cca. 10-15% + inflácia. A to pre diaľničnú výstavbu tak, aby po týchto 4 rokoch bolo na diaľnice určite nad 30 mld. SKK, následne by sa potom dalo investovať bez problémov aj 40 mld. SKK a potom aj 50 mld. SKK, aby sa "dobehli tie predchádzajúce roky", samozrejme, že toto by sa prejavilo na nových kilometroch o 2-3 roky. A teda rast by bol stabilne, o 10-15% až max. o 33% pri diaľniciach. Toto je efektivita. Pri cestnej sieti vo VÚC by som dal dotácie a teda by si kraje nemuseli brať úvery, ale viazal by som ich použitie na systémové riešenia opráv ciest (tie využívanejšie by sa prestavali, tie menej dôležité by sa opravili len cez povrch), ja by som mal koncepciu a teda by som mal istotu, že to, čo plánujem, aj spravím, to by tiež nebolo navýšenie o viac ako 33% ročne. No a potom SSC, tu by bolo navýšenie možno prvý rok o 50%, pretože by som rozbehol cez SSC výstavbu predovšetkým cestných obchvatov.
Ale určite by som pred a počas prípravných prác neznižoval sumy, pretože viem, že napríklad treba pokračovať vo výstavbe D1 a R1. Viem, aká je pripravenosť úsekov. Viem, čo treba vo VÚC a viem, že tam s prípravou nie sú takmer žiadne problémy. Viem, že mestá a obce spolupracujú pri cestných obchvatoch atď.
Dy napísal:Uvediem aj maximálne sumy pre cestnú infraštruktúru a jej rozvoj.
Dokončenie celej diaľničnej siete (D1-D4, R1-R7):
D1: 200 mld. SKK (rozšírenie D1 BA-TT a D1 PO-KE na 3+3 pruhy a opravy)
D2: 10 mld. SKK (len opravy)
D3: 40 mld. SKK
D4 na 3+3 pruhy + tunel cez Malé Karpaty: 70 mld. SKK
R1: 30 mld. SKK (obchvaty BB a NR, opravy)
R2: 170 mld. SKK
R3: 150 mld. SKK (cez Donovaly)
R4: 40 mld. SKK
R5: 1 mld. SKK
R6: 10 mld. SKK
R7: 75 mld. SKK
Spolu: cca. 800 mld. SKK
Prestavba cestnej siete a komplexné opravy + doplnenie odpočívadiel atď.:
Dosiahnutie stavu 5 000 km ciest I. triedy: 200 mld. SKK
Dosiahnutie stavu 6 000 km ciest II. triedy: 180 mld. SKK
Dosiahnutie stavu 6 000 km ciest III. triedy: 20 mld. SKK
Dostavba cestných obchvatov:
Bez diaľničných a cestných obchvatov postavených pri cestnej a diaľničnej sieti: 100 mld. SKK.
Výstavba cestných tunelov na vyťažených horských priechodoch: 50 mld. SKK.
Správa a údržba ciest:
Diaľničná sieť: 5 mld. SKK
Cestná sieť I.-III. triedy: 10 mld. SKK
Celková suma: 1365 mld. SKK je možné reálne preinvestovať (+príprava) v horizonte 20-25 rokov. Samozrejme odporúča sa zaviesť Cestný fond, pretože sa dá predpokladať, že po skončení tohto plánu bude potrebné po cca. 40 rokoch začať priebežne celú cestnú sieť opravovať a to znovu v horizonte 20-25 rokov. V tejto sume nie je vyčíslená priebežná údržba cestnej siete a ani prípravné práce - povolenia, výkupy pozemkov, projektová dokumentácia atď., takže reálna suma dosahuje cca. 1500 mld. SKK, teda ročná suma po dobu 25 rokov by mala byť 60 mld. SKK.
_____________________
Teraz je možné porovnávať s tým, aké programy by sa mali rozbehnúť a čo sa realizuje, čo sa nerealizuje a čo SR delí od vyspelých krajín sveta zoskupených napríklad v G7. Netvrdím, že v týchto štátoch je dokonalá cestná sieť, ale tieto plány tam existujú a plnia sa.
Koksolam napísal:Velmi zaujimave Dy, urcite s tymto velmi komplexnym materialom si oslovil aj kompetentnych, snad by si nam mohol aj neskor dodat ohlasy od nich, ci sa to berie do uvahy alebo sa kazde 4 roky meni koncepcia podla toho kto je u koryta.
Dy napísal:http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4560
Je chybou, keď sa škrtajú financie na výstavbu ciest I. triedy, lebo týchto financií nie je veľa, respektíve vo výstavbe je minimum ciest I. triedy a suma 250 mil. SKK je citeľná.
Taktiež je chybou, keď sa plánuje šetriť na údržbe diaľničnej siete, lebo tá už je dnes výrazne podfinancovaná.
Dopravná infraštruktúra je to, čo tu chýba investorom a to, čo robí SR zaostalou.
Zostáva len dúfať, že rozpočet na rok 2007 bude na tom pre cestnú dopravnú infraštruktúru lepší ako rok 2006. A všeobecne by sa mal skôr rozpočet dodržať a škrtať na ďalší rok.
Dy napísal:Na začiatok môj návrh pre financovanie cestnej siete v SR.
Diaľničná sieť:
Výstavba diaľničnej siete:
Prvých 10 rokov financovať diaľnice sumou priemerne ročne 40 mld. SKK.
Oprava diaľničnej siete:
Každým rokom investovať 1 mld. SKK predovšetkým na opravu povrchu, odpočívadiel, info-systémov.
Údržba diaľničnej siete:
Ročne vyčleniť cca. 1 mld. SKK.
Diaľnice spolu: 42 mld. SKK.
Investície do cestnej siete, cesty I.-III. triedy:
Cez SSC ročne investovať min. 5 mld. SKK priamo do opráv ciest. Ďalej investovať min. 2 mld. SKK do výstavby nových ciest I. triedy. Ďalej je potrebné riešiť horské priechody a to ročnou sumou 3 mld. SKK. Ďalej je potrebné zabezpečiť údržbu ciest, ktorá by stála cca. 2 mld. SKK ročne, v tomto sú rezervy na technické vybavenie ako sú sypače, kosačky atď.
Cez VÚC ročne investovať na opravu ciest II. a III. triedy ročne 8 mld. SKK. Na údržbu ciest je potrebné dať sumu vo výške cca. 2 mld. SKK, v tomto sú rezervy na technické vybavenie ako sú sypače, kosačky atď.
Cestné obchvaty. Jednoznačne je potrebné postaviť min. 280 cestných obchvatov, pretože tie už mali dnes stáť a nestoja. Ročná suma by mala byť na úrovni min. 6 mld. SKK.
Cesty I.-III. triedy spolu: 28 mld. SKK.
Cestná infraštruktúra spolu: priemerne 70 mld. SKK ročne súvislých 10 rokov.
Rozbor: Na začiatku desaťročného plánu mierne navyšovanie, predovšetkým silná príprava pozemkov, legislatívy, vyhlásenie tendrov, ŽP, ... kvalitné štúdie a projekty tak, aby bolo možné naraz technicky zvládať masívnejšiu výstavbu diaľničnej siete a zároveň rozsiahlu opravu ciest nižšej kategórie, II. a III. triedy. Návrh predpokladá aj modernizáciu strojného a technického vybavenia všetkých zložiek cestárov.
Zdroje:
1. EÚ. Cestná doprava by mala mať v rámci dopravnej infraštruktúry hlavnú prioritu.
2. Európska Investičná banka.
3. Súkromné banky, využiť špeciálne "diaľničné úvery" v kombinácií faktu, že SR je v EÚ a OECD.
4. Rozbehnúť projekt PPP a cez neho postaviť max. odporúčaných diaľničných km, 200 km na D1, R2 a D4.
5. Štátny rozpočet - dane z palív, elektronické mýto, ďalšie dane.
6. Rozpočty vyšších samospráv, VÚC. Znovu využiť EÚ a banky. Podpora vlády pre projekty.
Záver: Po desiatich rokoch aktívnej výstavby, pred tým dva roky pre prípravu plánu by sa dosiahlo zlepšenie stavu cestnej infraštruktúry v SR, postavenie viac ako 60% potrebnej diaľničnej infraštruktúry a ďalších 15-20% rozostavanej diaľničnej infraštruktúry, zásadné zlepšenie technického stavu ciest I. triedy a zároveň zlepšenie stavu vozoviek ciest II. a III. triedy, zlepšenie dopravnej situácie v mestách, zníženie dopravnej nehodovosti, rozvoj regiónov, zníženie regionálnych rozdielov a rast zamestnanosti a veľmi dobrý výhľad pre dokončenie rozvoja cestnej infraštruktúry v priebehu nasledujúcich 10 rokov.
Ceny samozrejme rátajú s navyšovaním podľa rastu inflácie - ropa, oceľ, stavebné materiály.
Andrej napísal:Suhlasim, situacia sa na cestach I-III. triedy zlepsila za posledne 3 roky. Nie vyrazne a nie vsade, ale celkovo citit zlepsenie.
Myslim, ze najviac sa zlepsili cesty v Zilinskom kraji. Tam uz nebudu potrebne väcsie investicie do oprav v dalsich rokoch. Zato taky BA kraj ma uz znicene aj tie cesty, ktore nedavno opravoval
Dialniciar napísal:BA kraj som nezaznamenal, že by cesty boli zničené. To preháňaš, možno niektorý úsek je, ale väčšina je stále vo veľmi dobrom stave alebo je na nich pár nerovností a kde-tu odlomený kúsok krajnice. Čo dlho nevydrží, to je "Pezinská Baba". Kvôli záťaži.
Dialniciar napísal:Samotný ZA kraj, neveril by si, ale má vyčíslené náklady na riešenie úsekov v nevyhovujúcom a havarijnom stave ešte vo výške 900 mil. SKK. Chce riešiť ďalšiu 1/3 z nich do r. 2009.
Andrej napísal:Prave cesta cez Babu je momentalne asi najkvalitnejsi usek v BA kraji . Kolko vydrzi, uvidime, pokial tam vsak Gaspi bude mat preteky automobilov do vrchu, nemusime sa obavat, ze sa to nebude priebezne opravovat
Naopak mnohe cesty III. triedy aj ked boli opravovane su uz v horsom stave v akom boli este kratko pred opravou. A krajnice su poodlamovane v podstate uz vsade
...
Vsak tak som to aj myslel, ze tych 300 mil. Sk za 2 roky uz nie je taka vysoka ciastka . Samozrejme, stale je co opravovat
Dialniciar napísal:Uvidíme, koľko toho vydrží Baba v zime a čo z cesty ostane po nej, lebo tá minulá zima, to bol slabý test.
Dialniciar napísal:ona chyba sa spravila, že sa tie úseky mierne nerozšírili, pomohlo by 15 cm na každej strane, stálo by to o 1 mil. SKK na 1 km viacej aj s obnovenými priekopami a značením, ale stálo by to za to, lebo na tých rovných úsekoch sa jazdí nad 100 km/h a tie cesty nie sú stavané na záťaž pri jazde po ich krajoch a to sa v rýchlosti robí, že sa tak jazdí. No a o vplyve Holcimu ani nehovorím ...
Dialniciar napísal: Ja pevne verím, že v r. 2010 na tom bude najlepšie TT VÚC. S už dostavanými obchvatmi alebo etapami v mestách GA a TT a opraví sa 500 km z 1600 km ciest II. a III. triedy atď. Šancu predbehnúť ho budú mať kraje, ktoré úvery moc nečerpajú ako NR, BB či TN kraj.
Andrej napísal:Tak usek Baba-Pernek bol kompletne opraveny pred rokom, dali tam hrubu vrstvu asfaltu. Snad nejakych 5 rokov to vydrzi. Chyba bola nepotiahnut opravu az do obce Pernek.
Z druhej strany smerom na PK je cesta pravidelne opravovana kvoli pretekom, tam sa naozaj o kvalitu neobavam, tiez aspon 5 rokov
Andrej napísal:plne suhlasim s tymi krajnicami. Najhorsie je na tom asi II/501 (aj ked minuly rok opravili tie najhorsie useky) a MA-Rohoznik
Andrej napísal:Podstatne bude, aby TT kraj nevynechal useky v najhorsom stave, teda stare betonky od Hitlera a zlepsil parametre niektorych ciest
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 24 hostí.