od plš » 03. Sep 2015 16:25
Perlička z časopisu Tunel 03_2015, čo pridal Miro2786, citujem z článku
Technológia, postup a špecifiká razenia tunela Považský Chlmec
Ing. Anton Petko, Ing. Vít Pastrňák, HOCHTIEF CZ a. s. zo str. 81:
... Po prerazení severného a južného tunela zo západu a stredu bude
kapacita zo západného portálu presunutá na východný portál
a bude sa tu raziť východným smerom oproti postupujúcemu razeniu
zo stredového portálu východným smerom. Dĺžka úseku razeného
tunela od stredového portálu na západný portál je 1199 m a na
východný portál 1025 m.
Na prvý pohľad to vyzerá ako jednoduché riešenie. Pokiaľ je
málo času, použije sa väčší počet ľudí a strojov, aby bola úloha
zvládnuta. Je však nutné si uvedomiť, že to znamená značnú koncentráciu
kapacít na malom území a to prináša nemalé problémy.
Po prvé je potrebné zaistiť na relatívne krátky čas značný počet
robotníkov. Na šesť čelieb razených v nepretržitej prevádzke to
znamená mať podľa plánu celkovo 200 robotníkov – razičov,
strelmajstrov, banských elektrikárov a mechanikov. Bohužiaľ,
negatívne sa prejavuje fakt, že v okolí Žiliny je vo výstavbe 7
tunelov a je v chode razenie na 12 ďalších čelbách. Profesia tunelového
robotníka či strojníka je v dnešnej dobe vysoko špecializovaná
a počet kvalifikovaných zamestnancov zo Slovenska či
Česka, ktorí sú k dispozícii, začína byť už vyčerpaný. K tomu
takisto prispieva i súčasný tunelový boom v nemecky hovoriacich
krajinách a v Škandinávii, ktorá významnú časť tuzemských
kapacít odčerpáva. Zárobky zo zahraničia sú stále výrazne vyššie
než na tuzemských stavbách a nie je ľahké tuzemské kapacity
vrátiť späť domov.
Obdobný problém je i so zaistením techniky. Je potrebné nasadiť
päť až šesť vŕtacích vozov, striekacích strojov, tunelových bagrov
a ďalšiu potrebnú techniku. Na jednej stavbe súčasne, ale iba
relatívne krátko. Sú to všetko stroje, ktoré sa síce bežne vyskytujú,
ale nikdy v takej koncentrácii na jednej malej stavbe v jednom
čase. Väčšina existujúcich kapacít materského koncernu a našich
partnerov je nasadená na prebiehajúcich zákazkách. Preto sa
mnoho strojov muselo pre túto akciu kúpiť či prenajať.
Prenajímané mechanizmy sa zbierali doslova z celého sveta. Sú tu
i stroje požičané zo Spojených štátov amerických či z Thajska.
Zaistenie techniky a personálu bol od prípravárov stavby heroický
výkon.
Posledným z hlavných obmedzení, ktoré vzniklo v dôsledku
krátkeho času výstavby, je priestor. Stavba je situovaná na okraji
Žiliny, nie v jej centre. Mohlo by sa teda zdať, že s priestorom
nebude na stavbe problém. Bohužiaľ, pre zhotoviteľa je opak pravdou.
Pôvodné technické riešenie investora nepočítalo s takým
nasadením kapacít a tomu zodpovedajú i priestory pre stavbu
vyhradené. Zhotovitel sa, samozrejme, snažil zaistiť i ďalšie plochy
pre zariadenie staveniska, ale konfigurácia terénu a okolitej zástavby
značne limituje a rozlohy zariadenia stavenísk sa príliš zväčšovať
nedajú. Najväčší problém to prináša v oblasti stredovej jamy
(obr. 4). Tu sú v prevádzke štyri čelby. Pokiaľ z tunela vyjde všetka
technika, zariadenie staveniska vyzerá ako parkovisko, ale už sa
tam nedá nič robiť. Stroje sa tam skrátka nevojdú. Preto je nevyhnutné
všetky operácie spojené s plánovanou údržbou strojov starostlivo
plánovať a všetko, čo je možné vykonávať priamo
v stredovej jame alebo v tuneloch. Západný a najmä východný portál
je zas limitovaný mostmi, ktoré bezprostredne nadväzujú na
tunel. Medzi razeným portálom na východe a západe a oporou
východných a západných mostov je priestor široký iba 10 až 20 m.
Miesta pre zázemie razieb je tu minimum a takisto je nutné koordinovať
jeho využitie a stavebnú činnosť v predportálí s kolegami
v združení, ktorí ich potrebujú na výstavbu mostov.