takto - nechcem tu robit zlu krv alebo co, napokon hned v prvej vete sa pytam aky to ma zmysel. potom som napisal ako to pripada mne a dve argumenty som aj uviedol, trocha ich rozpisem:
1. ekonomicky: vieme ako biedne je na tom SR a je mnoho usekov daleko dolezitejsich, ktore spolahlivo vycicaju rozpocet na cesty na najblizsich 50 rokov. myslim ze x miest a obci na tranzitnych trasach by uvitalo obchvaty. samozrejme by to uvitali aj vodici.
2. intenzity: na plne dobudovanej D1 3+3 / 4+4 s rozumnymi pripajacimi/odpajacimi pruhmi nemoze vzniknut problem. za problem nepovazujem to, ze z casu na cas budem musiet spomalit zo 130km/h na 110km/h. D1+R1 by sa prakticky rovnalo D1 5+5/6+6 (ak neberiem vyhodu zalohovej trasy, k tomu sa este dostanem).
inak pokial nieco chcem, bojujem za to, tak si myslim, ze ja by som mal davat argumenty preco to chcem, aky to bude mat prinos a podobne. ale este raz - nechcem sa hadat, len zistit zmysel toho predlzenia. V inom vlakne (D1 BA-TT) Andrej pisal nejake 2 argumenty, ktorymi sa casto argumentuje, tak si dovolim na ne zareagovat:
3. odlahcenie TT-Sered: chodievam tadial naozaj v roznych casoch a nijake extremy som tam nezaznamenal. jediny problem je v spickach napajanie R1 na D1 smerom NR > BA a naopak niekedy z BA na R1. vznikajuce kolizne situacie by sa ale dali vyriesit jednoducho prebudovanim krizovatky pocas upgradu D1 na 3+3 (len keby na to bol niekto kompetentny myslel...), najma obluk R1 NR > BA potrebuje vacsi polomer (ako si bodrik pisal v prvej casti posledneho odstavca prispevku v tom vlakne D1 BA-TT - krizovatka Jarovce). pripajaci pruh samozrejme poriadne potiahnut, pripadne potiahnut 4 pruhy az po voderady, kde by plynulo presiel do odpajacieho. rezerva by bola viac ako dostatocna a isto by to bolo lacnejsie ako paralelna cesta (mimochodom pri tej novej R1 by s tymto problemom bolo tiez treba pocitat). z BA na NR - tam by stacilo rozsirenie R1 na 3 pruhy na zopar km - v podstate taky super dlhy pripajaci pruh. cena tohto by bola "zanedbatelna"
4. skratenie trasy na NR/BB. tu si staci pozriet mapu
slo by o usporu zopar km (R1xD4 - Vlckovce po "novej" R1 40km, po D4-D1-"starej"R1 cca 46km), casovo 6km = 3min pri 120km/h. Keby sla R1 po Vahovce, uspora by sa zvacsila o dalsich par minut, ale myslim, ze takyto luxus si jednoducho nemozeme dovolit.
5. zalohova trasa v pripade nehody na D1 alebo "novej" R1 - tu nieje o com, toto je nesporna vyhoda. Ale nebol by som to ja, keby nebolo nejake "ale"
Takze ale existuje cesta I/61, ktora by sa v pripade nudze dala pouzit. Vacsinu dna by to ako tak fungovalo, no v spickach by to bolo horsie ako zufale, to je jasne. Tu by to chcelo promptne reakcie zo strany policie, hasicov a zachannych zloziek na urychlene sprejazdnenie aspon 1 pruhu. Ale takato poziadavka je tu uz davno. dnes ked sa nieco udeje, tak ludia stoja. aspon ti, co uz presli exit. Toto sa ale tyka vsetkych D a RC, nielen D1. tu ma D1 vyhodu ze pri 3+3/4+4 sa lahsie sprejazdni aspon ten jeden pruh, ako pri klasickej 2+2, co sa da mozno povazovat za aku taku formu redundancie, ci skor vacsiu sancu ciastocneho sprejazdnenia.
6. Bratislave by to takmer nepomohlo. rano smerom do mesta vobec, nakolko mesto jednoducho nieje schopne absorbovat viac aut, tu ako tak pomoze ta D4, ktora zopar % premavky vytiahne z mesta. lenze to prinesie vybudovanie D4 a nie predlzenie R1. R1 len skor dopravi auta na D4 a v meste ten chaos vznikne tak ci tak. Odchod z BA to ale ciastocne urychli. no to sa poriesi do velkej miery triblavinou - kolony iduce z BA z D1 k METRU sa takmer stratia.
zaver: pri tychto faktoch si stale myslim, ze riesit predlzenie R1 (ktorykolvek variant) je v sucasnosti nezmyselne. namiesto toho je podla mna lepsie:
D1 3+3/4+4:
1. MUK TT upravit na vacsie polomery zakrut - vyssie prejazdove rychlosti -> mensie rozdiely v rychlostiach aut => menej koliznych situacii. a uz ziadne "parkovanie" na R1 pri Vlckovciach
2. MUK Blatne - podstatne odlahcenie MUK SC - toto obsluzi cely SC sever (rano je pripajanie od Blatneho kvalitne vytazene - poobede vsetci idu cez SC)
3. upgrade MUK SC - v ramci rozsirenia na 4+4 - koniec "parkovania" na D1 pred SC
4. MUK triblavina - celkom fajn, odlahci to Vajnory, Ivanku, poobede vyjazd na METRO ako som uz spominal
5. D4/R7 - to ze som to dal na posledne miesto neznamena ze by to malo mat najnizsiu prioritu, len som siel zo severu na juh
usetrene prachy vrazit do inych casti D/RC ktore su ovela viac potrebne. alebo bars aj obchvatov obci a miest, co by dost zvysilo kvalitu zivota ich obyvatelov, usetrilo by to kopu casu a nervov soferom a taketo projekty stoja naozaj len zlomok toho, co D/RC...
dost som sa rozpisal, tak sa ospravedlnujem, ale chcel si po mne argumenty. tak toto mam. daj teraz svoje
@pristy27 - v pripade vaznej havarie by to malo vyhodu, to ano, ale vid moj argument 5 (aj ine ak sa ti chce). a este jedna vec. co v pripade vaznej havarie na hociktorom inom useku D/RC? postavime paralelku aj tam?