Moderátor: Moderátori
bodrik napísal:4,5m na den by bolo stale malo. Takym tempom by na konci roka 2019 este len prerazili rury. Musia vysekavat aspon na 6m denne ako nutne minimum ak to chcu stihnut v terminoch.
Lorenc, pokial sa nemylim, tak sa razi non-stop. Ale dlzky zmien neviem. Ak sa mylim, nech ma niekto opravi.
Verejný obstarávateľ a stavebník, Národná diaľničná spoločnosť a.s. požadoval vo verejnej súťaži pri návrhu
a realizácii objektov tunela Višňové na stavbe D1 Višňové - Dubná Skala dodržať nasledovné podmienky:
- zachovať existujúcu prieskumnú štôlňu a využívať ju na účely odvodnenia horninového masívu počas razenia tunelových rúr
- upraviť prieskumnú štôlňu na jej trvalé využitie počas prevádzky tunela na účely odvodnenia horninového masívu
- štôlňa bude prepojená s obomi portálmi tunela novovybudovanými úsekmi, ktoré zabezpečia dopravnú prístupnosť od oboch portálov.
- z dôvodu zachovania prieskumnej štôlne upraviť smerové aj výškové vedenie oboch tunelových rúr v úseku medzi portálmi tunela tak aby sa minimalizovala dĺžka úsekov, v ktorých bude južná tunelová rúra razená v osi prieskumnej štôlne.
- smerové a výškové vedenie oboch tunelových rúr má byť upravené tak, aby v prevažnej časti dĺžky tunela bola štôlňa situovaná približne v strede medzi rúrami a zároveň výškovo pod úrovňou tunelových rúr. Osová vzdialenosť tunelových rúr by v prevažnej časti dĺžky tunela mala byť v intervale 40 – 60 m.
- v tuneli Višňové sa neuvažuje s možnosťou obojsmernej premávky ani pre prípad údržby, alebo poruchy zariadení, v prípade uzatvorenia jednej tunelovej rúry sa náhradná doprava prevádza na existujúcu náhradnú komunikáciu I/18
- najvyššia dovolená rýchlosť v tuneli bude 100 km/h, pokiaľ nebude požadovaná nižšia hodnota na základe výsledkov analýzy rizík bezpečnosti tunela
- objednávateľ požaduje navrhnúť a realizovať v tuneli Višňové pozdĺžne vetranie s bodovým odsávaním dymu v maximálnej vzájomnej vzdialenosti bodov odsávania 3000 metrov.
V401-01 Západný portál
Technické riešenie objektu zahŕňa konečné terénne úpravy riešiace zásyp hĺbených tunelov a budovy na západnom portáli. Zmena spočíva v odlišnom tvare a objeme zásypu a v odlišnom ukončení zásypu v mieste vjazdového a výjazdového portálu tunela. Zmeny sú vyvolané zmenou technického riešenia súvisiacich objektov V401-03 Portálová budova a V401-07 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame ZP ako aj zapracovaním požiadaviek verejného obstarávateľa.
V401-02 Východný portál
Technické riešenie objektu zahŕňa konečné terénne úpravy riešiace zásyp hĺbených tunelov a budovy na východnom portáli. Zmena spočíva v odlišnom tvare a objeme zásypu. Zmeny sú vyvolané zmenou technického riešenia súvisiacich objektov V401-04 Portálová budova VP a V401- 08 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame VP.
V401-03 Portálová budova ZP
Dispozícia a poloha budovy sú upravené v nadväznosti na návrh jednotlivých častí technologického vybavenia tunela.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
• V objekte sa neuvažuje sa s trvalou obsluhou.
V budove nie sú umiestnené axiálne ventilátory pre prívod čistého a odvod znečisteného vzduchu, v nadväznosti na zmeny technického riešenie objektu V420-02 Vzduchotechnika
• Plochy jednotlivých miestností sú upravené vzhľadom na nové riešenie technologického vybavenia vychádzajúce z nových technických predpisov a požiadaviek verejného obstarávateľa.
• Cez prvé nadzemné podlažie bude sprístupnená odvodňovacia štôlňa, ktorá zostáva zachovaná.
• Vzhľadom na uvedené zmeny je konštrukčné a dispozičné riešenie budovy zjednodušené, budova je umiestnená medzi tunelovými rúrami, zastavaná plocha sa redukuje o približne 40%.
V401-04 Portálová budova VP
Dispozícia a poloha budovy sú upravené v nadväznosti na návrh jednotlivých častí technologického vybavenia tunela.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
• V objekte sa neuvažuje sa s trvalou obsluhou.
• V budove sú umiestnené axiálne ventilátory len pre odvod dymu v prípade požiaru a nie ventilátory pre prívod čistého vzduchu, čo vyplýva zo zmien technického riešenie objektu V420-02 Vzduchotechnika
• Plochy jednotlivých miestností sú upravené vzhľadom na nové riešenie technologického vybavenia vychádzajúce z nových technických predpisov a požiadaviek verejného obstarávateľa.
• Cez prvé nadzemné podlažie bude sprístupnená odvodňovacia štôlňa, ktorá zostáva zachovaná.
• Vzhľadom na uvedené zmeny je konštrukčné a dispozičné riešenie budovy zjednodušené, zastavaná plocha sa redukuje o približne o 20%.
V401-05 Vyústenie vetracej šachty
Objekt vyústenia vetracej šachty rieši stavebnú jamu a terénne úpravy potrebné pre výstavbu vetracej šachty a budovy pri vetracej šachte. Zmeny technického riešenia spočívajú v zmenšenom objeme stavebnej jamy a zaistenia svahov vzhľadom
na odlišné riešenie objektu V401-6 Budovy vetracej šachty a odlišné riešenie objektu V401-15 Požiarny vodovod s vynechaním nádrže na požiarnu vodu v mieste vyústenia šachty. Redukcia plochy terénnych úprav je približne 40%.
V401-06 Budova vetracej šachty
V mieste vyústenia vetracej šachty bude situovaná budova, slúžiaca na umiestnenie technologického vybavenia vrátane axiálnych ventilátorov pre odvádzanie dymu v prípade požiaru. Dispozícia a poloha budovy sú upravené v nadväznosti na návrh jednotlivých častí technologického vybavenia tunela.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
• V objekte sa neuvažuje sa s trvalou obsluhou.
• V budove sú umiestnené axiálne ventilátory len pre odvod dymu v prípade požiaru a nie ventilátory pre prívod čistého vzduchu, čo vyplýva zo zmien technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika.
• Plochy jednotlivých miestností sú upravené vzhľadom na nové riešenie technologického vybavenia vychádzajúce z nových technických predpisov a požiadaviek verejného obstarávateľa.
• Vzhľadom na uvedené zmeny je konštrukčné a dispozičné riešenie budovy zjednodušené, zastavaná plocha sa redukuje o približne 20%.
V401-07 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame ZP
V mieste západného portálu budú vybudované dve tunelové rúry tvoriace vjazdový a výjazdový úsek tunela Višňové. Tunelové rúry budú realizované v otvorenej jame ako hĺbené, s následným zasypaním.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
Dĺžka hĺbených tunelov sa mení, narastá na približne 38 m, vzhľadom na odlišné riešenie objektu V401-03 Portálová budova ZP.
• Mení sa tvar profilu tunela, súčasťou profilu nie je vetrací kanál nad dopravným priestorom vzhľadom na zmeny technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika.
V401-08 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame VP
V mieste východného portálu budú vybudované dve tunelové rúry tvoriace prechodový úsek medzi razeným tunelom a budovou na východnom portáli. Tunelové rúry budú realizované v otvorenej jame ako hĺbené, s následným zasypaním.
Zmena technického riešenia objektu spočíva v zmene dĺžky a tvaru hĺbených tunelov vzhľadom na odlišné riešenie objektu V401-04 Portálová budova VP.
V401-09 Razenie tunela NRTM a primárne ostenie
Pre razenie tunela bude použitá konvenčná metóda razenia, pričom podľa kvality horninového masívu môžu byť použité rôzne techniky rozpojovania od celoprofilovej vrtno-trhacej technológie až po mechanické rozpojovanie a to spolu s aplikáciou svorníkov, oceľových nosníkov a sklolaminátových kotiev ako výstuži čela. Vrtno-trhacia technológia sa použije pri postupe v prípade stabilného výrubu tunela. V úsekoch so zhoršenou kvalitou masívu najmä pri portáloch bude potrebné použiť predzaisťujúce opatrenia. Zmeny technického riešenia objektu sú vyvolané zmenami predpisov, požiadavkami verejného obstarávateľa a tiež zmenami technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Smerové vedenie tunelových rúr je upravené tak, aby osi tunelových rúr v prevažnej dĺžke zabezpečili polohu prieskumnej štôlne približne v strede medzi obomi rúrami.
• Úpravou smerového vedenia tunelových rúr podľa predošlého bodu došlo ku zmene dĺžky razených úsekov tunelových rúr.
• Výškové vedenie je upravené tak, aby tunelové rúry boli v prevažnej dĺžke situované nad odvodňovacou štôlňou, čo zabezpečí jej drenážnu funkciu a zároveň umožní v prevažnej časti dĺžky tunela bezkolízne križovanie s priečnymi prepojeniami.
• Vzhľadom na potrebu sprístupnenia odvodňovacej štôlne od oboch portálov budú v rámci objektu vyrazené krátke úseky novej štôlne v blízkosti portálov, kde dôjde k odstráneniu štôlne razením južnej tunelovej rúry.
• Počet a poloha núdzových zálivov sa mení v nadväznosti na plnenie požiadaviek predpisov
• Počet a poloha výklenkov pre umiestnenie zariadení núdzového volania (V420-07 Systém tiesňového volania - SOS) a hydrantov (V401-15 Požiarny vodovod) sa mení v nadväznosti na plnenie požiadaviek predpisov
• Vo všeobecnosti bude pri razení preferované plnoprofilové razenie.
V401-10 Sekundárne ostenie
Sekundárne (definitívne) ostenie bude realizované z prostého alebo vystuženého betónu do pojazdného debnenia a bude plniť funkciu trvalej nosnej konštrukcie. Zmeny technického riešenia objektu sú vyvolané zmenami predpisov, požiadavkami verejného obstarávateľa a tiež zmenami technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika. Zmeny technického riešenia sú okrem zmien popísaných v predošlom objekte nasledovné:
• Tvar profilu tunela bude odlišný v jednotlivých vetracích úsekoch, v úseku pri východnom portáli v dĺžke približne 2,8 km bude profil zväčšený, s vetracím kanálom oddeleným od dopravného priestoru medzistropom.
• Veľkosť vetracieho kanálu je redukovaná o cca 25%, na hodnotu cca 15 m2. Medzistrop bude okrem uloženia na podperách zavesený na závesoch ukotvených v hornej klenbe ostenia
• Vetrací kanál nebude v tomto úseku oddelený vertikálnou priečkou, nakoľko kanál bude slúžiť len na odvádzanie dymu a horúceho vzduchu v prípade požiaru.
• Úsek bez medzistropu bude od západného portálu po začiatok úseku s vetracím kanálom. Priečny profil bude v tomto úseku odlišného tvaru, plocha profilu bude menšia o cca 10%.
V401-11 Priečne únikové cesty
Priečne únikové cesty sú tvorené priečnymi prepojeniami medzi severnou a južnou tunelovou rúrou. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• V tuneli je situovaných celkom 29 priečnych prepojení
• Budú použité len tri typy prepojení, priechodné typy PP-CH (19 prepojení), prejazdné typu PP-OV-T s miestnosťou pre technologické vybavenie (7 prepojení) a prejazdné typu PP-OV-T-TS s miestnosťami pre elektrozariadenia (3 prepojenia)
• Rozmiestnenie priečnych prepojení je upravené tak, aby pravidelná vzdialenosť medzi dvoma susednými prepojeniami bola 250 m, resp. nikdy nie viac ako 300 m.
• Prejazdné prepojenia sú k dispozícii približne každých 750 m, vždy v mieste núdzového zálivu, čo umožní odstavenie vozidla prevádzky v bezpečných podmienkach a garantuje bezpečné podmienky pre pracovníkov údržby.
• Priečne profily jednotlivých typov prepojení sú upravené podľa požiadaviek predpisov a tiež v nadväznosti na technického riešenia technologického vybavenia tunela.
V401-12 Vetranie, vetracia šachta a vetracie kanály
Vetracia šachta je umiestnená približne 1800 m od západného portálu tunela. Podľa kvality horninového masívu bude na hĺbenie použité mechanické rozpojovanie spolu s aplikáciou striekaného betónu, svorníkov a oceľových skruží.
Zmeny technického riešenia vetracej šachty a vetracích kanálov sú nasledovné:
• Vzhľadom na úpravu smerového vedenia tunelových rúr bola poloha šachta upravená tak aby bola šachta situovaná približne v strede medzi dvomi tunelovými rúrami
• Profil vetracej šachty nebude rozdelený na časť na prívod čistého vzduchu a časť na odsávanie znečisteného vzduchu. Celým profil bude slúžiť na odsávanie dymu v prípade požiaru.
• Káblové vedenia budú umiestnené vo vnútri šachty v priestore chránenom požiarne odolnou prepážkou.
• Šachta bude hĺbená zhora nadol, rozširujúc existujúci vetrací komín priemeru 1,0 m, vybudovaný počas výstavby štôlne.
• Sekundárne ostenie šachty bude realizované zdola nahor.
V401-13 Odvodnenie - vozovková voda
Odvádzanie vody z povrchu vozovky je navrhnuté odvodňovacím systémom oddeleným od odvádzania vody z horninového prostredia. Objekt rieši zachytenie a následne odvedenie znečistenej vody z vozovky tunela. Súčasťou objektu budú na oboch portáloch akumulačné havarijné nádrže. Zmeny technického riešenia sú malé a spočívajú v mierne modifikovanom tvare odvodňovacích žľabov a tiež v odlišnej polohe žľabov po oboch stranách vozovky, vzhľadom na odlišné klopenie vozovky kvôli
zmene smerového vedenia.
V401-14 Odvodnenie - horninová voda
Objekt rieši odvádzanie horninovej vody z oboch tunelových rúr. Zmeny technického riešenia objektu vyvolané najmä požiadavkami verejného obstarávateľa na zachovanie prieskumnej štôlne sú nasledovné
• Hlavný zberač umiestnený pod vozovkou je vynechaný
• Odvodnenie je zaústené do existujúcej prieskumnej štôlne vrtmi vedenými z výklenkov na čistenie drenáže.
V401-15 Požiarny vodovod
Požiarny vodovod zabezpečuje dodávku vody do tunelových rúr v množstve požadovanom platnými predpismi. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Požiarna nádrž v mieste vyústenia šachty bude zrušená, zásobovacie potrubie nebude vedené k vetracej šachte
• Čerpacia stanica v priečnom prepojení v tuneli bude zrušená
• Požiarny vodovod bude zásobovaný drenážnou vodou z tunela, ktorá bude zachytávaná v zbernom objekte v odvodňovacej štôlni
• Odtiaľ bude voda čerpaná do vodojemu na západnom portáli, s minimálnym objemom nádrže na stálu zásobu vody na hasenie požiaru 160 m3
• Vo vodojeme bude umiestnená automatická tlaková stanica zabezpečujúca požadované tlakové parametre v potrubí v celej dĺžke tunela.
V401-16 Stavebné úpravy
Objekt zahŕňa káblové trasy a káblové šachty v tuneli. Súčasťou objektu budú aj stavebné úpravy existujúcej prieskumnej štôlne a zabezpečenie dlhodobej únosnosti a trvanlivosti jej konštrukcie v súlade s jej trvalým využitím na odvodnenie masívu. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Káblové trasy v tuneli sú navrhnuté v nadväznosti na požiadavky technologického vybavenia tunela
• V štôlni je vytvorená možnosti kolesovej dopravy v celej dĺžke štôlne tak, aby bol zabezpečený prejazdný prierez rozmerov 1,8 x 2,2 m
• Ostenie bude miestne (podľa potreby) zaistené striekaným betónom vystuženým nekovovou rozptýlenou výstužou
• odvodňovací kanál v dne štôlne bude prekrytý, tak aby dno bolo pochôdzne a prejazdné.
• Okrem portálov bude štôlňa sprístupnená z troch priečnych prepojení nachádzajúcich sa v mieste núdzových zálivov.
• V štôlni bude zriadený zásuvkový rozvod s možnosťou pripojenia každých 100 m.
V401-17 Vozovka tunela
V tuneli je navrhnutá vozovka s nevystuženým cementobetónovým krytom s rezanými pozdĺžnymi a priečnymi škárami. Zmeny technického riešenia vozovky sú nasledovné:
• Zmena skladby vozovky s cementobetónovým krytom
• Hranice vozovky s cementobetónovým krytom budú vo vzdialenosti min. 50 m pred obomi portálmi tunela.
V420-01 Osvetlenie tunela vrátane portálových úsekov
Súčasťou riešenia osvetlenia tunela je adaptačné osvetlenie, prejazdné osvetlenie, osvetlenie núdzových zálivov, požiarne núdzové osvetlenie, osvetlenie vstupov do priečnych prepojení, vodiace osvetlenie komunikácie, osvetlenie priečnych prepojení a osvetlenie diaľnice pred portálmi tunela. Zmeny technického riešenia osvetlenia sú nasledovné:
• Osvetlenie tunela je navrhnuté na základe predpisov obsiahnutých v smernici CEN CR 14380 - „Využitie osvetlenia - Osvetlenie tunelov“.
• Svietidlá adaptačného osvetlenia budú umiestnené v dvoch radoch.
V420-02 Vzduchotechnika
Projektové riešenie vetrania je navrhnuté na základe dopravných údajov z roku 2011 a znenia TP 12/2011 Vetranie cestných tunelov. Pri návrhu vetrania nie je uvažovaná obojsmerná premávka v tunelových rúrach. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Núdzové vetranie je navrhnuté s bodovým odsávaním v prípade požiaru.
• Pre prípad požiaru sa počíta s dvomi oblasťami odsávania dymu, pričom jedna oblasť sa bude nachádzať pozdĺž prvých cca 2800 m od východného portálu a druhá cca 1800 m od západného portálu, kde sa nachádza vetracia šachta.
• Na odsávanie dymu sú navrhnuté axiálne ventilátory umiestnené v dvoch vetracích staniciach, v budove na východnom portáli a v budove nad šachtou.
• Pre normálnu prevádzku je navrhnuté pozdĺžne vetranie
• Pozdĺžne vetranie bude zabezpečené pomocou prúdových ventilátorov umiestnených pod stropom tunelovej rúry.
V420-03 Meranie fyzikálnych veličín
Súčasťou objektu sú prístroje určené na kontrolu ovzdušia a riadenie dopravy v tuneloch a pri portáloch. Tieto prístroje budú slúžiť na monitorovanie kvality vzduchu vo vnútri tunela a tiež na reguláciu prúdových a axiálnych ventilátorov v závislosti od emisií z vozidiel. Zmeny technického riešenia sú najmä v počtoch jednotlivých zariadení, pričom dôvodom je znenie nových predpisov:
• Meranie oxidu uhoľnatého (CO) a opacity vzduchu v tuneli v počte 9 meracích staníc v každej rúre
• Meranie teploty a rýchlosti prúdenia vzduchu v tuneli v počte 10 meracích staníc v každej rúre
• Meranie teploty vzduchu v technických miestnostiach v počte 11 meracích staníc
• Meranie prietoku vzduchu vo vetracom kanáli v počte 3 stanice pre každú rúru a 1 pre vetraciu šachtu.
Ďalšie zmeny sa týkajú častí stavby, ktoré nemajú podstatný vplyv na životné prostredie, preto ich podrobnejšie nepopisujeme:
• V420-04 Riadiaci systém dopravy
• V420-05 Riadiaci systém technológie vrátane EZS
• V420-06 Elektrická požiarna signalizácia
• V420-07 Systém tiesňového volania - SOS
• V420-08 Uzatvorený televízny okruh vrátane videodetekcie
• V420-09 Rádiové spojenie
• V420-10 Evakuačný rozhlas
• V420-11 Dispečerský telefón
• V420-12 Silnoprúdové rozvody
• V420-13 Systém uzemnenia a pospájania
• V420-14 Dopravné značenie, trvalé a premenné
• V420-15 Vetranie tunelových prechodových chodieb
Z uvedeného popisu vyplýva, že väčšina navrhovaných zmien súvisí so spresnením technického riešenia, bez podstatných zmien vo vplyvoch na životné prostredie. Z pohľadu životného prostredia možno za najvýznamnejšiu zmenu klasifikovať zmenu v odvetraní tunela, ktorej zásadný efekt je, že emisie z tunela budú odvádzané iba v miestach portálov, pričom v pôvodnom technickom riešení bol odvod emisií riešený aj vetracou šachtou. Pri súčasnom riešení bude vetracia šachta slúžiť na odvádzanie emisií iba v prípade požiaru. Schéma vetrania je uvedená v prílohe č. 2.
Spôsob odvetrania tunela má rozhodujúci vplyv na distribúciu a rozptyl emisií z tunela. V normálnej prevádzke sa navrhuje pozdĺžne vetranie, čo znamená, že znečistený vzduch bude vždy vytláčaný celým profilom tunelovej rúry. Miesto vypúšťania emisií bude vždy len na príslušnom výjazdovom portáli jednosmernej tunelovej rúry. Na východnom portáli je výjazdový portál umiestnený na južnej tunelovej rúre a na západnom portáli na severnej tunelovej rúre.
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.