i15 napísal:Minister tvrdí, že sú pripravené úseky R2 Košice, R3 Tvrdošín a R4 Prešov západ-sever, ale nie sú peniaze. Nie som expert na eurofondy, ale to akože rozostavané úseky vyčerpajú všetky dostupné eurofondy z balíka 2014-2020 ?
Tvrdošín aj tak jedine zo ŠR, takže tam s eurofondmi by som nerátal. Veľmi som zvedavý na Value for money, čo tam zasa popíšu. Hádam sa pozrú na počet plánovaných križovatiek na oravskej R3.
Na doplnkovú sieť tam máme 225 miliónov eur. Rátalo sa s obchvatom KE, ten však v CBA bol vyčíslený na 400 miliónov eur. V zozname projektov je obchvat KE, Soroška a niečo na západnej R2. Veľa alternatív nie je, podľa prípravy by som tipoval investovanie do obchvatu KE alebo na Mýtna - Lovinobaňa, teda ak sa to dohodne s Bruselom. Ešte je možné, žeby peniaze dali na časť obchvatu PO, ktorý bude mať platné SP
Čo sa týka hlavnej siete, bolo tam 1,35 miliardy eur (aj so spolufinancovaním, čisto EU zdroje 1,142 mld. eur). Povedal by som, že už teraz to nestačí, stačí použiť hrubé čísla, keďže tie hodnoty sa aj tak budú meniť a aby sme mali predstavu, nepotrebujeme úplne presné čísla.
Schválené projekty:
HP - LL II.fáza, 280 mil. (užívanie vraj v IV/2019)
Brodno - Strážov, II.fáza, 165 mil.
Otázne čísla:
Svrčinovec - Skalité, polovičný profil, z OPD 153 mil., potom zostáva do 330 mil. cca 177. mil., podľa Auxta z OPII 150 mil.
Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, podľa Auxta 290 mil
Hubová - Ivachnová, pred rokom z OPD vyčerpali 23 mil., podľa Auxta z OPII 170 mil., určite tam nie je zarátaná úprava projektu
Vytendrované, beriem vytendrované hodnoty, zaplatiť sa to bude musieť a aké bude spolufinancovanie bohvie:
JZ obchvat PO, 356 mil. bez tej zľavy
Budimír - Bidovce, 197 mil.
Svrčinovec - Bukov, CEF 87 mil., OPII 92 mil., zvyšok je 60 mil. (zo ŠR?)
----------------------------
Vychádza to na cca 1,7 mld. eur, pričom Hubová - Ivachnová nás vyjde drahšie.
Auxtovi tam "viselo" asi 240 miliónov, ale on tam mal, koľko vezmú z OPII posledné tri tendre a boli to nižšie sumy ako mám uvedené ja, no to sa môže zmeniť.
Tento rok hádam budeme vedieť, koľko zoberie z OPII Svr.-Sk. a LL-DS, potom to bude jasnejšie, lebo fázované projekty to zneprehľadňujú. Obchvat PO a Budimír - Bidovce určite vezmú z OPII menej ako uvádzam, ale to je jedno, čo nezaplatí EÚ, to sa tak či tak zatiahne zo ŠR.
Jedno je jasné, ak sa nepresunú peniaze, EÚ momentálne zatiahne na našich diaľniciach 1,142 mld. eur, zvyšok štát.
Je to spleť nepresných čísel, ale na potvrdenie, že na diaľnice OPII s aktuálnymi hodnotami nestačí to postačuje. Teda jedine, žeby štát projekty viac spolufinancoval, čo by viac zaťažilo ŠR.
A do toho Turany - Hubová 900 mil., kysucká D3 atď. Tým nehovorím, že sa má uvoľniť dlhová brzda...
Toto isté sa dalo nepresne spočítať aj pri železniciach a potom sa dalo predpokladať, načo peniaze nevyjdú(tam to vychádzalo na úsek pri LM). Ale už to nie je nutné, ŽSR už zverejnili, načo peniaze nie sú(úsek pri LM a ďaleko viac).