Priority moze mat kto chce, ake chce, ale pozrime sa na fakty:
1. Uz v sucasnom neekologickom variante ma rychlostna cesta BB-RK stat 1,8 mld eur, nie 1 mld ako uvadzas, co potvrdil minuly tyzden minister dopravy
https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1175/687043 , minutaz 17:26
2. Sucasna platna EIA pretlacena pocas ministrovania Lubomira Vazneho (znameho o.i. analyzou PPP, kde bolo preukazane falsovanie
https://dennikn.sk/8767/analyza-sfalsov ... otrestana/ ) , vedie krizom cez nas najvacsi narodny park Nizke Tatry. Aj Ty ako zastanca R1 tu na fore navrhujes ekologickejsie varianty, ktore nevedu narodnym parkom, preto bude potrebna nova EIA
3. Aj keby sa niekto snazil stavat podla starej EIA, tato je sudne lahko napadnutelna, pricom argumenty dava dalsia EIA na rovnaku trasu, ktora sice bola zastavena, ale v popise zmien odovodnuje, preco je nutna nova EIA (napr. uz povodna EIA predpokladala korekciu v oblasti genofondovej plochy Vrch Mostenica, nesuhlas Statnej ochrany prirody, zasah do NATURA 2000 atd.)
https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/246364 str. 3 a dalsie
4. V nedavno zverejnenej EIA na Korbelka sa v odovodneni zaverecneho stanoviska pise, ze podla Smernice o biotopoch, "v pripade zavazneho negativneho vplyvu stavby na NATURA 2000, pokial existuje iny variant, ma sa realizovat taky, ktory ma mensi negativny vplyv"
http://www.enviroportal.sk/eia/dokument/258883 str. 141 dole
5. Existuje samozrejme ekologicke riesenie, ktore by sa vyhlo NAPANTu a NATURE 2000, podla starsieho stanoviska ministerstva dopravy
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... ovaly.html by to bol bazicky tunel v dlzke asi 17 km (plus dalsie tunely od Liptovskej Osady az po D1)
6. Taketo ekologicke riesenie by si vyzadovalo obrovske investicie, ovela viac ako sucasnych 1,8 mld a este ovela viac ako porovnatelny variant cez Turiec . Pri sucasnom tlaku na setrenie (napr. obchvat Presova R4) a existencii Hodnoty za peniaze je taketo riesenie z financneho hladiska tazko priechodne
7. Trasovanie z Bystrice do Ruzomberka by znamenalo, ze Bystrica by so Zilinou boli dve najblizie krajske mesta, ktore nemaju priame (co najkratsie prepojenie), co by obe obchodne a hospodarsky znevyhodnovalo (Kosice Presov vzdusna vzdialenost 32 km maju, Nitra Trnava vzdusna vzdialenost 38 km maju, Trnava Bratislava vzdusna vzdialenost 44 km maju, Bystrica Zilina vzdusna vzdialenost 62 km BY NEMALI, Trencin Zilina vzdusna vzdialenost 63 km maju)
8. Pokial ide o uzemne plany, R1 BB-RK je v rozpore s uzemnym planom VUC Zilinsky kraj
https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/98980 str. 23, naopak R3 BB-ZA je v uzemnom plane VUC Banskobystricky kraj ako jeden z variantov
http://www.uzemneplany.sk/upn/vuc-bansk ... icky-navrh 9. Uzemne rozhodnutie alebo stavebne povolenie akehokolvek tunela konciaceho v Korytnici budu pravdepodobne blokovat Zilinske urady, lebo Korytnica uz patri do Zilinskeho samospravneho kraja
10. Preto by sa mali Bystrica a Zilina dohodnut, v opacnom pripade bude proces na dlho zablokovany k skode oboch miest. Zilina ma pritom lepsie vyjednavacie argumenty, lebo sa moze dohodnut s Trencinom a potiahne R3 do Handlovej, ktora patri do Trencianskeho kraja. Naopak, akykolvek tunel z Bystrice bude koncit v Zilinskom kraji.
11. Aj ked primator Martina Hrnciar vplyv na NDS nepotvrdil
http://www.historiadialnic.sk/news/ako- ... -dialnice/, ak by tam vplyv bol, je vylucene, aby sa rozvijal variant R1, ked Hrnciar dlhodobo podporuje R3
http://www.zask.sk/sk/aktuality/archiv/ ... ticie.html12. Po dostavani Visnoveho sa cast vychodo-zapadnej dopravy, ktora este jazdi cez Donovaly, presunie na severnu trasu. Pri dokoncovani R2 sa zasa cast dopravy presuva na juznu trasu. No a po vcerajsom otvoreni D3 sa cast dopravy z Donovalov presuva aj na horsky priechod Sturec resp. Kremnicke bane po rekonstrukcii
Toto je mnozstvo argumentov, a je len miziva pravdepodobnost, ze sa R1 BB-RK nezablokuje na ziadnom z nich (lepsie povedane miziva pravdepodobnost, ze vsetky argumenty vyjdu v prospech R1 sucasne)