Akože časť tých značiek je fakt úsmevných. Pekná ľudová tvorba. Ale pri niektorých už na prvý pohľad vidieť, že vyžadujú extrémnu koncentráciu vodiča a namiesto zjednoznačnenia skôr jednoznačnosť križovatky zhoršujú. Pri niektorých dopravných značkách som mal fakt problém na prvý pohľad vyhodnotiť, ktoré je hlavná cesta. Je to dané aj tým, že značky sa prirodzene čítajú zhora dole a najprv si síce prečítam značku "daj prednosť v jazde" ale následne vidím, že z môjho smeru (z dolnej časti dodatkovej značky) ide aj hrubá čiara a automaticky tú prvú informáciu prekrývam novou. A to jazdím 14 rokov bez nehôd.
Druhá smutná vec je, že viem, aký je proces navrhovania dopravného značenia a ak tieto výkvety ľudovej tvorivosti fakt prejdú cez viacero úrovní, tak potom sa fakt pýtam na kvalitu a odbornosť príslušných pracovníkov. Lebo takto to vyzerá, že to robia tzv. "panie zlaté" a "demotivovaní pánkovia vo vyťahaných vestách".
Chápem, že značky sú "aj biznis", ale to predsa absolútne nebráni spraviť tie značky dobre.
V poslednej dobe ma hlavne znepokojujú úchylky, ktoré, podľa môjho názoru, značne "rozmaznávajú" vodičov. Menovite:
- vyznačovanie tvaru hlavnej cesty, keď ide priebežne (toto sa fakt šíri ako rakovina po celom slovensku, mám pocit, že som už dlho nevidel novú križovatku, kde by to nebolo), (
https://goo.gl/maps/PWEaFX3Ap7D2 - tu je jedna vetva súčasťou dvoch križovatiek
)
- vyznačovanie konca platnosti značiek pred križovatkou (
https://goo.gl/maps/MbBX9JBFr2U2 - aj spolu s prechádzajúcim bodom
, inak stavím sa, že keby dnes ten koniec 70ky odstránili, 80 % vodičov by tam jazdilo vysmiatych 70 km/h),
- upúšťanie od križovatiek bez určenia prednosti,
- neúmerné množstvo križovatiek s plným signálom, kde má pri signále voľno odbáčajúci vodič prednosť pred chodcami a protiidúcimi vozidlami bez toho, aby bola križovatka upravená protiľahlým signálom na opustenie križovatky (už dnes cez ne vodiči idú bezhlavo - príklad. Pionierska/Račianska v BA, Jantárova/Furmanského, Mlynské Nivy/Karadžičova a veľa veľa ďalších - tento zlozvyk si pýta už svoju daň - kto chce, nech si vyskúša ísť z Čulenovej (dnes slepá ulica) do Eurovei - prednosť Vám dá tak 1 z 10 vodičov, pričom zvyšok Vám ukáže prostredník -
https://goo.gl/maps/WYSG7s5GqSF2) - tu som písal podnet na mesto Bratislava, kde ich je fakt neúrekom a odpísali mi, že síce je to logická požiadavka, prerobenie križovatiek by stálo veľké peniaze. Odvtedy ale vznikli ďalšie (
https://goo.gl/maps/SiEGcNWrbXv - tu by stačilo vymeniť tienidlá signálov a nahradiť ich s tými so šípkami - horný šípka vľavo a bočný rovno+pravo - celá križovatka sa tak totiž správa). Inak všimnte si, ako cez takéto križovatky prechádza niekto s cuzdími značkami (napr. mimoSK vodič) - ide opatrne a očakáva autá oproti a pred priechodmi spomaľuje).
- doplnkový zelený šípkový signál, ktorý sa na 99% používa ako zjednodušený "plnohodnotný šípkový signál vpravo" a vodiči majú potom problém na miestach, kde sa používa v súlade s vyhláškou (v BA napr. v Mlynskej doline).
Samostatným problémom sú signály pre cyklistov, ktoré sú v dnešnej vyhláške riešené úplne diletantsky:
- signál pre peší priechod sa vyznačuje dvojfarebnou sústavou na druhej strane cesty:
- signál pre zmiešaný cyklisticko-peší priechod sa vyznačuje dvojfarebnou sústavou na druhej strane cesty:
- signál pre cyklistický priechod sa vyznačuje trojfarebnou sústavou na bližšej strane cesty:
toto je prax, IMHO nepochopená.
Čítal som vyhlášku a mám pocit, že jej tvorca to myslel inak, ako sa to v praxi realizuje. Podľa mňa (ale nie som právnik) peší priechod a zmiešaný priechod sa vyznačuje správne. Samostatný cyklopriechod mi príde z praktického hľadiska hlúposť (ak zvážime, že po cykloceste môžu chodiť aj chodci [ktorým je aj človek na korčuliach a kolobežke), takže by tieto priechody mali byť zmiešané. Ale ak aj nie (inak pre všetkých účastníkov je to úplne jedno - pravidlá sú rovnaké), pri cyklopriechode by sa mala použiť
dvojfarebná sústava na druhej strane cesty.
Tá trojfarebná sústava na mojej strane cesty (ktorá je použitá napr. v Bratislave na Šafku) sa podľa môjho názoru má použiť v križovatke, kde sú cyklistické pruhy, resp. únikový priestor pre cyklistov za stopčiarou, pričom tento signál by mal slúžiť na to, aby cyklisti bezpečne opustili križovatku medzi fázami pre autá. Takto to funguje v zahraničí. U nás by takéto riešenie bolo vhodné napr. na Patrónku v smere z Mlynskej doliny, kde cyklista na vozovke nedokáže prejsť na Lamačskú pri signále voľno bezpečne (ak sa drží na pravej strane vozovky, tak je v kolízii s autami, ktoré idú na Kramáre, ak na ľavej, potom sa za križovatkou ocitne na ľavej strane vozovky, čo je úplne zlé a ak v strede (medzi pruhmi), potom sa za križovatkou ocitne opäť v strede, čo je tiež nebezpečné). Ideálne by bolo, keby tu mal samostatný signál (trojfarebný), ktorý by mu dal náskok asi 10 s na to, aby mohol z pravého okraja vozovky prejsť na Lamačskú bez toho, aby bol v kolízii sa autami v relácii Mlynská dolina - Kramáre).
Tiež by nebolo zlé zaviesť cyklorozmer dopravných značiek, lebo tie zverstvá v Ružovej doline a na Starom moste ako cyklista pre ich gigantickú veľkosť a polohu ako pre vodiča nákladného vozidla fakt prehliadam.
Tu máme aj dobrý aj zlý príklad:
https://goo.gl/maps/oakAm2GdN6G2jednosmerka - rozmer super, ale príliš vysoko,
daj prednosť v jazde - celé zle - vysoko a obrí rozmer. Tak na cyklocestu dáme obrí rozmer a na diaľnicu, kde sa jazdí 130 dáme značku obec v rozmere dodatkovej značky.
https://goo.gl/maps/3t8D6tYYWoM2celé zle - porovnajte si výšku osôb, pričom človek na bicykli výrazne vyšší nie je. Tie značky sú doslova nad hlavou.