Moderátor: Moderátori
Lenny napísal:Tak jsem si prohlížel stríánku bliezsienaokolo.com a našel jsem jednu věc co mě pobavila. PPP = Potemkinovský Počtový Podvod
Jaroslav Štemberk napísal:"Krach" PPP v ČR a v Maďarsku jsou dva zcela odlišné případy, byť je pravda, že z obou se Slovensko může poučit a stejné chyby neopakovat.
V ČR byla narychlo podepsána smlouva o PPP bez řádného výběrového řízení. Smlouva byla podrobně studována odborníky až po jejím podpisu politiky, přičemž byla vhodnocena jako pro ČR značně nevýhodná, proto se nová vláda raději s partnerem dohodla na odstupném. Formou PPP v ČR zatím žádný úsek dálnice postaven nebyl.
V Maďarsku vláda partnerovi garantovala návratnost investice, která se ukázala jako nereálná (špatný odhad únosné výšky mýtného), což byla pak nucena řešit odkoupením postavených dálnic.
Bude-li vybrán solidní partner a dobře postavena smlouva (včetně správného vyhodnocení a přiměřeného rozložení možných rizik), nevidím důvod, proč by mělo PPP na slovenské D1 zkrachovat.
V principu je rozhodování z hlediska výhod na nevýhod, zda dálnici pořídit formou PPP, pro stát zhruba totéž jako pro soukromníka, zda si pořídit auto na leasing.
Jaroslav Štemberk napísal:Tomu, že by mohla být D1 BA-KE formou PPP postavena do r. 2010, myslím, žádný odborník nevěří (pokud je mi známo, tak to prohlašoval jenom jakýsi bývalý cukrář, co se dal na politiku). Nicméně pilotní projekt by se podle mého zkusit měl. (Stejně tak v ČR na D3.)
100 km za 250mld. SKK v horizontu 30 let, to by bylo 8,3 mld ročně. Kdyby se jednalo o úseky typu Hrič. Podhradie - Hubová (tedy postatná část v tunelech), byly v tom zahrnuty i náklady na údržbu, kterou by po dobu těch 30 let partner zajišťoval, jakož i inflace za předpokladu, že výrazně nepřekročí současnou míru, tak bych to neviděl pro stát až tak úplně nevýhodné.
Jaroslav Štemberk napísal:Ale vždyť jsem netvrdil, že by mu cukrárna zkrachovala, "bývalý cukrář" jsem napsal proto, že pan Prokopovič z cukrárny odešel do politiky.
100 km najednou přes PPP by mi také na slovenské poměry připadalo mnoho, ale myslím, že např. úsek Hrič. Podhradie - Dubná Skala (kde by do delšího časového období rozložených 2,5 mld. SKK za kilometr drahé nebylo) by Slovensko mohlo zkusit přes PPP a zbytek D1 BA-KE postavit ze státních prostředků (při použití úvěru). Pro další dálniční stavby by pak bylo srovnání.
Tak jako tak podle mého bude slovenská vláda muset zajistit zvýšení příjmů NDS nad 20 mld. SKK ročně, nebo by p. Prokopovič musel přiznat, že z toho co slibuje, není reálná ani polovina. Bez zvýšení příjmů NDS by pak splácení úvěru ve výši 150 mld SKK stejně pohltilo většinu jejích příjmů, takže by se výstavba po vyčerpání úvěru zastavila.
Výhodnost rychlého zavedení Eura pro Slovensko nedokážu posoudit, nevím, zda by odložení Slovensko nějak ekonomicky poškodilo či nikoli. Státy EU, které Euro odmítly, na tom zatím spíše vydělávají, ale jde o státy bohaté, takže v případě státu chudšího jako je Slovensko opravdu nevím.
Adaios napísal:Jaroslav Štemberk napísal:Ale vždyť jsem netvrdil, že by mu cukrárna zkrachovala, "bývalý cukrář" jsem napsal proto, že pan Prokopovič z cukrárny odešel do politiky.
100 km najednou přes PPP by mi také na slovenské poměry připadalo mnoho, ale myslím, že např. úsek Hrič. Podhradie - Dubná Skala (kde by do delšího časového období rozložených 2,5 mld. SKK za kilometr drahé nebylo) by Slovensko mohlo zkusit přes PPP a zbytek D1 BA-KE postavit ze státních prostředků (při použití úvěru). Pro další dálniční stavby by pak bylo srovnání.
Tak jako tak podle mého bude slovenská vláda muset zajistit zvýšení příjmů NDS nad 20 mld. SKK ročně, nebo by p. Prokopovič musel přiznat, že z toho co slibuje, není reálná ani polovina. Bez zvýšení příjmů NDS by pak splácení úvěru ve výši 150 mld SKK stejně pohltilo většinu jejích příjmů, takže by se výstavba po vyčerpání úvěru zastavila.
Výhodnost rychlého zavedení Eura pro Slovensko nedokážu posoudit, nevím, zda by odložení Slovensko nějak ekonomicky poškodilo či nikoli. Státy EU, které Euro odmítly, na tom zatím spíše vydělávají, ale jde o státy bohaté, takže v případě státu chudšího jako je Slovensko opravdu nevím.
Znovu nemas pravdu (nic v zlom) - keby SR oddialila vstup do euro-zony tak len preto ze by si stat zobral uvery a nie NDS, a.s. a ziadne problemy s jej prijmami by neboli.
Ohladom PPP na D1 v danych usekoch kde sa planuje bude cena aj za normalnych okolnosti na urovni min. 1 mld. SKK az (podla dlzky a moznosti) 1,5 mld. SKK takze PPP by mohlo spravit sumu 2 az 4 mld. SKK na 1 km.
Jaroslav Štemberk napísal:Máš pravdu, že kdyby se zadlužila NDS, tak by to na přijetí do Eurozony vliv dle kritérií EU nemělo, kdyby se zadlužil stát, tak ano. Ale vpodstatě jde o spojené nádoby. Když se zadluží NDS, bude jí stát muset najít na úkor svého rozpočtu prostředky na to, aby měla z čeho dluhy splácet, když se zadluží stát na výstavbě dálnic, je velmi pravděpodobné, že aby mohl úvěr splácet, přiškrtí přísun peněz NDS a bude si je brát do svého rozpočtu.
Adaios napísal:
NDS, a.s. je preto akciova spolocnost aby sa dala predat a v case prevadzkovania D1 (vyrazne rozostavane takmer vsetky useky), D2, ciastocne D3, D4 , R1 (bude dostavana alebo rozostavana), ... bude moznostou aj ciastocny predaj firmy aj s dlhami a zavazkami ohladom dostavania usekov - je to dnes realne aj v EU, zacalo France a dost vyrazne a Nemecko to zrejme spravi tiez.
NDS, a.s. bude mat stale prijmy z EU a mytneho systemu. A tato kombinacia bude za 5-8 rokov v cislach viac ako 20 mld. SKK na ceny v r. 2005.
Odklonili sme sa od podstatneho - jednoducho SR si nemoze dovolit v priebehu 10 rokov stavat D1 (90% dlzky usekov) len cez PPP. Pretoze ani PPP nie je riesenim pre SR - je to riesenie len pre niekolko usekov v stavebnych nakladoch 50 mld. SKK na D1 - cim viac to bude v stavebnych nakladoch tak tym vacsie zatazenie NDS/statu a tym menej investovania na D3, R2 atd.
Jaroslav Štemberk napísal:NDS, pokud bude mít zajištěnu ziskovost v dlouhodobějším horizontu, bude prodejná, to je pravda. Také by by mohla nastat situace, že NDS zkrachuje a budou se v konkursu prodávat dálnice zájemcům o jejich provozování a dostavbu (ale to by zřejmě dost poškodilo rating Slovenska).
Jaroslav Štemberk napísal:V tom, že stavět většinu úseků přes PPP by rozhodně nebylo ideálním řešením, se přece shodujeme. Těch 50 mld SKK na D1, o kterých píšeš jako o maximu možného, považuješ zároveň za optimální, nebo myslíš, že by byl lepší ještě nižší objem?
Jaroslav Štemberk napísal:Na D3 by se snad daly také získat prostředy z EU, když je zařazena do TEN a jedná se o přeshraniční spojení. Nebo ne (kvůli prostředkům EU na částečně konkurenční českou R48)?
Když budou na R2 nižší intenzity, bylo by použitelné "stínové mýtné"?
A jak financovat například R3 a R4?
Adaios napísal: Keby bola velmi dobre nastavena zmluva tak by to bolo od dokoncenia dialnicnych usekov (stavbari vedia aky je v tom rozdiel).
wazari napísal:Adaios napísal:Ale napriklad R2 kam chce stat PPP sa cez EU fondy financovat neda.
dovolujem si poopravit - R2 sa da financovat cez fondy EU (strukturalne)
Jaroslav Štemberk napísal:Adaios napísal: Keby bola velmi dobre nastavena zmluva tak by to bolo od dokoncenia dialnicnych usekov (stavbari vedia aky je v tom rozdiel).
Bylo by takové nastavení opravdu lepší? Kdyby se mělo platit až od dokončení, tak by partner zřejmě požadoval vyšší cenu. Bude-li se platit od zprovoznění, pak partner bude mít zájem na tom dát dálnici rychle do provozu, což je pro uživatele nejdůležitější. Nedodržení termínů dokončení by podle mého bylo lepší ve smlouvě ošetřit smluvními pokutami.
Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.