od stanog » 23. Júl 2017 20:01
Načo taký mýtny systém na ktorom si mastí vrecká skupina neznámych vlastníkov súkromnej firmy a štátu od zavedenia systému neprináša tento žiadne peniaze ?
Článok z Trendu:
Človek si musí najskôr pretrieť oči, či dobre vidí. Je prekvapujúce, koľko peňazí štát stále platí za prevádzku mýtneho systému namiesto investícií do nových diaľnic. Aj minulý rok zhltli náklady na systém cez 50 percent výnosov. Už dávno to malo byť inak. Platby mýtnej firme sa mali v tomto čase zmestiť do 12 percent výnosov.
Ešte v rokoch 2008 - 2010 toho boli plné noviny. Tender vyhrala najdrahšia firma v súťaži, ostatné vylúčili, finančná skupina so svojimi schránkovými firmami robila dymovú clonu pre oligarchu v pozadí. Ani dnes nevieme, komu tie peniaze idú. Keď sa aj prihlási niekto, kto by mal byť vlastníkom mýtnej firmy Skytoll, nedá sa mu veriť ani nos medzi očami, po toľkej neúprimnosti.
Čo je horšie, štát z mýta nedosahuje ani zďaleka ten úžitok, ktorý na začiatku politici sľubovali. Tí istí politici teraz tvrdia, že tým najlepším riešením je uvoľnenie dlhovej brzdy, aby sa viac dalo stavať na dlh. (Tému rozoberáme v aktuálnom tlačenom vydaní v článku: Diaľnice by už politici mali nechať na pokoji.) Ale na financovanie výstavby malo pôvodne slúžiť mýto. Naozaj sa z neho nedá vytĺcť viac?
Najskôr si porovnajme, koľko systém zarábať mal a koľko naozaj zarába:
Plán: Ročné výnosy z elektronického mýta mali dosiahnuť 200 miliónov eur už v roku 2012 – v treťom roku fungovania. Prognózovala to vláda vo svojom nariadení v roku 2009, krátko pred spustením elektronického mýta.
Realita: V roku 2012 boli výnosy na úrovni 155 miliónov eur. Sľubovanú 200-miliónovú hranicu neprekonali ani v roku 2016.
Plán: Počas 13-ročnej zmluvnej doby mali hrubé výnosy z mýta dosiahnuť 4 miliardy eur. Prognózoval to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, dvorného think-tanku ministerstva dopravy, Ľubomír Palčák.
Realita: Hrubé výnosy za prvých sedem rokov dosiahli 1,2 miliardy eur. Ak by medziročne narástli rovnakým tempom, ako v úspešnom roku 2016, na konci zmluvy by kumulatívne dosiahli nie 4 ale 2,4 miliardy eur. Palčákov odhad je z roku 2010, keď už systém fungoval, boli známe jeho parametre, dopravné intenzity, prognózy a podobne. Nikto sa nemôže vyhovárať na zmenu okolností, lebo tie sa zlepšili. Ekonomike sa darí viac, ako sme mohli v krízovom roku 2010 snívať.
Plán: Odmena prevádzkovateľovi mala byť najskôr 40 percent, neskôr, po splatení investície 12 percent. Aj to odhadol Ľ. Palčák v roku 2010. Podľa zmluvy sa odmena mala po štyroch rokoch ustáliť zhruba na 40 miliónoch eur ročne. Ak by to tak bolo a zároveň by sa naplnil aj Palčákov odhad výnosov, NDS by "v čistom" mohla zarábať okolo 250 miliónov ročne.
Realita: V roku 2016 dosiahli náklady systému nie 40, ale zhruba 100 miliónov eur. NDS tak po odrátaní nákladov „v čistom“ systém zarobil zhruba 90 miliónov eur, výrazne menej oproti pôvodným predpokladom.
Trend 03.07.2017, 05:04 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding