od jarino » 26. Feb 2020 11:29
Podľa výsledkov kapacitného posúdenia je zrejmé, že štvorpruhová rýchlostná komunikácia je v danom území dopravne predimenzovaná a preto ekonomicky nezdôvodniteľná. Naopak dvojpruhová komunikácia v polovičnom profile v začiatku úseku od Kapušian v nadväznosti na štvorpruhový obchvat Prešova nevyhovuje kapacitne.
Červený variant
- je vedný koridorom vhodnejším pre výstavbu rýchlostnej komunikácie. Dosahované technické parametre sú výhodnejšie, okrem väčšieho plošného rozsahu mostných objektov. V ďalších stupňoch projektovej dokumentácie je treba na základe zamerania územia spresniť najmä výškové vedenie trasy tak, aby bolo dosiahnuté vyrovnanie celkovej bilancie zemných prác.
- z hľadiska výstavby komunikácie je koridor variantu č.1 červeného vhodnejší pre členenie stavby na jednotlivé etapy, ktoré je možno budovať v úsekoch medzi križovatkami s výhodným dopravným napojením jednotlivých etáp na súčasnú cestnú sieť.
Modrý variant
- je v úseku medzi Hanušovcami nad Topľou a Stropkovom je vedený koridorom dosial nezasiahnutým tranzitnou dopravou, na viac v tesnej blízkosti vodnej nádrže Veľká Domaša. Toto území nie je pre vedenie rýchlostnej komunikácie príliš vhodné o čom svedčí aj tunelový objekt pod vrchom Grúň, ktorý je treba zo spádových dôvodov nutné realizovať v dvoch trojpruhových rúrach.
- pre etapizáciu výstavby je nutné uvažovať s nutnosťou výstavby celého 15 kilometrového, dopravne ťažko prístupného úseku s tunelom Grúň medzi MÚK Hanušovce nad Topľou pripojením na súčasnú cestu I/15 za MÚK Lomné.
- ďalej treba konštatovať, že privedenie ťažkej dopravy do bezprostrednej blízkosti vodnej nádrže môže znamenať aj pri prijatí všetkých ochranných opatrení rozsiahle ohrozenie kvality povrchových vôd pri mimoriadnych udalostiach.
Z dopravného hľadiska mierne lepšie výsledky má variant č.2 modrý, ktorý:
- má najvyššie priemerné dopravné zaťaženie z dôvodu dlhšieho súbehu s cestou I/18
- dosiahne najvyššie % zníženia smrteľných DN (hodnotená je celá ovplyvnená sieť)
- zabezpečuje najväčšiu dopravnú obslužnosť územia nakoľko rieši celý úsek cesty I/18 Lipníky - Hanušovce nad Topľou a cestu I/15 v prieťahu mestom Stropkov
Jeho najväčšou nevýhodou však je, že v prípade výstavby by bolo nutné medzi prvými realizovať najnáročnejší (tunelový) úsek, aby vzniklo prepojenie ciest I/18 a I/15 a zabezpečilo sa presmerovanie dopravy zo zaťaženejšej cesty I/73 na nový koridor.
V opačnom prípade by zostali nevyhovujúce úseky cez mesto Giraltovce a Šarišský Štiavnik nevyriešené.
Variant č.1 červený je vedený v koridore cesty I/73 a jeho nespornou výhodou je lepšia možnosť etapizácie výstavby a tým možnosť okamžitého riešenia kritických úsekov na cestnej sieti. Je stavebne menej náročný, čo sa odráža aj na nižších investičných nákladoch v porovnaní s variantom modrým.
Pri červenom variante je potrebné upozorniť, že nerieši úsek cesty I/18 Lipníky - Hanušovce nad Topľou a úsek cesty I/15 v prieťahu mestom Stropkov. Tieto úseky bude potrebné vyriešiť ako preložky ciest I. triedy bez ohľadu na realizáciu uvedeného variantu R4.
Variant č.3 fialový umožňuje čiastočné zlepšenie dopravy na ceste I/73, ale nie je rýchlostným ťahom. Pôjde o cestu bez obmedzeného prístupu, kde budú zachované viaceré pripojenia a križovatky, ktoré by na rýchlostnej ceste boli neprípustné. Rýchlosť jazdy bude aj naďalej obmedzovaná prejazdmi intravilánov. Maximálna rýchlosť na extravilánových úsekoch nebude vyššia ako je povolené na ceste s neobmedzeným prístupom - 90km/h. Kritické miesta na cestnej sieti, ktoré je treba prioritne odstrániť, rieši rovnako ako variant č.1 červený – obchvatmi. Ostatné navrhované úpravy zlepšia kvalitu cestného ťahu a budú eliminovať viaceré riziká (negatívny vplyv na obyvateľov, DN..), ale budú iba dočasným riešením.
Poradie variantov z ekonomického hľadiska:
1. Variant č.3 fialový – modernizácia cesty I/73 a výstavby vybraných obchvatov sídiel v kategórii C 11,5/80.
2. Variant č.2 červený kombinovaný: v úseku Kapušany – Lipníky kategória R24,5/100, v úseku Lipníky – štátna hranica SR/PR kategória R11,5/100
3. Variant č.2 červený v polovičnom profile – kategória R 11,5/100
Tieto tri ekonomicky efektívne varianty realizácie projektu dosiahli:
- kladnú ekonomickú čistú súčasnú hodnotu. Ide o rozdiel súčasnej hodnoty očakávaných prínosov a súčasnej hodnoty očakávaných nákladov.
- ekonomický rok návratnosti pred uplynutím životnosti projektu. Podmienka ekonomickej efektívnosti je z tohto hľadiska splnená. Uvedené vybrané ekonomicky efektívne varianty dosiahli ekonomický index rentability kapitálových nákladov vyšší než 1.0.
Variant č. 2 modrý v žiadnom šírkovom usporiadaní nespĺňa kritéria ekonomickej návratnosti investície.
Variant č.1 červený v kombinovanom šírkovom usporiadaní; riešený v úseku Kapušany – Lipníky ako smerovo rozdelená rýchlostná cesta v kategórii R 24,5/100, v úseku Lipníky štátna hranica SR/PR v polovičnom profile (kategória R 11,5/100) je najvhodnejší pre realizáciu „Rýchlostnej cesty R4 hranica SR/PR – Kapušany“.
Červený variant R24,5
celkové investičné výdavky: 1,45 mld. eur
príprava: 33,4 mil. eur
výstavba: 1,187 mld. eur
výkup: 50,5 mil. eur
Červený variant R11,5
celkové investičné výdavky: 962 mil. eur
príprava: 24 mil. eur
výstavba: 788 mil. eur
výkup: 22,6 mil. eur
Červený variant kombinovaný
celkové investičné výdavky: 990,9 mil. eur
príprava: 24,4 mil. eur
výstavba: 807 mil. eur
výkup: 30,3 mil. eur
Modrý variant R24,5
celkové investičné výdavky: 1,53 mld. eur
príprava: 36,7 mil. eur
výstavba: 1,24 mld. eur
výkup: 53 mil. eur
Modrý variant R11,5
celkové investičné výdavky: 1,025 mld. eur
príprava: 25,4 mil. eur
výstavba: 823,4 mil. eur
výkup: 40 mil. eur
Modrý variant kombinovaný
celkové investičné výdavky: 1,08 mld. eur
príprava: 25,4 mil. eur
výstavba: 873,6 mil. eur
výkup: 40 mil. eur
Variant fialový
celkové investičné výdavky: 569 mil. eur
príprava: 22 mil. eur
výstavba: 866,5 mil. eur
výkup: 20 mil. eur
Červený variant začína východne od obce Kapušany v MÚK Kapušany, kde nadväzuje na predchádzajúci úsek R4, Prešov – severný obchvat. Po križovatku lipníky vedie v koridore cesty I/18. Od križovatky Lipníky je vedený v koridore cesty I/73 až na hranicu s Poľskom
Dĺžka variantu je 59,464 km
Intenzity v roku 2040:
Kapušany - Lipníky : 14 200
Lipníky - Kuková : 9300
Kuková - Giraltovce: 7500
Giraltovce - Okrúhle: 8600
Okrúhle - Stročín: 8200
Stročín - Svidník,juh: 9500
Svidník, juh - Svidník, sever: 5300
Svidník, sever - Hunkovce: 7800
Hunkovce - Vyšný Komárnik: 4600
Vyšný Komárnik - hranica: 4700
Modrý variant je od začiatku úseku po km 6,0 zhodný s trasou variantu červeného. Mimoúrovňová križovatka Lipníky trubkovitého tvaru zabezpečuje napojenie ciest I/73 z Giraltoviec a cesty I/18 na rýchlostnú cestu. V súbehu s cestou I/18 pokračuje trasa až po križovatku Hanušovce. Následne sa stáča na sever tunelom prekonáva vrch Grúň Ondavskej vrchoviny a pokračuje do údolia rieky Ondava nad vodnou nádržou Veľká Domaša. V km 30,0 až KÚ trasa rýchlostnej cesty je situovaná v údolnej nive rieky Ondavy a pripája sa do existujúcej križovatky Svidník juh. Odtiaľ pokračuje rovnako ako variant 1, v koridore cesty I/73 až na hranicu s Poľskom
Dĺžka variantu 2 (modrý) je 70.464 km.
Fialový variant využíva všetky možnosti úpravy existujúcej cestnej siete a v úsekoch, kde nie je možné využitie existujúcej trasy je navrhovaná nová trasa. Trasa je zložená z jednotlivých úsekov, ktoré je možné realizovať úplne samostatne.
Navrhovaný variant má ako v predošlých dvoch variantoch začiatok západne od mesta Prešov. Trasa je pokračovaním rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat mesta a na jestvujúcu komunikačnú sieť napojená mimoúrovňovou križovatkou Kapušany. Na konci úseku je rýchlostná cesta napojená do hraničného prechodu určeného z Technickej štúdie „I/73 Ladomirová – Št. hr. Poľská Republika“
Rozdelenie úsekov:
Úsek A - km 0,000-5,860 (dl. 5,860 km) – R 24,5/100
Úsek B– km 5,860-12,580 (dl. 6,720 km) + Úsek C – km 12,580-20,625 (dl. 8,045 km) (2+1) v kategórii C 14/80 + C11,5/80.
Medziúsek - km 20,625-21,370 (dl. 0,745 km) – rekonštrukcia na C 11,5/80 Trasa je vedená po existujúcej komunikácii I/73 cez obec Francovce.
Úsek D – km 21,370-26,250 (dl. 4,880 km) - C11,5/80.
Medziúsek - km 26,250-27,320 (dl. 1,070 km) – rekonštrukcia na C 11,5/80, Trasa je vedená po existujúcej komunikácii I/73 cez obec Okrúhle.
Úprava E – km 27,320-34,130 (dl. 6,810 km)- C11,5/80 s prídavnými pruhmi vo stúpaní.
Medziúsek - km 34,130-46,230 (dl. 12,100 km) – rekonštrukcia na C 11,5/80 v nutnom rozsahu. Trasa je vedená po existujúcej komunikácii I/73 obcami Rakovčík, Stročín pokračuje existujúcim obchvatom mesta Svidníka.
Úsek G – km 46,230-55,100 (dl. 8,870 km)
Medziúsek - km 55,100-62,697 (dl. 7,597 km) Trasa je vedená po jestvujúcej komunikácii I/73 obcami Krajná Poľana, Nižný Komárnik a Vyšný Komárnik až po štátnu hranicu s Poľskou republikou. V tomto úseku bude rovnako rekonštruovaná vozovka v kategórii C 11,5/80 iba s nutnými úpravami križovatiek a nadväzujúcich ciest.
Celková dĺžka trasy je 62,697 km, z toho:
- novo budované úseky - 41,185 km
- rekonštruované úseky existujúcej cesty I/73 - 21,512 km
Z výsledkov dopravného posúdenia extravilánových a intravilánových ciest I/18 a I/73 vyplynulo, že vo výhľadovom období roku 2040 bude na celej dĺžke dopravne preťažená cesty I/18.
Cestu I/73 možno považovať za nevyhovujúcu v úseku Lipníky – Giraltovce, kde takmer na celej dĺžke od dosahuje stupeň kvality D a v intraviláne obce Giralnovce nevyhovujúci stupňa F
Na úseku od Giraltoviec po hranicu SR/PL bude existujúca cesta I/73 v roku 2040 kapacitne postačovať v extraviláne, stupeň D je dosiahnutý na prejazde obcami Šarišský Štiavnik, Stročín, Ladomírová.
Z kapacitného posúdenia uvedených ciest vyplýva, že jednotlivé úseky budú kapacitne nevyhovujúce v nasledovných obdobiach:
Rok 2020
I/18 Kapušany - Lipníky (I/73)
I/73 intravilán Giraltovce
Rok 2030
I/73 Šarišský Štiavnik - Rakovčík
Rok 2040
I/73 Lipníky – Giraltovce
I/73 intravilán Stročín
I/73 intravilán Ladomírová
Na základe kapacitného posúdenia vyplynulo, že aj keď existujúca cestná sieť vykazuje známky kapacitnej nedostatočnosti, hlavnou príčinou zlej dopravnej situácie je veľký podiel ťažkej nákladnej dopravy a prejazdy intravilánmi obcí a to aj v úsekoch, kde kapacita cesty nie je v zmysle výpočtov prekročená.
Z tohto dôvodu boli zhodnotené úseky aj z hľadiska smerového a výškového vedenia, ako aj dĺžky intravilánu, ktorou cesty prechádza.
Návrh etapizácie výstavby
Rok 2020
Uvedené úseky je potrebné riešiť prioritne a to buď vhodnými úpravami existujúcej trasy, alebo novou trasou rýchlostnej cesty R4
Dôvod výstavby R4 -prekročená kapacita:
Cesty I/18 MÚK Kapušany – Lipníky – križovatka s cestou I/73
Cesty I/73 Intravilán obce Giraltovce
Dôvod výstavby R4 - nevhodné smerové a výškové vedenie trasy vzhľadom na vysoký podiel ťažkej nákladnej dopravy
Šarišský Štiavnik - Rakovčík
Dôvod výstavby R4 - zlá dopravná situácia, ktorú je potrebné riešiť obchvatom obcí (hodnotené podľa počtu dotknutých obyvateľov a vysokého podielu ťažkej nákladnej dopravy)
Lúčka, Kračúnovce
Okrúhle
Stročín
Ladomírová
Na základe vyššie uvedeného odporúčame prioritne výstavbu úsekov:
- Úsek Kapušany – Lipníky
- Obchvat Šarišského Štiavnika
- Obchvat Giraltoviec (vyrieši tiež problematické prejazdy obcami Lúčka a Kračúnovce)
Rok 2030
Dôvod výstavby R4 kvôli nízkej kvalite dopravy - „D“:
Šarišský Štiavnik - Rakovčík (úsek bol odporučený do etapy roku 2020)
Stropkov - intravilán
Rok 2040
Dôvod výstavby R4 kvôli nízkej kvalite dopravy - „D“:
Ladomírová (úsek bol odporučený do obdobia roku 2020 kvôli negatívnym vplyvom na obyvateľov a rizika DN)
Lipníky - Podhrabina – Giraltovce
Stročín
Z výsledkov posúdenia vyplynulo, že pre výhľadovú intenzitu dopravy roku 2040 (20 rokov po predpokladanom uvedení rýchlostnej cesty do prevádzky) by v 2-pruhovom usporiadaní vyhovel úsek od MÚK Lipníky (križovatka. s cestou I/18) – po hranicu SR/PL.
Na základe kapacitného posúdenia variantu č.1 rýchlostnej cesty R4 – št. hranica SR/PL - Kapušany možno konštatovať:
- V plnom profile odporúčame realizovať úsek MÚK Kapušany – MÚK Lipníky (pokračovanie severného obchvatu Prešova). Potreba realizovania plného profilu je po roku 2030.
- V polovičnom profile budú aj v po roku 2040 postačovať úseky od MÚK Lipníky (v koridore cesty I/73) až po štátnu hranicu SR/PL.