Cast prepisu rozpravy v NRSR 3.8.2006 22:45:00
(este nie su prepisy kompletne
)
Ľ. Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážená vláda, pôvodne som nechcel vystúpiť, ale nedá mi, aby som nezareagoval aspoň stručne, kolegovia na mňa už krivo pozerajú, aby som to zrýchlil, ale pokúsim sa ozaj veľmi stručne reagovať.
Na margo Programového vyhlásenia vlády, tu mám pred sebou Programové vyhlásenie vlády z roku 2002, kde sa hovorí, citujem "vláda bude klásť dôraz na racionalizáciu nákladov spojených s realizáciou výkonov vo verejnom záujme, železničnej, osobnej doprave a v autobusovej doprave v oblasti výstavby, rekonštrukcie, obnovy a údržby ciest a diaľnic vláda zavedie nové prísne pravidlá, ktoré zamedzia neopodstatnému nárastu nákladov neefektívnosti a netransparentnosti". Celá stať je možno na 1,5 strany, čiže vyprosím si kritiku programového vyhlásenia súčasnej koalície v oblasti dopravy, pretože je minimálne raz tak obsažná a obsahuje aj nejaké termíny a nejaké čísla. Na margo toho, čo tu bolo povedané, z celého ho mám dojem, že vždy to musí byť kritika súčasného programového vyhlásenia. Na jednej strane som tu začul veľa kritiky ohľadne programového vyhlásenia a už sa tu zostavuje na základe programového vyhlásenie rozpočet, štátny rozpočet, už sa tu nafukujú 10 mld. Sk a to je na jednej strane, že je to neefektívne, na druhej strane keď zadefinujeme reálne programové vyhlásenie v oblasti dopravy, v oblasti výstavby diaľnic, reálne naplniteľné sľuby, na čo som ja aj za stranu SMER-SD hrdý, lebo boli to ťažké boje zvládnuť aj na predsedníctve, lebo tak isto ma kritizovali, že je to málo ambiciózny program, ale je reálny a splniteľný a to je veľmi dôležité. Tak teraz nás zase kritizujete, že sme málo ambiciózni a že prečo to teda brzdíme, lebo vy ste to mali v takom rozlete, že my asi sme brzdou celého vývoja. Očakával som konštruktívnejšiu opozičnú diskusiu a konštruktívnejšiu a férovejšiu oponentúru. Na margo toho pár slov sa len dotknem z toho, čo tu odznelo, čo sa udialo doteraz, nechcel som to takto hovoriť, len to veľmi zostručním, ale na margo toho čo ste vyhlásili, ako budete efektívne narábať s výstavbou, netransparentné predražovanie stavieb cestnej infraštruktúry, diaľnica Lamač, Staré Grunty, D2, tunel Sitina zakontrahovaná cena 3 mld. Sk, dodnes v štádiu rozostavanosti, desiatky dodatkov, odborný predpoklad navýšenia o 1,5 mld. Sk, to je o 50 %. Diaľnica D1, tunel Branisko, zakontrahovaná cena 3,2 mld. Sk, vyše 100 dodatkov, nárast o cca 2,6 mld. Sk, to je o 80 % nárast ceny, naviac správa SIS jednoznačne konštatuje tunelovanie, správa NKÚ poukazuje a pravdivo duplicitné úhrady zo štátneho rozpočtu. Kde to teda tuto hovoríme, ďalej stručne spomeniem prázdne sľuby na D1, spojenie Bratislavy a Košíc na D1 do roku 2010, trestuhodné zanedbaná príprava a stlmená príprava. Tu mám doklad Národnej diaľničnej spoločnosti zo 14. júla 2006, s ktorými som sa bavil a citujem z neho "za najstrategickejšiu v príprave považujeme pripraviť územie majetkovo dostatočne počet projektov vhodných na financovanie z fondov Európskej únie v súlade s prioritami". To je jasná konštatácia, že je zanedbaná príprava a takúto časovanú mínu sme našli. Čiže spojenie Bratislavy a Košíc je chiméra do roku 2010 a ešte spomeniem to, od roku 2000 do roku 2005, to je za 6 rokov pribudlo reálne v plnom profile na diaľniciach cca 3 km ročne, avšak v polohe sľubov chcela vláda budovať v roku 2006 až 2010 chýbajúcich 177 km, keď to vydelíme rokmi, tak nám vyjde tempo 44,25 km ročne, to myslím, že každý reálny a súdny človek povie, že sú to nezmysly. Spojenie Bratislavy so Žilinou do roku 2006, toto sú takisto sľuby minulej vlády, je tam aj prísľub pre KIA motors, ktorý môže mať aj medzinárodné dôsledky a fiasko, ale minimálne o 1 rok sa toto všetko posúva a takisto sú nezmysly, ktoré tu odzneli, že v novembri 2006 bude spojenie po Žilinu, to sú absolútne nezmysly, s hocikým sa môžeme rozprávať, budúci týždeň idem na kontrolný deň a už sme sa bavili jednoducho, že keď bude polrok, možno jeseň 2007 tak budeme všetci šťastný. Takže toto je toľko k tým sľubom, čo sa týka nášho volebného programu tých 100 km je tam zadefinovaných veľmi reálne a to vieme aj splniť. Z celého mi tu vyplývalo, že toto čo sa tu dialo za 4 roky v dopravnej infraštruktúre, je nebeská jazda a my sme málo ambiciózni. Čiže toto myslím si, že je neférové, pretože tá skutočnosť, ktorú som tu spomenul, je pravdivá. Posledné ešte poviem, štátne prostriedky nepreinvestované z euro fondov v doprave, je to oficiálny dokument, štátny záverečný účet ministerstva dopravy za rok 2005, kde sa konštatuje, že na výstavbe železničnej a cestnej infraštruktúry nebolo preinvestovaných z kohézneho fondu, ako aj zo štrukturálneho fondu a fondu ISPA spolu so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu z celkovej plánovanej čiastky 17,57 mld. Sk suma až 10,29 mld. Sk nebola preinvestovaná, t.j. plánovaný investičný objem na rok 2006 bol naplnený na chudobných 41 %, je to nezvládnutý investičný proces a časovaná mína pre budúcu vládu, pretože v roku 2006 pribudnú ďalšie objemy financií a ťažko sa bude doháňať ten balík, ktorý valíme pred sebou a ťažko sa bude dať preinvestovať ďalších balík z roku 2006 a naviac aj ten, čo som spomenul 10,29 mld. Sk z roku 2005. Čiže je to jednoznačne podľa môjho názoru dosť problémová vec a sme ďaleko od pravdy, keď hovoríme ako tu bolo dobre za ostatné 4 roky, ako je to slabo a chabo pripravené vo volebnom programe súčasnej koalície na budúce obdobie. Stručne spomeniem ešte obchvat Svidníka, obchvat Svidníka nie je krytý finančne, to je najväčší problém, čiže je to podvedenie aj celého východu, pretože bol zaradený len medzi priority a ministerstvo financií nedisponuje peniazmi na obchvat Svidníka. Ja som to teraz skúmal a vidím to ako vážny problém. Čo sa týka informatizácie spoločnosti, jednoznačne patrí pod ministerstvo dopravy a ja zatiaľ neviem o ničom inom, že by sa nejako niekde mala táto oblasť presúvať. Čo sa týka PPP veľmi stručne len poviem, PPP je vtedy dobre keď nemáme čas a nemáme peniaze. My máme teraz pomerne peňazí v kombinácii s európskymi fondmi pomerne dosť a musíme len zvážiť a analyzovať, či vôbec PPP použiť, pretože je to pomerne veľké predraženie. Nepodceňujem význam PPP, ale musí mať výhodné použitia uplatnenia, vtedy bude aj uplatnený, v prípade že sa presvedčíme že ho potrebujeme. Toľko na margo. Ďakujem za pozornosť.
V. Novotný, poslanec
Síce som stratil 10 sekúnd, ale nevadí. Ja by som chcel pochváliť pána ministra Vážneho, za to ako úprimne priznal, že to čo napísal do Programového vyhlásenia vlády, aj chce splniť a že si myslí, že je splniteľné. Myslím si, že to bol asi jediný minister z novej vlády Smeru, ktorý toto povedal. To, že je to málo ambiciózne, je nám jasné, lebo ak vláda Smeru sľúbila výdavky vo výške blížiace sa 100 mld. Sk v sociálnej oblasti, tak samozrejme, že neostáva toľko peňazí na diaľnice. Ale to, že pán minister Vážny vie povedať, že dal nie veľmi nadnesený, nie ambiciózny, ale reálny cieľ, si nesmierne vážim. Chcem, ale povedať, že počas predvolebnej kampane som z košického kraja, čo iste viete, som veľa chodil po vidieku a ľudia sa ani tak nesťažovali na výšku sociálnych dávok, ako na to, prečo je menej investícií na východe, ako na západe a skoro všetci rovnako odpovedali, prečo ste už nepostavili tú diaľnicu do Košíc, lebo keby tu bola, určite by tu prišlo viacej investícií a lepšie by sme zarábali. Pán minister, na východnom Slovensku, áno hovorím pravdu, na východnom Slovensku ste aj v prešovskom, aj v košickom kraji získali po 35 % myslím tým stranu Smer a myslím si, že vaši voliči vkladali do vás veľké nádeje, bohužiaľ táto časť vášho Programového vyhlásenia vlády bude zrejme pre nich sklamaním. Veľmi sa ale teším tej jednej vete, o ktorej sme dneska ešte nehovorili, že vláda do projektuje a vybuduje úsek R4 Košice štátna hranica s napojením na Miškolc. Myslím, že je to veľká nádej pre košický a prešovský kraj, bolo by veľmi dobre keby sa vám to v tomto štvorročnom funkčnom období podarilo. Budem vám držať palce, aby sa to podarilo.
P. Prokopovič, poslanec
Ďakujem pekne za slovo. Ja mám len 2 min. na rozdiel od pána ministra Vážneho, takže veľmi stručne. Pán minister, nárast ciest Branisko si spomínal, vieš dobre, že toto bol realizovaný výber dodávateľa ešte za vlády 1994-1998. V roku 1996-1997 sa vyberali dodávatelia, firma Křížik, ktorá podviedla, nebola vybratá touto ani predchádzajúcou vládou. Čo sa týka tých majetkových príprav, to zavádzaš, tie majetkové prípravy sa robia na každom projekte postupne podľa stupňa prípravy a nedá sa na základe toho, že na niektoré nie sú ukončené, povedať že nie je majetková príprava, to je od teda nekorektné a neférové. Vrcholom tej nekorektnosti bolo 3 km ročne diaľnic. Prosím ťa len ...... ktoré sa odovzdali v jeseni minulého roku majú 17 km, len tento úsek. Stačí ísť na Rudno-Žarnovica, stačí sadnúť do auta a prejsť Slovenskom a ty tu povieš 3 km ročne, 12 km za 4 roky. Prosím ťa, to je skutočne len svedectvom toho, že takýmto spôsobom radšej nadávať na toho predchodcu a potom keď niečo nesplním, tak mám sa na čo vyhovárať. Obchvat Svidníka, veď iba zo štátneho rozpočtu si dostal na tento rok cez 9 mld. Sk, s ktorými disponuješ ty, ty ich rozdeľuješ, tak ako môžeš povedať, že nie sú kryté, keď si presunul peniaze na iné, samozrejme že nie sú kryté a PPP projekty úplne na záver, veď to je 70 mld. Sk, to sme takí frajeri, že keď sa tam uvažovalo s 70 mld. Sk my ich kdesi teraz tak šmahom ruky len nájdeme. To je opäť to, že sa to zase predĺži, nebudú peniaze, ak toto nebude, nebudú peniaze. To je polovica zo všetkých fondov, čo majú prísť na infraštruktúry do roku 2013, tam ich je 140 a tých 70 malo byť navyše. Samozrejme keď nebudú, opäť povieme, no neboli peniaze. Ďakujem.