Mimochodom, najlepsie co by asi za tie 4 mesiace mohol spravit je zlucit NDS a SSC.
Akonáhle sa siaha k zlúčeniu iných zriadení (v tomto prípade jedno je a.s., druhé príspevková organizácia) a jedna z nich má bankové úvery (čiže NDS), tak takýto proces ide pri najlepšej politickej vôli urobiť za 12 až 24 mesiacov. Už len jednania s bankami a to musíš mať jasnú predstavu toho "čo bude" musíš im predostrieť, musia sa k tomu vyjadriť etc., trvá polroka až rok, lebo tie banky nedávajú de facto len zo svojho a potrebujú mať predovšetkým na poriadku ich dokumenty.
Praktické otázky, každá má svoj nájom, svojich zamestnancov, niektorí sa duplujú, čo s tým ďalej? By sa asi robili za chodu. S tým problém nie je, s tým mala problém zriadená komisia ... lebo sa hádali na tom kto bude ešte robiť čo (podľa toho sa aj budú mať že)
Sme na začiatku toho, že právne procesy netrvajú 4 mesiace, ale násobky tohto času.
Možno by bolo jednoduchšie včleniť prevádzkovú časť NDS pod SSC tak ako kedysi. Upraviť štatút SSC - a včleniť tam zbytok NDS. Alebo neupraviť, ale v takom prípade musia tie finančné záležitosti zostať na nejakej právne končiacej spoločnosti (z NDS). Začleniť SSC pod NDS je ďaleko zložitejší proces, lebo SSC má síce nižší rozpočet, ale ďaleko rozsiahlejšie práva v dosahu na štát a verejnú správu a rozpočet je nižší, no v skutočnosti hlavne výrazne podvyživený. Navyše tu máme PPP - už dvoch prevádzkovateľov so 100 kilometrami, tých NDS nijako nedokumentuje, ale SSC áno. Čiže či sa to páči alebo nie tak je nadradená
Úplné vytvorenie nového úradu by bolo úradne veľmi náročné, lebo to by znamenalo rozsiahlu zmenu medzi samosprávami a SSC. Keďže táto organizácia je zároveň štátnym mapovateľom zmien na cestnej sieti a má nejaké nadštandardné práva ale aj povinnosti a aj voči nej majú ďalšíe orgány. Ale to len čo sa času 4 mesiace týka, netvrdím, že by to bola horšia voľba. (spravili to Íri, spravili to Maďari, spravil to Nový Zéland, keď sa pozreli na to, že pôjdu investovať viac než dovtedy - napríklad Nóri naopak vytvorili nový úrad Nye Veier na urýchlenie výstavby diaľnic a je to vidieť ten progres - neurobili ale novú legislatívu platnú pre nejaké projekty a na pôvodný úrad, všimnite si ten rozdiel)
Napríklad,
v susednej ČR majú ŘSD - štátne cesty a diaľnice. Schválili im zmenu štatútu. Nedelia to na dva. Zmena štatútu umožní vyňať sa z platového rámca. To by potrebovala aj SSC. (ktorá len pre predstavu má už len okolo 300 zamestnancov, za chvíľu bude outsourcovať väčšinu činností).
Väčšina štátov našej veľkosti a aj nášho systému spoplatnenia má ešte sofistikovanejšie úrady, ktoré spravujú aj železničnú cestu aj vodnú dopravu etc.
Alebo potom bežné úrady zabezpečujú bežnú prevádzku a malé investície - opravy a
extra agentúry riadia "veľké projekty".Tak o niečo "podobné" sa snažil Doležal, že sa teda vyčlenili nejaké projekty (konkrétne ťahy) a na tie sa má vzťahovať špeciálna legislatíva. Čiže ale znamená to, že zamestnanec v NDS sa má "rozkrojiť" svojimi znalosťami, v jednej veci bude postupovať inak než v druhej. Už toto je choré ... a tu sa potom niekto pozastavuje nad tým, že tam nikto nechce ísť robiť a radšej ide do súkromnej firmy. Je predsa ďaleko jednoduchšie a lepšie zvládateľnejšie, keď človek robí jednu vec jedným systémom - v opačnom prípade robí chyby. A v našich legislatívnych pomeroch k prípravnej dokumentácii, k VO etc. na stovky strán - sa potom robia ľahko chyby. Jeden riadok a chyba. A vo výsledku sa budú tie tendre naťahovať ešte dlhšie. Alebo sa s oneskorením proces pozastaví etc.
Ale Doležal sa vytešuje ako to moc pomôže, ale vieme prečo; nemôže zlučovať, keď potrebuje udeliť nájom tak, že budú stále dvaja.