od jano.z » 02. Jan 2007 21:07
ESA11 je model elektronického stavadla od AŽD Praha. To je také, ktoré sa ovláda klikaním myšou po monitoroch na počítači (teda povedzmeže pomerne moderné).
Možnosť DOZZ (alias Diaľkovo Ovládaného Zabezpečovacieho Zariadenia) je možnosť poprepájať stanice, priecestia a podobné veci káblami a zaviesť dispečerské ovládanie (že jeden dispečér napr. v BB bude ovládať celú trať až po ZV).
Na vysvetlenie toho, čo je to poloautoblok si musíme ukázať, ako funguje podávanie vlakov na železnici.
Na tratiach, na ktorých je väčšia intenzita prepravy sa používa tzv. traťový súhlas. To je postup, kedy len jedna stanica je oprávnená vypravovať vlaky na trať. Ak potrebuje výpravca v druhej stanici vypraviť vlak do medzistaničného úseku, musí oň v druhej stanici požiadať. Ak na trati nie je žiadny vlak, výpravca v tej prvej stanici mu ho udelí.
Ak má výpravca súhlas a chce vypraviť vlak, oznámi druhému výpravcovi predvídaný odchod vlaku. Ak v medzistaničnom úseku nie je žiadny vlak, druhý výpravca mu to odobrí a vlak môže odísť. Ak nie, môže sa dohodnúť s druhým výpravcom o tzv. jazde na odhlášku, kedy je možné do úseku vypraviť druhý vlak, ale ten môže ísť max. 30 a riadi sa rôznymi obmedzujúcimi podmienkami (aby sa zamedzilo riziku zrážky s tým prvým vlakom. Ak je traťový úsek medzi stanicami rozdelený na viac kusov (medzi ktorými je napr. hradlo s návestidlom a pod.) prebieha táto komunikácia medzi prvým výpravcom a hradlárom, druhý výpravca iba odobruje odosalnie (aby bolo zaberzpečené, že bude voľná koľaj v stanici pre ten vlak a pod. Celé sa to realizuje telefonicky. Toľko k princípu.
No a poloautoblok je o tom, že sa to už nerealizuje celé telefonicky, ale pomocou zariadenia, ktoré priamo nezisťuje voľnosť trate, ale je napojené na zabezpečovacie zariadenia v oboch staniciach a na zákalde rôznych pochodov v nich zisťuje či vlak odišiel, či už došiel a takisto sa jeho pomocou realizuje odovzdávanie traťového súhlasu, teda je vždy jasné, kto vlak môže vypraviť a kto nie. Ak toto zariadenie správne funguje je vylúčená čelná zrážka vlakov na trati resp. nabehnutie na vlak zozadu. Zariadenie však nekontroluje fyzickú voľnosť cesty a tak nemôže zabrániť napr. zrážke s odpojenými vozňami a pod. (ale na to sú už iné postupy)