Nebezpečnosť tunelov, nehody, požiare

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Adaios » 17. Jan 2006 19:08

Koksolam napísal:To som len uvadzal problem cien do popredia, zase sa zvysia ako naschval ceny cementu pri CB kryte, ,zdvihne cena tunelov, paradoxne, aj ked by vlastne mala klesat. Je asi specialny fenomen slovenskeho stavebnictva, ze cim viac firiem a stavieb, tak ceny namiesto aby klesali, naopak stupaju. :wink:


Ale Koksolam,

predsa zase - tam kde je zrazu vysoky dopyt tak je len logicke ze stupnu aj ceny. Stavebnictvo je taka zvlastna oblast - tu ceny neklesnu, jednoducho sa nestavia. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Koksolam » 17. Jan 2006 19:33

Adoas napísal:
Koksolam napísal:To som len uvadzal problem cien do popredia, zase sa zvysia ako naschval ceny cementu pri CB kryte, ,zdvihne cena tunelov, paradoxne, aj ked by vlastne mala klesat. Je asi specialny fenomen slovenskeho stavebnictva, ze cim viac firiem a stavieb, tak ceny namiesto aby klesali, naopak stupaju. :wink:


Ale Koksolam,

predsa zase - tam kde je zrazu vysoky dopyt tak je len logicke ze stupnu aj ceny. Stavebnictvo je taka zvlastna oblast - tu ceny neklesnu, jednoducho sa nestavia. :wink:


No ano, ked vytazis vyrobne linky a stavebne kapacity, "logicky" sa zdvihne aj cena...ja viem, ale aj tak je to zvlastne, koncim, som OT :)
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod Adaios » 19. Jan 2006 21:38

Koksolam,

aj v tuneloch sa používa CB kryt nie si OT.

Keby sa zacal vyrazne pouzivat len CB kryt tak jeho cena stupne v priebehu 2 rokov o 100-200%. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Majkl » 07. Mar 2006 12:08

V Rakúsku som si všimol, že portál niektorých tunelov bol označený reflexnou farbou. Je to veľmi výrazný prvok k zlepšeniu bezpečnosti najmä za nepriaznivého počasia. Už z ďaleka je vidno, že sa vodič blíži do tunela. :wink:

Pridal som aj fotagrafiu tunela, kde okraje vozovky boli už značené bielymi a červenými svetlami, únikové východy mali zelené značenie. :wink:

http://www.dialnice.info/album_cat.php?cat_id=66


Už aj vodiči niektorých kamiónov majú okraje zadnej časti návesou označené reflexnými páskami, čo v najmä v noci rýchlejšie idúci vodiči za nimi určite oceňujú. :idea:
Majkl
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 754
Obrázky: 1291
Založený: 03. Máj 2005 08:20

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 12:15

Majkl napísal:Už aj vodiči niektorých kamiónov majú okraje zadnej časti návesou označené reflexnými páskami, čo v najmä v noci rýchlejšie idúci vodiči za nimi určite oceňujú. :idea:


Ja som si vsimol ze kamiony maju uz dost casto aj taketo napisy :arrow:

"Ked dokazete bez problemov precitat tento napis tak by ste mali okamzite zvysit vzdialenost od mna." :o
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod wazari » 24. Mar 2006 10:58

wazari napísal:takze ministerstvo dopravy ide implementovat smernicu EU o bezpecnosti tunelov, tu je material k pripomienkovaniu

este som to necital


http://www.telecom.gov.sk/pk/052517/index.html



tu uz je to spripomienkovane, caka to na rokovanie vlady

http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... enDocument

inak ta smernica EU o tuneloch bola novelizovana, ale este nebolo publikovane jej finalne znenie
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 22. Máj 2006 10:27

wazari napísal:takze ministerstvo dopravy ide implementovat smernicu EU o bezpecnosti tunelov, tu je material k pripomienkovaniu

este som to necital


http://www.telecom.gov.sk/pk/052517/index.html


tu je finalna verzia pred schvalenim vladou

http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... enDocument
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod B; » 06. Jún 2006 16:46

Toto bude asi finalna schvalena verzia

http://www.zbierka.sk/ciastka.asp?ro=2006&cc=121
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod beatle » 15. Jún 2006 08:11

Dobrý deň, mám otázky...
Ako je to vlastne z vozidlami na CNG a LPG? Sú nejaké obmedzenia čo sa týka vjazdov do tunela? Viem že v podzemných garážach tieto vozidlá nesmú parkovať, ako je to v tuneloch?
:roll:
disclaimer: uzivatelovi "beatle" boli priradene "ghost" prispevky, ktore nemali priradeneho uzivatela po pade databazy v lete 2006 t.j. pochadzaju od viacerych uzivatelov.
beatle
dummy user
 
Príspevky: 33
Založený: 04. Aug 2006 10:33

Odoslaťod Jonathan » 16. Jún 2006 06:10

tomas1 napísal:Dobrý deň, mám otázky...
Ako je to vlastne z vozidlami na CNG a LPG? Sú nejaké obmedzenia čo sa týka vjazdov do tunela? Viem že v podzemných garážach tieto vozidlá nesmú parkovať, ako je to v tuneloch?
:roll:


Tak trochu som hladal a nesiel som napr. toto.

http://www.lpg.cz/zajimavosti/archivaktualit.php
Alpské tunely a LPG
Množí se nám dotazy na průjezdy alpských tunelů s vozidly LPG. Před Vaší cestou na dovolenou Vás jistě potěší informace, že všechny evropské tunely, vyjma tunelu pod kanálem La Manche nemají žádná omezení pro vozidla s LPG.


Takze ked sa to da vo vsetkych europskych podla mna nebude problem ani na Branisku, hoci na Slovensku clovek nikdy nevie. Co sa tyka CNG tak ten je zo svojej fyzikalnej podstaty (je lahsi ako vzduch) bezproblemovy plyn, ktory sa lahko rozptyli a prakticky nema sancu vytvorit vybusnu zmes (aspon 5%).

dalsie zaujimave stranky s informaciami o lpg a cng
www.lpg.cz
www.cng.cz
www.cng.sk
Jonathan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 624
Obrázky: 31
Založený: 09. Feb 2005 09:49

Odoslaťod Čavo » 16. Jún 2006 08:22

Ono je to v tom, že väčšina tunelov je stavaná tak, že okraje (portály) sú nižšie položené ako ostatná časť tunelu. Čiže LPG ako ťažký plyn, má šancu z tunelu vytiecť, ak z nejakého dôvodu opustí nádrž vo vozidle.

Z podzemných garáží nevytečie a bol by problém ho odtiaľ odstrániť.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Odoslaťod Dialniciar » 16. Sep 2006 18:51

Pri dopravnej nehode v tuneli vo Švajčiarsku zahynulo 6 ľudí. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4851

Išlo o 742m tunel.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod mapman » 16. Sep 2006 19:47

Netuší niekto či ide o dvojrúrový tunel alebo jednorúrový s/bez únikovej štolne?
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Odoslaťod Dialniciar » 16. Sep 2006 19:49

mapman napísal:Netuší niekto či ide o dvojrúrový tunel alebo jednorúrový s/bez únikovej štolne?


Z bleskoviek: "Tunel Viamala je dvojprúdový a 750 metrov dlhý. Nachádza sa v ňom aj ostrá zákruta, kde sa často stávajú dopravné nehody. Klub švajčiarskych automobilistov často kritizoval bezpečnosť zariadenia."
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod mapman » 16. Sep 2006 19:51

Vďaka Daniel ;) Každopádne ďalšie zbytočne zmarené ľudské životy... Opäť sa ukázalo že tunely je treba brať veľmi veľmi vážne čo sa bezpečnosti dotýka...
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Odoslaťod mapman » 16. Sep 2006 20:27

Našiel som niekde stránku (mimochodom veľmi podobnú tej od MH ?!?) a tam je teda značený ako dvojPRÚDOVÝ a jednoRÚROVÝ - postavený už v roku 1967
- z prečítaneho som mal pocit že to tam zrovna moc bezpečné nebude...

Zdroje:
http://saratlassuisse.free.fr/voir/cons ... oroute=a13 (FR)
http://de.wikipedia.org/wiki/Via_Mala (DE)
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Rusko

Odoslaťod Dialniciar » 25. Sep 2006 20:28

Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod kvalitná dialnica » 11. Jún 2007 15:18

Inak je pravda že Sitina bude najbezpečnejším mestkým tunelom v Eu?
Také niečo som počul....
_________________
Obrázok používateľa
kvalitná dialnica
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Založený: 28. Feb 2007 17:18
Bydlisko: KE,BJ

Odoslaťod mel » 12. Jún 2007 10:09

No rozhodne to bude najbezpecnejsi dvojrurovy dialnicny tunel na celom Slovensku :)
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod mirkobb » 07. Sep 2007 13:15

kvalitna dialnica: Inak je pravda že Sitina bude najbezpečnejším mestkým tunelom v Eu?
Také niečo som počul....


No zatial sa v testoch tunelov neobjavil, takze uvidime..? :wink:

Zato prazska Mrazovka v testoch tunelov za rok 2007 poriadanych nemeckym automotoklubom ADAC obsadila 3. miesto. :wink:
Pozn. Viac o tom nizsie(inde).
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod mirkobb » 07. Sep 2007 13:22

Neviem kam dat testy tunelov poriadanych nemeckym automotoklubom ADAC za rok 2007, tak to davam zatial sem. Ak by to bolo vhodnejsie dat inde(pre admina), mozno sem http://www.dialnice.info/viewforum.php?f=11, ak ano, tak to tam preloz a do predchadzajuceho mojho prispevku v tomto vlakne na to potom urob odkaz, dakujem.
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Testy tunelov poriadanych nemeckym automotoklubom ADAC

Odoslaťod mirkobb » 07. Sep 2007 13:30

Testy tunelov poriadanych nemeckym automotoklubom ADAC

Tunel Mrázovka je špičkou z hlediska bezpečnosti v Evropě. Vyplynulo z testu evropských tunelů, které každoročně provádí německý automotoklub ADAC. Z 51 testovaných tunelů ve 13 evropských zemí se pražská Mrázovka umístila na třetím místě. Lepší byly pouze chorvatský tunel Brinje na dálnici ze Záhřebu do Splitu a tunel Tiergartner Spreebogen v Berlíně. Naopak poslední příčku obsadil italský tunel Paci 2.

Tunel Mrázovka je složen ze dvou tubusů dlouhých 1004 a 837 metrů. Je součástí městského okruhu, na němž v prostoru Radlické ulice navazuje na tunel Zlíchovský a pokračuje směrem k tunelu Strahovskému. Tunel a jeho technologie prošly náročnou prohlídkou, kritéria byla velmi přísná. Ve všech těchto kritérií tunel Mrázovka uspěl na výbornou!

Při testu byla hlavní pozornost věnována těmto tématům:
- statistika (počet technických závad, dopravních nehod, požárů, zraněných při DN či mrtvých za dobu provozu)
- rizikový potenciál (délka tunelu, hustota provozu, podíl kamionů, řízení dopravy, počet odbočení, klesání či stoupání před tunelem)
- bezpečnostní potenciál (počet TT, šířka tunelu, jízdní pruhy, výklenky, výška tunelu)
- osvětlení a energetické zabezpečení
- provoz a silniční dozor (přípustná rychlost, možnost nebezpečného nákladu, nepřetržitá dispečerská služba, kamerový dohled, automatické ukládání dat, videodetekce)
- komunikace (vybavení reproduktory, dopravní vysílání ČRo, SOS skříně)
- záchranné a únikové cesty
- protipožární opatření (požární odolnost, hasicí přístroje, požární stanice, dojezdové časy hasičů)
- větrání tunelu
- poplachové směrnice a operativní karty HZS
- provozní dokumentace (školení dispečerů, havarijní karty, plán údržby, revizní zprávy).

Tabulky hodnotenych tunelov: http://www.adac.de/Tests/Mobilitaet_und ... 05DC9DF59D
http://www.adac.de/Tests/Mobilitaet_und ... B635244702

Mapa testovanych tunely: http://www.adac.de/images/adac_tunnelte ... 179472.pdf

Video:
http://adac.iptv.odmedia.net/index.php? ... wmv&id=213
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod mirkobb » 07. Sep 2007 13:31

Preco to tak roztiahlo..? Aquila prosim, uprav to nejak.. Dakujem.
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Casopis Tunel

Odoslaťod Ondra O.K. » 28. Feb 2008 13:20

Poslední lonske cislo casopisu Tunel Ceskeho tunelarskeho komitetu a Slovenskej tunelarskej asociacie ITA/AITES

http://www.ita-aites.cz/files/tunel/kom ... l_4_07.pdf

Krome jineho se doctete o tehcnologickem vybaveni tunelu na ceske D8 a taky na slovenskych dalnicich, popis zkousek odvetravacich systemu apod...velmi zajiimave pocteni
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 573
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 14:58

Bezpečnosť tunelov z pohľadu požiarneho núdzového osvetlenia

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 14:49

Rozsiahle požiare v cestných tuneloch štátov EÚ a Švajčiarska podstatne zmenili požiadavky na osvetlenie tunelov z pohľadu ich bezpečnosti. Základným podnetom na revíziu technických predpisov – RVS (Rakúsko) a RABT (Nemecko), resp. DIN, bolo zosúladenie jednotlivých dokumentov s európskou smernicou č. 2004/54/ES o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely. Projektantom na Slovensku však v súčasnosti pri spracúvaní projektovej dokumentácie tunelov chýbajú stanovené požiadavky na vyhotovenie a umiestnenie požiarneho núdzového osvetlenia, lebo nie sú súčasťou nijakého predpisu (normy) v SR.

Obrázok

Keďže táto situácia je z pohľadu projektanta, ale aj stavebníka neúnosná, treba projektovať požiarne núdzové osvetlenie podľa aktuálnej nemeckej normy DIN 67524-1: Beleuchtung von Straßentunneln und Unterführungen – Allgemeine Gütemerkmale und Richtwerte (Osvetlenie cestných tunelov a podjazdov – všeobecné znaky a smerodajné hodnoty).

Tunel z pohľadu požiarnej ochrany

Stavebné koncepcie tunelov sú rôzne a možno ich členiť podľa dĺžky tunela, jeho prierezu či premávky. V zásade sa podľa stavebnej dĺžky realizujú krátke, stredné a dlhé cestné tunely. Všeobecne majú klenbový alebo obdĺžnikový prierez, sú dvoj- a viacpruhové s jedno- alebo obojsmernou premávkou.

Na požiarne zabezpečenie sa v DIN 67524-1 definujú jednotné požiadavky na technologické vybavenie tunela. Dopravný systém musí mať na vjazde do tunela horizontálne závory, ktoré slúžia na uzavretie tunela v prípade požiaru.

Medzi základné systémy zaisťujúce bezpečnosť používateľov tunela patrí vetrací systém. Ten musí v prípade požiaru znížiť pôsobenie účinku dymu a tepla na osoby nachádzajúce sa v tuneli a umožniť účinný a bezpečný zásah hasičskej jednotky pri zdolávaní požiaru a vykonávaní záchranných prác. Požiadavky na riadenie ventilácie v prípade požiaru sú stanovené pre tunely s dĺžkou viac ako 400 m.

Súčasťou technologického vybavenia tunela sú aj hlásiče požiaru a hasiace zariadenia. Na alarmovanie a komunikáciu s používateľmi tunela slúži:

*dopravné rádio a tunelový rozhlas,
*premenné dopravné značky (t. j. značky zobrazené na elektronickom alebo elektromechanickom paneli, ktorých význam sa môže podľa požiadavky zmeniť, prípadne sa môžu vypnúť).

Každý tunel má v rovnakej vzdialenosti núdzové východy napojené na druhú tunelovú rúru alebo záchranné šachty, poprípade tieto východy vedú priamo von z tunela. V tuneli sa za únikové cesty považujú chodníky po oboch stranách vozovky. Únikové cesty sa musia označiť bezpečnostnými značkami a požiarnymi núdzovými svietidlami.

Požiarne núdzové osvetlenie

Núdzové osvetlenie je súčasťou prejazdového osvetlenia a slúži na osvetlenie jazdných pruhov v prípade výpadku elektrickej energie. Pre používateľov tunela musí byť k dispozícii núdzové osvetlenie umožňujúce minimálnu viditeľnosť pri evakuácii tunela. Pri zadymení však používatelia môžu v tuneli stratiť orientáciu, pretože únikové cesty a núdzové východy sa nedajú rozpoznať. Preto sú v každej tunelovej rúre na strane núdzových východov inštalované svietidlá na požiarne núdzové osvetlenie. Svietidlá sú rozmiestnené v rovnakej vzájomnej vzdialenosti (minimálne 25 m) nad úrovňou povrchu únikovej cesty. Odporúča sa umiestniť ich vo výške asi 1,20 m, lebo pri menšej výške sa znečisťujú prachom.

Nástenné svietidlo pre požiarne núdzové osvetlenie na báze LED technológie (Zdroj: Firma Dambach – Werke GmbH, člen Swarco Holding AG)
Obrázok

Núdzové osvetlenie sa musí napojiť na náhradný zdroj elektrickej energie, t. j. druhý nezávislý zdroj z distribučnej siete alebo nezávislý zdroj napájania (dieselagregát) a zdroj neprerušovanej dodávky elektrickej energie – UPS. Treba poznamenať, že adaptačné a prejazdové osvetlenie jazdných pruhov v tuneli v prípade požiaru pripomína osvetlenie vozovky svetlometmi vozidla ako za hustej hmly, silného dažďa, pri snežení alebo pri vysokej prašnosti. V tuneloch dlhších ako 400 m je požiarne núdzové osvetlenie nevyhnutné.

Svietidlá na požiarne núdzové osvetlenie rozdeľujeme podľa upevnenia na vstavané a nástenné. Svietidlá upevnené na stenu nesmú vyčnievať (maximálne 6 cm), aby nedošlo k poraneniu. Musia mať malý výstupný otvor (maximálne 5 cm2), aby svojou intenzitou prekonali zadymenie v tuneli; ich minimálna svietivosť v rozsahu od –60° do +20° vo vertikálnej rovine a od –87° do +87° v horizontálnej rovine je 25 cd. Na tento účel sa používajú svietidlá s halogénovou žiarovkou alebo halogenidovou výbojkou s čírym kaleným sklom alebo svietidlá na báze LED technológie. Telesá svietidiel musia byť vyrobené z nehrdzavejúcej ocele číslo 1.4571. Separátne svietidlá na požiarne núdzové osvetlenie sa už v tuneli nepoužívajú. Svietidlá na požiarne núdzové osvetlenie a bezpečnostné značky sa kombinujú.

Bezpečnostné značky

Grafické symboly bezpečnostných značiek udávajú smer úniku. Dôležité je, aby vodič v aute alebo unikajúca osoba včas zbadali a správne prečítali značky zo vzdialenosti 10 až 12 m. Značky sú umiestnené vo výške asi 1,30 m. Bezpečnostné značky sa rozdeľujú na:

*nalepené farebné fólie osvetlené vnútorným zdrojom svetla; sú to kombinované svietidlá na požiarne núdzové osvetlenie, pričom svetelný zdroj je stále zapnutý,
*fotoluminiscenčné značky osvetlené vonkajším zdrojom svetla, ktoré akumulujú svetlo.

Pri bezpečnostných značkách sa používa zelené pozadie s jasom viac ako 75 cd/m2. Grafické symboly bezpečnostných značiek musia byť viditeľné aj pri výpadku elektrickej energie, až kým sa unikajúcim používateľom tunela nepodarí bezpečne dostať k núdzovým východom alebo von z tunela. Pri kombinovaných svietidlách na požiarne núdzové osvetlenie treba pri výpadku elektrickej energie počítať s automatickým zapnutím náhradného zdroja elektrickej energie (UPS, dieselový generátor). Pri bezpečnostných značkách, ktoré akumulujú svetlo, možno uvedenú požiadavku splniť, ak vlastnosti a kvalita materiálov zabezpečujú dostatočne dlhý dosvit.

Fotoluminiscenčné značky sa majú stimulovať pomocou vhodných svetelných zdrojov. Nevhodné sú vysokotlakové sodíkové výbojky, preto fotoluminiscenčné značky nesmú nikdy nahradiť kombinované svietidlá na požiarne núdzové osvetlenie. Predpísané rozmery presvetlených bezpečnostných značiek sú 30/30 cm. Tieto značky treba udržiavať v bezchybnom stave počas celého obdobia ich životnosti (opotrebovanie sa hodnotí pri údržbe). V prípade bezpečnostných značiek sa hodnotí kolorita, kontrast farieb, priemerný jas (asi 200 cd/m2) a rovnomernosť jasu.

Záver

Opísané požiadavky na požiarne núdzové osvetlenie nespĺňa napr. tunel Sitina a nezapracovali sa ani do podmienok verejnej súťaže na technologické vybavenie tunela Bôrik. Preto treba požiarne núdzové osvetlenie v spomínaných tuneloch zosúladiť s požiadavkami uvedenej aktuálnej normy DIN 67524-1: Beleuchtung von Straßentunneln und Unterführungen – Allgemeine Gütemerkmale und Richtwerte.

Tunel by za desať rokov mohol zachrániť 23 životov
Kritický 19-kilometrový úsek medzi Žilinou a Martinom patrí k najnehodovejším dopravným komunikáciám v krajine. Nehodovosť je tu tri razy vyššia ako celkový priemer na diaľniciach. Kým na 20 kilometrov diaľnic pripadá 10,2 usmrteného za desať rokov, na rovnako dlhom úseku cesty I/18 sa toto číslo blíži až k 33,6. „Vybudovaním diaľničného tunela Višňové, ktorý by nahradil tento kritický úsek, by sa podľa hrubých prepočtov zachránilo 23 životov,“ tvrdí Miloslav Frankovský zo Slovenskej tunelárskej asociácie (STA).

Tento tunel, ktorý sa mal podľa pôvodných plánov spojazdniť už pred niekoľkými rokmi, by zároveň znížil aj počet dopravných nehôd s ťažkými a ľahkými zraneniami. Vyplýva to z údajov Prezídia Policajného zboru.

Podľa asociácie sú najväčšou prekážkou pri budovaní tunelov vyššie náklady na ich výstavbu v porovnaní s ostatnou cestnou infraštruktúrou. Nestačí len porovnať, koľko stojí kilometer tunela u nás a koľko inde.

Takéto porovnanie je nepresné, pokiaľ sa neberú do úvahy všetky súvisiace faktory, ako sú geografická dostupnosť, pripravenosť stavby, technologické a bezpečnostné vybavenie, ale predovšetkým geologické podmienky. Kým všeobecne záväzné európske smernice určujúce minimálne bezpečnostné nároky, predstavujú ekonomicky akceptovateľné minimum, niektoré slovenské predpisy, týkajúce sa napríklad požiarnej bezpečnosti, tlačia náklady zbytočne hore. Viktória Chomová z STA je presvedčená, že aktualizáciou noriem by sa dali ušetriť finančné prostriedky rádovo v desiatkach miliónoch korún.

V prípade diaľnic a ciest prvej triedy vláda k podobnému kroku už pristúpila, keď revidovala smernice týkajúce sa ich projektovania. Od júla tohto roka tak diaľnice môžu byť užšie a strmšie, a teda aj investične menej náročné.

Keďže geologická situácia nie je najlepšia, podľa STA by sa s výstavbou tunela malo začať čo najskôr. Odborníci odhadujú, že vzhľadom na náročnosť terénu a plánovanú dĺžku treba rátať najmenej so štyrmi až piatimi rokmi výstavby. V súčasnosti si výstavba tunela vyžiada o 50 až 70 % vyššie náklady ako pred desiatimi rokmi. K stratám treba prirátať aj ďalšie celospoločenské straty vyplývajúce zo zdržaní a škôd spôsobených častými dopravnými nehodami.

Zdroj: STA



prof. Ing. Pavol Horňák, DrSc.
Foto: Dambach – Werke GmbH, archív koncernu STRABAG SE

Autor bol v rokoch 1966 až 2008 pracovníkom Katedry elektroenergetiky FEI STU Bratislava. V rámci živnostenského podnikania sa naďalej orientuje na oblasť osvetlenia pozemných komunikácií, na projektovanie osvetlenia cestných tunelov a proces merania svetla a farieb.

Literatúra
1. DIN 67524–1: Beleuchtung von Straßentunneln und Unterführungen – Allgemeine Gütemerkmale und Richtwerte.
2. Horňák, P.: Projektovanie osvetlenia cestných tunelov. Príručka. PHILIPS, apríl 2008.
3. Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti.
4. RABT Richtlinien für die Ausstatung und Betrieb von Straßentunneln.
5. RVS 09.02.41 Projektierungsrichtlinien Tunnelbeleuchtung (Version 20).
6. STN EN 12665 Svetlo a osvetlenie. Základné termíny a kritéria na stanovenie požiadaviek na osvetlenie.
7. STN EN 13201 Osvetlenie pozemných komunikácií. Časť 2: Svetelnotechnické požiadavky; Časť 3: Svetelnotechnický výpočet a Časť 4: Metódy merania svetelnotechnických vlastností.
8. STN EN 13032-1 Svetlo a osvetlenie. Meranie a vyhodnotenie fotometrických údajov svetelných zdrojov a svietidiel. Časť 1: Meranie a formulár súborov.
9. STN EN 1838 Požiadavky na osvetlenie. Núdzové osvetlenie.
10. STN EN 60598 Svietidlá. Časť 1: Všeobecné požiadavky a skúšky; Časť 2-3: Osobitné požiadavky. Svietidlá na osvetľovanie ciest a ulíc; Časť 2-22: Osobitné požiadavky. Svietidlá na núdzové osvetľovanie.
11. STN 73 7507 Projektovanie cestných tunelov.
12. TNI CEN/CR 14380 Osvetlenie. Osvetľovanie tunelov (triediaci znak 36 0412).
13. TP 98 Technologické vybavení tunelů pozemních komunikací. Technické podmínky. ELTODO EG, a. s.
14. Zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 431/2004 Z. z.


Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby 4/2008.

http://www.asb.sk/2009/03/04/stavebnict ... lenia.html
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 29 hostí.