Moderátor: Moderátori
PetoSEAmater napísal:V zahoraku vysiel aj dlhy clanok(rozhovor) s firmou ktora stavala novu svetelnu krizovatku. Na internete ho nemozem najst, ale bol velmi zaujimavy. Tiez tvrdili ze "neni mozne" postavit kruhac a ze pomoze iba obchvat. Ale navrhli tam aj ine varianty ako zvysenie odbocovacich pruhov, zakaz odbocenia do lava z niektorych smerov apod..
Skoda ze ten clanok neviem najst.
anonym napísal:Velmi dobre citam forum www.dialnice.info, sledujem aj www.highways.sk aj viacere servre stavebnych firiem a velmi dobre sledujem fakt, ze Dialniciar je zo Zahoria. Vsetka cest a uznanie vasej prace na forach a mimo nich. My sme sa stretli a nie raz, na prednaskach v BA, ale je to par rokov dozadu, ja som dnes v stavebnictve ale v Rakusku na dopravnych stavbach.
Neda mi, ale musim reagovat k dopravnej situacii v meste Senica (SE):
1.) doprava kolabuje kazdy den v spickach rano od 7:00 do 8:00, v pondelok je to pretiahnute az do 11:30 a poobednej spicke to zacina od 15:00 do 17:00, v pondelok, stvrtok a piatok je to od 14:30 do 18:30. Mam to na zaklade vlastnych skusenosti, na zaklade skusenosti priatelov a oficialnych informacii.
2.) 60% cestnych komunikacii v meste nevyhovuje.
Ake vy vidite riesenie ? Je to len na obchvate ? Kedy by sa mohlo zacat stavat ? Preco sa nestaval v r. 2006, ked sa mal zacat stavat, bola tu SSC aj s vami a mal sa stavat, nezacal sa a tomu dost dobre nerozumiem, dnes sa hovori dokonca o najskorsom ukonceni v r. 2010, vy to povazujete za realne alebo to vidite este na neskor ?
Mali sme najstarsiu svetelnu krizovatku v strednej Europe, od r. 1982, aj to bola do SE presunuta z BA. Zlyhavala, coho svedkom som bol aj ja. Vymenila sa za novu svetelnu. Zda sa mi ze situacia je horsia bez ohladu na fakt ze pribudlo aut. Dnes su neprejazdne ulice Hurbanova, Namestie, Stefanikova aj Hviezdoslavova, nasleduju opatrenia pre zakaz odbocenia a problematicke su dalsie krizovatky po meste. V meste nie je ani jeden kruhovy objazd ani iny most na trase SE-Holic a cital som, ze ten sucasny na I/51 je v havarijnom stave, tam su tie mosty dva, pytam sa, ze ktory je na tom zle ? Kadial sa bude jazdit az sa bude opravovat ? Cez Kunov ?
Mne sa ale zda ze celkovo vsetky nove svetelne krizovatky v SR maju problemy, neviem, asi to bude v nastaveni a neschopnosti to nastavit. Vidime situaciu ako riesenie nasadenie dopravakov do riadenia dopravy, tak ale potom nemusime investovat tazke miliony do takych svetelnych signalizacii, hovorim o BA, MA, SE, RK, ... velmi vela je toho.
V meste SE je problem parkovanie, dovodom je, ze v centre je malo parkovacich miest, ziadna podzemna garaz a este sa zahustuje desiatkou polyfunkcnych domov. Zda sa vam to normalne ?
Idu volby, vsetci slubuju zlepsenie dopravy. Poslanci chcu opravovat cesty a chodniky, primatori obchvat. Je to realne, ako to vy vidite ? Nech viem, koho mam volit. Viem, ze ste zo SI, ale ked tam realne radite co kde ako stavat, je to aj vidiet. Obchvat, opravene cesty, parkovanie zadarmo a dostatok priamo v centre a to su tam perfektne jednosmerky, ale skoda hovorit.
Obhajujete casto Doprastav ale obchvat v SI nestavala tato firma ani celkovo to neopravuje cesty tato firma v tomto regione, takze potom asi realne tato firma cesty opravovat nevie alebo ich nechcete kvoli predrazeniu ?
Vidim do vela veci, nie vsetko napisem, nemozem, v niecom nemam pevne info v rukach.
Dnes cesta Holic-SE trva 15-20 minut, prejazd cez SE dalsich 10-15 minut, hovorim o situacii medzi 7:10-7:50 a 15:40-17:00, kedy to plati dokonca tak, ze kolona siaha az po CSPH Slovnaft, kym teda rano to je po OMV.
Obchvat je riesenie, ale nieco sa musi robit uz dnes, pretoze skolabuje doprava vo vnutri mesta. A nervy maju v koncoch tak soferi ako aj chodci.
Teda keby ste mohli reagovat, bol by som rad.
Zhrniem to:
1.) Co s obchvatom ? Preco sa uz nestavia ?
2.) Co s dopravou v meste ?
Dialniciar napísal:Mesto Senica sa stáva logistickým centrom, priemyselným centrom a aj administratívnym centrom. Toto je prvé, čo si treba uvedomiť. Keďže ide o najväčšie mesto na Záhorí s viac ako 20 tis. obyvateľmi a je to mesto ležiace na ceste I. triedy, ktorá bola postavená na mnohých miestach na parameter rýchlostnej cesty a ešte sa mesto nachádza aj medzi diaľnicami D1 a D2 v dosahu prudko sa rozvíjajúcich miest Bratislava a Trnava, tak je jasné všetkým, že jednoducho je potrebné mať cestný obchvat. Taký obchvat, ktorý bude prechádzať cez priemyselnú zónu, prejde cez úplne nové mostné teleso a napojí sa ideálne až za mestom, za OMV na pôvodnú cestu. V rámci tohto obchvatu by bolo vhodné, aby mal napojenie na priemyselnú zónu, aby sa z neho a na neho dalo dostať pred mostným telesom z oboch strán, teda min. 3x napojenie na pôvodnú cestnú sieť. Toto celé, čo som vymenoval bude stáť z hľadiska stavebných nákladov min. 0,8 mld. SKK. Keby sme zarátali také fakty ako mimoúrovňové križovania a napríklad, že by sa to stavalo na parameter cesty I. triedy a zarátame do toho aj kompletné inžinierske siete a všetky preložky, výkup pozemkov, administratívne procesy a fakt, že sa to nebude stavať 3, ale možno až 5-6 rokov, tak tá cena bude min. 1,2 mld. SKK. Teda menej ako napríklad obchvat Galanty alebo severný obchvat Trnavy, ale oveľa viac ako obchvaty Holíča či Skalice.
V r. 2005 prišlo do mesta dosť veľa záujemcov, lobbistov, ktorí chceli mestu pomôcť presadiť výstavbu obchvatu, Upozorňujem, že to je moja varianta výkladu. Obchvat bol pôvodne navrhnutý východným smerom, čo sa odôvodňovalo nižším stupňom zastavanosti, lepším terénom a možným rozvojom zaostalejších častí mesta. Avšak v tomto čase vznikla štúdia, ktorá určila, že v týchto zónach bude rekreácia-športoviská a nová priemyselná zóna nebude v tejto časti, teda bolo jasné, že obchvat bude treba naplánovať západným smerom. Mesto vyšlo v ústrety, pripravilo územný plán, do neho zakomponovalo už aj cestný obchvat, vypracovalo sa pomerne veľa dokumentov od sociálneho a hospodárskeho rozvoja až po dopravné zámery mesta. Problémy ale nastávali v komunikácii. Predstavitelia mesta sa nezhodli s privolanými odborníkmi na viacerých základných častiach. A tak títo ľudia mesto SE opustili. Dokonca boli dve jednania medzi mestom SE a SSC, ktoré ale skončili neúspešne. Zámerom bolo, aby sa v r. 2005 všetko pripravilo a SSC by mohla začať v r. 2006 stavať. Ale po prekážkach v r. 2005 si to SSC rozmyslela. Žiadala pritom aj ona sama to, čo žiadali tí pred ňou: prípravné práce musí na maximum finančne kryť mesto, mesto musí vykúpiť pozemky a byť nápomocné pri výstavbe: Mesto dá za 5 rokov 100 mil. SKK a SSC di 0,8 mld. SKK. Mesto by teda riešilo napríklad to 3x napojenie na mestskú cestnú sieť + pozemky. Zdá sa to veľa, dávať 20 mil. SKK ročne, ale je to oveľa menej ako investovať desiatky mil. SKK do kruhových objazdov a štúdií, čo s plnými cestami a do opráv miestnych ciest. A nemyslite si Seničania, že SI mala obchvat zadarmo. Ale tomu sa hovorí: spolupráca samosprávy. Teda smutná história.
V r. 2006, pred voľbami navštívilo mesto MDPT, SSC a NDS, a.s. a zhodne sa zhodli na tom, že doprava na I/51 nie je dobrá a sú potrebné cestné obchvaty: Jablonica, Boleráz, Šelpice, Trstín, Senica, Radošovce aj Holíč. Teda je to reálne, ale možno po r. 2040. Hold, voľby.
Cestný obchvat sa môže reálne najskôr začať stavať v druhom polroku 2007, ja tomu neverím, ja považujem za reálnejší skôr termín rok 2008 a výstavba môže trvať 3 roky. Záleží len od vlády, ktorá bude vládnuť. Tá vláda, čo už niečo začne, tá si to financuje priebežne. Ale reálne to vidím skôr na 4 roky a ešte 1 rok dorábanie prác.
Dokončenie obchvatu teda reálne vidím najskôr na rok 2012. A SSC hovorila naposledy o r. 2014 s tým, že vie, že to je neskoro a niečo s tým chce spraviť. Ale mohla mať SE obchvat v r. 2010, to je môj názor. Dnes už to je technicky nemožné zabezpečiť, lebo nie sú prípravné práce ani tender ani financie. Technicky, 3 roky pružného stavania bez problémov, to ale v SR nehrozí.
Viem, že v SE doprava kolabuje.
To, že sú miestne komunikácie v zlom stave, to je chyba vedenia mesta. Pán primátor pokiaľ viem, razí heslo: opravovať len súvislé úseky. To je pekné, ale tempom že 2-3 ulice ročne, to je veľmi málo. Aj 5 ulíc je málo. Jednoducho, radšej 2 ulice a výtlky po celom meste, ale skôr vyrezať širšie pásy a tie zalievať, ale nie smolou, ale asfaltom. A treba sa pripraviť na to, že 10 mil. SKK je málo (čítal som rozpočet), potrebných je min. 25 mil. SKK ročne na takéto zámery a ona tá cesta zase 20 rokov vydrží, keď po nej kamióny nejazdia, ale ulíc je v meste veľa na to, aby sa robili len súvislé opravy.
Svetelná križovatka v SE je problematická. V každom prípade, nerozumiem, prečo nezostali pôvodné stĺpy, tým nič nebolo a teraz tie stĺpy stoja v strede priechodov pre chodcov. Detail pre autá, podstatná prekážka pre chodcov. Je to zle nastavené, dal som si námahu a v špičke som to 50 minút pozoroval:
- príliš dlhé prestávky, kedy križovatka je prázdna a nejdú ani chodci
- napriek tomu kolízne situácie vznikajú, lebo zelená farba bliká, kým sa prepne a mnohí idú ešte na žltú
- križovatka je dosť veľká na to, aby tam bol kruhový objazd, ale naozaj počet chodcov je enormný, to v SI nemáme, ani to v TT nie je na takýchto miestach a na hlavnom ťahu by tie priechody nemohli byť, muselo by sa to doriešiť
- ďalší problém je množstvo priechodov, na Hurbanovej je ten pred križovatkou zbytočný, príliš zdržuje premávku a naopak na Námestí a na Hviezdoslavovej ulici ľudia nemajú žiadnu morálku a prechádzajú surovo cez cestu, toto by som normálne pokutoval
Križovatka už tam je, len by som zmenil nastavenie a upravil priechody pre chodcov. Pridal by som jazdný pruh len vpravo od Hurbanovej ulice, lebo tento smer je naozaj problematický.
Budem detailný:
To, že bola križovatka stará, to je možné, ale v nej sú problematické len rozvody. Stačilo tie vymeniť a upevniť na pôvodné stĺpy semafóry. Prečo ? Pretože nové stĺpy s betónovaním, to bolo určite pár stotisíc. A my keď vieme, že toto nepomôže doprave, že tej pomôže naozaj až obchvat, tak predsa šetríme a radšej dáme 0,5 mil. SKK na zaliatie výtlkov, aspoň ja by som to tak spravil, nepodľahnúť ilúziám a nátlaku a robiť veci logicky. A potom, až bude obchvat, tak potom sa môžeme venovať tomu, že možno aj kruhový objazd by sa mohol stavať, takže pôjdu semafóry úplne preč.
Takto sa rozmýšľa všade na svete. Netreba mať Mercedes, keď nemáme na benzín.
Stav cestných mostov (sú tam dva, viem) nie je dobrý, ani jeden. Prečo ? Pretože keď na nich stojí a hýbe sa kolóna ťažkých nákladných áut niekoľko rokov každý deň a tie mosty majú aj niečo za sebou, tak nie sú v 100% stave, dennodenné otrasy robia svoje. Neviem o tom, že by sa mali opravovať, ale ano, až by sa opravovali zásadne, tak obchádzka jedine cez Kunov alebo dovtedy možno po inom cestnom moste (Kolónia alebo športová zóna). Mám pri sebe mapu: to by mal byť "hlaváčkov mlyn".
Čo sa týka všeobecne nových svetelných križovatiek, tak ich montujú a nastavujú odborníci školení tými, čo to vyrábajú a veľmi často sú to priamo výrobcovia. Len si treba uvedomiť podiel dopravy, napríklad v SE je to 80% mimo špičky len tranzit, počas špičky je to 60%, teda tranzit vedie. Delphi denne 20 kamiónov, niekedy viac, Arcelor denne 15 kamiónov, niekedy viac, Slovkord atď. (bývalý SH) cez 15 kamiónov denne, toto je teda ešte aj doprava, ktorá zaťažuje dopravu v meste a to je veľmi rýchlo bez problémov 100 kamiónov, možno aj 200, lebo tých firiem logistických a iných výrobných je v SE dosť veľa. A toto všetko ide najprv cez mesto. A z rôznych smerov. A k tomu osobná doprava, veď je tu významná medzinárodná cesta a k tomu aj medzinárodný tranzit a všetko to ide len cez mesto. A v tom meste to "rozseká" 1 svetelná križovatka, potom je ešte jedna, čo je ale skôr "garancia prechodu", keď že tam je autobusová stanica. Chýbajú na Slovensku obchvaty za 200 mld. SKK. Len na I/51 je to za 8 mld. SKK. A 90% ľudí očakáva od nových semafórov vyriešenie všetkého, ale to zďaleka neplatí. Všeobecne sú v SE spokojní tí, čo odbáčajú vľavo. A za ostatné si môže v prvom rade vedenie mesta.
Zahusťovanie výstavby tak ako sa robí v SE je unikátnym príkladom, že ako sa to robiť nemá. A ani nové domy sa nestavajú s min. 1/3 garáží. To je ďalšia chyba a nedostatok parkovacích miest sa rieši spoplatnením. Ale je to po istej stránke príjem mesta, ale nie je vidieť zlepšenie v doprave, v parkovaní a to je chyba. Potom má občan právo na to, nadávať, že len platí a platí a nič z toho.
Ano, idú voľby. A ano je reálne, že poslanci sľúbia, že sa budú zasadzovať o opravy ciest a chodníkov. Od toho tam sedia, oni schvaľujú rozpočet mesta. A to, že kandidáti na primátora budú sľuboať obchvat alebo všeobecne riešenie dopravy, aj to je normálne, veď zastupujú mesto Senica ako celok.
Ja neobhajujem žiadnu stavebnú firmu a zastupujem takú, ktorá v SR nestavia.
Aj obchvat v Si bol predražený, ale vinou odloženia výstavby a pomalou výstavbou.
Vzhľadom na to, že Doprastav robil PPP v ZA VÚC za 800 mil. SKK na opravy ciest II. a III. triedy, tak asi ich opravovať vie.
Ano, niečo by sa malo robiť už dnes. Ale akýkoľvek cestný most bude stáť aj s napojením viac ako 50 mil. SKK.
A robiť sa bude, kúsok cesty pri priemyselnej zóne, vyčlenilo sa 36 mil. SKK na r. 2007.
Honda napísal:Nový priemyselný park v Senici (5000 pracovných miest) http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6087
PetoSEAmater napísal:Podľa primátora Senice Ľubomíra Parízka sú golfové ihriská najekologickejšou investíciou, akú si obce môžu želať.
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.