Je diaľnica luxus alebo štandard?

sekcia venovaná Národnej Diaľničnej Spoločnosti a.s. a pripravovanému mýtnemu systému

Moderátor: Moderátori

Ste za to, aby majitelia alebo iní užívatelia osobných áut do 3,5t za používanie diaľnic a rýchlostných komunikácií na Slovensku neplatili?

Áno, pretože osobné autá diaľnice ničia najmenej
20
31%
Nie, pretože je to luxus, môžu ísť aj po cestách I. triedy
44
69%
 
Celkový počet hlasov : 64

Je diaľnica luxus alebo štandard?

Odoslaťod Diaľničiar » 12. Feb 2005 18:53

Ak odpoviete, že diaľnica je luxus, tak potom je úplne v poriadku, že za ňu treba aj zaplatiť, teda priamo za jej používanie.

Ak odpoviete, že je štandardom, tak ja vám poviem, že aj za štandard sa platí, pretože v porovnaní s cestou I. triedy je diaľnica luxusom. A vždy je na výber, kadiaľ ísť.

Všetkým je jasné, že najviac diaľnicu ničia kamióny, preto by mali mať najväčšiu finančnú sadzbu za ich používanie a samozrejme v ich prípade je treba spoplatniť aj cesty I.triedy, aby ich nevyužívali a nezaťažovali okolie.

Treba však doplniť, že najčastejším používateľom diaľnic sú predovetkým osobné autá. A mňa by zaujímalo, koľko by ste boli ochotní zaplatiť vy za používanie diaľnic na Slovensku po celý rok, ak bude na Slovensku úplne dokončená D1 a R1.

A vôbec, zaujímajú ma všetky vaše názory na túto tému.
Diaľničiar
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 298
Založený: 11. Feb 2005 21:40

Odoslaťod aquila » 12. Feb 2005 19:02

oops, zle som si to precital. som jednoznacne za spoplatnenie dialnic a o to vacsim dielom pre kamoniony. podla istej nemeckej studie zistili ze kamion nici dialnicu resp cestu ako taku 40 tisic viac krat ako osobne auto.

inak nestaval by som do pozicie luxus vs. standard, ale skor ci su ochotny platit za zvysene pohodlie/ rychlost premiestnovania sa z bodu A do bodu B.

ja nejako slovicko luxus nemam moc rad, lebo sa mi to zda byt do istej miery taky komunisticko/burzoazny prezitok :)

resp za luxus povazujem, ked niekto RR, maybach, strieborne priborey, obrovske sidlo so sluzobnictvom etc

ale dialnice podla mna luxus nie su, su to lepsie "cesty" za ktore som ochotny platit :)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Tak samozrejme.

Odoslaťod Diaľničiar » 12. Feb 2005 21:10

Žiadna otázka nie je nikdy dokonalá, ale táto zrozumiteľná je. Možno si ju treba 2x prečítať, ale ja už som asi zvyknutý zložito písať (od MDPT až k našej firme) a už si to ani neuvedomujem.

Ja som pôvodne hlasovať nechcel, ale potom som si povedal, že je slušnosť dať najavo svoj názor (nekandidujem na prezidenta, môžem dať hlas).

Ja som za spoplatnenie, pretože SR nie je bohatá krajina a tieto peniaze (za výber od osobných áut) sú aspoň na údržbu diaľnic v zime, ale aj v lete. Ten poplatok by mal rásť od toho, koľko km diaľnic sa u nás postaví. Ja navrhujem na r. 2010 sumu 2000sk (os. autá do 3,5t), čo však štát asi ešte aj predbehne tento termín. Pre kamióny navrhujem min. 50 000sk/1rok s možným nárastom a samozrejme treba spoplatniť aj všetky cesty I.triedy, ktoré vedú popri diaľnic.

Ak bude dobudovaná aspoň základná diaľničná sieť, t.j. D1, D3, D4, R1-R7, tak potom možno uvažovať o znížení poplatku pre osobné autá. Ttu totižto nejde len o to, že tie autá tie cesty neničia, ale aj o to, že z tých peňazí sa stavajú nové km diaľnic.
Diaľničiar
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 298
Založený: 11. Feb 2005 21:40

Odoslaťod eucitizen » 13. Feb 2005 01:47

Ja presadzujem myto a pocital by som 0.50 az 1 skk za km pre auta. Ano dialnica bude drahsia pre vela ludi ale podstate je to stale lepsie nez platit rocnu nalepku. Clovek ktory cestuje po vela krajin ma nakoniec cele predne sklo polepene s nalepkamy :D Kto chce pouzivat dialnicu nech plati tolko, kolko km ju pouziva.
A podstate stat bude mat viacej peniazi na udrzbu a na vystavbu dialnic.
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

mýto osobné autá

Odoslaťod Čavo » 14. Feb 2005 22:32

No neviem, či bude veľa ľudí ochotných zaplatiť korunu za kilometer na diaľnici. Hlavne tí, ktorí potrebujú robiť niektoré úseky často. Keď odhadnem, že pri šetrnejšej jazde je možnosť mať spotrebu od 1.50 Sk/km do povedzme 2.50 Sk/km (záleží od PHM - nafta, benzín, prip. LPG), tak priplatiť si za diaľnicu 66% ceny PHM je vcelku dosť a predpokladám, že sa diaľnice začnú napĺňať, až keď budú cesty prvej triedy totálne preťažené.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

známky a mýto

Odoslaťod Diaľničiar » 15. Feb 2005 17:36

Ja by som popri mýte nechal aj celoročné diaľničné známky. Dôvod: Tí, čo jazdia málo po diaľnici by dávali 1-2sk/1km. Tí, čo jazdia po diaľnici veľmi často a takých ľudí je dosť, tí by si celoročnú diaľničnú známku kúpili aj keby stála o 100% viac ako tá doteraz. Preto by som celoročnú diaľničnú známku nechal a v r. 2011, keď sa plánuje mýto zaviesť, by som dal cenu za celoročnú diaľničnú známku 2500sk pre autá do 3,5t a pre kamióny by platilo len mýto. Teraz ma mnohí "ukameňujete", že 2500sk je dokonca viac ako keď som hovoril o 2000sk, ale do r. 2011 pribudnú 10-tky km nových diaľnic a stále to bude lepšia varianta ako mýto, kde sa plánuje min. 1sk/1km diaľnice.
Diaľničiar
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 298
Založený: 11. Feb 2005 21:40

Mýto alebo známka na rozhodnutí používateľa auta

Odoslaťod Milos » 15. Feb 2005 18:16

Diaľničiar, tento názor sa mi pozdáva, a mám taký dojem, že všetkým, ktorí častejšie po diaľniciach jazdia. Keby bolo výlučne mýto, situácii by to podľa môjho názoru skôr uškodilo - napr. mnohí by radšej jazdili po súbežných cestách. Pre mňa je stále výhodnejšie zaplatiť aj 2000, prípadne aj 2500 Sk za celoročnú známku, než platiť za každý kilometer čo i len 50 halierov. A pre iného je zase výhodnejšie platiť za každý prejdený kilometer. Takto to predsa funguje v mnohých iných službách, príkladov je až-až. Ešte tak o tom presvedčiť kompetentných :lol:
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Mýto alebo známka na rozhodnutí používateľa auta

Odoslaťod Diaľničiar » 01. Mar 2005 20:31

Miloš napísal:Diaľničiar, tento názor sa mi pozdáva, a mám taký dojem, že všetkým, ktorí častejšie po diaľniciach jazdia. Keby bolo výlučne mýto, situácii by to podľa môjho názoru skôr uškodilo - napr. mnohí by radšej jazdili po súbežných cestách. Pre mňa je stále výhodnejšie zaplatiť aj 2000, prípadne aj 2500 Sk za celoročnú známku, než platiť za každý kilometer čo i len 50 halierov. A pre iného je zase výhodnejšie platiť za každý prejdený kilometer. Takto to predsa funguje v mnohých iných službách, príkladov je až-až. Ešte tak o tom presvedčiť kompetentných :lol:


Zareagujem len na vašu poslednú vetu, lebo s ostatným, čo píšete, súhlasím. Presvedčiť kohokoľvek bolo, je a bude vždy ťažké, ale treba sa o to pokúsiť, ešte nie je nič stratené, veď mýtny systém sa ešte ani "nespustil" a naviac, ak sa neosvedčí 1. rok, tak sa bude hľadať aj podporné opatrenie, t.j. napr. diaľničné nálepky s dobou platnosti na 1 rok pre osobné autá do 3,5t s primeranou cenou. 8)
Diaľničiar
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 298
Založený: 11. Feb 2005 21:40

Diaľničná sieť je luxusom, pokiaľ nie sme bohatým štátom.

Odoslaťod Scotty » 02. Mar 2005 13:09

Pretože diaľničná sieť nie je zadarmo: výstavba, údržba niečo stojí. Na výstavbu sa dáva 18 mld.sk, na údržbu 0,7 mld.sk. Takže zadarmo to nie je. Ja viem, že ani jazdenie autom nie je zdarma a že diaľnice a RC ničia najmä kamióny, ale aj osobné autá po diaľnici jazdia a nemuseli by, na tú sú tu cesty I. triedy. Diaľnica alebo rýchlostná cesta je luxus (nie je to štandard, aquila), pretože je to najrýchlejší a najpohodlnejší spôsob cestovania čo sa cestnej infraštruktúry týka. Aj čo sa spotreby paliva týka (záleží ako rýchle sa ide), pretože sa ide plynulo. :lol:

Malo by to byť cenovo nejako odlíšené, teda autá 10% z toho čo zaplatia kamióny, aj keď v % pri poškodení diaľničnej siete (vyjazdené koľaje, ...) je to v pomere 1 (a menej):100 pri auto:kamión. :twisted:
Scotty
diskutujúci
 
Príspevky: 106
Založený: 21. Feb 2005 17:42

Re: Diaľničná sieť je luxusom, pokiaľ nie sme bohatým štátom

Odoslaťod Hosť » 23. Apr 2005 16:38

Malo by to byť cenovo nejako odlíšené, teda autá 10% z toho čo zaplatia kamióny, aj keď v % pri poškodení diaľničnej siete (vyjazdené koľaje, ...) je to v pomere 1 (a menej):100 pri auto:kamión.

Nutne budu aj zistenia o Fyzickej detekcii vozidiel-vazenie....
V mudrych knizkach sa pise (napr. T.Schlosser), ze "...pretazenie jednej napravy nakladneho vozidla sposobi vacsiu skodu ako prejazd 1.5 miliona vozidiel..."

Samozrejme od toho sa budu musiet odvodzovat aj poplatky.Platit sa bude (podla 448) podla infrastruk nakladov-zahrnuju inv. naklady a naklady na skody na infrastr.
a naklady vzniknute dopravnymi nehodami


takze co s nakladiakmi suvisi-nech plati kto pouziva (ale hlavne nici)

rozumiem,ze treba urobit akceptovatelnu cenu....Odrazal by som cenu vsak podla skutocnych zisteni....

A samozrejme budu postihy...Prekrocis hmotnost....Platis....
Hosť
 

Re: Diaľničná sieť je luxusom, pokiaľ nie sme bohatým štátom

Odoslaťod elinkac » 24. Apr 2005 02:51

Anonymous napísal:Malo by to byť cenovo nejako odlíšené, teda autá 10% z toho čo zaplatia kamióny, aj keď v % pri poškodení diaľničnej siete (vyjazdené koľaje, ...) je to v pomere 1 (a menej):100 pri auto:kamión.

Nutne budu aj zistenia o Fyzickej detekcii vozidiel-vazenie....
V mudrych knizkach sa pise (napr. T.Schlosser), ze "...pretazenie jednej napravy nakladneho vozidla sposobi vacsiu skodu ako prejazd 1.5 miliona vozidiel..."

Samozrejme od toho sa budu musiet odvodzovat aj poplatky.Platit sa bude (podla 448) podla infrastruk nakladov-zahrnuju inv. naklady a naklady na skody na infrastr.
a naklady vzniknute dopravnymi nehodami


takze co s nakladiakmi suvisi-nech plati kto pouziva (ale hlavne nici)

rozumiem,ze treba urobit akceptovatelnu cenu....Odrazal by som cenu vsak podla skutocnych zisteni....

A samozrejme budu postihy...Prekrocis hmotnost....Platis....






Ospravedlnujem sa....napisal som to bez mena.
Prva cast bola citovanie z predchadzajucej spravy....

Vdaka elinkac
elinkac
nováčik
 
Príspevky: 7
Založený: 19. Apr 2005 21:57

Odoslaťod Caesar » 09. Máj 2005 20:40

Ja si osobne myslím, že v dnešnom kapitalistickom svete, keď aj štáty, čo mali diaľničnú sieť zdarma (napr. Nemecko) pristupujú k jej spoplatneniu a SR nemá ani 1 SKK v štátnom rozpočte nazvyš, je vyslovene nutné, aby celá diaľničná sieť bola spoplatnená pre všetkých vodičov a pre vodičov nad 3,5t aby boli spoplatnené aj všetky cesty I. triedy.

Ak bude mať SR dobudovanú dnes naplánovanú diaľničnú sieť a opravených a prebudovaných bude aspoň 80% všetkých ostatných ciest, tak sa môže začať uvažovať o tom, že by autá do 3,5t neplatili, pretože de facto, oni cesty takmer vôbec neničia.

Treba však brať stále do úvahy, že diaľnice sa nielenže musia opravovať, ale v zime aj "upratovať" nielen pre autá nad 3,5t, ale aj pre autá do 3,5t, takže asi sa za diaľnice platiť bude stále. 8)
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Alexander Velky » 29. Jún 2005 18:24

Diaľnice sú viac ako štandardom, okrem toho treba ich udržiavať v dobrom stave, obnovovať dopravné značenie či udržiavať ich v zime, ale aj v lete po zimnej údržbe atď., takže osobné autá do 3,5t síce ničia diaľničnú sieť menej ako kamióny, ale stále ju opotrebúvajú aj tieto a ja som za platenie za diaľnice. :lol:
Obrázok používateľa
Alexander Velky
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 655
Obrázky: 1
Založený: 28. Jún 2005 17:31

Odoslaťod Krateros » 20. Júl 2005 23:31

Diaľnice sú štandardom vo vyspelom svete a luxusom v rozvojových krajinách. Platiť sa môže, to ešte nič nehovorí o luxuse, pretože vo vyspelej krajine by občan nemal mať problém platiť za služby a diaľnica je istou službou, rýchlejšia a pohodlnejšia cesta.

Toľko k tejto téme z mojej strany.
Krateros
diskutujúci
 
Príspevky: 80
Obrázky: 1
Založený: 19. Júl 2005 20:42

Odoslaťod Alexander Velky » 21. Júl 2005 16:57

Krateros napísal:Diaľnice sú štandardom vo vyspelom svete a luxusom v rozvojových krajinách. Platiť sa môže, to ešte nič nehovorí o luxuse, pretože vo vyspelej krajine by občan nemal mať problém platiť za služby a diaľnica je istou službou, rýchlejšia a pohodlnejšia cesta.


Plne súhlasím s Kraterosom. To je veľmi dobre povedané/napísané. :lol:
Obrázok používateľa
Alexander Velky
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 655
Obrázky: 1
Založený: 28. Jún 2005 17:31

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 16:49

Hlasoval som za moznost c. 2 - auta maju vzdy na vyber kadial ist.

Dialnica cestu urychli a spravi ju bezpecnejsiu - a za to sa plati. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Dialniciar » 18. Jún 2006 18:44

Hlasoval som za možnosť č. 2, ale mám niekoľko pripomienok:

- diaľnica nie je luxus, je to štandard vyspelej krajiny, alebo krajiny, ktorá sa chce vyspelou stať
- platenie by malo existovať nie preto, že osobné autá takmer vôbec neničia diaľnice, ale skôr preto, že diaľnice treba udržiavať a to aj pre osobné autá.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Dec 2006 12:29

Počul som taký názor (v autobuse):

Diaľnic a dobrých ciest je nedostatok a preto je to pre Slovákov luxus. A ten druhý hovorí: a ešte dlho aj bude. :shock:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 25. Feb 2007 11:38

Adaios napísal:auta maju vzdy na vyber kadial ist.


A čo tak R1 TT-NR? Tam autá moc na výber nemajú, aspoň na jednom úseku.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod expwy » 25. Feb 2007 12:24

Jurislav napísal:A čo tak R1 TT-NR? Tam autá moc na výber nemajú, aspoň na jednom úseku.

Vždy majú na výber, ak chcú použiť najkratšiu a najrýchlejšiu trasu musia si za ňu zaplatiť.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Jurislav » 25. Feb 2007 12:33

MH napísal:
Jurislav napísal:A čo tak R1 TT-NR? Tam autá moc na výber nemajú, aspoň na jednom úseku.

Vždy majú na výber, ak chcú použiť najkratšiu a najrýchlejšiu trasu musia si za ňu zaplatiť.

D/RC, za ktorú platíš, nemusí byť vždy najrýchlejšia. Ako nové úseky na D1 v 1/2 profile a hneď boli havárie. Ísť tam po starej ceste bolo určite rýchlejšie.
Ale uznávam, toto bola viac-menej výnimka a za pohodlie (luxus) treba platiť.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod expwy » 25. Feb 2007 12:42

Jurislav napísal:
MH napísal:
Jurislav napísal:A čo tak R1 TT-NR? Tam autá moc na výber nemajú, aspoň na jednom úseku.

Vždy majú na výber, ak chcú použiť najkratšiu a najrýchlejšiu trasu musia si za ňu zaplatiť.

D/RC, za ktorú platíš, nemusí byť vždy najrýchlejšia. Ako nové úseky na D1 v 1/2 profile a hneď boli havárie. Ísť tam po starej ceste bolo určite rýchlejšie.
Ale uznávam, toto bola viac-menej výnimka a za pohodlie (luxus) treba platiť.

Myslel som konkrétnu situáciu na R1, samozrejme nedá sa to zovšeobecniť, lebo to čo hovoríš o poloprofile máš samozrejme pravdu.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod aquila » 25. Feb 2007 12:45

aj na R1 maju vyber. neni to najjednocuhsie, ale da sa R1 obist :)

horsie je to na R1 ZH - ZV
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Dialniciar » 25. Feb 2007 13:52

MH napísal:
Jurislav napísal:A čo tak R1 TT-NR? Tam autá moc na výber nemajú, aspoň na jednom úseku.

Vždy majú na výber, ak chcú použiť najkratšiu a najrýchlejšiu trasu musia si za ňu zaplatiť.


V tomto prípade ale súhlasím s Jurislavom, že tu neexistuje na jednom úseku paralelná cestná komunikácia cesty typu II. a alebo III. triedy a to je chyba.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 25. Feb 2007 14:10

Dialniciar napísal:
MH napísal:
Jurislav napísal:A čo tak R1 TT-NR? Tam autá moc na výber nemajú, aspoň na jednom úseku.

Vždy majú na výber, ak chcú použiť najkratšiu a najrýchlejšiu trasu musia si za ňu zaplatiť.


V tomto prípade ale súhlasím s Jurislavom, že tu neexistuje na jednom úseku paralelná cestná komunikácia cesty typu II. a alebo III. triedy a to je chyba.


Lebo R1 sa stavala ako rekonštrukcia cesty I/51 a vtedy to nebola RC.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Ďalšia

Naspäť na Diaľničná spoločnosť a mýto

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.