Dialniciar napísal:Buldozér napísal:Betón je zmes cementu, kameniva, vody a prisad... tak mam to ucili. Takze asi voda nebude prisadou asfaltu....
Ano, ale záleží, o akej asfaltovej vozovke sa bavíme a do mnohých sa dáva ešte okrem betónu a asfaltu aj špeciálne kamenivo istej hrúbky - veď to si môžeš všimnúť na lesných asfaltkách alebo na starých asfaltkách v mestách, že asfalt sám to len drží s betónom pohromade, teda tie väčšie kamene ... úplne jednoznačné a presné termíny sú: AB kryt a CB kryt, to sú presné pomenovania a nie je vhodné z toho to "B" dávať preč. Len ty si napísal prvýkrát:
Buldozér napísal:Co tak zacat aj na Slovensku budovat betonove vozovky????
A ako hovorím existujú aj betónové vozovky: ani AB ani CB kryt. A nájdeš ich na: Senec-Sereď, okolie Myjavy, ... a hovorí sa im tiež: "panelky", pričom ani to nie je presný termín, pretože v SR existuje aj 925 km pôvodne panelových ciest (doslova betónové panely) a na nich je položený AB kryt - to sú cesty pre tanky a ťažkú vojenskú techniku.
Dobre. Mylím, že vozovky sú asfaltové alebo betónové. Z podstaty materiálu: betónová = cement, kamenivo, voda, prísady, prímesy ; asfaltová = asfalt, kamenivo, vápenná múčka (filler), prísady, prímesy. Ak spomínaš lesné cesty, tam bol použitý asfaltový koberec otvorený (makadam), ale takúto povrchovú úpravu vozovky už súčasná norma nepovoľuje. Čiže vozovka zo zmesi betónu a asfaltu - no nepoznám takú. Určite sú prípady, že vozovka bola riešená ako betónová, prípadne panelová a na takú sa s úmyslom povrchovej úpravy nanesie vrstva asfaltu.
Ak používame prívlastok "betónová", mali by sme používať ale celé názvy. Asfalto betónová a cemento betónová. Prívlastok "betónova" nám dáva najavo, že vec označená takýmto prívlastkom je vo svojej podstate pevná, tvrdá, silná, mocná a pod. Napríklad ak niekto povie : "To drží ako betón" znamená, že je niečo silné, tvrdé, mocné... A nie, že tam je aj v skutočnosti betón použitý (betón=voda, cement, kamenivo).