Andrej napísal:Dialniciar, tu som ani tak nenarazal na to, ze SSC nema peniaze na projektovu dokumentaciu. Vyse 300 obci a miest na Slovensku potrebuje obchvat (z nich priblizne 100 spada pod SSC), takze SSC bude viac motivovane investovat tam, kde je to lepsie pripravene. Mas pravdu, mesto by este mohlo aj vykupit pozemky. Proste pripravit vsetko co sa da pre investora a co najblizsie spolupracovat, aby ten obchvat bol cim skor hotovy
Tak potom sa zhodneme. Ale aj tak: to, čo je v kompetencii štátu je potrebné, aby bolo konzultované. Lebo sa môže stať, že projekt dnes vypracovaný nebude spravený tak, ako treba.
(či už formálna chyba prekážajúca čerpaniu financií z EÚ, alebo slabé parametre zhoršujúce potom prestavbu na RC atď.).
Ja len upozorňujem na nulovú komunikáciu a tá môže spôsobiť (a to sa vo svete stáva bežne) problémy do budúcnosti.
Obchvat potrebuje dnes viac ako 150 miest a obcí ležiacich na dnešných cestách I. triedy bez vplyvu výstavby diaľničnej siete (s vplyvom je to cez 200), celkovo je v SR už potrebných viac ako 400 obchvatov miest a obcí a ak zarátame aj varianty, ktoré obsahujú viac ako 1 obchvat k 1 sídlu, tak je to cez 460 obchvatov.
Celkové odklonenie premávky z obývaných zón by si vyžiadalo viac ako 500 obchvatov, ale to už je v SR dlhodobo nereálne a takýto štandard má menej ako 20 štátov sveta z cca. 200, Slovensko sem ešte dlho patriť nebude. Zase som sa raz rozpísal.
SSC dnes nemá rozostavaných ani 10% dnes potrebných cestných obchvatov v jej kompetencii. SSC má viac ako 1/3 svojich ciest v havarijnom stave, ďalšia 1/5 je už v zlom stave (vyjazdené koľaje, ...). SSC má pripravené v rôznom štádiu pripravenosti pre výstavbu takmer 60 cestných obchvatov, z toho 17 mimo ciest I. triedy. SSC má vo svojej správe tiež 1/4 cestných mostov z celkových v správe, ktoré sú v zlom až havarijnom stave a vyžadujú si opravu.
Ja byť GR SSC, tak uvítam, že mestá a obce by dali ročne stovky mil. SKK na výkupy pozemkov, začlenenie do územných plánov, ale žiadal by som: potrebné pracovné stretnutia, presné rozpísania jednotlivých krokov. Mne by nevadilo, že mesto chce zaplatiť projektovú dokumentáciu, ale bolo by to v mojich rukách. Mesto by som ja v tejto výške totiž zapojil skôr do spolufinancovania obchvatu. Napr. aj preto, že za projektovú dokumentáciu štát ušetrí a SSC potrebuje mať originál u seba, čo by hlavný finančný účastník.
Ja toto hovorím zo skúseností zo sveta. Nie od toho, kto je primátor TN a čo sa deje. Na prvý pohľad sa môže zdať, že TN je lepší ako SSC, ale bola chyba postupovať bez lepšej komunikácie so SSC.