Štát si začína vyberať mýtny systém

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Štát si začína vyberať mýtny systém

Odoslaťod Andrej » 12. Okt 2005 23:12

Štát si začína vyberať mýtny systém

[13. 10. 2005]

http://www.sme.sk/c/2422710/Stat-si-zac ... ystem.html

Mikrovlnný systém vyžaduje budovanie kontrolných brán na vozovkách (na snímke). Satelitný systém je modernejší, ale napríklad v Nemecku mal technické problémy. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME ARCHÍV


BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť vyhlásiť v najbližších dňoch. Celá transakcia by mala stáť 12 až 13 miliárd korún, pričom štát očakáva, že o zákazku budú zápasiť nadnárodné spoločnosti. V roku 2011 by na nový systém mali nabehnúť aj majitelia osobných áut.

Rýchly tender

Súčasný systém časových diaľničných známok je nespravodlivý, pretože nezohľadňuje skutočne najazdené kilometre a vedie k odklonu kamiónovej dopravy na cesty nižších tried. Od elektronického mýtneho si ministerstvo dopravy sľubuje zvýšenie poplatkov. Nákladné autá od

3,5 tony by mali platiť 2,7 koruny za kilometer, autá nad 12 ton 5,4 koruny. V roku zavedenia príjmy z mýta majú presiahnuť tržby z diaľničných nálepiek o 2,5 miliardy. Náklady na zavedenia systému pritom nemá znášať štát, ale víťaz tendra. Po nabehnutí systému bude dostávať provízie z výnosov diaľničnej spoločnosti. Pôjde teda o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Diaľničná spoločnosť má podľa plánu spustiť elektronický mýtny systém začiatkom roka 2007. "Záverom roka 2006 odštartujeme skúšobnú prevádzku," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Tender na dodávateľa mýtneho zatiaľ nebol vyhlásený, jeho trvanie by nemalo podľa diaľničnej spoločnosti presiahnuť dva mesiace. Počas zostávajúcich viac ako desiatich mesiacov musí dodávateľ systém zhotoviť a uviesť do prevádzky. Niektoré firmy poukázali na to, že tento termín je šibeničný, prakticky nereálny.

Ktorý systém?

S mýtnym sa nespájajú iba časové, ale aj technické problémy. Odborná verejnosť vedie diskusie, ktorý systém mýtneho použiť. Do úvahy prichádzajú dve verzie založené na spôsobe monitorovania automobilov: satelitný a mikrovlnný systém. Obe verzie zastupujú silné lobistické skupiny. Zjednodušene možno povedať, že mikrovlnný systém je starší a odskúšaný, kým satelitný modernejší a flexibilnejší, ale napríklad v Nemecku spočiatku museli jeho zavedenie pre menšie problémy odložiť.

V Česku viedli obhajcovia obidvoch systémov vášnivé diskusie. Do tendra sa totiž pre striktné kritériá neprihlásili firmy ako IBM, Siemens či T-Systems prevádzkujúce satelitnú technológiu. Ponuku podali iba štyri konzorciá, všetky s mikrovlnnou technológiou. Tender čelí ostrej kritike, rôzne kampane,vrátane českého Autoklubu sa snažia súťaž zrušiť. Praha je obvešaná kritickými bilbordmi, na internete prebieha anonymná kampaň, ktorá postup českého ministerstva odsudzuje (www.33miliard.cz ).

Z českého tendra si nechce brať príklad slovenská Národná diaľničná spoločnosť. "Sledujeme dianie v Česku, Maďarsku, kde mali starosti aj s inými verejno-súkromnými projektmi. Očakávame, že sa podobným problémom vyhneme, preto sme si tiež vybrali zahraničného poradcu," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Poradcom verejnej súťaže je renomovaná konzultačná firma Mott MacDoland. Diaľničná spoločnosť ju však nevybrala súťažnou metódou obstarávania, ale dodatkom k rámcovej zmluve.

IGOR PLÁVKA



Mikrovlnka vs satelit

[13. 10. 2005]

http://www.sme.sk/c/2422711/Mikrovlnka-vs-satelit.html

Mikrovlnná technológia

Používa jú väčšina európskych štátov. Zariadenie v aute (OBU) komunikuje so zariadeniami na vozovke, kontrolnými bránami. Tie identifikujú auto, spoja sa s centrálou a zúčtujú platbu.

Satelitná technológia

Narozdiel od mikrovlnného systému nepotrebujú žiadne zariadenia na vozovke. Nahrádza ich družicový systém, ktorý monitoruje pohyb áut aj sprostredková kontakt s centrálou pre platbu.

Palubná jednotka


Oba systémy potrebujú komunikovať s palubnou jednotkou v automobile (OBU - On Board Unit). OBU má displej a klávesnicu a čítačku čipových kariet, ktoré slúžia na platbu.

Preklep update by B;
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.