http://tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav ... spravy_p01
Diaľnica pod Tatrami financovaná z Kohézneho fondu sa nakoniec postaví lacnejšie skoro o tri miliardy korún. Potvrdilo to druhé výberové konanie vo verejnej súťaži, ktoré už má svojich víťazov. Skoro 26-kilometrový úsek z Mengusoviec do Jánoviec budú stavať tri združenia a celková cena bude 9,6 miliardy korún.
Ešte na jeseň slovenské stavebné firmy tvrdili, že diaľnica sa nedá postaviť lacnejšie ako za 12,3 miliardy korún.
"Všetky tri úseky trasy Mengusovce - Jánovce sa začnú stavať od začiatku apríla," uviedol riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. To znamená, že s niekoľkomesačným oneskorením. Pôvodne sa mala táto stavba začať stavať už v lete 2004. Slovenská správa ciest však zrušila prvú súťaž. "Vzniklo podozrenie z kartelovej dohody medzi stavebnými firmami, pretože všetky ponuky boli výrazne drahšie ako štátna expertíza, ktorá hovorí o maximálnej možnej cene," uviedol vtedy minister dopravy Pavol Prokopovič. Slovenské firmy sa vraj snažili dosiahnuť, aby štát prehodnotil maximálnu možnú cenu. Expertíza hovorila, že celý úsek sa musí vmestiť do ceny 8,8 miliardy v úrovni cien roku 2002. Ponuky všetkých troch záujemcov - združení vedených slovenskými firmami - však prekračovali sumu 12 miliárd korún.
"Malo zmysel zopakovať súťaž a radšej začať neskôr. Myslím, že teraz na druhýkrát stavebné firmy skutočne súperili a to sa prejavilo aj poklesom cien. Diaľnica sa bude stavať za najnižšie možné náklady," doplnil Faktor.
Na expertíze sa podľa neho len upravili ceny na úroveň roka 2004, ale nebolo treba zvyšovať odhad ceny, do ktorej sa majú firmy vmestiť. Štát však v druhej súťaži rozdelil stavbu na tri úseky a urobil niekoľko ďalších opatrení.
"Napríklad sme umožnili firmám upravovať ceny o infláciu už po štvrťroku. Tak, aby firmy zbytočne nedávali do ponuky veľké rezervy, ktoré súviseli s minulou praxou - predpovedať rast cien na dlhé, až ročné obdobie vopred," uviedol Peter Gandl, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Prvý, osemkilometrový úsek tak bude stavať grécka firma J&P Avax. V tomto výberovom konaní došlo aj k protestu, keď druhý v poradí Inžinierske stavby Košice namietali voči prísľubu víťaznej gréckej firmy, že 100 percent prác vykoná sama bez subdodávateľov.
Úrad pre verejné obstarávanie túto námietku odmietol, pretože bola podaná po zákonnej lehote. Druhý úsek, v dĺžke 6,2 kilometra, postaví konzorcium zastrešené slovenským Doprastavom v spolupráci so Strabagom. A posledný úsek, v dĺžke 11,6 kilometra, firmy zastrešené českou spoločnosťou Stavby silnic a železnic Praha.
Pritom 80 percent nákladov tejto diaľnice bude financovať Európska únia prostredníctvom Kohézneho fondu. Je to najväčšia stavba financovaná z tohto fondu, pričom únia odsúhlasila na ňu 190 miliónov eur.
úsek od Mengusoviec po 8. kilometer
dĺžka 8 km
záujemcov 6
víťaz J&P Avax
úsek od 8. kilometra po 14,23 kilometra
dĺžka 6,23 km
záujemcov 6
víťaz Doprastav a Strabag
úsek od 14,23 kilometra po 25,85 kilometra
dĺžka 11,62 km
záujemcov 6
víťaz Stavby silnic a dálnic + Slovvia Poprad a 1 SMP Construction Praha
Jana Morháčová, PRAVDA, 18.2.2005