Diaľnice mesto odbremenia

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľnice mesto odbremenia

Odoslaťod wazari » 23. Nov 2005 15:26

Diaľnice mesto odbremenia

(23.11.2005; Pravda; príloha Bratislava, s. I, III; PACHEROVÁ Soňa)

V polročnom predstihu, už 3. decembra, sa Národná diaľničná spoločnosť chystá odovzdať diaľničný úsek D1 Viedenská cesta Prístavný most. Jej generálny riaditeľ Dušan Faktor hovorí aj o ďalšom rozvoji diaľničnej siete v Bratislave a okolí.

Čo prinesie slovenskej metropole ďalší kus otvorenej diaľnice?

Opäť bude o čosi bližšie k moderným európskym mestám, ktoré už majú hotové diaľničné obchvaty, často nie iba jeden. Nám v Bratislave diaľničná tranzitná preprava od českých či rakúskych hraníc dlhodobo smerovala priamo cez ulice širšieho centra. Kamióny z diaľnice od Brna pokračovali cez Brniansku, Pražskú a Šancovú, potom sa vracali späť na diaľnicu v smere na Senec a Trnavu, iné zase odbočovali na Komárno... Tento stav sa čiastočne zlepšil už spojazdnením diaľničného úseku D1 Mierová ‑ Senecká. K výraznej zmene by však malo dôjsť práve po úplnom dobudovaní obchvatu, ktorý vytvoria mestské úseky diaľnic D1 a D2.

Kde a čo na ňom chýba dorobiť?

Teraz sme krátko pred odovzdaním druhej, nie síce dlhej, ale veľmi dôležitej časti "dé‑jednotky" medzi Viedenskou cestou a Prístavným mostom. Diaľnica Dl, kľúčová slovenská dopravná tepna z Bratislavy do Košíc, už potom hlavným mestom povedie súvislé ‑ so začiatkom v Petržalke pri mimoúrovňovom križovaní s Viedenskou cestou, súbežne s Dunajom, cez Prístavný most a ďalej úsekom Mierová ‑ Senecká, s napojením na diaľničný ťah na Senec, Trnavu, Trenčín, Žilinu...

Zostáva teda zrejme už len dokončiť posledný úsek diaľnice D2 Lamačská cesta ‑ Staré Grunty.

Áno, podotýkam však, že ide o najzložitejší úsek, keďže jeho časť tvorí dvojrúrový tunel v zložitom geologickom prostredí pod kopcom Sitiny. Motoristi naň čakajú veľmi netrpezlivo, hotový by mal byť v roku 2007, možno už koncom roku 2006. Diaľnica D2 bude po jeho dokončení úplná, so začiatkom v Jarovciach, s pokračovaním na Most Lafranconi, cez nový tunel a ďalej do Lamača až po Kúty, kde nadviaže na českú diaľnicu D1. Na opačnom konci sa zase "dé‑dvojka" v Jarovciach napojí na budúcu diaľnicu A6 do Viedne, ktorú by mali tiež" dokončiť do roku 2007.

Spojenie s Českom, Rakúskom aj Maďarskom bude teda pohodlné. Ba aj od Brna do Trnavy sa konečne bude dať prejsť súvislé po diaľnici. Lenže dvakrát cez Dunaj ‑ po Moste Lafranconi a cez Prístavný most. Pritom plačeme, že mosty sú zahltené...

Tento stav sa zmení až vtedy, keď sa obchvat dokončovaný v súčasnosti doplní na okruh ‑ a to diaľničnou vetvou D4, ktorá zatiaľ jestvuje iba na výkresoch. Tá sa začne v Jarovciach, v mieste, kde sa začína aj D2. Cez Dunaj prejde budúcim šiestym mostom pod Slovnaftom, na druhom brehu rieky vyústi kdesi medzi Rovinkou a Podunajskými Biskupicami. Ďalej sú navrhované tri varianty jej vedenia. Najreálnejší je ten, čo predpokladá napojenie na D1 v Ivanke pri Dunaji. Možné je jeho pokračovanie tzv. nultým mestským okruhom, ktorý by prechádzal tunelom vyrazeným popod Malé Karpaty a na križovatke v Stupave by sa zaústil do diaľnice D2. Druhý variant sa na D1 napája medzi Bernolákovom a Sencom, tretí až za Sencom. S výstavbou D4 by sa mohlo začať asi v roku 2015. Dôležité je zabezpečiť najmä rozumné financovanie stavby ‑ najlepšie združením peňazí štátu, mesta, regiónu aj z európskych zdrojov.

Text pod foto:

Diaľničná sieť vedúca Bratislavou. Na mapke vidno čiernou farbou vyznačené úseky diaľnic D1 a D2, ktoré po odovzdaní už hotového úseku D1 Viedenská cesta ‑ Prístavný most a dobudovaní úseku D2 Lamačská cesta ‑ Staré grunty v roku 2007 vytvoria diaľničný obchvat mesta. Okolo roku 2015 sa má začať výstavba diaľničnej vetvy D4. Na obrázku je vyznačená zelenou farbou, tri variantné riešenia sú zakreslené čiarkované. Napojením D4 na diaľnice D1, resp. D2 sa v metropole vytvorí diaľničný okruh.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron