Zmluvy o diaľniciach majú vždy termín dokončenia stavby

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Zmluvy o diaľniciach majú vždy termín dokončenia stavby

Odoslaťod Andrej » 24. Feb 2005 10:10

Z prieskumu vyplynulo, že niektoré materiály pri stavbe diaľnic na Slovensku, napríklad cement, oceľ a ďalšie, sú nepomerne drahšie ako v Nemecku
[24.2.2005, TASR]

Akékoľvek medializované tvrdenia o tom, že zmluvy medzi investorom a zhotoviteľom, podpísané po ukončení medzinárodného tendra, nemajú vyznačený termín ukončenia stavby, zhodne popreli experti a zástupcovia všetkých stavebných firiem, ktoré TASR oslovila.

"Neprichádza do úvahy, aby podpísaná zmluva o výstavbe diaľnice bola bez uvedenia dátumu začiatku a konca stavby," povedal nezávislý poslanec NR SR a profesor Žilinskej univerzity Ján Mikolaj. Podľa jeho slov v zmysle európskej legislatívy musia byť všetky výberové konania na zhotoviteľa diaľnice zverejnené v oficiálnych dokumentoch Európskej únie (EÚ).

Keďže sa výstavba diaľnic financuje z verejných zdrojov, podmienky tendra s návrhom zmluvy s vyznačením celého obdobia výstavby sú dané zákonom o verejnom obstarávaní. "Zmluva uzatvorená na vybudovanie stavby bez udania termínu dokončenia je neplatná," povedal šéf a. s. Doprastav Dušan Mráz.

Podľa Mikolaja i Mráza medzi podmienkami okrem termínov figuruje vždy aj cena a spôsob financovania stavby. V súčasnosti je už väčšina diaľničných úsekov financovaná zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu, pričom financovanie a jeho kontrola podliehajú pravidlám únie. "Nepoznám na Slovensku prípad, aby zmluva na zhotoviteľa diaľničnej infraštruktúry nespĺňala pravidlá EÚ," konštatoval Mikolaj i prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska František Slávik.

O tom, že predpísané náležitosti spomínané zmluvy obsahujú, je presvedčený aj riaditeľ českej organizačnej zložky Skanska DS Michal Reiter. V odpovedi na otázku, či sa budujú diaľnice na Slovensku drahšie ako vo svete, upozornil na nevhodnosť porovnávania vlastných nákladov na výstavbu kilometra diaľnice s tunelom a mostom v horských oblastiach na Slovensku a na rovine vo Francúzsku.

Mráz v tejto súvislosti upozornil na prieskum, ktorý Doprastav vykonal pred 5 rokmi. Porovnával v ňom vstupy pri výstavbe diaľnic v SR, Švajčiarsku, Rakúsku a Nemecku. Z prieskumu vyplynulo, že niektoré materiály pri stavbe diaľnic na Slovensku, napríklad cement, oceľ a ďalšie, sú nepomerne drahšie ako v Nemecku. "Lacnejšia bola na Slovensku jedine cena práce," uviedol Mráz.

Prieskum ukázal, že výstavba diaľnic v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku je 2- až 3,5-krát drahšia ako na Slovensku. Keďže sa odvtedy každý rok zvyšujú ceny stavebných materiálov, situácia dnes je veľmi podobná obdobiu, keď sa vykonal prieskum, poznamenal Mráz.

Výsledky prieskumu pozná aj Slávik, ktorý upozornil, že len za posledný rok cena ocele vzrástla o 100 %, ceny energií sú zhruba rovnaké, ale mzda stavbára v Nemecku je 3 000 EUR a na Slovensku 20 000 Sk. Mikolaj k porovnávaniu cien na kilometer výstavby diaľničného úseku dodal, že "vlastné náklady pri výstavbe diaľnic by mali byť očistené od vyvolaných investícií napojených na mestské a obecné komunikačné systémy, ako je letisko či športové ihrisko."


http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=45540
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.