Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 20. Feb 2018 12:02

Čo si myslíte o rozšírení ustanovenia o povinnosti vozidiel dať prednosť vozidlu verejnej dopravy vychádzajúcemu zo zastávky a BUS pruhu ak dáva signál o zmene smeru jazdu na všetky jazdné pruhy. Z podstaty VOD, predovšetkým polohy zastávok, je jasné, že vodiči verejnej dopravy zbytočne nemenia jazdný pruh a idú v pravom. Deje sa to len v prípade ak vozidlo odbáča vľavo, obchádza prekážku alebo pomalší trolejbus.
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 436
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 20. Feb 2018 14:55

Namiesto jednej dodatkovej značky máme dve:
https://domov.sme.sk/c/20764919/ersek-u ... lery_84257

Nebolo by lepšie keby sme mali namiesto jednej dodatkovej značky mali jednu veľkú značku označujúcu obec?
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 436
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod ELZ » 20. Feb 2018 15:26

Uz len taka prva otazocka, ako rozlisim autobus verejnej dopravy od autobusu sukromneho dopravcu? Ako bude odlisene vozidlo verejnej dopravy od "neverejnych" vozidiel rovnakeho typu? Z mojho pohladu pravidla treba zjednodusovat a nie stale viac a viac komplikovat. Je to ako s roznymi telefonnymi cislami - lepsie sa pamata, ze treba volat jednot cislo 112 ako to, ze HZS ma take cislo, pri takej tiesni volajte toto, mestska policia ma toto, rozmyslat co je 150 a co 155 atd.
Je pravidlo o prednosti p[ri odbocovani vozidiel verejnej dopravy (okrem elektriciek) aj normalne rozsirene vo svete, alebo zasa robime slovenske riesenie kvoli zapcham v BA?
ELZ
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 933
Obrázky: 0
Založený: 13. Máj 2005 08:05

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sharp » 20. Feb 2018 15:29

1. V reportáži TA3 https://www.ta3.com/clanok/1122369/dvojjazycne-tabule-pri-cestach-budu-vyzerat-inak-zacnu-ich-menit.html sa hovorí o novej vyhláške, ktorá upravuje dodatkové tabule - vie niekto viac o nej?
2. Tá vyhláška mení spôsob značenia späť na majuskuly?
3. Prečo nie je názov v jazyku menšiny jednej tabuli so štátnym jazykom, ako to bolo v návrhu vzorových listov a v Rakúsku to je bežné?
32023
4. všimol som si že už pribudlo veľa nových značiek o začiatku a konci obce v TENRe ale v rôžnych hybridných formátoch. Tento návrh vzorového listu zrejme neprešiel (ak mal Érsek SOMORJA namiesto Somorja tak asi nie...)?
38937
sharp
diskutujúci
 
Príspevky: 50
Obrázky: 46
Založený: 12. Okt 2009 16:07

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 20. Feb 2018 15:31

Ike napísal:Čo si myslíte o rozšírení ustanovenia o povinnosti vozidiel dať prednosť vozidlu verejnej dopravy vychádzajúcemu zo zastávky a BUS pruhu ak dáva signál o zmene smeru jazdu na všetky jazdné pruhy. Z podstaty VOD, predovšetkým polohy zastávok, je jasné, že vodiči verejnej dopravy zbytočne nemenia jazdný pruh a idú v pravom. Deje sa to len v prípade ak vozidlo odbáča vľavo, obchádza prekážku alebo pomalší trolejbus.

Toto je riešené už aj teraz v zákone:

§ 23 Zastavenie a státie
(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.


V princípe je toto aplikovateľné aj na vychádzanie z vyhradeného jazdného pruhu, pretože vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu nemôže tušiť či autobus vybočuje zo zastávky alebo nie.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 20. Feb 2018 15:43

Ike napísal:Namiesto jednej dodatkovej značky máme dve:
https://domov.sme.sk/c/20764919/ersek-u ... lery_84257

Nebolo by lepšie keby sme mali namiesto jednej dodatkovej značky mali jednu veľkú značku označujúcu obec?

Jasne, že by to bolo lepšie.
Ale politici vedia lepšie...

Inak tu o tom písal StVO
viewtopic.php?p=204732#p204732
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 20. Feb 2018 17:51

Toto bolo strašne dôležite. Chvalabohu že sa tomu venuje taká pozornosť. Konečne konečneeeee. Ešte by tomu okrem samostatnej tlačovke mali robiť o polnoci ohňostroj. Uch konečne mam srdce na pravom mieste. .....
tralala
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 12:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod IceFox » 20. Feb 2018 18:59

Inak ,že sa majú riešiť aj dodatkovej tabule v jazyku národnostnej menšiny - akoby už nestačilo ,že po slovensky sú to niekedy zbytočne dlhé slohy tak to ešte chcú dať do jazyku menšiny. To rovno môžem pred tou značkou zastaviť (pardon, idem si ju prečítať lebo je tu textu ako v novinách).
s devilom sa nediskutuje. nema to zmysel. aj keby clovek pouzil xyz argumentov a vsetky tvrdenia mu vyvratil, tak bude robit taku argumentacnu akrobaciu, ze diskusia sa zvrhne do uplnych nezmyslov. len, aby nemusel priznat, ze nema pravdu.
-okorec 2k17
Obrázok používateľa
IceFox
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 261
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 16:14
Bydlisko: CA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 26. Feb 2018 22:49

Ike napísal:Pevný odstup od cyklistov je hlúposť, ktorá sa nedá nijakým spôsobom odsledovať. Nemám v očiach meter. Skôr by som to videl na paušálne správanie k cyklistom, t. j. vodič motorového vozidla musí byť špeciálne opatrení pri predchádzaní cyklistu

Apropo, čo máte proti žltým krížom. Nie je to americký vynález, sú aj v Európe. Nemusia byť všade, ale sú miesta, kde by sa hodili.


Suhlasim, preto sa aj pred par rokmi doplnil pri odstupe osobitny ohlad na cyklistov a chodcov, ale napriek tomu ma pevny odstup zavedenych viacej statov v Europe ako zlte krize.
A ze si bez nich niekto nevie predstavit "vyriesenie" Patronky, nie je problem absencie krizov, ale absencie predstavivosti.
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 26. Feb 2018 23:47

expwy napísal:
Hank napísal:expwy, v inspiracii sa zhodneme, ty (nielen tu) presadzujes doslovne citacie. To je sakra rozdiel. Nie vsetko, co si moze dovolit hospodarska velmoc, si mozeme dovolit my.

Áno máš pravdu v 90% prípadoch to tak je. Robím tak, ale z jediného dôvodu: Nepopustiť uzdu ľudovej tvorivosti. My Slováci máme totiž tendenciu veci "zhorlepšovať". Systémom ešte toto tu pridáme, toto tu odoberieme vznikajú často-krát nevhodné ustanovenia a argumenty typu "Ale toto tu musí byť, aby vodič vedel..." apod. Je to taká moja bezpečnostná poistka, aby sme to nezhorlepšovali.


Ale tu nejde o ludovu tvorivost, ale o dodrzanie zakladnych principov, ktore sa doslovnym opisovanim nemeckeho predpisu nedodrzuju. Len dva priklady, co tym myslim:
1. Ak daju v Nemecku pod znacku Gehweg dodatkovu tabulku Radverkehr frei, dava to jasny vyznam po gramatickej, logickej aj pravnej stranke. Ak dame my pod znacku Cesticka pre chodcov dodatkovu tabulku Cyklisti volno, moze to sice dat pravny vyznam (pretoze to bude ako vyznam tabulky vo vyhlaske), ale logicky a gramaticky to nesedi, pretoze z textu nie je samo o sebe zrejme, co tym chceme dosiahnut. Pretoze frei v nemcine ma kopec dasich vyznamov ako len "volno", v tomto pripade to ma vyznam "jazda cyklistov povolena".
2. Tvoje oblubene svetove strany na exitoch. Nebudem to znova rozpisovat, ale ked chces, aby za pomlckou bolo vzdy slovo zacinajuce velkym pismenom, musis tam dat nejaky vlastny nazov, nie obycajne podstatne meno, ktore sa s velkym pismenom nepise. Na rozdiel od nemciny samozrejme. Slovensku, resp. v tomto pripade slovansku, gramatiku nezmenis. Zadar-zapad. Ljubana-sever. Novi Sad-sever.

expwy napísal:A v tom je ten vtip, že ten brod ani nemajú v právnych predpisoch, lebo vlastne ani nemusia. Platia totiž všeobecné pravidlá pri prechádzaní cez cestu. Chodcovi nemusíš umožniť vstup na vozovku. Ak už na nej je, tak ho logicky nemôžeš ohroziť, tak ako aj pri odočovaní atď. Brod je v prípade svetelných signálov vyznačený len prerušovanou čiarou, ktorou sa chodcom vyznačuje miesto prechádzania.
Preto presadzujem nemecký systém, lebo je jednoduchý, blbuvzdorný a hlavne bezpečný. Takto nepotrebuješ vôbec riešiť nejaké špeciálne pravidlá pri priechode cez viacpruhové vozovky (o tom som ani nepočul) a o svetelných signáloch ani nehovorím. Svetelné signály rušia iba značky o prednosti v jazde, nie zebru. Mimochodom zelený signál Voľno nezbavuje vodiča dať prednosť chodcovi pri odbočovaní bez rozdielu či tam zebra je alebo nie. Tak načo tam vlastne je? A o priechode za križovatkou už ani nehovorím, tu je právne vákuum ako sviňa. Zelený signál Voľno totiž nesplnomocňuje vodiča prejsť bezhlavo križovatkou, iba mu hovorí že môže pokračovať v jazde za dodržania všeobecných pravidiel CP. Ak bude platiť prednosť na zebre, tak sa bude vzťahovať aj na toto miesto a vodiči by mali pred takýmto priechodom umožniť vojsť chodcom na vozovku. Tí budú pozerať ako bacil do lekárne, že čo ten vodič robí veď ja chodec mám červenú. Preto v riadených križovatkách je zebra logický nezmysel a robí len problémy. Áno dnes je to jedno, lebo tá zebra neznamená vôbec nič.

Ale veď na Slovensku tie brody v tisícoch stále existujú v neriadených križovatkách a nevyznačujú sa, čo v princípe okrem riadených križovatiek ani netreba.


Takze na brode mozem zaparkovat na kraji cesty, resp. aj menej ako 5 m ped nim?
Som myslel, ze sa bavime o brode ako o dopr. znaceni, t. j. prerusovanych ciarach na prechadzanie vozovky, VZDY riadene svetlami. Stavebne upravene miesta su mimo sporu, tie nech sa buduju ako sa uzna za vhodne.
Pravidlo o tom, ze ak vozidlo iduce vo vedlajsom pruhu spomaluje alebo zastane pred priechodom, si povinny aj ty spomalit a alebo zastavit, je pravidlo o jazde cez priechod na viacpruhovej ceste.
Zas nie to je to uplne tak, zeby zelena znamenala len slepe volno; na riadenych krizovatkach vyslovne neplati prednost chodcov na priechode, a to tak podla dohovoru, ako aj vo vsetkych statoch, kde pouzivaju ten logicky nezmysel o priechode na svetelnej krizovatke.
Ak zebra na odboceni nie je, je vodic povinny dat prednost chodcovi, ktory sa este len chysta vstupit na cestu, na ktoru odbocuje?
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Mar 2018 16:49

Hank napísal:2. Tvoje oblubene svetove strany na exitoch. Nebudem to znova rozpisovat, ale ked chces, aby za pomlckou bolo vzdy slovo zacinajuce velkym pismenom, musis tam dat nejaky vlastny nazov, nie obycajne podstatne meno, ktore sa s velkym pismenom nepise. Na rozdiel od nemciny samozrejme. Slovensku, resp. v tomto pripade slovansku, gramatiku nezmenis. Zadar-zapad. Ljubana-sever. Novi Sad-sever.

Toto je síce veľmi rozšírený názor, ale obávam sa, že Pravidlá slovenského pravopisu hovoria o vlastných názvoch čosi iné. V danom prípade ide o zložené (dvojčlenné) vlastné meno tvorené dvoma vlastnými menami. V zmysle PSP, článok VI.1 sa vlastným menom stáva ľubovoľné slovo alebo slovné spojenie, ktoré pomenúva jedinečnú (konkrétnu) osobu, inú živú bytosť alebo neživý predmet (čo zahŕňa tak názvy objektov vo vesmíre resp. útvarov na ich povrchu, ako aj názvy ľudských výtvorov, časových úsekov, dejinných udalostí, organizácií a tak ďalej a tak ďalej – vrátane trebárs tých diaľničných križovatiek). Účelom dvojčlenného vlastného mena je určenie kontextu k miestnemu názvu. Ak mám križovatku napr. Vrútky-Západ (to som si len vymyslel ako príklad), tak miestny názov križovatky je Západ a prefix Vrútky vymedzuje územnú platnosť daného miestneho názvu. Rovnako tak by som tú križovatku mohol nazvať napríklad Pri kameňolome, čo tiež nie je žiadny administratívny názov, ale v zmysle PSP sa stáva vlastným menom, preto ho uvádzame s veľkým písmenom. A v prípade rozlišujúceho dvojčlenného názvu ho uvedieme ako Vrútky-Pri kameňolome (nie Vrútky-pri kameňolome). Nie je rozdiel medzi názvom Západ, Pri Kameňolome alebo trebárs Solinky. Stále ide slovo alebo slovné spojenie, ktoré sa stáva vlastným menom v tom momente, keď pomenúva konkrétny objekt.

Špecificky v prípade dopravného značenia je tu ešte jeden argument súvisiaci s bezpečnosťou. Ak prechádzame od verzálok k mínuskám, robíme to kvôli lepšej – presnejšie rýchlejšej – čitateľnosti, vyplývajúcej z uplatnenia tvarovej pamäti (ktorá je pri verzálkach nepoužiteľná). Pokiaľ by sme ale za pomlčkou pokračovali mínuskou, tak sa stráca onen dôležitý „camel’s hump,“ čím degradujem čitateľnosť tak rozlišujúceho názvu pred pomlčkou ako aj miestneho názvu za pomlčkou.

Niečo ako slovanská gramatika neexistuje. Zadar-zapad je jedna vec, Warszawa-Zachód druhá...
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Mar 2018 17:39

racto napísal:Toto bolo strašne dôležite. Chvalabohu že sa tomu venuje taká pozornosť. Konečne konečneeeee. Ešte by tomu okrem samostatnej tlačovke mali robiť o polnoci ohňostroj. Uch konečne mam srdce na pravom mieste. .....

Presne si to vystihol. Dvojjazyčné tabule, tak na cestách ako na železnici, sú alfou a omegou agendy súčasného pána dopravného ministra. Všetko ostatné sú taľafatky.
Obrázok používateľa
StVO
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 1
Založený: 12. Jan 2017 23:30
Bydlisko: Engerau

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 02. Mar 2018 20:57

StVO napísal:Ak mám križovatku napr. Vrútky-Západ (to som si len vymyslel ako príklad), tak miestny názov križovatky je Západ a prefix Vrútky vymedzuje územnú platnosť daného miestneho názvu. Rovnako tak by som tú križovatku mohol nazvať napríklad Pri kameňolome, čo tiež nie je žiadny administratívny názov, ale v zmysle PSP sa stáva vlastným menom, preto ho uvádzame s veľkým písmenom. A v prípade rozlišujúceho dvojčlenného názvu ho uvedieme ako Vrútky-Pri kameňolome (nie Vrútky-pri kameňolome). Nie je rozdiel medzi názvom Západ, Pri Kameňolome alebo trebárs Solinky. Stále ide slovo alebo slovné spojenie, ktoré sa stáva vlastným menom v tom momente, keď pomenúva konkrétny objekt.

Miestny názov Sever v Košiciach je niečo iné/niekde inde ako mestská časť Sever. Budimír bol lepší názov :wink:
moderátor devil mi zmazal príspevok: "zlý vtip je tunel pod Donovaly... to ale bystričan NIKDY nepochopí."
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 124
Založený: 20. Okt 2008 10:06
Bydlisko: BA, KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 02. Mar 2018 23:38

Budimír je križovatka na privádzači s cestami I/20 a III/3339 nemá nič s diaľnicou D1. Uzol D1/privádzač je iná križovatka.

Sever v Košiciach je administratívny celok nevhodný na uvádzanie na smerových značkách, ktorý je zložený z viacerých sídelných útvarov.
Je to niečo podobné ako v Bratislave MČ Ružinov alebo Nové Mesto, ktoré sú zložené z viacerých sídelných útvarov.

Problém takýchto administratívnych celkov a ich uvádzanie na smerových značkách je ten, že vodič nevie kedy daný cieľ dosiahol, navyše ak je tvorený nesúrodými a na seba nelogicky nadväzujúcimi časťami (ako umelina Vysoké Tatry apod.) alebo tvorí pätinu rozlohy mesta (Ružinov).

S Ružinovom bol problém na D1 v Bratislave. Totižto D1 prechádza MČ Ružinov od Zlatých pieskov až po Prístavný most.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 03. Mar 2018 00:19

StVO - iste, ak to beries tak, ze exity su nejake objekty, ktorym sa davaju nazvy... Mal som za to, ze exitom sa priraduju nazvy podla nazvu ciela. Zapad vo Vrutkach nie je ciel, je to kvadrant kompasu, v ktorom sa tento exit od Vrutok nachadza (ak dobre citujem dosial nevydanu publikaciu, ktora mnohym zdvihla tlak). Cize to nie je ciel (ani len sa z tohto exitu nemusi dat dostat do zapadnej casti Vrutok ako to evokuje) a teda to z hladiska nazvoslovia nie je to iste ako Pri kamenolome. Preto som napisal expwymu, ze ak tam chce z nejakych dovodov (kore nespochybnujem) mat prve pismeno velke, nech sa tam dava nazov ciela (akykolvek miestny ciel je lepsi ako svetova strana). Alebo hoc aj rimska cislica. Nemuseli by sme riesit blbosti, ktore v germanskych jazykoch kvoli ich gramatike neriesia.
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 03. Mar 2018 00:50

expwy napísal:Budimír je križovatka na privádzači s cestami I/20 a III/3339 nemá nič s diaľnicou D1. Uzol D1/privádzač je iná križovatka.

Čiže budeme mať svetový unikát? Skôr než skončí MÚK začne druhá? :shock: Ako keby to nemohla byť jedna MÚK...
moderátor devil mi zmazal príspevok: "zlý vtip je tunel pod Donovaly... to ale bystričan NIKDY nepochopí."
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 124
Založený: 20. Okt 2008 10:06
Bydlisko: BA, KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 03. Mar 2018 09:03

V pohode Vlados, napíš podnet policajtom alebo NDS - odborníkov je tam dosť, určite si s týmto svetovým unikátom poradia ako v Prešove. Pred otvorením úseku Budimír - Bidovce sa bude musieť DZ schváliť na novo, je na to priestor.

Nevydaná publikácia zostane nevydanou naveky, aby nikomu nedvíhala tlak. Veď zrušte tie názvy exitov úplne, nechajte len čísla ako v ČR aj také boli návrhy od odborníkov z NDS. Zaveďte naspäť Grotesk, veď na Tern tiež všetci len pindali. Nebude žiadny problém s názvoslovím, ani so slovenskou gramatikou ani s veľkými a malými písmenami, všetko bude verzálkou. Vykašlime sa na to :roll:
Stará československá škola rulez!

Čo sa týka významu slova "voľno" - myslím si, že už jednoznačnejšie a jednoduchšie to nemôže byť, tak ako to je jednoznačné a jednoduché pri zelenom signáli - voľno - aj to je inak germanizovaný patvar, ktorý nedopatrením sa nepodarilo ešte našej česko-slovenskej škole zmeniť na azda "jazda povolená", alebo "vjazd do križovatky povolený" alebo "jazda cez priechod pre chodcov povolená" - je to jasné a exaktné predsa nie?
A čo sa týka tých dodatkových tabuliek vypisujme tam exaktné a právne čisté slovenské vety, aby správkari mohli kľudne spávať. A chudák vodič vyznaj sa v tom v priebehu sekundy.
Tak ako to je "úplne jasné" pri Pešej zóne, kde v spodnej časti značky významové symboly vozidiel znamenajú niečo úplne iné ako pri ostatných značkách, ale keď je to na 1 kuse plechu, tak ako je uvedené vo vyhláške tak je to v poriadku. Vážený vodič jazdiaci na SK - Pozor! U nás sa význam značky mení aj v prípade, či sú prvky na 1 tabuly alebo na viacerých!!!

K tým brodom ešte: Brody sú všade, chodca na vozovke predsa nemôžem ohroziť tak či tak. Jedine, kde sa vyznačuje prerušovanými čiarami sú svetelné signály kvôli usmerneniu pohybu chodcov, inak je to len obyčajná prerušovaná čiara. S tým parkovaním je to tak, že parkovať sa nesmie 5 m pred/za križovatkou, takže týmto je neoznačený brod v križovatke vyriešený, takisto to je vyriešený aj označený brod v svetelne riadenej križovatke.
Mimo križovatky sa brod so svetelnými signálmi dá riešiť 5 metrovou plnou stredovou čiarou pred takýmto miestom alebo zákazom zastavenia.

Čo ale nevyriešime nikdy, je parkovanie na chodníku či už pred brodom alebo pred priechodom. Ale môžeme na to vymyslieť špeciálny paragraf alebo inštalovať všade stĺpiky.
Kašlime na to, máme prechody... :idea:
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 03. Mar 2018 10:32

expwy, hneď z rána a taký mrzutý?
moderátor devil mi zmazal príspevok: "zlý vtip je tunel pod Donovaly... to ale bystričan NIKDY nepochopí."
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 124
Založený: 20. Okt 2008 10:06
Bydlisko: BA, KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 04. Mar 2018 14:33

StVO napísal:
racto napísal:Toto bolo strašne dôležite. Chvalabohu že sa tomu venuje taká pozornosť. Konečne konečneeeee. Ešte by tomu okrem samostatnej tlačovke mali robiť o polnoci ohňostroj. Uch konečne mam srdce na pravom mieste. .....

Presne si to vystihol. Dvojjazyčné tabule, tak na cestách ako na železnici, sú alfou a omegou agendy súčasného pána dopravného ministra. Všetko ostatné sú taľafatky.


Tá ministrova aktivita nebola IMHO zlá, ale pochopil to od zlého konca:
- tabule "začiatok/koniec obce" by ako regulačné značky skutočne mali byť väčšie. Ale ako hovorím, ako regulačné značky, teda tá slovenská verzia. Maďarská/innojazyčna značka NIE JE REGULAČNÁ a teda nie je "tak podstatná". Tie značky máme malé, neprehľadné a ako hovorí expwy, sú v podstate 100 % zameniteľné so značkou dodatková značka. A to nehovorím, že napr. na I/16 sa tieto značky používajú "americkým štýlom" na ľubovoľné informácie napr "Radarová kontrola".
- cudzí jazyk je dôležitý, hlavne na E-cestách, kde je vysoký podiel zahraničných vodičov. Na Slovensku absolútne chýba akákoľvek komunikácia s neslovenským vodičom. Žiadne "keep safety distance", žiadne "it is not shame to have a rest" a to nehovorím o nulovom (NULOVOM) využítí premenných značiek "keep right; attention fog; attention slippery road; no restrictions, have a nice journey" a podobne. NIČ. A v tomto sme čierna diera v Európe. Keď som písal na NDS, odpísali mi, že to nemôžu, že mám sa obrátiť na mindop alebo minv, napísal som aj tam, odpísal mi len minv, že podľa zákona to nie je možné. wtf?

Podľa mňa je súčasný systém exitov (nedávno zavedený) dobrý. Najpr. obec (v prípade ak je to jednoznačné), potom svetová strana (ak je ich viac v okolí) a potom názov ulice (ak je to v rámci väčšieho mesta). Je to ok. Tiež sa mi nepáči uvádzanie svetových strán veľkým písmenom, lebo svetová strana nie je označenie geografického útvaru (napr. ulica - Ulica na hriadkach vs. Na hriadkach) a v niektorých mestách, kde sú miestne časti označené svetovou stranou to môže mýliť. Ale z vizuálneho hľadiska je to naozaj ok. Na druhej strane, ak by sa tam dali z oboch strán pomlčky medzerníky, je to čitateľné aj s malým. Je rozdiel medzi Zagreb - ištok a Senec-východ.
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 436
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 04. Mar 2018 22:45

expwy, chapem frustraciu a zufalstvo. Som vsak nevedel, ze taka blbost ako velke pismeno na niecom, co vobec nemusi byt, je az tak dolezita, aby to vyvolalo az taku reakciu. Mimochodom, sam si v prispevku o KE-Sever popisal presne dovody, preco by to pismeno velkym byt nemalo a ak si to aj tak neuvedomujes, nemam uz k tomu co ine dodat.

K frei - pisal som o nevhodnosti doslovnych prekladov. Napisal som, ze na tej dodatkovej tabulke ma byt podla mna uvedene "Jazda cyklistov povolena"? Napisal som, ze Radverkehr frei je v takom vyzname, kory vyplyva z kontextu (je pod prikazovou znackou, ktora inym ako chodcom zakazuje pouzivat danu komunikaciu), pretoze frei ma viac vyznamov ako len proste "volno". Ci? Ale samozrejme mozeme okrem Cyklisti volno pod Cestickou pre cyklistov zacat pisat pod zakazy vjazdu Susedia volno (Anlieger frei) alebo Vozidla stavby volno (Baustellenfahrzeuge frei), prip. pod parkovacie znacky Obyvatelia volno (Bewohner frei). Bude to urcite jednoduche, jasne a chudakom vodicom zrozumitelne na prvy pohlad. Ale potom sa necuduj, ak niekto niekde drbne Myto volno (Maut frei).

K brodom - cize to chapem tak, ze sa moze. Ciary mozeme tahat hockde, aj pre priechodmi, tunelmi, zakrutami, na to su predsa vseobecne pravidla, aby sa nemuseli.
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 04. Mar 2018 23:18

StVO napísal:Niečo ako slovanská gramatika neexistuje. Zadar-zapad je jedna vec, Warszawa-Zachód druhá...


Polsko som neuviedol nie kvoli tomu, zeby mi nepasovalo do teorie, ale preto, ze tam na rozdiel od vsetkych ostatnych prikladov nepouzivaju pomlcku. Co urcite nijak nesuvisi s ich gramatikou...
https://www.google.sk/maps/@52.206127,2 ... authuser=0

Cize nepouzivanie clenov v slovanskych jazykoch na rozdiel od germanskych je asi len puha nahoda. Ako aj sklonovanie plnovyznamovych slov, rozlisovanie rodov a pod. v slovanskych jazykoch na rozdiel od germanskych jazykov. A ked nieco pribuzne debate, tak napr. to, ze v germanskych jazykoch sa vsetky podstatne mena pisu velkym a v slovanskych jazykoch malym je tiez len nahoda a nie gramatika. Alebo ze viacslovne zemepisne nazvy sa u nich spajaju do jedneho slova (Neudorf, Neustadt), kym u nas nie (Nove Zamky, Novi Sad).

Skus takto volne vykladat nemecku gramatiku a navrhnut im, aby na dopravnych znackach kvoli rychlosti citania a tvarovej pamati namiesto Neustadt pisali Neu Stadt alebo namiesto Niederosterreich Nieder Osterreich, tak ako je tomu v slovanskych jazykoch (Nove Mesto, Dolne Rakusko).
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 04. Mar 2018 23:42

Ike napísal:- cudzí jazyk je dôležitý, hlavne na E-cestách, kde je vysoký podiel zahraničných vodičov. Na Slovensku absolútne chýba akákoľvek komunikácia s neslovenským vodičom. Žiadne "keep safety distance", žiadne "it is not shame to have a rest" a to nehovorím o nulovom (NULOVOM) využítí premenných značiek "keep right; attention fog; attention slippery road; no restrictions, have a nice journey" a podobne. NIČ. A v tomto sme čierna diera v Európe. Keď som písal na NDS, odpísali mi, že to nemôžu, že mám sa obrátiť na mindop alebo minv, napísal som aj tam, odpísal mi len minv, že podľa zákona to nie je možné. wtf?


To je uplna blbost, ze by to nejaka legislativa neumoznovala, je to len o chceni. V zakone o statnom jazyku to je jasne uvedene, ale kedze ten asi nikto z relevantnych organov nepozna, tak od 1. 2. 2018 to uz je aj vyslovne uvedene vo vyhlaske 9/2009, takze sa nebudu mat na co vyhovarat.

[/quote]Podľa mňa je súčasný systém exitov (nedávno zavedený) dobrý. Najpr. obec (v prípade ak je to jednoznačné), potom svetová strana (ak je ich viac v okolí) a potom názov ulice (ak je to v rámci väčšieho mesta). Je to ok. Tiež sa mi nepáči uvádzanie svetových strán veľkým písmenom, lebo svetová strana nie je označenie geografického útvaru (napr. ulica - Ulica na hriadkach vs. Na hriadkach) a v niektorých mestách, kde sú miestne časti označené svetovou stranou to môže mýliť. Ale z vizuálneho hľadiska je to naozaj ok. Na druhej strane, ak by sa tam dali z oboch strán pomlčky medzerníky, je to čitateľné aj s malým. Je rozdiel medzi Zagreb - ištok a Senec-východ.[/quote]

Hadam uz naposledy k tejto dolezitej problematike:
- neviem jak Zahreb, ale Zadar je bez medzier
https://www.google.sk/maps/@44.1902234, ... authuser=0

- je rozdiel medzi pomlckou a spojovnikom
https://tvorim.net/typografia/67-pomlck ... terpunkcia
Hank
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 2
Založený: 10. Nov 2016 20:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 05. Mar 2018 08:33

V novej STN na dopravné značenie je zase chýb a chýb čo sa týka cyklistov. Zase spracované na rýchlo bez konzultovania :(
tralala
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 12:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 05. Mar 2018 11:05

Hank napísal:
Hadam uz naposledy k tejto dolezitej problematike:
- neviem jak Zahreb, ale Zadar je bez medzier
https://www.google.sk/maps/@44.1902234, ... authuser=0



Už sa mi tie juhoslávske značky pletú. Tak rovnaké a pritom rozdielne. V Skopje je to s medzerami.
http://www.advanced-mining.com/images/u ... 3_02_g.jpg
Ike
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 436
Obrázky: 20
Založený: 15. Mar 2006 23:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 05. Mar 2018 12:52

Hank napísal:K frei - pisal som o nevhodnosti doslovnych prekladov. Napisal som, ze na tej dodatkovej tabulke ma byt podla mna uvedene "Jazda cyklistov povolena"? Napisal som, ze Radverkehr frei je v takom vyzname, kory vyplyva z kontextu (je pod prikazovou znackou, ktora inym ako chodcom zakazuje pouzivat danu komunikaciu), pretoze frei ma viac vyznamov ako len proste "volno". Ci? Ale samozrejme mozeme okrem Cyklisti volno pod Cestickou pre cyklistov zacat pisat pod zakazy vjazdu Susedia volno (Anlieger frei) alebo Vozidla stavby volno (Baustellenfahrzeuge frei), prip. pod parkovacie znacky Obyvatelia volno (Bewohner frei). Bude to urcite jednoduche, jasne a chudakom vodicom zrozumitelne na prvy pohlad. Ale potom sa necuduj, ak niekto niekde drbne Myto volno (Maut frei).

Ja som tiež nenapísal, že sa to dá použiť všade a univerzálne, reagoval som, na príklad s chodníkom a nepovinným použitím pre cyklistov. Tam mi to dáva zmysel, snáď aspoň uznáš, že pri príkazových značkách je slovo "okrem" trošku mimo kontext. Síce v Pešej zóne nám na to stačí len symbol vozidla bez akéhokoľvek verbálneho doplnku, takže úplná pohodička...

Hank napísal:K brodom - cize to chapem tak, ze sa moze. Ciary mozeme tahat hockde, aj pre priechodmi, tunelmi, zakrutami, na to su predsa vseobecne pravidla, aby sa nemuseli.

Prerušovaná čiara je vodiaca čiara (u nás nesprávne nazývaná deliaca), ktorá vedie vozidlá, usmerňuje pohyb vozidiel a chodcov. Vyznačujú sa ňou jazdné pruhy, brody a ochranné pruhy pre cyklistov. A podľa toho ich treba maľovať tam, kde to má význam a plní daný účel.

Dnešná situáca: Brody sú všade, priechody pre chodcov sú len vyznačené brody aj tam kde netreba.
Ako by to mohlo byť: Brody sú všade, tie vyznačené len na svetelných signáloch, lebo inde to nemá zmysel značiť - je to pokryté všeobecnými pravidlami (odbočovanie). Priechody pre chodcov - jedinečné miesto na ceste, kde treba chodcovi umožniť prejsť cez vozovku.

V legislatíve stačí upraviť priechody pre chodcov, brody zavádzať netreba bola by to len explicita zo všeobecných pravidiel, lebo chodca na vozovke nemôže vodič vozidla (s výnimkou koľajových) ohroziť tak či tak.

Problém našej legislatívy je, že my musíme mať všetko napísané a zadefinované. U nás nemôže nič vyplývať z elementárnej logiky. V Nemecku nemáš nikde zadefinované čo znamená zásobovanie, dopravná obsluha, rezidenti (Anlieger), vozidlá stavby - lebo je to jasné a logické. Im stačí 1 prerušovaná čiara (Leitlinie - Vodiaca čiara) vo vyhláške, my musíme mať tri - podľa kadencie medzier, podľa toho či je dvojitá, 6 značiek na parkovanie apod. U nás musí byť všetko zadefinované. Všetko musí byť explicitne uvedené značkami - všade dodatkové tabuľky "okrem vozidiel s povolením" a s evidenčnými číslami vozidiel - to čo je pre Boha? - veď keď mám raz nejaké povolenie, tak to nepotrebujem mať na značke uvedené. Som zvedavý na tie preklady do jazykov národnostných menšín a hlavne kto a ako to bude schvaľovať a na tie opisné texty vo viacerých jazykoch. ODI DS hentak, ODI KN inak, KDI KE zase po svojom; som zvedavý ako si poradia s azbukou ODI ML, SK a s nemčinou ODI ZH apod.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 122
Založený: 08. Apr 2005 10:30

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.