Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 27. Feb 2021 08:37

Veď sa ani modrý signál v civilizovanejších krajinách nepoužíva (a už vôbec nie v kombinácii s bielym), resp. len tam, kde nie je zameniteľný (trebárs sanitky, hasiči).

Len taká poznámka - modrá farba sa stále používa ako signalizačná v motoršporte, kde sa postupne prechádza od historických vlajok na svetlá. A jej význam je podstatne odlišný od bielej - kým modrá zjednodušene znamená "rýchlejší za Tebou" (v niektorých disciplínach aj s povinnosťou ho pustiť pred seba), biela znamená "pomalý pred Tebou". Aj keď je pravda, že opakovače na volante sú už štandardom v tejto oblasti.
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 952
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Peter_CA » 27. Feb 2021 09:41

Mne úplne vybil poistky posledný komentár od Hatricku:
Pripadá nám absolútne zbytočné niečo pripomienkovať , keď je to už dopredu rozhodnuté (vyhláška 30/2020) a praktické pripomienky jediného výrobcu na Slovensku neberiete do úvahy

Takže dopravné značenie sa bude podriaďovať tomu, čo si milostivo praje výrobca značiek.

NDS tiež pekne perlí napríklad o nákladoch na výmenu stĺpikov. Aspoň vidno, ako úžasne kompetentní ľudia sedia v štátnych firmách.
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod kuboPO » 27. Feb 2021 11:09

Kde by sa dalo nájsť to pripomienkovanie? Celkom ma to zaujíma.
kuboPO
nováčik
 
Príspevky: 3
Založený: 19. Feb 2021 21:03

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Peter_CA » 27. Feb 2021 11:32

https://www.ssc.sk/sk/technicke-predpis ... ovanie.ssc

V zipe je vždy schovaná dôvodová správa a tam sú pripomienky.
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 27. Feb 2021 17:40

Tak nejako som tušil, kam nasmeruješ debatu
Ja idem celú dobu jedným smerom. Akurát som možno málo zdôraznil, že netvrdím, že je to nemožné alebo komplikované. Naozaj nie je, len to stojí peniaze. Čo sa týka konzervatívnosti, ona často závisí na konkrétnych prevádzkových skúsenostiach, nehodách a prúseroch. Úžasná na toto je konfrontácia s prostredím Network Railu, kde sú v niektorých oblastiach super pokrokoví ale inde zlatá SŽ (už bez DC, plánuje sa reelektrifikácia :) ) a možno aj ŽSR.

Čo sa týka tých návestidiel červená+žltá na priecestiach – si ažetďák, tak predpokladám, že by ti netrvalo dlho, aby si prišiel na to, ako je riešený trebárs dohľad alebo to, aby sa to „nezaseklo“ na žltom svetle. Fakt to nie je nič zložité a ak to desaťročia funguje v hafo inštaláciách na tratiach
"Praví" ážetďáci by sa osypali :) Mne by to netrvalo dlho, už len keď sa to zapojí ako svetlá v návestidle, žeáno. Meranie času, čo sa ani poruchou nepredĺži je tiež vyriešené. Ešte raz, nie je to nemožné, ani zložité, ale stojí to peniaze. A za tie peniaze mi to príde ako z toho ruského vtipu o demonštrácii perestrojky na vedre šróbov.

A to je práve v tomto prípade smutné, že keby sa tie návestidlá kolorimetricky skúšali, tak by sa na to prišlo už v labáku a nemuselo sa to skúšať vonku na ľuďoch
Výrobca k tomu doniesol atesty autorizovanej európskej skúšobne. Namontovalo sa a hľa... A len pre istotu: Návestná sústava OSŽD nie je žiadny československý výmysel. Inak modré svetlo sa používa v USA (odtiaľ to k nám ostatne prišlo) a v UK (aj keď pravda dosť okrajovo).

A aký je v tom rozdiel?
No aj tá plná hasičská cisterna uhne rádovo lepšie ako vlak. Technický rozdiel je samozrejme minimálny, ale tu sa bavíme o otázke, ako to vyriešiť tak, aby sme zbytočne nehrabali do zvyšku zariadenia. Riešenie také, že vyhodím EOS jednotky a všetku bižutériu okolo nich a dám tam niečo iné je samozrejme pohodlné, jasné, ale zasa, stojí to peniaze. A je to naozaj taký prínos? To isté "miestne" ovládanie výstražníku, AŽD to má samozrejme tiež v portfóliu pre určité typy PZZ. Ale zasa to bude stáť peniaze. Viď môj obľúbený príklad s S&B, ktorý tiež nemal byť o tom, že by to nezvládali, ale o tom, že ani firma, čo to dodáva aj tam aj tam, to nemá spracované tak, že by to šlo meniť ako ponožky.

Mimochodom, aj svetlá návestidiel v križovatke sú ovládané priamo z radiča.
Tam je logicky snaha znižovať počet bezpečnostne relevantných častí.

Evidentne majú v iných krajinách iné poučky...
Alebo ich majú rovnaké, len ty máš o fungovaní toho zariadenia skreslené predstavy ;) Inak vnútorná elektronika moderných zabezpečovacích zariadení sú dnes priemyselné počítače, aerospace alebo automotive komunikačné prvky a medicare napájanie. Železnica je malý trh ;) Takisto aj tá "dnešná" definícia bezpečnosti je rešpektovaná. Väčšina moderných zariadení je poskladaná zo súčiatok alebo systémov, ktoré spĺňajú tú pôvodnú definíciu, ale vzájomne sa zálohujú, aby nebola narušená prevádzka. Inak toto je tak na diskusiu k pivu, o tom sa dá básniť hodiny a hodiny.

Tak v Japonsku majú na priecestiach aj núdzové tlačidlá ktorých stlačením sa z pohľadu PZM stane priecestie otvorené bez ohľadu na to, že sú už aj závory dole
A my zatvárame závory v okamihu, keď už je spravidla neskoro vlak zastavovať. Zmeniť to samozrejme ide, ale znamená to (občas výrazné) predĺženie doby, po ktorú je priecestie zatvorené. Pretože to znamená mať zatvorené a zdetekované, keď je vlak ešte (a to je minimálne) cca. 1,5x zábrzdná vzdialenosť od priecestia.

AKI už v Holandsku nenájdeš
Mne šlo o text, z ktorého to Hank bez uvedenia kontextu vytrhol. Podstatné je ale to, že ak je cesta k zvýšeniu bezpečnosti, tak sú to závory. Výmena výstražníkov za CSS to proste nezachráni. Inak by na križovatkách (ku ktorým CSS chceme priecestia pripodobniť) neexistovali kamery na detekciu jazdy na červenú.

A môžeš 3x hádať, ako sú zapojené
Je to jedno, lebo je za tým výstražník. Inak progresívna firma, čo ponúkala obciam nainštalovať na zložité priecestia "opakovacie výstražníky" (a ani tú teda prekvapivo nenapadlo CSS, chceli tiež blikať dvoma červenými), "opakovacie závory", čo by sa ovládali na základe detekcie zvuku zvonca PZZ a podobné serepetičky už v ČR bola.

pričom ak ide o plné závory, tak ani tá svetelná výstraha až tak nevyhnutne byť nemusí
To nehovor v Nemecku. Plné závory sú určité bezpečnostné riziko, ale v takom Nemecku ho považujú za tak veľké, že také pricestie musí mať nadštandardnú svetelnú výstrahu, byť kryté návestidlom a pred jeho rozsvietením musí byť potvrdené, že je priecestie voľné (detektor, kamera, personál,...). Teda aspoň tak to tvrdili z DB Netz. Network Rail niečo podobné (ale na druhej strane na rôznych, ani nie úplne poľných, vedľajších komunikáciách tolerujú priecestia zabezpečené tým, že vodič príde k priecestiu, niekam zavolá, a tam mu povedia, či teda môže). A potom zavolá zas, že je voľno. A kľudne vo frekventovanom dvojkoľajnom úseku hlavnej trate (na štvorkoľajkách už snáď nie sú nikde) ovládanom z nejakého x-míľového PSB alebo rovno z ROC.

<irony mode on> Tak firma, ktorá môže každý rok platiť milióny eur za údržbu informačných systémov či dátových centier, ktoré vlastne zas tak moc ani nepoužíva, má zaiste dosť peňazí aj na iné veci. <irony mode off>

<irony mode on> No tak to je potom veľmi realistické očakávať, že k budú pristupovať efektívne. <irony mode off> Ale inak áno, už len prevádzkové riadenie a kombinácia PIS (čo vznikol evidentne len preto, aby mal čo programovať Ditec) a VDS (ktorý robí tú reálnu robotu, a lusknutím prstu by zvládol aj celú prácu PISu) je príkladom za všetko. A napojenie VDS na Iltis dtto. Ale tam je to skôr dané tým, že Iltis pochádza z iných končín ako VDS, kde sú tie jednotlivé úrovne riadenia rozrezané proste inak. A Iltis je predsalen systém k bezpečnosti relevantný.

A keby bol na jednej strane tak a na druhej naopak, prekvapilo by Ťa to?
To možno už dnes aj celkom hej (tak 10 rokov dozadu ani nie), ale neprekvapilo by ma to, keby to bolo jeden týždeň tak a druhý týždeň tak. A tretí týždeň vodorovne nad výstražníkom. Podľa zloženia komisie. Ale ako som už povedal, ja ich chápem. Oni pod tým budú podpísaní. My nie.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 01. Mar 2021 09:35

https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 507
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod KN.SK » 01. Mar 2021 09:53

Netušil som, že Francúzi majú takú "zebru" pred koľajnicami.
46557 1559
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod KN.SK » 01. Mar 2021 11:03

Možno by toto pochopili viacerí, i tí zahraniční:
© KN.SK: 46558, ako len text v slovenčine.
Ešte niečo vymyslieť pre texty "dopravná obsluha" a "okrem dopravnej obsluhy" ... 1560
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 01. Mar 2021 12:37

myslim ze by tam uplne stacilo slovicko TRANZIT. tomu by snad mohol porozumiet kazdy :)

vsimol som si ze ani rakusaci nevedia tuto informaciu dost dobre podat
https://www.google.at/maps/@48.0275227, ... 384!8i8192

slovinci maju zasa pred vyjazdami toto
https://www.google.at/maps/@46.3800999, ... 312!8i6656
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 507
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 01. Mar 2021 13:52

Chorváti to riešia takto: https://maps.app.goo.gl/eubqMpoagsZFKCkF9
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 952
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 01. Mar 2021 16:38

To si tú malinkatú značku s dodatkovou tabuľkou vpravo od odbočovacieho pruhu niekto všimne? A tiež tam stačilo napísať TRANZIT namiesto "Vozila u tranzitu"
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod garip » 01. Mar 2021 19:11

sendvo napísal:https://www.youtube.com/watch?v=zwyKhpmh5zw

jeden bizar z diskusie pod tymto videom:
https://www.google.com/maps/@49.1815022 ... 312!8i6656
"Sociálna demokracia = my si zvýšime platy o 100% a plebsu zvýšime dane a poplatky"
garip
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 673
Obrázky: 213
Založený: 05. Nov 2012 10:44

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 02. Mar 2021 14:56

ludova tvorivost zo zahranicia :D zaujimalo by ma ci to zodpoveda nejakym miestnym vyhlaskam..
https://www.youtube.com/watch?v=FhN1mMMLAFc
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 507
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Mar 2021 17:47

asdf napísal:"Praví" ážetďáci by sa osypali :)

Príde na to, čo myslíš tými „pravými“. Ono tí borci, čo pred polstoročím začínali s vývojom, boli vo svojej dobe za pankáčov. Pre tradičných ajznboňákov bolo nepredstaviteľné už len to, že by sa mali spoľahnúť na techniku namiesto na ľudí („veď to sto rokov funguje, tak čo do toho rýpete?“) a tí rozhľadenejší zase neraz s nedôverou hľadeli na domáci vývoj. Vidíš, dnes už si na to nikto ani nespomenie.

Aby však bolo vo veciach jasno, ŽSR nemajú žiadny dôvod plošne meniť výstražníky, veď zákon aj vyhláška ponechávajú existujúce v platnosti až kým nezhrdzavejú. Ale keď na to už niekde príde, tak by bolo fajn, aby sa kvôli tomu nemuseli hrabať v tých obvodoch resp. vymeniť celé PZS. O nič iné nejde. Pretože keď budem komplet rekonštruovať priecestie, tak je to už jedno, dám tam aj komplet novú zabezpečovačku, nech to vydrží čo najdlhšie, ale keď chcem len vymeniť výstražníky čo zrámoval okoloidúci traktor alebo si poviem, že budem teda trochu dbať aj na bezpečnosť cestnej premávky a preto doplním opakovacie návestidlá (čo akosi z podstaty veci zahŕňa aj výmenu pôvodných výstražníkov), tak je finančne asi o dosť rozumnejšie urobiť to bez toho, aby som do tej PZS len kvôli výstražníkom akokoľvek zasahoval. Ak bude ŽSR trvať na priamom ovládaní svetiel z domčeka, nech sa páči, ale sami sebe budú robiť zbytočné problémy a náklady, pričom príklady z neďalekého zahraničia hovoria, že sa to dá bez zbytočných komplikácií a funguje to.

asdf napísal:Výrobca k tomu doniesol atesty autorizovanej európskej skúšobne. Namontovalo sa a hľa...

Tak certifikátov mohol doniesť plný kufor na všeličo, akurát teda ťažko na farbu modrého svetla...

asdf napísal:A len pre istotu: Návestná sústava OSŽD nie je žiadny československý výmysel. Inak modré svetlo sa používa v USA (odtiaľ to k nám ostatne prišlo) a v UK (aj keď pravda dosť okrajovo).

Áno, viem (aj keď nazval by som to skôr sovietska návestná sústava), veď preto som písal o civilizovanejších krajinách ;) A ani USA, kedysi železničnú veľmoc č. 1, by som pokiaľ ide o železnicu už dávno pradávno nepovažoval za niečo, čím sa treba inšpirovať. S používaním modrého svetla v Británii si ma na chvíľu zaskočil, tak som si to vygooglil... no, výraz „dosť okrajovo“ si zjavne myslel ako eufemizmus :)

asdf napísal:A aký je v tom rozdiel?
No aj tá plná hasičská cisterna uhne rádovo lepšie ako vlak.

Vyskúšaj si tú cisternu šoférovať. S tou sa veru zásadne neuhýba :D Ak sa teda nechceš prevrátiť. Zaiste je na tom papierovo lepšie ako vlak, ale vo výsledku praktický rozdiel veľmi nie je. Pre úplnosť – ak je cisterna fakt plná, tak je to skoro ako bežný náklaďák, horšie je, keď až tak plná nie je, to máš potom ako pilotovať tehlu. Ale aj s „normálnym“ náklaďákom sa veľmi zle uhýba.

asdf napísal:Inak vnútorná elektronika moderných zabezpečovacích zariadení sú dnes priemyselné počítače, aerospace alebo automotive komunikačné prvky a medicare napájanie. Železnica je malý trh ;) Takisto aj tá "dnešná" definícia bezpečnosti je rešpektovaná. Väčšina moderných zariadení je poskladaná zo súčiatok alebo systémov, ktoré spĺňajú tú pôvodnú definíciu, ale vzájomne sa zálohujú, aby nebola narušená prevádzka. Inak toto je tak na diskusiu k pivu, o tom sa dá básniť hodiny a hodiny.

To máš aj na cestných návestidlách či detektoroch. Mikropočítač 100x výkonnejší ako ZX Spectrum blahej pamäti, dozor cez fieldbus, pulzná regulácia jasu, diódy zapojené do retiazok a regulované tak, že aj keď polovica chcípne, stále to svieti ako nové, no ale keď príde na riadenie z radiča, tak hádaj. Áno, cez kontakt :D Rovná sa single point of failure.

Lenže o to nejde. Môžeš mať plne redundantné elektronické stavadlo – čo je ešte relatívne jednoduchá úloha, v teréne môžeš mať tiež všetko komputerizované, na fieldbusoch atď., čo už je teda o dosť náročnejšie, aj keď nie nemožné. No aj tak ťa stále budú držať za miešok pravidlá železničnej premávky. Všetko sa môže pokaziť, zvlášť mechanické komponenty a aj redundancia má v prípade technologických zariadení svoje limity, no a v takých situáciách by malo nastúpiť dynamické riadenie, teda automatická rekonfigurácia infraštruktúry. Presne to robia napr. diaľničné líniovky alebo už spomínané systémy riadenia výroby. To však na železnici v jej súčasnej podobe proste neurobíš – presnejšie, nesmieš to urobiť. Ale máš recht, toto je široká problematika, o tom by sa dalo baviť pekne dlho.

asdf napísal:A my zatvárame závory v okamihu, keď už je spravidla neskoro vlak zastavovať. Zmeniť to samozrejme ide, ale znamená to (občas výrazné) predĺženie doby, po ktorú je priecestie zatvorené. Pretože to znamená mať zatvorené a zdetekované, keď je vlak ešte (a to je minimálne) cca. 1,5x zábrzdná vzdialenosť od priecestia.

Dosť záleží od trate. Tam, kde jazdia všetky vlaky v podstate rovnakou rýchlosťou (teda separované osobné/nákladné trate), to nie je žiadna tragédia, ale ak máš niekde rýchliky 140 km/h aj manipuláky 60 km/h, tak je to blbé - čo teda platí tak ako tak, len je by to predĺženie bolo ešte výraznejšie. Nemčúri inak chcú tento rok nasadiť do skúšobnej prevádzky nejaké priecestia s SCI-LX rozhraním a tam máš potom tie vzdialenosti dynamické.

asdf napísal:AKI už v Holandsku nenájdeš
Mne šlo o text, z ktorého to Hank bez uvedenia kontextu vytrhol. Podstatné je ale to, že ak je cesta k zvýšeniu bezpečnosti, tak sú to závory. Výmena výstražníkov za CSS to proste nezachráni.

Pozor, Hank to z kontextu nevytrhol, prečítaj si to ešte raz. Text je síce aj o tom, že bez závor bude vždy horšie ako so závorami, akurát že nie všade môžeš mať závory a aj pri tých svetelne zabezpečených priecestiach sú rozdiely a na forme výstrahy záleží. (ozaj, prečo tomu hovoríme výstraha, keď je to v skutočnosti explicitný zákaz? ;) )

Konštatuje sa tam, že WILO je samo osebe horšie ako bývalé AKI, lebo nemá zvonce ani opakovacie návestidlá (to sa ALI ani náhodou netýka, tie majú oboje), to je ale v kontexte predchádzajúcej diskusie nepodstatné; pokračuje to však citátom, ktorý uvádza Hank, že navyše považujú Holanďania za bezpečnostné riziko aj samotné blikanie (pôvodné znenie bez titulkov: „Dit vergroot de kans dat weggebruikers de waarschuwingssignalen van een WILO niet bewust opmerken of niet begrijpen, en de overweg opgaan terwijl er een trein nadert.“). Blikače proste pre nich nie sú dosť bezpečné tam, kde nie sú závory, ktoré, ako už bolo povedané, nemôžu byť všade (aspoň nie dnes).

Totiž, napriek všeobecne rozšírenému názoru, že vodiči sú hovädá a vchádzajú na priecestie zámerne, výskum tvrdí niečo iné, konkrétne to, že prevažná väčšina porušenia zákazu vchádzať na priecestie bez závor je neúmyselná a je za tým najmä nepozornosť a prehliadnutie signalizácie. A to nie sú to žiadne nové zistenia, je to známe už desaťročia a opakovane sa to potvrdzuje. Zároveň výskum hovorí niečo, čo mnohým ľuďom znie celkom neintuitívne a nelogicky, ale dáta tak hovoria – je podstatne väčšia šanca prehliadnuť či zle vyhodnotiť prerušovaný ako súvislý signál.

Samozrejme, závora ako fyzická prekážka priamo v zornom poli vodiča je asi najideálnejšie riešenie, avšak pri nízkych intenzitách dopravy to dnes socioekonomicky proste neobhájiš. Jednoducho vždy (alebo aspoň ešte pekne dlho) bude nemálo priecestí bez závor. Tie spomínané AKI boli buď úplne zrušené alebo nahradené závorami (AHOB) kde sa dalo alebo boli nahradené práve ALI.

Každopádne, z vyššie uvedených dôvodov pripúšťajú Holanďania kmitavý signál len tam, kde sú závory (a aj to ten signál zo dva razy opakujú), ale na priecestiach bez závor dávajú už len návestidlá CSS. Nemci a Rakúšania si povedali, že to nebudú robiť „dvojkoľajne“ a dávajú po novom všade len CSS.

asdf napísal:Inak by na križovatkách (ku ktorým CSS chceme priecestia pripodobniť) neexistovali kamery na detekciu jazdy na červenú.

Len taký detail - keby tie kamery chytali len tých, čo prejdú viac ako 1 sekundu po naskočení červenej (teda len tých, čo idú úplne na sedláka), tak by si na seba nezarobili ;)

asdf napísal:A môžeš 3x hádať, ako sú zapojené
Je to jedno, lebo je za tým výstražník.

Nie je to celkom jedno. Ak sa na to pozrieš lepšie, tak návestidlo vizuálne prekrýva onen výstražník, ale to je detail, podstatné je niečo iné. Na danom mieste sú dve priecestia krátko za sebou. Ak sa zavrie to vzdialenejšie, tak sa medzi nimi začne tvoriť kolóna, čo môže viesť k tomu, že táto kolóna pretečie až na to bližšie priecestie. Síce predpisy hovoria, že na priecestie nesmiem vchádzať, keď som si neni istý, že ho viem aj bezpečne opustiť, ale ľudia robia chyby (a áno, niektorí sú aj hovädá), napríklad keď ide viac áut za sebou, tak je celkom normálne, že každý slepo nasleduje auto pred sebou. No a ak sa toto stane a to bližšie priecestie sa tiež začne zatvárať, tak je to prúser. Preto to majú vymyslené tak, že v prípade zatvárania vzdialenejšieho priecestia zastavia premávku už pred prvým z nich. To ale zabezpečovačka toho priecestia sama osebe (z logických dôvodov) nevie, tak sú tam návestidlá CSS. Tie pri aktivácii ktoréhokoľvek z výstražníkov dajú sekvenciu žltá - červená a tú potom držia až kým nie sú všetky výstražníky vypnuté.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 671
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Mar 2021 18:05

asdf napísal:Inak progresívna firma, čo ponúkala obciam nainštalovať na zložité priecestia "opakovacie výstražníky" (a ani tú teda prekvapivo nenapadlo CSS, chceli tiež blikať dvoma červenými), "opakovacie závory", čo by sa ovládali na základe detekcie zvuku zvonca PZZ a podobné serepetičky už v ČR bola.

Čo sú preboha „opakovacie závory“? Lebo opakovacie návestidlo je také, čo natvrdo kopíruje („opakuje“) signál hlavného/základného návestidla a obvykle sa nachádza buď na druhej (ľavej) strane cesty alebo nad ňou – ale toto mi k závorám nejako nesedí.

asdf napísal:Ale inak áno, už len prevádzkové riadenie a kombinácia PIS (čo vznikol evidentne len preto, aby mal čo programovať Ditec) a VDS (ktorý robí tú reálnu robotu, a lusknutím prstu by zvládol aj celú prácu PISu) je príkladom za všetko.

Vidím, že IT pomery ŽSR sú dobre známe aj v Česku :D

asdf napísal:A keby bol na jednej strane tak a na druhej naopak, prekvapilo by Ťa to?
To možno už dnes aj celkom hej (tak 10 rokov dozadu ani nie), ale neprekvapilo by ma to, keby to bolo jeden týždeň tak a druhý týždeň tak. A tretí týždeň vodorovne nad výstražníkom.

Výrobca im navrhol nejaké možnosti montáže k existujúcim výstražníkom, z ktorých si vybrali, čo chcú vidieť. Akurát teda v normálnejšej krajine by som očakával, že demoverzie spravia najprv laboratórne a až potom bude nasledovať inštalácia vonku a to tam, kde to už bude mať aj opodstatnenie. Namiesto toho vidíš, koľko peňazí vyhodili na "testovanie" v teréne.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 671
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Mar 2021 18:08

asdf napísal:pričom ak ide o plné závory, tak ani tá svetelná výstraha až tak nevyhnutne byť nemusí
To nehovor v Nemecku. Plné závory sú určité bezpečnostné riziko, ale v takom Nemecku ho považujú za tak veľké, že také pricestie musí mať nadštandardnú svetelnú výstrahu, byť kryté návestidlom a pred jeho rozsvietením musí byť potvrdené, že je priecestie voľné (detektor, kamera, personál,...). Teda aspoň tak to tvrdili z DB Netz.

Budeš sa možno čudovať, ale v Nemecku majú stovky plných šrankov bez svetelnej signalizácie. Nechce sa mi hľadať aktuálne štatistiky, ale pred 10 rokmi plus mínus polovica z nich nemala lampy, dnes je to možno o čosi menej, ale určite stále dosť. Polovičné závory naopak musia mať svetelné signály vždy (staršie majú blikače). Inak DB Netz dlhodobo preferuje polovičné závory, tých je iks krát viac ako plných.

Pokiaľ ide o ten vizuálny dohľad, ten je v DB Netz povinný na všetkých priecestiach so závorami uzatvárajúcimi cestu v plnej šírke (teda aj pre dvojité halbšranky) bez ohľadu na to, či tam je alebo nie je svetelná signalizácia. Novšie tento dohľad môže byť nahradený detektorom, ktorý sám nastaví Voľno ak je priecestie po zavretí závor bez prekážok - pre prípad poruchy je to ale stále zároveň na videu a s diaľkovým ovládaním niekde na stavadle v okolí, akurát ak je všetko funkčné, tak tam nezvoní budík, keď idú závory dole.

asdf napísal:Network Rail niečo podobné (ale na druhej strane na rôznych, ani nie úplne poľných, vedľajších komunikáciách tolerujú priecestia zabezpečené tým, že vodič príde k priecestiu, niekam zavolá, a tam mu povedia, či teda môže). A potom zavolá zas, že je voľno.

V Nemecku podobne, majú Anrufschranken – prídeš a cez interkom zavoláš, že chceš ísť a oni ti tie rampy otvoria. Teda ak nejde vlak ;) A potom na druhej strane zavoláš, že už si prešiel. Ale poväčšine sú to poľné/lesné a obdobné cesty, kde takmer nikto nejazdí. Plus teda už dlhú dobu sa nesmú zriaďovať nové.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 671
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 02. Mar 2021 18:10

sendvo napísal:myslim ze by tam uplne stacilo slovicko TRANZIT. tomu by snad mohol porozumiet kazdy :)

Tak už pomaly rok máme vo vyhláške dodatkovú tabuľku 520 Tranzit, ale zatiaľ všade vidím len to staré známe "okrem dopravnej obsluhy".
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 671
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 02. Mar 2021 20:47

StVO:

Príde na to, čo myslíš tými „pravými“.
To, že nie som zamestnanec priamo AŽD ale nakúpenej donedávna konkurenčnej firmy.

Ak bude ŽSR trvať na priamom ovládaní svetiel z domčeka, nech sa páči, ale sami sebe budú robiť zbytočné problémy a náklady, pričom príklady z neďalekého zahraničia hovoria, že sa to dá bez zbytočných komplikácií a funguje to.
Nie. Urobíš to, ale naopak, nákladovo to bude vyššie. Ostatne o kúsok nižšie píšeš o ovládaní križovatiek. A výrobcovia CSS asi nie sú viazaní nádražáckym zmýšľaním. Či?

Tak certifikátov mohol doniesť plný kufor na všeličo, akurát teda ťažko na farbu modrého svetla...
A to ja si myslím, že áno. Ja do svetiel síce nevidím, ale keď robili kolegovia podklady pre hodnotenie bezpečnosti na naše LED návestidlá, tak nejaký spôsob ako atestovať všetky farby, teda logicky aj modrú, mať museli.

(aj keď nazval by som to skôr sovietska návestná sústava)
Horkýže sovietska, oni v ZSSR od toho Westinghousa (resp. US&S) vtedy opajcovali tie releovky aj s návestnou sústavou.

by som pokiaľ ide o železnicu už dávno pradávno nepovažoval za niečo, čím sa treba inšpirovať
Náhodou, inšpirácia kam až sa dá oholiť bezpečnosť aby to ešte bola bezpečnosť (pod heslom zariadenie musí byť tak bezpečné, aby poisťovňa bola ochotná hradiť jeho zlyhanie) a ako robiť bezpečnosť s minimom infraštruktúry je od nich úžasná. To prvé ani tak nie, ale tým druhým sa podľa mňa dá na ZZ aj u nás dosť ušetriť.

no, výraz „dosť okrajovo“ si zjavne myslel ako eufemizmus
Ono toho bolo viacej, u niektorých sústav sa tam modrá normálne používala pri posune, ale to už je dnes hodne na ústupe, ak tam vôbec ešte niečo ostalo. No a teraz teda majú nový výmysel. :)

Vyskúšaj si tú cisternu šoférovať. S tou sa veru zásadne neuhýba
No, ja mám za to, že pri použití tých výstražníkov na výjazd zo zbrojnice sa očakáva, že hasičská kolóna bude odbočovať buď jedným alebo druhým smerom, takže tá cisterna tam nepôjde úplne rozbehnutá a šofér sa beztak bude pripravovať na zabočenie.

Rovná sa single point of failure.
Ale zároveň je to prvok s nejakým definovaným správaním pri bezpečnosti. Keď si uvedomíš, ako komplikovane musí byť navrhnutý ten radič, aby bezpečnostne ten kontakt dobehol, tak ten single point of failure začína dávať zmysel. Len to furt nechceš vidieť a ja to zjavne neviem dosť dobre vysvetliť :D

na železnici v jej súčasnej podobe proste neurobíš – presnejšie, nesmieš to urobiť
Ale urobíš, a zrovna tuzemskí (teda vlastne českí) výrobcovia stavadiel majú jazdenie pri čiastočnej nefunkčnosti zariadenia zmáknuté dosť dobre. A aj také vychytávky ako prekryvné úseky počítačov náprav už minimálne do ČR tiež dorazili.

Pozor, Hank to z kontextu nevytrhol, prečítaj si to ešte raz.
Ja som si to teda prečítal, a nezmenil som názor, že v tom texte sa podľa mňa píše (pravda v anglickej verzii), že ALI stavajú bezpečnostne tiež pod úroveň AKI a to, že sa signály ALI zhodujú s CSS ich robí "bezpečnejšie" len oproti WILO. A naše výstražníky sú na úrovni AKI, nie WILO.

ozaj, prečo tomu hovoríme výstraha, keď je to v skutočnosti explicitný zákaz?
To vzniklo historicky, zákaz je vojsť na priecestie, keď ide vlak, výstraha ti len hovorí, že fakt ide. Len to potom so zvyšovaním rýchlosti nabralo trochu iný smer...

s SCI-LX rozhraním a tam máš potom tie vzdialenosti dynamické
Samotné SCI-LX ešte neznamená dynamické vzdialenosti, tam musí byť splnené ešte pár ďalších podmienok. Mne sa strašne páči britský systém pamätajúci ešte pôvodné releovky kde sa to riešilo "krycím" návestidlom (ono to teda bolo normálne hlavné, využíva to britskú zvyklosť umiestňovať na trati návestidlá taknejak "náhodne" - ono to samozrejme náhodné nie je, ale oproti tomu, ako sa s návestidlami narába na hlavných tratiach u nás to náhodne vyzerá). Až bude ETCS, dá sa to samozrejme robiť pomocou MA, alebo do budúcna aj aktívnym obmedzením zrýchlenia (a pomocou SCI-LX sa to potom dozvie to priecestie).

Čo sú preboha „opakovacie závory“?
To sú závory umiestnené 30-50m pred tými echt závorami (spolu s ďalšími výstražníkmi), aby v prípade, že šofér "zvorá" jednu situáciu, mal ešte šancu to napraviť a nevletel pred/pod vlak. Na logiku tej veci sa ma nepýtaj. Firma čo to vymyslela nie je dodávateľom zabezpečovacej techniky na železnicu ani križovatiek.

Budeš sa možno čudovať, ale v Nemecku majú stovky plných šrankov bez svetelnej signalizácie.
Ja myslím, že sme obaja napísali to isté až na jeden detail. A tá svetelná výstraha bude zrejme platiť pre priecestia zriaďované od nejakej doby.

V Nemecku podobne, majú Anrufschranken – prídeš a cez interkom zavoláš, že chceš ísť a oni ti tie rampy otvoria
Toto nie sú anrufschranken. Toto ti nikto neotvára. Tie si otváraš sám. A neni žiadnej sily, čo by poznala, že si ich niekto otvoril. Inak anrufschranken sú aj v ČR, aj keď pre čo najvyššiu bezpečnosť a zároveň zlacnenie samotného zariadenia je ich použitie trochu krkolomné. Ale pre rôzne poľné priecestia a cesty k bývalým strážnym domkom, kde jazdia furt tí istí ľudia, to vyhovie tiež.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 03. Mar 2021 21:35

StVO: Inak ešte k tým dynamickým vzdialenostiam ma napadlo, že v ČR sa urobil experiment v Podivíne (a myslím ešte pár staniciach), kde pre hlavné koľaje bolo priecestie napočítané jak na 80km/h, tak na 160km/h a odloženie voľnoznaku sa robilo tak, že akonáhle sa napočítala doba odloženia z 80km/h, tak sa na návestidle rozsvietilo 80 a voľno, a keď sa dopočítalo až času odloženia zo 160, tak sa rozsvietila zelená. Potom sa to ale opustilo, pretože to prináša výsledky len pri pomerne špecificky umiestnených priecestiach a riadenie dopravy vtedy skôr potrebovalo opačnú funkciu, pretože vtedy nebola dostatočná automatizácia, aby to potom pri dispečerskej centralizácii nerobilo z výpravcu vyložene číhača-klikača.

Inak keď mám dve priecestia blízko seba, tak ich zapojím ako jedno viackoľajné a nemusím nič riešiť. Alebo je v tom ešte nejaká iná veda? Inak aj na tom Holandsku sa mi strašne páči v koľkých krajinách v rôznych podobách prežili pôvodné vonkajšie prvky priecestí od US&S. To bol fakt nadčasový vynález. Keď to nie je napr. celý závorový stojan, tak je to aspoň to rameno a unášač, ktorým sa pripína závora k pohonu. AŽD si v 90. rokoch kúpilo neobmedzenú licenciu na závory Pintsch Bamag, že to bude jednoduchšie, lacnejšie a elegantnejšie (inak aj v nich je unášač riešený v podstate totožným spôsobm ako na US&S), ale nakoniec sa aj tak vrátili späť.

A našiel som tú progresívnu firmu, opakovacie závory ich bohužiaľ (pre túto diskusiu, inak samozrejme našťastie) opustili, takisto bariéry a ďalšie voloviny, ktoré ponúkali pár rokov dozadu. Zostali už len pri opakovacích výstražníkoch. A prekvapivo sú to stále výstražníky, nie CSS. Asi sú v tom progresivizme moc konzervatívni :D
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Peter_CA » 04. Mar 2021 07:22

Včera som videl reportáž o kontrolách na hranici a bol tam záber z Drietomy. Veľactená SSC nebola za vyše päť rokov schopná preznačiť bývalú I/50 na správne číslo :roll:
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 07. Mar 2021 21:46

Dnes som bol na výlete v zahraničí: v susednom okrese Senec a pozeral som stavbu D4. Značkové peklíčko, ako má byť.
1. Biele čiary - veľa bielych čiar.
2. Žlté čiary - veľa žltých čiar.
3. Posadnutosť oranžovou farbou sa prejavila aj vyznačením smerových značiek (tie sa nemajú tiež osádzať, len v prípade obchádzky? Pretože síce na stavenisku, ale ukazujú správnym smerom, ktorý očividne bude stály, mi to oranžovou nedáva zmysel).
4. Smerovacie dosky hala-bala.
5. "Ivánka pri Dunaji" (podľa vzoru "Čuňovo").

Jediné, čo bola tutovka, bolo sledovať auto predomnou.

Ďalšia chuťovečka je križovatka Landererova vs. Košická. Odporúčam navštíviť dnes, hoci niečo naznačuje aj StreetView.
https://goo.gl/maps/1ZByNHrYdFZGZycT9

ošúchané biele a oranžové značky.

No a ešte som bol dnes aj v Stupave, kde vyznačili nové VDZ. Úspech je, že je bielou, ale zase p re zmenu pôvodné zostalo... pôvodné. Takže je tam kvalitný gulášik a v daždi si to nechcem predstaviť. Nehovoriac o prvkoch, ktoré sú v rozpore s vyhláškou (na hulváta "40" nakreslená v pruhu, ale ani nie je v kruhu alebo vyobrazená ako značka).
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod bonik-r » 07. Mar 2021 22:19

Kym nebude seriozna legislativa (TP, VL) tak tento bor... neporiadok tu bude stale
Obrázok používateľa
bonik-r
diskutujúci
 
Príspevky: 154
Obrázky: 6
Založený: 08. Mar 2010 13:28
Bydlisko: Trenčín

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 07. Mar 2021 22:23

Bordel bude pokiaľ budú existovať mudrlanti.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Tomas PO » 08. Mar 2021 00:17

gallery/image_page.php?album_id=65&image_id=46566 : Ak som dobre vycital ako z vyhlasky, tak aj z tejto stranky, tak tato znacka sa moze umiestnovat len sikmo, alebo kolmo na vozovku. A teda tento sposob umiestnenia je nespravny (na konci useku je znacka umiestnena identicky, len s opacnou sipkou, smerujucou od vozovky). Moja otazka je - je mozne otocit znacku sikmo, alebo pozdlzne z vozovkou, alebo sikmo a pozdlzne sa smie osadzovat, len na parkoviska, kde uz vozovka nepokracuje dalej? A druha otazka, sipky, ktore sa kedysi umiestnovali ako dodatkove tabulky vyznacujuce platnost v podlznom smere boli niecym nahradene?
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Tomas PO » 08. Mar 2021 00:18

a na toto existuje nejaky liek, nejake ine menej preznackovane riesenie?: gallery/image_page.php?album_id=65&image_id=46567
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 53 hostí.