Každá investícia na východ "kde nič nie je" je dobrá, zrovna ako aj všade inde. Fakt je, že väčšinou veľká investícia na seba naviaže aj menšie, lebo pribudne možnosť rozvinutia iných služieb. Výnimočne to ide aj bez diaľnic alebo železníc, ale to sa jedná o sofistikovaný priemysel, kde je iná technológia a iné produkty a toto nie je prípad Slovenska. My sme odkázaní na iné investície a to aj pre neexistenciu vlastnej dobre podporovanej vedy a absenciu kvalitnej dopr. infra. Lebo je veľa štátov, kde nie sú ucelené železnice a diaľnice, ale majú napríklad prístav a ten majú napojený na nejaký park a medzi nimi ide diaľnica aj s vlakom. A nepotrebujú celoštátne siete diaľnic. Alebo ich ešte stále stavajú ako nejaký produkt budúceho rozvoja a zhodnotenia územia. Sa pozrite do severnej Európy. My tu zaostávame a budeme zaostávať aj naďalej. Vďaka EU a Schengenu platí, že východ má diaľnicu na Európu, len nie cez slovenské územie.
VOLVO chce ale využívať hlavne železnicu minimálne na export. Aj Trnava dosť využíva železnicu a patent GEFCO na to uspôsobený. VW uprednostnil kamióny, postavil na to extra vstup aj parking lebo má na trase do Nemecka všade nastrkané závody popri diaľniciach a pritom je paradoxne na dosah hlavný koridor.
VW odbúral sklady a funguje na báze J-I-T asi najviac zo všetkých práve pre ten dosah. Napríklad tá Trnava s tým má občas problémy, lebo ten dosah dosť veľa dielov karosérie je až z Francúzska a to už až tak isté nie je pri všetkých reko diaľnic v Nemecku + počasie.
Netreba tvoriť mýty okolo vplyvu diaľnice, ale každý vie, že priemysel ide za dobrou logistikou. Možno najprv za lacnou pracovnou silou, ale tá sa prirodzene vyčerpáva. Ak tá logistika potom chýba, tak ten investor sa zbalí a ak nie je potrebný level, tak nový tam nepríde. Takýto osud začína byť miestami pozorovateľný, zhasínajú sa haly v regiónoch ako sa znížila výroba pre obmedzené čipy a diely. Logistika nie sú prvorado len diaľnice. Skôr ide o samotný zmysel: vedieť vypočítať potrebný čas a množstvo pre zaistenie fungovania.
A počítať v logistike, keď je preťažená stará rozpadnutá sieť železníc aj ciest je zložité. Už len počet obmedzení pre mosty komplikuje plánovanie trás etc. Preto je Slovensko odkázané na ten typ priemyslu aký tu je. A ostatné živorí, lebo z toho nie sú adekvátne príjmy. Keby tu bolo 1000 km ciest 2+1, tak to rieši veľa namiesto možno zbytočných snov o 1800 km diaľnic. Keď máme 800 km a tých 2+1 neviem. Určite je postaviť 2+1 jednoduchšie, než nová diaľnica. Začína to pozemkami, pokračuje novými štúdiami a končí aj tým, že sa musia postaviť prístupové cesty. Toto všetko je u mierneho rozšírenia a prispôsobenia trasy náročnejšie na čas aj peniaze. A mohli sme priebežne stavať diaľnicu tam, kde by boli naozaj intenzity a zástavba ...
Takže elektromobily a ultrazvuky, len tak ďalej.
A ide to aj bez diaľnice alebo VRT na našom území. Nie ale v každom regióne, lebo na také strategicky väčšie investície je potrebná aj nejaká veľkosť regiónu a toto tu chýba, nemáme takú populáciu. Takže by bolo potrebné sa spamätať a prepojiť to územie tak, aby sa nejazdilo v kolónach 60-70 ale 90-110. Tým sa zvýši dostupnosť menších regiónov a to zvýši rozvoj. Vedia to asi všade, len my sa tomu čudujeme. Netreba vôbec plynulých 130 všade plánovať, keďže toho nie sme schopní to postaviť. A ono by aj bolo dobré zrýchliť dopravu za čo najkratší čas a nie že "ešte 40 rokov".