Toto bolo aké predvídavé hlasovanie
V roku 2005, pomaly 20 rokov naspäť ten problém ešte nebol taký vypuklý ani sa myslím nejavil, že to sem raz príde.
Vtedy som tu nežil ale chodieval som, ale éra prvých "montovní", na ktoré sa nadviazala just-in-time schéma prišla až s 2. Dzurindovou vládou tak silnejšie. Dovtedy práveže kopa fabrík skrachovala, ešte fungovali železnice stále, toto skôr bol taký začiatok, že sa cesty začali plniť.
A keď sa štatisticky pozrieme do toho koľko sme mali diaľnic a ciest, tak tomu odpovedá aj to hlasovanie.
Ale že by sme sa odvtedy posunuli do nejakých priaznivejších časov sa nedá moc povedať.
Pamätám si v tých rokoch okolo 2000, že cesty neboli v takom zlom stave. Ale ani sa neopravovali na dve a viac vrstiev. Klasicky sa brúsilo 5 centi a dávalo 5 centi a kde tu kilometer dva. Priebežne sa to hasilo..
Neviem ale povedať koľko peňazí ide na opravy ciest a mostov vs. výstavbu diaľnic. Ak 200 na cesty a 600 na diaľnice.. oboje je málo a nepresúval by som nič. Ale na tom mojom pohľade vôbec nezáleží, od toho by mali byť iný čo to nastavia.
Chcelo by to skôr pripomenúť od niekoho aký bol vtedy ten pomer. Vtedy ešte koruny, tak možno na diaľnice išlo aj 20 miliárd a na cesty 1
Vychádzam z toho stavu v akom bola SSC pred pár rokmi. Tak to bol asi riadny nepomer.. ono by sa to malo kvantifikovať inak. Ja som čítal správu fungovania Francúzska a Nórska a tam proste vedia aká je životnosť povrchu, jeho drsnosť, lebo oni nejaké iné vážne problémy ako my nemajú, asi iné podklady a normy. A tým pádom vedia na osi X počet km a na osi Y životnosť a vedia aký rozsah chcú každý rok opraviť a ten aj približne rozpočtovo opravujú. Občas tenkými nástrekmi, štátne cesty ale aj nahrubšie. A robia to skôr, než že by sa pridali ešte iné neduhy, čím ich to potom nestojí také peniaze ako tu, že milión na kilometri. Ale čo by sme my tu chceli, tu sa 3x kosila štátna cesta za celý rok, tam sa kosí 2x za mesiac. Tam nemusíte riešiť že nie je vidieť cez zákrutu, tu nevidíte ani odrazový stĺpik na štátnej jedničke v auguste.
Takže ak je životnosť jedničky 15 rokov a máme (asi) 3000 km tak ročne by sme mali opraviť 200 a to sme opravili, odhadujem, že áno v posledných rokoch. Je zvláštne, že Doležal nevydal nejaké infografiky aj s mapami kde sa čoho koľko opravilo. Že sa s tým nechválili pred voľbami. To je vidieť ako sú mimo obraz, že bežného motoristu občana to teší, im je to jedno.