Asi takto:
Základom pre rozvoj cestnej dopravnej infraštruktúry je výstavba kvalitných ciest I. triedy. Následne to doplniť cestami II. triedy tak, aby súčet týchto km bol väčší ako počet km v kategórii ciest III. triedy. Jednoducho vysvetlené.
Dôvodom je, že SR má veľmi veľa miest a obcí po celom území, ale motorizácia dnes stúpa rovnomerne bez ohľadu na región. Tam, kde je väčší počet ciest I. triedy a nové diaľnice, tak tam doprava dnes kolabuje a tam, kde sú skôr len cesty II. a III. triedy, tak tam zase citeľne chýba hlavne kvalitná dopravná spojnica regiónu, teda cesta I. triedy.
Kvalitná cesta I. triedy je taká cesta, ktorá nielenže vydrží dennú záťaž min. 1000 áut nad 3,5t, ale ktorá je zároveň aj svojimi parametrami v takom stave, že na nej nie je problémom, aby sa v prípade potreby umiestnili paralelne min. 3 osobné autá do 3,5t, prehľadné zákruty, odbočovacie pruhy, odpočívadlá, mimoúrovňové križovania so železnicou, vedenie cesty mimo väčších obývaných zón atď. V Európe, v EÚ je najbližšie k hraniciam SR takáto cesta v štáte Rakúsko, je to tam viac ciest, ale taká významná je cesta Viedeň-Brno. Na Slovensku takáto cesta neexistuje. To k tomu, aby sme si rozumeli, čo ja myslím kvalitou v cestnej sieti, za čo som často kritizovaný cez IS, že som príliš stručný. Takýchto ciest je v SR potrebných min. 5000 km.
Stanovila sa diaľničná sieť. Jej základom je diaľnica D1 a rýchlostná cesta R1. Tieto sa stavajú v rámci svojich parametrov podľa názvu a zároveň na plný profil. Potom sú tu ďalšie D/R ako D3, R2 atď., ale tieto sa stavajú pomaly a maximálne na 1/2 profil a preto sa nedá hovoriť, že by to boli D/R. A svojim významom budú na úrovni takých ciest, aké som popísal o odstavec vyššie.
Na tomto fóre sú odjakživa zástancovia a odporcovia D1, základnej a hlavnej kostry diaľničnej siete v SR. A aj keď je D1 hlavná cestná spojnica v krajine, tak žiaľ, situácia v SR nie je taká, aby sa dala D1 stavať na maximálne nastavené parametre. Ani sa tak nestavia. Ani tak nie je vybavená. Je tu slabé pokrytie zimnej údržby, minimum info tabúľ. A plánujú sa tu tak ako inde úseky na 1/2 profil, či už medzi PP a PO ako aj medzi KE a MI a o smere ďalej na UA ani nehovorím.
Veľmi často ľudia ako devil, kaviarista, DrX hovoria, že je potrebné stavať cestné obchvaty+nové cesty než súvislú D1 na plný profil ... ale v takom prípade si tiež treba uvedomiť, že R2 a obchvaty, ktoré sa na nej dnes realizujú sa stavajú na 1/2 profil a to je svojím významom len obyčajná cesta hoci I. triedy, ale štátna dopravná politika túto cestu označuje ako RC, teda jej prikladá význam, takže nie je trasa R2 nijako spochybňovaná, len sa stavia ako obyčajná 2-pruhová cesta. Lenny často kritizuje, že v SR sa stavia len 1/2 profil RC a hneď sa to označuje ako RC, pričom je to "len" lepšia cesta - ano je, ale v SR stačia-musia stačiť na 20 rokov 1/2 profily, lebo priority sa určili. A toto si nikto neváži, lebo všetci len vidia nejakú Žilinu.
DrX píše o Uhorsku. Nuž, 1000 rokov sa SR potláčala, násilím, ... takže nejaké zmienky o ZA asi nebudú, že ? Ale cez severné Slovensko dlhodobo vedú dopravné cesty, ktoré boli aj potvrdené štátnou dopravnou politikou pred rokom 1989 ako aj po ňom. A už vidím tie komentáre: "Caesar to vidí tak ako to vidí (citát DrX v jednom príspevku na Caesara) a DrX doplnil, že "my Košičania to vidíme takto", ... v poriadku, ja som potom Kanaďan, Jaroslav je Čech, Lenny je Čech-Moravák, ... aquila+ja+...= viváti, ... lenže Dzurinda, Mikloš, Prokopovič = východné Slovensko, Spiš, Košice, Stropkov aj prezident je od Poltára. Takže potom všetci tí, čo rozhodujú to vidia inak "ako správni neviváti Košičania", ... samozrejme, nie je správne, že sa nebuduje dopravná cestná infraštruktúra v BB, NR, KE - to je chyba, ale nie je to chyba diaľnice D1, ani 1/2 profilov. Tá chyba je niekde inde. Pán Dzurinda teraz rozhodol-duje o 400 mld. SKK pre SR, to len tak mimochodom a on sám odpísal tieto regióny. A štátna dopravná politika robí to isté a táto kombinácia už je smrteľná pre spomenutý región, pretože aj plánované PPP pre D1 a R2 bude asi nakoniec v pomere 99:1 % ... a naozaj nebude z čoho rozvíjať dopravu. Naozaj zostanú len úvery od EIB, ale aj to len na opravu cestnej siete.
Na juhu a východe SR chýbajú kvalitné cesty, cesty I. triedy aj z hľadiska stavu v SR. Sú regióny, kde vôbec nie sú. Juh = všetko pod R1+R2 a takisto aj medzi D1 a R2 a ďalej celá oblasť od D1 KE-PO, ... tu treba stavať nové cesty I. triedy alebo stavať len úseky na prepojenie ciest II. a III. triedy a tieto prebudovať. Toto chýba a ani toto nie je lacná záležitosť, ale oveľa efektívnejšia ako stavať len jednu čiaru RC v podobe 1/2 profilu R2.
Na západe a severe SR chýbajú kvalitné diaľnice. Tie, čo existujú majú po životnosti (D2) alebo žiaľ kolabuje na nich doprava (D1 BA-TT). Prišla KIA a ďalší investori pre PSA a KIA do regiónu na trase D1 až po Spiš a to sa týka aj VW. Tu sú cesty I. triedy, také o akých sa môže na juhu a východe SR len snívať, ale žiaľ, je tu už taká dopravná situácia, že to nie je vôbec vidieť ... tu chýba viacpruhová cesta, v tomto prípade diaľnica D1 a stavia sa. Pomaly, ale stavia sa. Teraz sa dalo 40 mld. SKK za posledné 2,5 roka, ... rozostavalo sa niekoľko 10 km v náročnom prostredí, nie najnáročnejšom, ale náročnejšom ako doteraz. A stavia sa RC na plný profil, R1, aby sa napojila BB na diaľničnú sieť v SR a na BA. Pomaly, ale stavia sa.
Ano, bude potrebný plný profil - ale realitou SR je, že sa tak stane, až keď bude doprava kolabovať.
A to sa už nevenujem tomu, že sú tu občianske protesty, NDS, vyvolané investície atď.
Ja nemôžem za to, že juh a východ SR nemá ani kvalitné cesty I. triedy, ani diaľničnú sieť. A ani nemôžem za to, že sever a západ SR má diaľnice a cesty I. triedy, ale v nedostatočnom rozsahu.
Za toto môže obdobie, ktoré trvalo v SR niekoľko desaťročí, môže za to obdobie VM, môže za to aj vláda MDz.
Zlepšenie nastáva reálne od r. 2005 - zlepšenie v podobe veľkých investícií do celej cestnej siete, ale žiaľ (ako sa aj predpokladalo) rozvoj priemyslu a motorizácie je rýchlejší a preto tieto investície nie sú viditeľné a aj preto stále je len zhoršenie dopravnej situácie v SR.
Vážení diskutujúci, človek musí pochopiť nie intenzity alebo
www.dialnice.info alebo
www.blizsienaokolo.com atď., ale musí študovať cestnú infraštruktúru, byť prítomný pri realizácií - či už projekt alebo výstavba, získať prax cez viaceré krajiny, chodiť na diskusie, cestné konferencie, sledovať nové technológie a postupy prác pri výstavbe a až potom môže niečo napísať. Ani VŠ v ZA nie je zázrakom, dôkazom toho je, že tam študovali poredné vládne kapacity (dnešné), ale vidieť to nie je takmer vôbec a skôr samotnej ZA poškodili.
Toľko ja. A teraz kritizujte, čo som napísal. Kritika je veľmi podstatná a to tak pozitívna ako aj negatívna.