Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 20. Júl 2020 12:19

mapman napísal:Zaujímavé - a čo to je?

Podľa mňa to patrí do rovnakej kategórie ako golfový vozík či hotelové cyklotaxi, čo môžeš stretnúť v plážových rezortoch, čiže vozidlo, ktoré je primárne určené na jazdu v uzavretých areáloch a nie po verejných cestách. Ale keďže sa to kadetade používa aj na cestách (obzvlášť od banu v Amsterdame to metastázovalo po kontinente), tak pripusťme, že je to cestné vozidlo. V takom prípade by som ho bral ako záprahové, akurát namiesto zvierat sú doň zapriahnuté ožraté zvery :D No dobre, tak proste nemotorové vozidlo všeobecne, ale sotva bicykel, to je len marketingové označenie.

mapman napísal:Pretože podľa dohovoru „bicykel“ znamená akékoľvek vozidlo, ktoré má aspoň dve kolesá a je poháňané výlučne svalovou energiou osoby na tomto vozidle, a to prostredníctvom pedál alebo ručnej kľuky;
Beer-bike má štyri kolesá a je to vozidlo poháňané výlučne svalovou energiou osoby/osôb na tomto vozidle prostredníctvom pedál...

Toto je klasický problém, keď sa k legislatíve pristupuje ako k technickému predpisu a chce sa tam všetko za každú cenu definovať. Autor chcel povedať, že „jízdní kolo“ (cycle, Fahrrad... slovenčina pokiaľ viem nemá zodpovedajúci výraz) sú nielen bicykle (teda dvojkolky), ale aj detské či invalidné (s ručnými kľukami) trojkolky a viackolky a tiež tandemové bicykle. Akurát, že to napísal spôsobom, ktorý keď budeme brať čisto gramaticky, tak nám vyjdú divné veci. Samozrejme, ďalšie znenie Dohovorov potom vylučuje takéto chápanie, lebo v pravidlách cestnej premávky sú na bicykle kladené predpoklady, ktoré ono pivné približovadlo proste nemôže splniť, ale to už ten, kto nechce, nevidí. Trebárs taká povinnosť použiť cyklistickú cestičku alebo pruh, kde to požaduje značka – síce sa tam zrejme o pubický chlp zmestí, ale v smerových oblúkoch bude pretŕčať mimo a na odbočeniach v križovatkách sa nezmestí už ani náhodou. Nehľadiac na to, že šírka cyklopruhu (typicky plus mínus 1,8 m) je navrhnutá tak, aby sa tam cyklisti mohli aj bezpečne a pohodlne navzájom predchádzať. No a ešte máme predchádzanie kolóny sprava, parkovanie vedľa seba (tuším neprevzaté do našich predpisov) atď.

Jednoducho, bicykel je síce vozidlo (vehicle, Farhzeug), ale nie vozeň či skrátene voz (carriage či skrátene car, Wagen) a tak sa k nemu aj v predpisoch pristupuje.

V tomto ohľade sa mi vidí omnoho múdrejší prístup v krajinách s protestantskou tradíciou, ktoré sa snažia nedefinovať pojmy s „prirodzeným“ významom, ak to nie je výslovne nevyhnutné. Čiže definujú napríklad, čo je to motorové vozidlo, lebo tento pojem nemá tak celkom prirodzený význam resp. je jeho význam v niektorých aspektoch značne odlišný od toho, čo si pod tým ľudia môžu bežne predstavovať. Ale pojem bicykel nechajú na jeho prirodzený význam a len prípadne napíšu, že sa tým rozumie „tiež toto, toto a toto.“ Mimochodom, presne takto máme pojem bicykla ošetrený na Slovensku, napriek našej katolícko-komunistickej tradícii (náboženský disclaimer: píšem to napriek tomu, že sám som RKC).

Ešte k bicyklu – máme EN ISO normy, ktoré kladú určité, najmä bezpečnostné, požiadavky na bicykle. Bez splnenia týchto požiadaviek dnes výrobca resp. dovozca nemôže baciť na výrobok CE značku a teda ho nemôže uvádzať na trh, prinajmenšom nie ako bicykel. Obávam sa, že pivobajk tieto normy nespĺňa a navheje aj v mnohých ohľadoch nebezpečný. Už len napríklad samotné sedenie – na viacmiestnom bicykli (tandeme) sa nie náhodou sedí v rade za sebou a v smere jazdy, resp. v prípade detskej sedačky možno sedieť aj proti smeru jazdy, zásadne však nie bokom. V kombinácii s neprimeranou výškou posedu na bírbajku to predstavuje vysoké riziko úrazu hlavy aj pri náraze v nízkej rýchlosti.

Napokon by ma zaujímalo, ako sa prevádzkovateľ uvedeného zábavného zariadenia vysporiadava s postavením svojich zákazníkov v cestnej premávke. Totiž, na takom tandeme sú vodičmi obaja, nie je to tak, že ten vpredu je vodič a ten vzadu je pasažier. Lebo síce len jeden z nich riadi smer jazdy, ale obaja šliapu do pedálov a teda obaja riadia, či aspoň ovplyvňujú, rýchlosť jazdy. Takže sa na oboch vzťahujú povinnosti vodiča (cyklistu). Domnievam sa, že to isté platí aj v tomto prípade. Lenže potom sa za jazdy nesmú hostia venovať ničomu inému ako vedeniu vozidla – a nesmú napríklad piť či jesť – a hlavne, musia dodržať hladinu 0,5 promile (v obci), čo asi bude dosť náročné :wink:
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 20. Júl 2020 12:29

asdfr napísal:Ahojte.

Fakt ma vyzerat vodorovne znacenie takto ?

gallery/image_page.php?album_id=65&image_id=45290

Pokial som spravne pochopil, tak lavy odbocovaci pruh ma sluzit na to, aby vozidlo sa otocilo o 180 stupnov a pokracovalo len po hlavnej ceste a pravy odbocovaci pruh ma umoznit odbocit na vedlajsie cesty.

Krizovatka ma taky tvar, ako je nakresleny na dodatkovej tabuli k znacke hlavnej cesty.

To vodorovné by bolo takmer v poriadku, keby tá obytná zóna bola urobená ako má byť - teda cez obrubník - a v pravom pruhu by bola iba rovná šípka, plus vypílená väčšina značiek. Už by sa po tých hádam 20 rokoch mohli fešáci naučiť, že obytná zóna (rezidenčná oblasť) nie je cesta, ale chodník, na ktorý v obmedzenom rozsahu môžu vozidlá. Takto je to čistý zmätok.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 20. Júl 2020 12:30

Miro napísal:A ak to bude mať jedno koleso, čo to bude?
https://www.hopsaj.sk/p/568/jednokolka- ... OAQAvD_BwE

Asi športové vybavenie.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 20. Júl 2020 12:33

Ike napísal:Na R7 vdz groteskom, na D4 značky diaľnice po starom. Žltočiarové peklíčko.

Keby len to. Nie je to ani ryba ani rak, teda ani podľa starej vyhlášky (a platných VL) ani podľa novej. A ešte sa tam pár krát pomýlili a namontovali niečo iné ako je v projektovej dokumentácii. Napríklad tretia dWiSta na R7 pred Ketelcom namiesto návestného rezu, to ma definitívne dorazilo. OMG.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 20. Júl 2020 12:47

Miro napísal:
čo nie je zrozumiteľné a jasné na prvý pohľad, nepatrí na značky


Presne tak, ja som si tiež musel nájsť, čo znamená skratka SV. Aj nad smerníkom "R.O. Domaša" som chvíľu rozmýšľal.
Tiež nesúhlasím so skracovaním názvov, napr. "N. Mesto n/V", alebo "K.N.Mesto". Všetko má byť celé vypísané. Ak je to dlhé, treba použiť dlhšiu tabuľu, ako to robia Maďari.

Tak zase pozor, vypisovanie celých názvov môže byť dosť kontraproduktívne, najmä ak ten prídomok typu "nad Váhom" nedelí ani nenásobí. Čím dlhší text, tým viac čitania, navyše si to vyžaduje Narrow font = horšia čitateľnosť. Jednoducho "Nové Mesto n/V" v Regular fonte je lepšie čitateľné ako "Nové Mesto nad Váhom" v Narrow fonte, pričom v zrozumiteľnosti rozdiel nie je. Navyše ani s tou šírkou tabule to často nie je také jednoduché. Čiže skracovať áno, ale s rozumom.

Miro napísal:
sendvo napísal:na skracovanie nazvov miest je vo vyhlaske priloha ako sa ma skracovat aby to bolo zrozumitelne ;)

V ktorej prílohe (nech to dlho nehľadám)?

Vo vyhláške nič také nie je, iba stručne v norme a niečo vo VL 6.1. Podrobné inštrukcie majú byť predmetom TP (existoval v minulosti návrh).

Miro napísal:Keď sa bavíme o skratkách, tak som si spomenul, ako pred mnohými rokmi bol zavedený pojem dopravná obsluha a v Bratislave sa objavila kopa značiek zákazu vjazdu s dodatkovou tabuľkou D.O.V.P. :-)

Denominación de origen rozumiem, a to ďalej? :D
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 20. Júl 2020 13:30

Súhlasím, skracovať tak, aby to ešte bolo zrozumiteľné. Maďari sú so svojimi obrovskými tabuľami opačný extrém, keď dajú dvadsaťpísmenový názov na niekoľkometrovú tabuľu. Ale keď je to také dlhejedno slovo, neviem, ako by to skracovali. Na druhej strane majú aj dvojpísmenové názvy, a vtedy použijú úplne krátku tabuľku. Nie ako u nás, kde je rozmer tabule presne daný a názov sa tam musí zmestiť.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 20. Júl 2020 16:24

StVO napísal:Vo vyhláške nič také nie je, iba stručne v norme a niečo vo VL 6.1. Podrobné inštrukcie majú byť predmetom TP (existoval v minulosti návrh).


viem ze som to niekde zahliadol :D mas pravdu pomylil som si to s prilohou o vyznamosti cielov.
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 508
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 20. Júl 2020 16:28

Miro napísal:Súhlasím, skracovať tak, aby to ešte bolo zrozumiteľné. Maďari sú so svojimi obrovskými tabuľami opačný extrém, keď dajú dvadsaťpísmenový názov na niekoľkometrovú tabuľu. Ale keď je to také dlhejedno slovo, neviem, ako by to skracovali. Na druhej strane majú aj dvojpísmenové názvy, a vtedy použijú úplne krátku tabuľku. Nie ako u nás, kde je rozmer tabule presne daný a názov sa tam musí zmestiť.


no viackrat tu bolo v tejto teme spomenute ze madari by nam nemali byt zrovna prikladom v oblasti dopravneho znacenia :D
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 508
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 20. Júl 2020 16:45

Konkrétne prečo (asi som to prehliadol)?
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdfr » 20. Júl 2020 18:44

StVO napísal:
asdfr napísal:Ahojte.

gallery/image_page.php?album_id=65&image_id=45290

Krizovatka ma taky tvar, ako je nakresleny na dodatkovej tabuli k znacke hlavnej cesty.

To vodorovné by bolo takmer v poriadku, keby tá obytná zóna bola urobená ako má byť - teda cez obrubník - a v pravom pruhu by bola iba rovná šípka, plus vypílená väčšina značiek. Už by sa po tých hádam 20 rokoch mohli fešáci naučiť, že obytná zóna (rezidenčná oblasť) nie je cesta, ale chodník, na ktorý v obmedzenom rozsahu môžu vozidlá. Takto je to čistý zmätok.


Diky za odpoved. Mne ide skorej o to, ci v tom pravom jazdnom pruhu mozem ist dolava po hlavnej ceste. Podla mna nie, lebo sipka mi hovori ze mam ist rovno a doprava. Pytal som sa aj znameho dopravneho policajta a jeho odpoved bola
Šípka rovno znamená ísť po hlavnej a šípka vpravo odbočenie na vedľajšiu cestu z hlavnej cesty.

Tak to preznacovali pred par dnami a povodne znacenie vyzeralo takto

gallery/image_page.php?album_id=65&image_id=45292
asdfr
návštevník
 
Príspevky: 41
Obrázky: 3
Založený: 25. Jan 2017 07:12

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 20. Júl 2020 20:25

Miro napísal:
no viackrat tu bolo v tejto teme spomenute ze madari by nam nemali byt zrovna prikladom v oblasti dopravneho znacenia :D
Konkrétne prečo (asi som to prehliadol)?


len tak z hlavy co ma napadne:
- rozdielne velkosti tabul na jednom portali, oddelovanie ciarami namiesto samostatnych tabul
- subplochy
- dvojjazycne udavanie cielov v rozpore s dohovorom
- vselijake prilepene tabulky k znackam hore a dole
- vsade na dialnicnych tabuliach to ich matrica/vignette mikroskopickym pismom namiesto nejakeho zmysluplneho symbolu spoplatnenia

https://www.google.at/maps/@47.6755178, ... 312!8i6656

toto je napriklad z pohladu informacneho dizajnu cele zle
https://www.google.at/maps/@47.6444907, ... 312!8i6656

preznackovane
https://www.google.at/maps/@47.6770966, ... 312!8i6656

tu prilep tabulku tam prilep tabulku
https://www.google.at/maps/@47.8827319, ... 384!8i8192

toto neviem aku ma vypovednu hodnotu
https://www.google.at/maps/@47.4385752, ... 312!8i6656

atd
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 508
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod MuelMI » 20. Júl 2020 21:23

To posledné je náhodou dobré. Je tam vyznačené aj piktogramom,že sa jedná o okruh (To na Slovensku absentuje). Namiesto toho,aby tam neviditeľným mikropísmom pchali každý jeden cieľ na všetky smery, dajú len čísla ciest. Keď je jasné,že ide o okruh, tak logicky vodič aj keby nevedel číslo cesty, na ktorú má odbočiť, tak ak bude sledovať každú odbočku, tak svoj smer tam niekde nájde, keďže je predpoklad,že okruh križuje všetky (významné) komunikácie. Väčšinou však vodiči vedia, na akú diaľnicu majú odbočiť. Na Slovensku je toto však len scifi, keďže toľko veľa smerov sa nikde u nás nekrižuje.
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 21. Júl 2020 06:34

Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Júl 2020 09:48

Miro napísal:Súhlasím, skracovať tak, aby to ešte bolo zrozumiteľné. Maďari sú so svojimi obrovskými tabuľami opačný extrém, keď dajú dvadsaťpísmenový názov na niekoľkometrovú tabuľu. Ale keď je to také dlhejedno slovo, neviem, ako by to skracovali.

Presne to je tá zrada. Dlhé zložené názvy je v maďarčine problém skracovať. Ono vezmi si v slovenčine taký Liptovský Mikuláš. Kľudne ho môžeš skrátiť na L. Mikuláš a je to zrozumiteľné, napokon si na Liptove a všetko naokolo je Liptovské Niečo. Keby si to však skrátil na Liptovský M., tak je to dosť nezrozumiteľné a tiež nejednoznačné. Ale v maďarčine ti pri jednoduchom skrátení skoro vždy vyjde práve ten "Liptovský M." Dalo by sa to síce riešiť vnútorným skracovaním (apostrofovým - napr. M'gladbach namiesto Mönchengladbach), ale s tým zase budú mať problém grammar nazis (ako u nás). A to ešte nehovorím o zlúčených mestách ako napr. Mosonmagyaróvár (ale trebárs aj Budapest), kde sú oba zložené názvy podstatné a nemožno ich len tak skrátiť - povedzme tak ako zo Šašín-Stráže nemôžeš vynechať jeden alebo druhý názov.

Miro napísal:Na druhej strane majú aj dvojpísmenové názvy, a vtedy použijú úplne krátku tabuľku. Nie ako u nás, kde je rozmer tabule presne daný a názov sa tam musí zmestiť.

S rozmermi je to u nás tak, že rozmery veľkoplošných značiek nie sú dané vopred ako napr. v Rakúsku, ale prispôsobujú sa obsahu - ale aj tak ťa držia za vajcia využiteľné pozemky pri ceste alebo rovno protihluková stena ako je dnes módou, resp. nad vozovkou je obmedzujúcou zase šírka vozovky (najmä na diaľnici pri veľkej výške písma). Pri smerníkoch máme od minulého roka už viac rozmerov, takže sa s tým dá celkom dobre pracovať, ale isté celkom slušné obmedzenia tam stále sú a vždy budú.

sendvo napísal:no viackrat tu bolo v tejto teme spomenute ze madari by nam nemali byt zrovna prikladom v oblasti dopravneho znacenia :D

Ja by som to povedal tak, že Maďari síce rozhodne nie sú žiadny etalón v oblasti dopravného značenia, ale keby sme tu mali len taký bordelček, ako majú oni, bolo by nám sveta žiť :D

MuelMI napísal:To posledné je náhodou dobré. Je tam vyznačené aj piktogramom,že sa jedná o okruh (To na Slovensku absentuje). Namiesto toho,aby tam neviditeľným mikropísmom pchali každý jeden cieľ na všetky smery, dajú len čísla ciest. Keď je jasné,že ide o okruh, tak logicky vodič aj keby nevedel číslo cesty, na ktorú má odbočiť, tak ak bude sledovať každú odbočku, tak svoj smer tam niekde nájde, keďže je predpoklad,že okruh križuje všetky (významné) komunikácie. Väčšinou však vodiči vedia, na akú diaľnicu majú odbočiť.

Fakt neviem, čo je dobré na tom, keď na tabuľu narvú snáď 10 čísel cestných ťahov, ktoré ani nemám šancu prečítať, a ešte popri tom práve zanikne tá informácia, že je to ring... A s cieľmi na okruhu sa mimochodom dá dobre pracovať, nemusí tam byť vymenovaná polovica štátu a stále to môže poskytovať veľmi dobrú orientáciu. Len treba pri návrhu značenia použiť šedé bunky, čo býva dosť zásadná prekážka.

MuelMI napísal:Na Slovensku je toto však len scifi, keďže toľko veľa smerov sa nikde u nás nekrižuje.

Hádaj, čo vznikne sprevádzkovaním D4 v kombinácii s mestskou D1, R7 a D2? :wink:
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Júl 2020 09:59

asdfr napísal:Diky za odpoved. Mne ide skorej o to, ci v tom pravom jazdnom pruhu mozem ist dolava po hlavnej ceste. Podla mna nie, lebo sipka mi hovori ze mam ist rovno a doprava. Pytal som sa aj znameho dopravneho policajta a jeho odpoved bola
Šípka rovno znamená ísť po hlavnej a šípka vpravo odbočenie na vedľajšiu cestu z hlavnej cesty.

Policajt povedal, čo tým bolo myslené, ale nie, čo v skutočnosti naozaj vyznačili :D

Rovnopravá šípka v pravom pruhu ti hovorí, že môžeš ísť rovno do obytnej zóny alebo doprava nikam. Doľava ísť nesmieš. To, že pravý smer neexistuje neznamená, že sa posúva význam šípok - znamená to iba toľko, že to vyznačili zle. Uvedená interpretácia (inak veľmi obľúbená) nemá žiadny právny základ, rovnako tak smer jazdy (rovno/doľava/doprava) nemá nič spoločné s prednosťou v jazde a tým, či niečo je alebo nie je hlavná cesta.

Opakujem, že vjazd do obytnej zóny nemá byť križovatkou, je to v princípe analogické vjazdu do dvora. Obytná zóna je v zásade chodník, po ktorom môžu za určitých podmienok jazdiť vozidlá. A aby to bolo každému vodičovi zrejmé, malo by sa tam vchádzať cez obrubník.
Naposledy upravil StVO dňa 21. Júl 2020 10:06, celkovo upravené 1 krát.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Júl 2020 10:00


:D

A najväčší fór je, že toto psycho je plne v súlade s vyhláškou 9/2009 Z.z.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod perets » 21. Júl 2020 14:27

Prosím vás diskutujúci, aké číslo má po novom, značka IP 8 Spomalovací prah?
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Júl 2020 15:33

Žiadne. Taká značka už neexistuje.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod MuelMI » 21. Júl 2020 15:38

StVO napísal:Fakt neviem, čo je dobré na tom, keď na tabuľu narvú snáď 10 čísel cestných ťahov, ktoré ani nemám šancu prečítať, a ešte popri tom práve zanikne tá informácia, že je to ring... A s cieľmi na okruhu sa mimochodom dá dobre pracovať, nemusí tam byť vymenovaná polovica štátu a stále to môže poskytovať veľmi dobrú orientáciu. Len treba pri návrhu značenia použiť šedé bunky, čo býva dosť zásadná prekážka.


Ring je tam hore aj s pikrogramom zrozumiteľným pre asi všetkých logicky rozmýšľajú ich vodičov na svete. Navheje to úplne hore a ľudia majú tendenciu čítať texty zhora dole,čiže tá informácia im prvá udrie do očí.
Namiesto 10-tich ciest by si tam radšej chcel 10 cieľov? Keď tú návesť zopakujú aspoň 3krát, tak každý vodič má dostatočnú šancu zachytiť svoje číslo cesty. S cieľmi by to v tomto bolo komplikovanejšie. Akým spôsobom chceš použiť šedé bunky? Môžeš mi to prosím vysvetliť?
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod IceFox » 21. Júl 2020 15:56

Podstatou značky je aby bola na prvý krát čitateľná/pochopiteľná/zrozumiteľná (a teda aby ju nebolo potrebné "zopakovať aspoň 3krát")
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: Brno

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod perets » 22. Júl 2020 09:10

StVO napísal:Žiadne. Taká značka už neexistuje.


Čiže:
a) o existencií spomaľovacieho prahu sa neinformuje
b) spomaľovacie prahy sa nebudú navrhovať
c) iné riešenie, aké ?
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Júl 2020 10:10

c) Značka 115 - nerovnosť vozovky
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod MuelMI » 22. Júl 2020 18:57

Rozkopávka so zbytočnou 30 aj keď sa nepracuje a dá sa plynule ísť 70. Ignorácia ostatných križovatiek pri dočasnom značení. Neoznačenie zníženia počtu jazdných pruhov za zákrutou pred križovatkou. Na slovenské pomery nie sú tieto veci nič neobvyklé. Ale toto ma dostalo. Myslím,že niekto tu už o tom písal. Ale v živote som toto ešte nevidel. Pokochajte sa: gallery/image_page.php?album_id=65&image_id=45300
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 23. Júl 2020 10:36

MuelMI napísal:
StVO napísal:Fakt neviem, čo je dobré na tom, keď na tabuľu narvú snáď 10 čísel cestných ťahov, ktoré ani nemám šancu prečítať, a ešte popri tom práve zanikne tá informácia, že je to ring... A s cieľmi na okruhu sa mimochodom dá dobre pracovať, nemusí tam byť vymenovaná polovica štátu a stále to môže poskytovať veľmi dobrú orientáciu. Len treba pri návrhu značenia použiť šedé bunky, čo býva dosť zásadná prekážka.

Ring je tam hore aj s pikrogramom zrozumiteľným pre asi všetkých logicky rozmýšľajú ich vodičov na svete. Navheje to úplne hore a ľudia majú tendenciu čítať texty zhora dole,čiže tá informácia im prvá udrie do očí.

A práveže nie, takto to nefunguje - a mimochodom, práve podľa vedomostí o spôsobe čítania ľahko spoznám, kto má aspoň základné skúsenosti s informačným dizajnom 8). Dopravné značky nie sú kniha a ľudia ich ako knihu ani nečítajú. Žiadne zhora nadol, zľava doprava, ba dokonca tie značky ani nečítajú celé, pokiaľ nemusia. Uvediem Ti iný príklad, ako ovplyvňuje dizajn spôsob čítania: keď vidíš v stánku Nový čas, čo Ti padne do očí ako prvé? Záhlavie, ktoré je hore? Nie, ani náhodou, prvý ťa upúta titulok. Ono je to totiž tak, že prvé čítaš to, čo z nejakého dôvodu upúta tvoju pozornosť - v prípade Nového času sú to dvojpalcové titulky, ale to je len jedna z mnohých možností. Keď sa vrátime k tamtej značke, tak pozornosť púta tá batéria čísel cestných ťahov, lebo je to niečo nezvyčajné a dosť výrazné. Následne sa v tom vodič stratí, lebo je toho priveľa, a ten ring mu dosť pravdepodobne unikne. Keď už to chceli riešiť bez cieľov, mali na tú tabuľu dať M0, vedľa veľký nápis gyűrű - ring a ešte piktogram letiska. Piktogram obchvatu tam potom ani dávať nemusia, slovu RING rozumie každý, kto má v zahraničí najazdených viac ako päť kilometrov.

MuelMI napísal:Namiesto 10-tich ciest by si tam radšej chcel 10 cieľov?

Nenapísal som, že tam má byť 10 cieľov, ale že tam nemá byť 10 čísel. Obidve sú rovnaká hlúposť. Resp. tie čísla cestných ťahov hádam ešte väčšia, lebo po á, číslo má menšiu výpovednú hodnotu ako cieľ (a väčšina ľudí čísla ani nepozná, najmä keď príde na niečo iné ako diaľnica) a po bé, vyobrazenia cieľov textom sa aspoň výrazne odlišujú svojimi vizuálnymi charakteristikami, zatiaľ čo čísla ťahov sú vizuálne veľmi podobné - resp. tam máš tri skupiny rovnako vyzerajúcich grafických prvkov - a líšia sa akurát tak jedným číselkom vo vnútri vyfarbenej plochy.

Mimochodom, v logike značenia (navigácie) nie je podstatný rozdiel medzi obchvatom Budapešti a obchvatom Slovenska zvaným D1 - vlastne jediný rozdiel je v dĺžke. A predsa nikoho nenapadne v Bratislave vypísať na značky čísla všetkých križovaných diaľnic alebo všetky diaľkové ciele, ku ktorým sa po nich môžem dostať.

MuelMI napísal:Keď tú návesť zopakujú aspoň 3krát, tak každý vodič má dostatočnú šancu zachytiť svoje číslo cesty. S cieľmi by to v tomto bolo komplikovanejšie.

Za predpokladu, že to číslo pozná... a k tomu opakovaniu tu už iný diskutujúci napísal veľmi výstižne.

MuelMI napísal:Akým spôsobom chceš použiť šedé bunky? Môžeš mi to prosím vysvetliť?

Môžem. Keď totiž idem riešiť niečo, čo som ešte nikdy predtým nerobil - v tomto prípade navigáciu na obchvate či okruhu - tak nezačnem od boku páliť nápady, ale najprv si problematiku poriadne naštudujem. Je veľmi nepravdepodobné, že niekto predo už takýto problém neriešil, najmä v našich stredoeurópskych reáliách, kde sa omeškanie voči západným krajinám počíta v desaťročiach, je bezpochyby isté, že už daný problém riešilo iks ľudí predo mnou. Nebudem predsa vynachádzať koleso - po prvé je to zbytočná robota a po druhé, bez predchádzajúcich skúseností je 100% isté, že vyrobím koleso hranaté, deravé a ešte aj s osmičkou.

Takže sa pozriem, ako to kde riešili, vyhľadám si k tomu literatúru (no áno, jazyky, jazyky, jazyky - v angličtine sú zdroje skúpe na informácie, v slovenčine žiadne a v češtine hlúpe), pričom sa sústredím na tie riešenia, ku ktorým viem nájsť aj nejaké objektívne výsledky výskumu (čím som samozrejme redukoval zdroje na cca 5 krajín, ale tie stoja za to). Tiež sa snažím v prvom rade identifikovať nevýhody a nedostatky jednotlivých prístupov, až potom ich výhody; pri opačnom prístupe totiž hrozí, že začnem vnútorne preferovať niečo, čo sa neskôr ukáže ako veľká chyba. No a keď mám všetko naštudované a najmä to pochopím a rozumiem podstate, až vtedy sa pustím do návrhu. A v tom zase najprv zanalyzujem celkovú situáciu a potreby značenia, identifikujem veci, ktoré sa na prvý pohľad javia ako potrebné, ale v skutočnosti žiadnemu vodičovi nič relevantné neprinášajú (je kopec takýchto prípadov na značkách), identifikujem prípady presne opačné atď. a až potom spravím prvý návrh. Potom si dám pár dní pauzu, následne zapnem režim schiza a začnem si svoj vlastný návrh kritizovať, aký je strašne naprd. Na základe tejto sebakritiky spravím druhú verziu návrhu a opäť pauza a opäť schiza. No a týchto iterácií treba spáchať aspoň 10, potom to začína byť akceptovateľné.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 23. Júl 2020 10:48

perets napísal:
StVO napísal:Žiadne. Taká značka už neexistuje.

Čiže:
a) o existencií spomaľovacieho prahu sa neinformuje
b) spomaľovacie prahy sa nebudú navrhovať
c) iné riešenie, aké ?

a) je správne. Spomaľovacie pruhy sa môžu stavať, ale nebudú sa označovať. Fakt neviem nájsť jediný relevantný argument, prečo by pri tom prahu mala byť nejaká značka.

Miro napísal:c) Značka 115 - nerovnosť vozovky

Tak tá podľa významu označuje niečo iné, citujem: nerovnosti povrchu vozovky ako sú výtlky, výmole alebo vyjazdené koľaje. A hlavne, je to značka výstražná. takže upozorňuje na nebezpečenstvo. Je spomaľovací prah nebezpečenstvo? Ak áno, tak preč s ním z cesty, nebudeme predsa cesty robiť úmyselne nebezpečnými. Ak nie, tak potom naň nemôže upozorňovať výstražná značka. :wink:

(od vnímavého čitateľa teraz očakávam poukázanie na inú výstražnú značku :D )
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 27 hostí.