mapman napísal:Zaujímavé - a čo to je?
Podľa mňa to patrí do rovnakej kategórie ako golfový vozík či hotelové cyklotaxi, čo môžeš stretnúť v plážových rezortoch, čiže vozidlo, ktoré je primárne určené na jazdu v uzavretých areáloch a nie po verejných cestách. Ale keďže sa to kadetade používa aj na cestách (obzvlášť od banu v Amsterdame to metastázovalo po kontinente), tak pripusťme, že je to cestné vozidlo. V takom prípade by som ho bral ako záprahové, akurát namiesto zvierat sú doň zapriahnuté ožraté zvery No dobre, tak proste nemotorové vozidlo všeobecne, ale sotva bicykel, to je len marketingové označenie.
mapman napísal:Pretože podľa dohovoru „bicykel“ znamená akékoľvek vozidlo, ktoré má aspoň dve kolesá a je poháňané výlučne svalovou energiou osoby na tomto vozidle, a to prostredníctvom pedál alebo ručnej kľuky;
Beer-bike má štyri kolesá a je to vozidlo poháňané výlučne svalovou energiou osoby/osôb na tomto vozidle prostredníctvom pedál...
Toto je klasický problém, keď sa k legislatíve pristupuje ako k technickému predpisu a chce sa tam všetko za každú cenu definovať. Autor chcel povedať, že „jízdní kolo“ (cycle, Fahrrad... slovenčina pokiaľ viem nemá zodpovedajúci výraz) sú nielen bicykle (teda dvojkolky), ale aj detské či invalidné (s ručnými kľukami) trojkolky a viackolky a tiež tandemové bicykle. Akurát, že to napísal spôsobom, ktorý keď budeme brať čisto gramaticky, tak nám vyjdú divné veci. Samozrejme, ďalšie znenie Dohovorov potom vylučuje takéto chápanie, lebo v pravidlách cestnej premávky sú na bicykle kladené predpoklady, ktoré ono pivné približovadlo proste nemôže splniť, ale to už ten, kto nechce, nevidí. Trebárs taká povinnosť použiť cyklistickú cestičku alebo pruh, kde to požaduje značka – síce sa tam zrejme o pubický chlp zmestí, ale v smerových oblúkoch bude pretŕčať mimo a na odbočeniach v križovatkách sa nezmestí už ani náhodou. Nehľadiac na to, že šírka cyklopruhu (typicky plus mínus 1,8 m) je navrhnutá tak, aby sa tam cyklisti mohli aj bezpečne a pohodlne navzájom predchádzať. No a ešte máme predchádzanie kolóny sprava, parkovanie vedľa seba (tuším neprevzaté do našich predpisov) atď.
Jednoducho, bicykel je síce vozidlo (vehicle, Farhzeug), ale nie vozeň či skrátene voz (carriage či skrátene car, Wagen) a tak sa k nemu aj v predpisoch pristupuje.
V tomto ohľade sa mi vidí omnoho múdrejší prístup v krajinách s protestantskou tradíciou, ktoré sa snažia nedefinovať pojmy s „prirodzeným“ významom, ak to nie je výslovne nevyhnutné. Čiže definujú napríklad, čo je to motorové vozidlo, lebo tento pojem nemá tak celkom prirodzený význam resp. je jeho význam v niektorých aspektoch značne odlišný od toho, čo si pod tým ľudia môžu bežne predstavovať. Ale pojem bicykel nechajú na jeho prirodzený význam a len prípadne napíšu, že sa tým rozumie „tiež toto, toto a toto.“ Mimochodom, presne takto máme pojem bicykla ošetrený na Slovensku, napriek našej katolícko-komunistickej tradícii (náboženský disclaimer: píšem to napriek tomu, že sám som RKC).
Ešte k bicyklu – máme EN ISO normy, ktoré kladú určité, najmä bezpečnostné, požiadavky na bicykle. Bez splnenia týchto požiadaviek dnes výrobca resp. dovozca nemôže baciť na výrobok CE značku a teda ho nemôže uvádzať na trh, prinajmenšom nie ako bicykel. Obávam sa, že pivobajk tieto normy nespĺňa a navheje aj v mnohých ohľadoch nebezpečný. Už len napríklad samotné sedenie – na viacmiestnom bicykli (tandeme) sa nie náhodou sedí v rade za sebou a v smere jazdy, resp. v prípade detskej sedačky možno sedieť aj proti smeru jazdy, zásadne však nie bokom. V kombinácii s neprimeranou výškou posedu na bírbajku to predstavuje vysoké riziko úrazu hlavy aj pri náraze v nízkej rýchlosti.
Napokon by ma zaujímalo, ako sa prevádzkovateľ uvedeného zábavného zariadenia vysporiadava s postavením svojich zákazníkov v cestnej premávke. Totiž, na takom tandeme sú vodičmi obaja, nie je to tak, že ten vpredu je vodič a ten vzadu je pasažier. Lebo síce len jeden z nich riadi smer jazdy, ale obaja šliapu do pedálov a teda obaja riadia, či aspoň ovplyvňujú, rýchlosť jazdy. Takže sa na oboch vzťahujú povinnosti vodiča (cyklistu). Domnievam sa, že to isté platí aj v tomto prípade. Lenže potom sa za jazdy nesmú hostia venovať ničomu inému ako vedeniu vozidla – a nesmú napríklad piť či jesť – a hlavne, musia dodržať hladinu 0,5 promile (v obci), čo asi bude dosť náročné