na uvod - elektromobilite fandim a tesim sa z kazdeho zlepsenia (realneho, nie marketingoveho)
ale poslednu dobu ma uz vytacaju rozne nekorektne vyjadrenia (niekedy az klamstva) a je pravda, ze uz potom reagujem podrazdene .. ale ludia sa daju oje*** peknymi recami a neuvazuju na tym co prav poculi, ci to nie je blbost a vdaka znizovaniu technickeho povedomia v populacii ( vid klesajuca uroven skolstva a k tomu este aj studia doslova o nicom len kvoli "papieru" ) sa nechaju o*** peknymi recami
IDV napísal:
Uz teraz su na Budci obsadene vsetky nabijacky.
Jano1 napísal:
Predovsetkym nabijacie stanice na odpocivadle Budca maju vynikjucu polohu na juznej trase BA-KE, Budca je priblizne v polovici tejto cesty a vela vodicov si dava prestavku po 200-300 km.
ano vynikajuca poloha, preto by tam tych nabijackiek bolo potrebnych aspon 3~4 nasobok - zial, ale na to uz potrebujes dotiahnut z rozvodnej siete samostatny privod aspon 22kV (pre porovnanie - pre standardne palivo tam moze tankovat sucasne 6~8 vozidiel a aj tak tam niekedy musis pockat, nez sa stojan uvolni)
IDV napísal:
So spalovakom mas 500-1000km dojazd ale EV 120-450km max pri tych drahsich modeloch. Takze odpocivadla/cerpacky/nabijacky budu musiet vyrast na vela miestach
nehnevaj sa, ale toto je minimane nekorektna argumentacia hraniciaca s demagogiou - najprv tu das priklad drahych elektroaut (ktorych cena len startuje na 100+tEUR - ktore budu tvorit male percento elektromobility) a potom to zvrtnes na nakupne tasky .. a kde su standardne auta - ci taky nissan leaf je podla teba nakupna taska ? (na dialnici bezne stretavam kopec fabii - nemaju co hladat na dialnici?) - prevazna vacsina aut bude prave v tejto kategorii (+-golf), ktore maju typicky dojazd (dialnicny) ~300km (+-)
EU navrhuje rychlonabijacky na hlavnych tahoch minimalne kazdych 60 km.
ano, to uz by sa blizilo nejakemu optimu - aj tak by mohol byt problem, ked bude mat niektora po trase technicky problem
jozin z bazin napísal:
Aj kratke zastavenie na nabijacke bude trvat aspon 30 minut.
Jano1 napísal
To zavisi od baterie, teploty, nabijacky. Konkretne spominana Budca ma vykon 350kW.
Uz v roku 2019: "Recovering that initial 20% of range (equivalent to 59 miles at highway speeds, or 65 miles at city speeds) at up to 250 kW (“1069 miles per hour”) took just 4 minutes and 24 seconds from a standing start!"
"The vehicle was plugged in at a low 2% state of charge, quickly shot up to the full 250 kW power, and added 50% of capacity in 11 minutes and 29 seconds from the start of the charge session!"
"
On Supercharger V3, the Tesla can recover 193 miles (
311 km) of highway range in just
20 minutes"
Teda nabitie dialnicnych 95km za 4,5 minuty alebo nabitie 50% kapacity za 11,5 minuty alebo dialnicnych 311 km za 20 minut.
https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/Buduci rok sa zacnu montovat do aut baterie, ktore mozno nabijat vykonom na urovni 4-nasobku kapacity baterie, teda 100 kWh bateria sa moze nabijat vykonom az 400 kW.
co si touto reakciou chcel povedat? chcel si nejak vyvratit tvrdenie ze zastavka na nabitie bude aspon 30min? ..pretoze nic z tvojho tvrdenia to nevyvracia
ano - mozno niektore z drahych aut (~140tEUR) to da na ultrarychlej nabijacke (250~350KW) pod desat minut (na ~80% kapacity, na 50% mozno aj pod 5min), ale standardne auta tam budu vyrazne dlhsie - vid aj tebou udavane udaje kde to Tesle3 trvalo dobit 40% kapacity ~20min (nabijanie z 10% na 50%)
to ci tebou spominane baterie vobec pridu (myslim masove nasadenie, nie pre par exluzivnych kuskov) je este otazne .. ale aj tam narazime na obmedzenie - pretoze take nabijanie obmedzi ostatne nabijacie stanice na danom mieste - lebo dostupna kapacita (ci uz do poctu sucasneho nabijania, alebo vykonu), alebo bude potrebne znova dotiahnut dalsie/silnejsie vedenie (alebo na tom mieste postavit nejaku megabaterku)
jozin z bazin napísal:
EV je podla mna cesta do pekla.
Resp. EV je vhodne do mesta a blizkeho okolia. Na univerzalne vyuzitie, ako su sucasne spalovacie motory, je to nevhodne.
Vacsina dnes predavanych EV ma dojazd mimo dialnice 300-500 km, vacsina vodicov najazdi premerne denne 30-40 km, obcasna cesta nad 200 ci 300 km po dialnici za den moze znamenat nejaky cas navyse na nabijackach ak sa nabijanie neda zladit s navstevou restauracie, muzea, inej atrakcie, ci absolvovanie nejakeho stretnutia.
toto nebudem rozporovat - kazdy ma svoju pravdu - tu velmi zalezi od individualnych preferencii a pouzitia, ale ak hovorime o jedinom aute v rodine, tak to moze byt pre vela vodicov dost obmedzujuce (ako druhe/tretie auto do rodiny - okolo komina je EV super)
- ale to je uz na debatu (casto nekonstruktivnu) aspon na 2~3piva, no podla mna este dlho nebude EV jednoznacne najvyhodnejsia univerzalna alternativa .. a nastupeletromobility by nemal byt tak nezmyselne a nasilu pretlacany, pokial nie su aspon ciastocne pripravene infrastrukturne podmienky
Baterie v autach mozu znizit cenu elektriny v spickach, pri prebytkoch v sieti sa budu nabijat a v spicke budu dodavat elektrinu do siete, treba len dostatok zasuviek na vhodnych miestach a samozrejme montovat uz existujucu technologiu V2G/V2L do vsetkych aut.
chces povedat, ze kupim si drahe auto, ktoreho vyznamnu cast ceny budu tvorit baterky (ktore by naviac mali zvladnut rychlonabijanie) a necham si ich nicit nahodnymi cyklami pre vyrovanie siete? skracovat si takto ich zivotnost? a riskovat, ze rano pridem k autu a miesto plne nabitej baterky ho najdem len s 30~40timi percentami? (a to som ho mohol tam pripojit s 50%) a budem nuteny pred dlhsou cestou ist na drahu rychlonabijacku?