Sentilj napísal:Dnešná skúsenosť s novým PDZ zázrakom, alebo inak povedané: "mali sme tie najlepšie úmysly, ale dopadlo to ako vždy"
Prešiel som od Sitiny až po Zl. Piesky a odtiaľ naspäť po zjazd na Gagarinke, priebeh:
Rozplet D2xD1 za Lafranconi klasika bez PDZ, prekvapko hneď na rampe z D2 na D1 tesne pred spojením kde začína 8pruh (známy skok, petrolheads poznajú
) - značka preškrtnutá Bratislava, OK ideme 130 v najkritickejšom úseku. 130 v kombinácii frekventovaného prepletu a bratislavského zvyku dávať smerovku keď už som polovicou auta vo vedľajšom pruhu je zarobené na problém, ale očakávam, že tam asi nikto nepovalí 130, väčšina šoférov sa na tej rampe bojí ísť viac ako 90.
Potom po celom 8pruhu až po úroveň Auparku žiadna PDZ nesvieti, na D1 od Auparku prvé PDZ - 120, tesne pred zdvihnutím sa na Prístavný most zmena na 100, a až v mieste napájania Dolnozemská+Eisteinova 80 tka, ktorá pokračuje súvisle až na koniec estakády Mierová-Senecká. Tam v klesaní na úroveň terénu pred exitom Letisko "biely krúžok" koniec všetkých obmedzení. Takže opäť v mieste pripájaní od Letiska a od OMVky a preplete na Vajnory 130tka.
Problém nie je v tom, že by to bolo zle, ale v tom, že premenné značky vnímaš rovnako ako plechy, ktoré sa akurát môžu priebežne meniť - čo je mimochodom bežný pohľad na Slovensku aj medzi povedzmežeodbornou verejnosťou, lebo s tým jednoducho nie sú skúsenosti. Lenže veci sa majú inak.
Tie PDZ sú tam na to, aby regulovali premávku podľa okamžitého stavu premávkových procesov a aby touto reguláciou niečo dosiahli. Konkrétne najmä vyššiu kapacitu diaľnice a vyššiu bezpečnosť. Systém sa pritom drží zásady, že obmedzuje len toľko, koľko je celkom nevyhnutné na dosiahnutie cieľov (čo mimochodom žiada aj § 61 zákon 8/2009, len v tejto republike sa na zákony kadí z 8. poschodia). To znamená, že nebude obmedzovať rýchlosť len preto, že je to priepletový úsek a možno za nejakých okolností to môže byť problém - to by bol "plechový" prístup. PDZ funguje tak, že to obmedzenie tam dá až v momente, keď ten problém nastane. Či presnejšie, krátko pred tým, lebo na základe analýzy dát už vie, že sa ten problém blíži.
Prieplet na Zlatých pieskoch je úplne klasický, akých sú v Európe tisíce bez akýchkoľvek obmedzení, v tomto je navyše realita taká, že 80% vozidiel "drží stopu". Ten na Pečni je síce horší, lebo celý uzol je chybne stavebne riešený a tak vozidlá v dominantnom prúde musia žonglovať medzi pruhmi (správne mali vnútorné pruhy smerovať na Lafranconi a vonkajšie na Budapešť, no ale s tým nič neurobíme). Každopádne je to tak, že keď tam budú také podmienky, že rýchlosť treba obmedziť, tak ju systém bez milosti obmedzí. A keď je dostatok priestoru na manévrovanie, tak rýchlosť neobmedzuje - niečo také by v skutočnosti bolo kontraproduktívne. Vo výsledku by to vodiči jednak nedodržiavali (čo je ten menší problém), jednak by o to menej boli ochotní dodržiavať aj tie obmedzenia, ktoré opodstatnené sú (čo už je väčší problém). Len tak na okraj - kvôli tomu nevhodnému stavebnému riešeniu sú tam nakonfigurované výrazne tvrdšie parametre ako by štandardne v takomto prieplete mali byť.
Sentilj napísal:Otočil som sa na Zl.Pieskoch a vyšiel na D1 do mesta od Vajnorského nadjazdu, tam ma hneď uvítala 80tka, aj keď subjektívne tam už mohla byť 100ka (bolo 9:45h prac. deň), 80tka po celý čas až po zjazd na Gagarinovu, kde som schádzal.
No a v tom je práve tá pointa. Subjektívne sa dalo ísť viac, dokonca aj objektívne, o tom nepochybujem. Lenže ten systém na rozdiel od vodiča vidí kilometre dopredu a má exaktné dáta. Ono je Ti málo platné, že niekde by si mohol ísť rýchlejšie a rovnako tak aj ostatní nakokolo, keď o dva kilometre ďalej vznikne kvôli tomu kolóna. Systém nie je orientovaný na to, aby si išiel najrýchlejšie možne v danom úseku, ale aby jazda ako celok trvala čo najkratšie. Potom je tu ešte ten fakt, že premávka rada "kmitá", takže sa v istých časoch môžeš dostať do voľnejšej premávky, aj keď 30 sekúnd pred Tebou a 30 sekúnd za Tebou je výrazne hustejšie. Systém ale preferuje stabilitu a na krátkodobé výkyvy (pokiaľ nejde o kolónu) nereaguje; navhejediný výsledok zrýchlenia by bolo, že by si dobehol tú hustejšiu premávku pred sebou.
Sentilj napísal:edit:
Ešte doplním jednu perličku, tam kde bolo do včera 25.8.2021 obmedzenie na 70tku kvôli diere v PHS stene oproti Auparku, sa dnes jazdí o +50kmh viac.
No veď to bola dobrá volovina. Mimochodom, podľa údajov z blízkych detektorov vozidiel (vo vnútri toho 70-kového úseku) rozdiel v skutočnej priemernej rýchlosti včera a dnes je plus mínus nula. Jednoducho takmer všetci na tú 70-ku zvysoka kašlali. Inak je tá diera krytá New Jersey aj s nábehom a s trochou nadsázky možno povedať, že jediný ako-tak rizikový prvok sú tie voľne pohodené zetká