Stránka 23 z 45

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 08:11
od ondrejko_t
jarino napísal:(6) I/66 Poprad - Huncovce, preložka
náklady: 72 443 822,81 eur
rok: 2025


Čo tu chcú prekladať? obchvat veľkej lomnice (prípadne už aj Huncoviec) v dĺžke max 5km za vyše 70mega?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 08:58
od rastislav5
ondrejko_t napísal:ono ten úsek BB - PĽ je síce nepotrebný a nič neriešiaci, ale má dve obrovské politické výhody.
1. tým, že je relatívne pripravený, možno by ho stihli dokončiť do ďalších volieb (popravde, otvorených úsekov do volieb asi veľmi veľa nestihnú).
2. bude to dobrý lobing na pretláčanie Rky nie cez MT, ale cez RK (- šak už keď máme úsek po Ľupču...).
bojím sa, že to skončí rovnako ako "slepé črevo" diaľnice pri kráľovanoch, škoda že kus dlhšie a oveľa drahšie.


Odcitujem z minulorocneho dokumentu "Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry" od UHP https://www.mindop.sk/uploads/PRIORITY_ ... _FINAL.pdf: "Ukazovateľ spoločenskej priority je kombináciou BCR (90 %) a potenciálu projektu znížiť nezamestnanosť v okrese pripojením na ucelenú diaľničnú sieť (10 %)...Nadpriemerné projekty majú kladnú spoločenskú prioritu, podpriemerné projekty zápornú."

Spolocenska priorita useku R1 Banska Bystrica - Slovenska Lupca uvedena v dokumente je -0.18. Z toho vyplyva, ze ma zapornu spolocensku prioritu! V dokumente je pritom uvedenych cca 50 usekov s vyssou (a NEzapornou) spolocenskou prioritou. Tak o akom rozhodovani na zaklade dat tu hovorime?
Pred rokom Dolezal tvrdil: "Prioritou výstavby ciest pre nasledujúce roky budú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy podľa ich využitia, príslušnosti k medzinárodným koridorom, kritéria hodnoty za peniaze, a tiež podľa spoločenskej priority." a "Rozvoj cestnej siete by podľa neho nemal podliehať politickým zadaniam, alebo podľa príslušnosti kompetentných k niektorému regiónu." https://openiazoch.zoznam.sk/cl/206611/ ... ych-zadani . Uz to neplati?

Ak uz stavat - tak dvojpruh a rozsirenie na stvorpruh az po naplneni kapacity.

A pred rozhodnutim o vystavbe by mal UHP posudit, ci oprava havarijneho stavu mosta (oficialny dovod "predbehnutia" sa tohto useku v prioritach) nie je vyrazne navratnejsia investicia ako predbehnutie sa v prioritach a tym odsunutie potrebnejsich a spolocensky prinosnejsich projektov.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 10:25
od cPalo
rastislav5 napísal:Som zvedavy, co na to mesta ako Ruzomberok, Martin a dalsie, ktore maju podobne alebo vacsie intenzity a na rozdiel od useku Banska Bystrica - Slovenska Lupca maju semafory so zapchami. Breznu a turizmu pod Nizkymi Tatrami usek pomoze, ale ine useky by potrebovali pomoct prioritnejsie. Vlekar Kollar sa este stale neprebudil do reality ohladne tunelu popod Donovaly.

bojím sa toho, aby sme sa ostatní neprebudili a zistili, že "tata" národa si splnil sen

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 10:35
od pa3ck
Tak úsek BB-Ľupča bez pokračovania na RK mu môže práveže ublížiť, keďže sa zlepší cesta smer Chopok :wink: (aj keď zrejme iba hypoteticky, keďže Jasnú asi žiadne stredisko na Slovensku nepovažuje za priamu konkurenciu)

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 10:47
od milan_KM
rastislav5 napísal:A pred rozhodnutim o vystavbe by mal UHP posudit, ci oprava havarijneho stavu mosta (oficialny dovod "predbehnutia" sa tohto useku v prioritach) nie je vyrazne navratnejsia investicia ako predbehnutie sa v prioritach a tym odsunutie potrebnejsich a spolocensky prinosnejsich projektov.


Každý most sa dá nahradiť provizóriom postaveným vedľa. Ak dotyčný most je v tak havarijnom stave, tak to provizórium tam už malo byť! Napríklad na tento sposob.

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/opravy-most-silnice-doprava-omezeni-jizni-morava-drnholec-nove-mlyny-brno-semilasso.A210216_594701_brno-zpravy_mls

Budovať nič neriešiaci úsek paralelný k C 11,5 za 200 mil. € je čistá zlodejina. Koľko km R2 či R4 by sa za to dalo postaviť?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 13:23
od jarino
ondrejko_t napísal:
jarino napísal:(6) I/66 Poprad - Huncovce, preložka
náklady: 72 443 822,81 eur
rok: 2025


Čo tu chcú prekladať? obchvat veľkej lomnice (prípadne už aj Huncoviec) v dĺžke max 5km za vyše 70mega?

Cena je podľa mňa prestrelená. 20 miliónov za mosty, ktorých tam dokopy niet.
V prílohe ortofotomapa a nacenenie projektu.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 13:36
od jarino
1) Na väčšinu projektov bude nutné aktualizovať štúdiu realizovateľnosti.
D3, R4 a pod. Tak isto BB - Slovenská Ľupča. Neviem či to bude v rámci štúdie, ktorá má porovnať R1 vs. R3 alebo bude samostatná štúdia. Ak štúdia ukáže, že je to megalománia, myslím že UHP zakročí.
2) Z projektov, ktoré majú dodanú DSP vychádza BB - Slovenská Lupča najlepšie. Beriem to tak, že MDV SR a MF SR sa dohodli na jednom ako-tak pripravenom projekte, ktorý by mohol ísť čím skôr do výstavby.
Samozrejme napr. obchvat Giraltoviec má lepšie čísla, lenže čo z toho, keď za predošlých ministrov sa spalo s prípravou a nemá ani územné rozhodnutie. A to R4 ešte celkom dobre obstála...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 13:49
od rastislav5
A sme v situacii, ked mozeme takto rozhadzovat a stavat nie az tak potrebne useky? Najma ak maju byt financovane zo statneho rozpoctu https://mybystrica.sme.sk/c/22427425/st ... adane.html Nezisli by sa tie peniaze napr. sektorom postihnutym pandemiou? Ak by som si mal vybrat medzi podporou podnikatelov postihnutych pandemiou a usekom, ktory by mohol pockat este mozno 10 rokov, tak nevaham ani chvilu. Zachraneni podnikatelia podporia prijmy statneho rozpoctu a zamestnanost ovela viac ako neurgentny usek.
Ak usek bude financovany zo statneho rozpoctu, ziadna studia uz potrebna asi nebude.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2021 13:51
od rastislav5
pa3ck napísal:Tak úsek BB-Ľupča bez pokračovania na RK mu môže práveže ublížiť, keďže sa zlepší cesta smer Chopok :wink: (aj keď zrejme iba hypoteticky, keďže Jasnú asi žiadne stredisko na Slovensku nepovažuje za priamu konkurenciu)

Su tam aj ine strediska, napr. Myto pod Dumbierom. Okrem toho novy usek zrychli cestu cez Certovicu o 2 minuty (relacia Bratislav-Presov), takze par aut z Donoval mozno ubudne :-) Aj ked po dokonceni Visnoveho a D1 pri Ruzomberku o 2 a pol roka uz budu Donovaly na cestu vychod-zapad irelevantne.

Kollar to chce dat vo vystavbe infrastruktury na vakcinovanu Cibulkovu.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 30. Apr 2021 07:43
od ondrejko_t
jarino napísal:
ondrejko_t napísal:
jarino napísal:(6) I/66 Poprad - Huncovce, preložka
náklady: 72 443 822,81 eur
rok: 2025


Čo tu chcú prekladať? obchvat veľkej lomnice (prípadne už aj Huncoviec) v dĺžke max 5km za vyše 70mega?

Cena je podľa mňa prestrelená. 20 miliónov za mosty, ktorých tam dokopy niet.
V prílohe ortofotomapa a nacenenie projektu.


Vdaka za prilohy, mile si to pozriet.
a rovno mi sanka spadla - tie megalomanske krizovatky so "starou cestou" ma dojali. to uz fakt s panom bohom zdravy rozum.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 30. Apr 2021 09:12
od mirec
jarino napísal:
ondrejko_t napísal:
jarino napísal:(6) I/66 Poprad - Huncovce, preložka
náklady: 72 443 822,81 eur
rok: 2025


Čo tu chcú prekladať? obchvat veľkej lomnice (prípadne už aj Huncoviec) v dĺžke max 5km za vyše 70mega?

Cena je podľa mňa prestrelená. 20 miliónov za mosty, ktorých tam dokopy niet.
V prílohe ortofotomapa a nacenenie projektu.


Nie je to aj preto, že to má byť po Huncovce 2+2 ? Inak nebyť lokálky do KK, tak sú tam intenzity min.o tretinu nižšie.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2021 09:35
od devil
Som zvedavy, co na to mesta ako Ruzomberok, Martin a dalsie, ktore maju podobne alebo vacsie intenzity a na rozdiel od useku Banska Bystrica - Slovenska Lupca maju semafory so zapchami. Breznu a turizmu pod Nizkymi Tatrami usek pomoze, ale ine useky by potrebovali pomoct prioritnejsie. Vlekar Kollar sa este stale neprebudil do reality ohladne tunelu popod Donovaly.
ano mas pravdu len nie co sa tyka MT a RK. obe maju resp. budu mat dialnicu v smere zapad-vychod a v smere sever-juh si porovnaj prechodom cez nitru. cize od topolcian na n. zamky je prejazd cez nitru daleko horsi ako prechod cez martin.

okresne mesta kde nielenze nemaju obchvat ale ani ciastocny obchvat, resp. cestu mimo centra: senica, komarno, nove zamky, prievidza, kezmarok. a sala s ktorou nevieme co bude. ine mesta ale na hl. tahoch secovce, giraltovce, krupina, sahy, nizna. k tomu cesty na urovni polnych ciest s asfaltom, batka, s. stiavnik. toto vsetko by malo byt prednejsie ako sl. lupca ci MT alebo RK.

D1/D3 zavisy ci bude stale bezodny kohezny fond. pre efektivitu cerpania by bolo vhodne ak by uz taky bezodny nebol. turany-hubova a lieskovec-oscadnica zatial netreba.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2021 09:59
od jarino
Efektivitu čerpania?
Čo tým myslíš?

V Kohéznom fonde bude peňazí dosť. MIRRI tam presunie miliardu eur, aby MDV SR vedelo preplatiť komplet D3 a MŽP SR enviro projekty (inak nám hrozia súdy zo strany EK za neplnenie záväzkov). Záložné projekty môže byť hocičo pripravené z core TEN-T.
Na Turany - Hubová to zrejme nevyjde. Okrem toho B/C by muselo byť vyššie ako 1. To by musela cena projektu klesnúť o 300 miliónov eur.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2021 10:24
od Lorenc
Ale ktoré projekty sú tak rozpracované? Ak je Sl -BB na stole úplne v poriadku. Keby boli úseky R3 na Orave na stole nech sa robia skôr. Ale niesú. Tento rok sa nevyhlásil žiadny nový tender okrem Višňového. Problém na Slovensku je priroritizácia a potom pripravenosť. Peniaze sa nájsť dajú.

Bola priorita urobiť obchvat RK a SL-BB v niektorom roku. Tak ako si to búši Prešov. Od pesničiek, po protesty. BB je krajské ktoré je na konci R1. Ružomberok je exponovaný na európskych koridoroch a dopravne preťažený 15 rokov. Akékoľvek zlepšovanie infraštruktúry v RK je pozitívny jav pre celé Slovensko. Ak bude uzávierka na D1 nebude hotový iný ťah tak všetci pôjdu cez Donovaly prípadne Čertovicu. A podľa slovenskej správy diaľnic to môže byť pri 44 km tunelových rúrach medzi HP-Likavkou úplne bežný jav. Takže oba úseky sú okrem regionálneho významu aj pre tranzit slovenskom žiadúce a dôležité. A oba úseky môžu byť aj celkom lacné v konečnom dôsledku.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2021 23:33
od Vlados
Stačí postaviť južný ťah a celý východ si bude môcť vyberať ;) Netreba byť naivný, že 365 dní v roku sú rovnaké intenzity a že uzávierky tunelov sa budú sekať na silné víkendy.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 02. Máj 2021 14:29
od jarino
metelesku.blesku napísal:Na D55 sa dostali k sume 220 mil. Kč/km aj bez Metrostav Infrastructure.

Ten pokles cien v ČR je dôsledok toho, že sa tam už dlhšiu dobu kontinuálne súťaží a stavia. Ak nie nové úseky diaľnic, tak rvú prachy aspoň do opravy starých (resp. prerábky R na D) a do obchvatov obcí a miest nielen v gescii ŘSD, ale aj krajov.
U nás, pokiaľ štát nevypíše VO na nejaký úsek D, tak sa tu akurát tak po celej republike frckajú záplaty v asfalte. A podľa toho potom aj vyzerá cenotvorba.


Súhlas...
Ten pokles cien v ČR je dôsledok toho, že sa tam už dlhšiu dobu kontinuálne súťaží a stavia. Ak nie nové úseky diaľnic, tak rvú prachy aspoň do opravy starých (resp. prerábky R na D) a do obchvatov obcí a miest nielen v gescii ŘSD, ale aj krajov.

Pozrel som si mapu ŘSD (realizácia + v tendri) a prestávam veriť aj tej legende, že staviame diaľnice kontinuálnejšie.

V prípade železničných projektov v ČR vyskočili náklady na km a pripisujú to práve nárazovému vyhláseniu tendrov na modernizácie.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 02. Máj 2021 14:42
od jarino
rastislav5 napísal:A sme v situacii, ked mozeme takto rozhadzovat a stavat nie az tak potrebne useky? Najma ak maju byt financovane zo statneho rozpoctu https://mybystrica.sme.sk/c/22427425/st ... adane.html Nezisli by sa tie peniaze napr. sektorom postihnutym pandemiou? Ak by som si mal vybrat medzi podporou podnikatelov postihnutych pandemiou a usekom, ktory by mohol pockat este mozno 10 rokov, tak nevaham ani chvilu. Zachraneni podnikatelia podporia prijmy statneho rozpoctu a zamestnanost ovela viac ako neurgentny usek.
Ak usek bude financovany zo statneho rozpoctu, ziadna studia uz potrebna asi nebude.

Boli sme niekedy v takej situácii?
V tejto republike sa peniaze rozhadzujú priehrštím...
V porovnaní s poniektorými doteraz postavenými projektmi je BB - Slovenská Ľupča ultra prínosný projekt. Je to megalomansky navrhnuté, ale bude to mať lepšie využitie ako poniektoré doteraz postavené resp. práve realizované projekty...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 02. Máj 2021 16:02
od rastislav5
Ano, pred pandemiou sme boli bohatsi o niekolko miliard oproti sucasnosti, situacia sa ale skokovo zhorsila https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/ekono ... ronakriza/
Pokial su useky, kde je vystavba potrebnejsia, a nemusi to byt RK alebo MT, co som uviedol ako priklad, mozu to byt mesta vymenovane vcera devilom, tak by tie mali dostat prednost. Ak nic z nich nie je pripravene, tak stavat v sucasnosti neurgentny projekt nas bude viac boliet ako pred pandemiou. Ja osobne usek BB-Slovenska Lupca privitam aj budem vyuzivat, v buducnosti by mohla viest 4 prudovka az po Podbrezovu viewtopic.php?p=204008#p204008, ale da sa este chvilu pockat.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 02. Máj 2021 16:51
od jarino
Tento štát ani predtým nemal na megalomanskú výstavbu. Bolo to za cenu zhumpľovaného a vytunelovaného školstva a zdravotníctva.
Teraz to bude ešte drahšie.
Mne je jedno či sa bude niečo stavať alebo nie. Doležalovi to jedno nie je, preto sa snažil vyrokovať, aby si budúci rok aspoň raz klepol po kameni (uvidíme ten harmonogram). Nemôže zato, že predošlí ministri na dôležité projekty s priaznivým B/C hodili bobek.
BB - Slovenská Ľupča má lepšie B/C ako Turany - Hubová alebo KNM - Oščadnica (avšak v strategickej CBA). Ja by som to nazval kompromis medzi MDV SR a MF SR...
Však na BB - Slovenská Ľupča sa určite pozrie UHP, možno sa zníži odhadovaná cena, možno aj cenová ponuka bude o dosť nižšia. Nevidím to tak zle. Drzovky typu Kriváň - Mýtna už snáď nehrozia. A nebola by ani tragédia, keby do harmonogramu hodili všetky 4 ako-tak pripravené projekty. Odhadovaná cena za 1+1 Hunkovce - Ladomírová je úplny nonsens.

No a snáď tvrdé posudzovanie UHP čaká aj zvyšok z tých priorit, lebo v prípade Turany - Hubová je cena dosť prestrelená...

Čo sa týka verejných financií, tak oveľa viac by som sa obával geniálnych nápadov typu 25% DPH. Však rodinu to bude stáť iba 20 eur navyše :lol:
Už nehovorím o tom, že slobodná matka s dvomi deťmi by mala v čistom cez 1000 eur príjem :lol:
Aj by to bol celkom slušný vtip...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 02. Máj 2021 17:28
od rastislav5
Ok, ale nepaci sa mi, ze ideme platit odhadom 209 milionov, ktore by sa viac zisli inde, za usek so zapornou spolocenskou prioritou so 4 pruhmi, aby si Dolezal aspon raz klepol po kameni. Drahe klepnutie. Nevie vydrzat bez klepnutia?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2021 08:32
od rastislav5
Podobny nazor ako ja maju aj dnesne Hospodarske noviny: viewtopic.php?f=35&t=25452
Citujem z textu: "Súčasný kabinet sľúbil, že bude postupovať inak. Nestranne a iba na základe dát. Aj preto bol vypracovaný takzvaný zoznam priorít, ktorý ukázal, ktoré cesty sú pre krajinu dôležitejšie a ktoré menej. Už pri prvom kontakte s realitou však začal krívať."
"Argumentáciu kritizuje analytik inštitúcie INEKO Ján Kovalčík."Hádam nechcú vážne tvrdiť, že takýto projekt musíme realizovať preto, lebo sa nedá opraviť jeden most. Nemôže to byť argument na to, aby sme išli realizovať vyše 160-miliónový projekt,""

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2021 09:45
od ondrejko_t
podobný názor musí (resp. by aspoň mal) mať každý rozumne zmýšľajúci človek...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2021 09:51
od ondrejko_t
inak, trochu OT, ale v článku spomínaný úsek D4-R7 je ešte väčšia megalománia. stačí si pozrieť na google mapách križovatku na Podunajské Biskupice.
https://www.google.sk/maps/@48.1104685,17.2255738,734m/data=!3m1!1e3

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2021 12:08
od pohodak
tak ja neviem, ale plnohodnotna MUK (s cestou prvej triedy) ktora obsluhuje 15k ludi v rovinke a dunajskej luznej + polovicu podunajskych biskupic je megalomania? krizovatky s cestami druhej/tretej triedy su polovicne a jarovce su vzhladom na nedostatok miesta tiez v dietnejsej podobe aj ked je to cesta prvej triedy

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2021 12:18
od sendvo
neviem mne to pride tiez trochu megalomanske. nechcem robit nejake prehnane zavery, vsetko sa uvidi az po otvoreni celej R7. ale podla mna ta cesta dost strati na vyzname a na intenzitach