Odpovedám trocha neskôr, musel som s aquilom a ďalšími prebrať ako používať citácie, aby to malo podobnú úroveň, keď ty si si s tým dal takú prácu.
(zdanlivo jednoduchá vec, ale na predošlý príspevok nejde ani priamo citovať)
Vďaka za všetky odpovede.
jarino napísal:1) Musí sa preukázať, že výstavba pomocou PPP má nejaké prínosy. To bude veľmi ťažké presvedčiť MF SR.
2) Pre výstavbu PPP je vhodné mať pripravený nejaký finančne náročný projekt. Ktokoľvek si môže zmyslieť realizáciu PPP, lenže príprava nie je otázkou pár dní. Čo tým chcem povedať? Že ak by čisto teoreticky budúca vláda chcela realizovať cez PPP, tak príprava by už mala teraz bežať. Nevidím žiadneho vhodného adepta z celej rady úsekov na realizáciu formou PPP.
1. To je samozrejme jasné, že to treba preukázať. Zníženie spotreby pohonných hmôt a tým emisií, zníženie dopravnej nehodovosti, úmrtnosti atď., ekonomické prínosy. Nehrajme sa tu predsa na niečo, že bude ťažké presvedčiť. Doterajšie projekty PPP boli tiež zmanipulované, keď už teda, poukázal som na to v časti PPP. My sa nemusíme baviť o tom, že to je výhodné-nevýhodné, pre krajinu, ktorá nevie dávať peniaze do ciest. Dnešné vedenie MF tam nebude naveky.
2. Príprava PPP, veď v poriadku. Dá sa pripraviť za pár rokov a dá sa teda aj spustiť. Zase sa nehrajme na to, že nejde vytvoriť tým ľudí, ktorí dostanú za úlohu pripraviť za 24 mesiacov konkrétny projekt a dostanú za to zaplatené, keď aj zahraničný poradca, aby tí ľudia nad tým sedeli dňom, nocou, víkendom. Všetky úseky, ktoré vychádzajú príliš draho, sú vhodné na PPP pri slovenskom pomere financovania. (lebo nikdy nebudú alebo sa budú stavať nie 4 ale 15 rokov).
jarino napísal:Myslím že harmonogramom výstavby sme sa posunuli. V budúcnosti to môže ísť vyššie.
Harmonogram podľa ÚHP, ktorý zoradil projekty tak ako ich zoradil, ale nevieme ich aj tak uskutočniť? Takže príde niekto iný a nastaví nový harmonogram? A takto dookola?
jarino napísal:Tak celkom logicky, keďže štát musí finančne vykrývať služby občanom z ktorých nie je príjem.
Doprava by bola ok. Cesty by si zarobili. Niektoré železnice tiež.
Ale čo zdravotníctvo, školstvo nebodaj armáda?
Nie, to nie je logické. V takom prípade asi ostatné štáty majú divné financovanie inštitúcií. Polovica Slovenska závidí Chorvátsku. Pri bližšom zistení ale ich štátne firmy majú prakticky všetky základné výnosy z predaja pohonných hmôt. To sa im potom žije. Ich obdoba štátneho správcu má 3x väčší rozpočet než naša SSC. Tam tankuješ, ale vieš kam tie peniaze idú.
Ja som si nevšimol, že by zdravotníctvo sa teda malo tak luxusne. Ak naši doktori chcú viac, tak najprv musí narásť ekonomika. A tá bez infraštruktúry (dostupnej práce pre ľudí) nenarastie. Preto aj ľudia odchádzajú a ďalšie nepekné sociálne aspekty na to naviazané. Armáda už bude otázkou existencie slobody ...
Čakal by som ďaleko širší argument pre to, ako financovať infraštruktúru. Určite to nemôže byť tak ako je to teraz, že sa musí čakať na súhlas MF a všetko musí byť perfektne vykryté štátnym rozpočtom. Lebo ŠR to je všetko a nič. To raz môže byť a o rok to byť nemusí. A aj to tak dodnes je.
jarino napísal:Chceme eurofondy, potrebujeme aktualizáciu CBA...
Mohlo sa na tom pracovať už skôr.
Naozaj tam chceme eurofondy? Lebo niekto tvrdí, že tam dáme PPP. Mohlo sa pracovať skôr, ale nepracuje sa. Obdobný nezmyselný postup na D3, kde teraz si niekto zmyslí, že treba aktualizovať dokumentácie. Do Poľska nejde ani jedna lepšia cesta a ani jedna nebude do 2030 hotová. Koho to zaujíma, že sa mohlo pracovať skôr? Tu sa robí všetko preto aby sa nestavalo. A nepomohol ani extra post pre R1/R3.
jarino napísal:Obávam sa, že si štúdie realizovateľnosti mýliš s niečím iným...
S čím?
jarino napísal:Turany - Hubová štátny rozpočet.
Branisko taktiež.
D1 na Zemplíne do 2030 nič.
Tak ale to je potom iná reč. Som ale zvedavý ako za 0,8 miliardy eur postavíme D3 aj s 2. rúrou Horelice. Ale postavíme, keďže to je len časť oprávnených nákladov, niečo musí dať aj štát.
T-H nemôže byť čisto štátny rozpočet alebo potom výstavba do 2040. To isté je Branisko 2. rúra. A hneď po dokončení modernizácia 1., ktorá sa rozpadáva. Všetko štátny rozpočet? Mávneme čarovným prútikom? A všetko vieme už dnes, že +8 rokov bude "nič". Ale píšeš o tom inde:
jarino napísal:Brodno - KNM -> 410
KNM - Oščadnica -> 309
Oščadnica - Bukov -> 179
Dokopy -> 898 mil. eur
Keďže uvadzam celkové investičné náklady, časť z nich už bola investovaná do prípravy a istá časť patrí medzi neoprávnené výdavky na financovanie z eurofondov.
Potom tu máme premenné, ktoré zatiaľ nevieme predikovať:
a) výkyvy cien na trhu, teraz sú ceny vysoké, čert vie čo spôsobí recesia...
b) optimalizácia projektov, predpokladám že KNM - Oščadnica sa bude prekresľovať a Oščadnica - Bukov sa optimalizoval...
Koniec-koncov nevidím to tak tragicky, či budú eurofondy stačiť.
jarino napísal:Myslím že odpoveď poznáš...
R1 pri BB, R2 Kočice, R3 Krupina a možno niečo na R4.
Myslím, že toho bude o niečo viac, aj niečo na R7. Lebo 2030 je ďaleko, stav príprav je nejaký a nastane istá prázdnota, a je len obmedzený počet posunutej prípravy, kam spadlo aj to niečo na R7. To bude možno skôr politika, či to aj pustia ďalej alebo dajú peniaze na iné veci v doprave.
V každom prípade po 2024 sa razantne zmenia niektoré veci, ale dovtedy nastavené možnosti nie. To ale nevylučuje štátne zrýchlenie postupov, takže nateraz odpoveď pozná viac ľudí, ale môže sa to zmeniť ľahšie než si možno niekto na 5 úradoch vie vôbec dnes predstaviť. (lebo tieto úrady si len dávajú prácu samé sebe bez efektu nákladov na to)
jarino napísal:čo si myslím ja je nepodstatné.
Plánovanie na Slovensku nie je silná stránka.
Pravá ruka nevie čo robí ľavá.
Tá 1. veta, tú ešte použijem o niečo nižšie.
Plánovanie sa totiž "zrušilo" spolu s tým ako si každý myslel, že revolúcia prinesie slobodu. Najprv sa bolo treba pozrieť na ten západ ako sa tam plánuje a plnia postupy. Tu zostali len tzv. zásobníky zoznamov verejno prospešných projektov ... a iné sa nerobilo, len sa posúval dátum realizácie. Jediné čo ako tak bolo nastavené, tak to bola energetická politika. Dopravné plánovanie k nám priniesol Brusel, ale ten dopravný model 2030 je holá nenaplniteľná zlátanina pekných slov a fráz.
jarino napísal:To sa dozvies, keď si prečítaš príslušnú tému na tomto fóre.
Veľa podstatných informácií tu je, len kto by to čítal, všakže?
Uzol BA je drahý, ale bude nutné ho realizovať.
Trať na Maďarsko je najmenší problém, keďže táto časť koridoru je veľmi krátky úsek. Ty samozrejme myslíš trať na Štúrovo. Tá však nie je medzi koridormi, takže bude sa to robiť len veľmi čiastkovo vzhľadom na obmedzené financie. A aj sa robí, aby sa to nerozpadlo. Ak tam chceme niečo viac, bude sa musieť dať zo štátneho rozpočtu, čo nemusí byť problem, lebo prínosy sú voci nákladom vysoke.
Bez urážky, ako ty vieš čo ja (ne)viem o železniciach? Dozviem sa čo? Všeličo sa píše v dokumentoch rozvoja a dodnes nestojí ani 30%. Ďakujem za útechu, že úseky na Maďarsko nie sú problém. Keď nie sú problém, tak sa ich určite dožijeme. Bohužiaľ, ale sme naspäť u debaty všemocného štátneho rozpočtu a vyšších prínosov nad nákladmi. Toto ale na Slovensku nefunguje v praxi. Tu funguje iná prax: nekonečné straty časové, na spotrebe, na životoch a vymieranie regiónov. Trošku kriminalistického a sociologického čítania, ale to už sa len hasia štátom ignorované povinnosti v rozvoji. Nech sa BA spraví. Kedysi mohla byť elegantne Filiálka, ale namiesto toho sa to použilo na dopravné prostriedky.
jarino napísal:Za málo peňazí veľa muziky.
Len, aby tomu tak naozaj aj bolo. Aby sme sa nedožili prečerpaného rozpočtu, prečerpanej rezervy ako na inom úseku na Považí. Budeme sa tomu potom vytešovať, že sme tu použili nejakú super modernú konštrukciu. unikátnu v použití a podobne. Ale kiež by 2030 bolo všetko tak ako je v plánoch.
jarino napísal:Okrem toho rozvoj krajiny nezávisí iba od eurofondov.
Veľká pravda, ale v skutočnom investičnom živote dopravnej infraštruktúry sú EU fondy až na 1. mieste. Keď sa nedarí čerpať, tak sa nedarí stavať. Hneď za EU fondami nasleduje PPP a úvery (od EIB napríklad). A až potom, na 3. mieste je tebou preferovaný štátny rozpočet. Ten má mimochodom obrovské problémy trvalo viazať financie, a aj preto majú existenčné problémy trvalo zdvihnúť objem prostriedkom na opravy pre SSC. Niečo sa zdvihlo, ale stále sa opraví menej než je v zlom stave + než čo ďalej starne. Je to zúfalá bieda ... a asi v nej zostaneme, lebo do 2030 nebude skoro nikde nič a potom EU fondy pojdu výrazne dole, aj v % spolufinancovania. Takže ten bude musieť nájsť peniaze. Alebo skĺzneme na úroveň niektorých latinskoamerických, afrických štátov, kde platíš aj za štátnu cestu, ale bude mať perfektnú vozovku. A kde to mýto nebude, tak tam budeš mať problém prejsť. Lebo to že sme v EU a OECD ešte neznamená, že budeme mať perfektné cesty. Dlhodobo 55% až 78% financií na investičné projekty v štátnych cestách stoja na EU fondoch a bankách. Štátni cestári pomaly nevedia opraviť most, robia balíky a viažu to na EU fondy.
Bude sa to musieť zmeniť ešte viac, než sa to zmenilo po 2020. To, aby ten štát vyčlenil viac zdrojov. A 0,8% HDP naozaj nestačí.
jarino napísal:Niečo predefinuje a niečo nie.
Máme toho tak málo vo výstavbe aj možnom okamžitom vyhlásení tendra, že môže predefinovať čo chce, lebo to nezohráva rolu. Či niekde 3 km budú alebo budú o 5 rokov. Skôr som mal na mysli predefinovanie zadávania a postupov, aby sa dalo urýchliť stavanie a nie len ciest či železníc. Spejeme k tomu, mal som možnosť čítať podporný program pre program verejných prác, regionálnych a interregionálnych. Pracujú na tom v 3 politických stranách, niečo z toho sa možno dostane do praxe. Ale zase to začína vytvorením pobočiek v regiónoch, definovanie náplne práce, postavenia, hľadania ľudí, no odbúra sa iná časť, ktorej sme svedkami dnes a ktorú som písal vyššie.
jarino napísal:Deťom na krúžky?
Medzičasom to nebude podľa plánu. Aby reč nestála ... Tendenciu rozdávať majú všetky strany, aj SAS - len tá rozdáva rada podnikom a firmám. Ale rozdáva a teda každá. Viem ale ako si to myslel. V takom prípade ale rozdávajú všetky ostatné, lenže každá by rozdávala inak. Mimoparlamentné smerohlas bude rozdávať tiež. A je viac ako isté, že jeden v tej vláde bude. Ale nech rozdávajú: Rakúsko posiela šeky na 300-500 eur každému a má ich to stáť 26? miliárd do 2026? Klimatický a inflačný šek. Čo bráni našincom posielať 250 eur? Nič. Chorváti schválili pomoc pre firmy, domácnosti a jedincov za 6,3% HDP. Od októbra do marca sa nikomu nezdvihnú platby za energie, niečo rozdajú sociálne slabým a zmrazili ceny základných potravín. Táto vláda o pomoci len rozpráva, ale je august a v skutočnosti dala pár sto mil. € - miliardy sľubuje. Ale miliardy už dali iné krajiny ... My sme vo vojne, to že sa tu nebojuje je jediné pozitívum ale sme v nej a vojna nie je lacná a spôsobuje hlavne materiálne a psychické škody. Táto vláda podkopáva úsilie, ktorého sme členom práve tým, že nevie nič dať. A to bude aj jej koniec. Mimochodom, smerohlas začal stavať plynové rúry, diverzifikovali už oni. Tu sa ani bojovať nebude, to by bola svetová vojna, najprv s lokálnymi jadrovými zbraňami, tento scenár nie je v záujmoch nikoho, len sa ním preto straší. Ake smutné, že sa nám hranica od západu presunula na východ, ale stále my sme ten hraničný štát. Preto tu budú vládnuť všetky info vojny z oboch strán, ale sme tak malý, že je to vlastne jedno. Sťažujeme si to sami ešte tým akí sme.
jarino napísal:Verejný tlak spôsobuje zázraky. Fico by vedel rozprávať, jak ho to vystrelilo z premiérskej stoličky.
Druhá vec je tlak medzi lobistami.
Ale toto nemyslíš až tak vážne, že nie? Zdanlivo odišiel, ale vláda a finančné kanály zostali. O tom by vedel rozprávať Dzurinda so Skupinkou. Zdanlivé vystrelenie, rýchle vytriezvenie, ale dnes sme kde? Smerohlas má viac než predtým. A čo naozaj priniesla táto vláda, to vidíme. Možno sa tak nekradne, ale sa ani skoro nič nerobí a veľa z toho čo sa robí, tak sa nerobí profesionálne, lebo sa rozmetali vrstvy na úradoch, lebo sa tam museli dosadiť iné persóny, preto zlyháva komunikácia štát-samosprávy a ľudia.
jarino napísal:Prečo toľko pesimizmu?
Ja to vidím jasne.
Štát bude musieť konať tak, aby nebolo čerpanie zastavené, lebo budú trpieť všetci (samospráva, univerzity, štátne spoločnosti). Ako to spravia je otázka na múdre hlavy ktoré tento štát platí... Okrem iného to znamená ešte väčší tlak na kdejakých úradníkov - potrimiskárov, keďže chyby ani "chyby" si nebudú môcť dovoliť... Nie prehnaný tlak vie priniesť výsledky.
Riešením sú aj rôzne kontrolné mechanizmy. Ešte donedávna tu jeden taký pomerne dosť prísny bol (paragraf v zákone o VO pojednávajúci o kontrole pred podpisom Zmluvy), ktorým nemohol prejsť obchvat Košíc, lebo konkrétny predstavitelia NDS si zákonom vytreli... Nuž ale mnohí spoludiskutéri, ktorí si nevidia za nos, to nechceli pochopiť...
Uplatním tú vetu, ktorú som sľúbil
čo si myslím ja je nepodstatné .
Možno preto, že nemám 30, nie som plný ideálov ako by to mohlo fungovať. Možno preto, že vidím ako je riadenie od úradov štátu (ministerstiev) až po regióny. To, čo ty vidíš jasne, to je len morálny predpoklad, ktorý ale v praxi nefunguje. Tam končíme u mojho videnia rozkladania tr. činnosti. "oni" si tie chyby dovolili vždy a dovolia si ich znovu. A preto to aj zmenia, aj keby to malo znamenať 2 roky nečerpania. (zmena OP) Len preto, aby to mohli čo najľahšie rozoberať. A to nie je že smerohlas, toto zaplevelenie rozmýšľania sa tu rozmohlo v istej triede spoločnosti (širokej triede), lebo inak si mnohí nevedia predstaviť žiť tu. Berú to tak, že sú šikovní. Nabaľovať sa na celom procese, každý po svojom samozrejme. Dohnané do extrému bolo čo sme videli posledné roky, kedy sa nie že "strácalo" 20% ale zostávalo 20%.