Zaujímavé čítanie johann, ale nebol to Dzurinda kto zrušil Rajecký variant, ale bolo to v roku 1995 za ministra Rezeša.
No a za ministra Macejka ktorý bol pod Dzurindom sa dalo-vyhodilo 10 mil. korún na štúdiu, ktorá nevhodnosť Rajeckého variantu opäť potvrdila.. 26 dotknutých obcí bolo proti, potvrdili sa enviromentálne problémy či už z hľadiska ochrany minerálnych vôd, ale aj celého územia Rajeckej oblasti. Keby Macejko, s Dzurindom chceli urobiť Mečiarovi s Rezešom nejaký naschvál, urobia ho
ale tu len vyhodili 10 miliónov na technickú štúdiu, ktorá potvrdila už potvrdené. Link a text k tomu uvádzam tu:
http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-/ ... nosti.html05.07.2000 | KATARÍNA ZAČKOVÁ
"Rajecký variant výstavby diaľnice sme už pri prvom posudzovaní zámeru v roku 1995 vylúčili ako nevhodný, a teda nereálny. Napriek tomu sa v týchto dňoch Slovenská správa ciest rozhodla spracovať novú technickú štúdiu tohto variantu za desať miliónov korún." TREND o tom informovala vedúca odboru posudzovania vplyvov na životné prostredie Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR Viera Húsková.
Cez vodné zdroje
Každá stavba diaľnice, ako aj jej zámer sa posudzuje podľa zákona Národnej rady SR č. 127/1994 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Navrhovateľ, v tomto prípade Slovenská správa ciest, predložil okrem nulového variantu (variant bez výstavby) ďalšie dve alternatívy - takzvaný považský a rajecký variant - na posúdenie MŽP SR už v júni 1995.
"Zámer bol vtedy predložený 14 dotknutým orgánom a 26 obciam, ako aj povoľovaciemu orgánu a odborníkom. Výsledky jednoznačne ukázali, že vhodnejší je považský variant," pripomína V. Húsková. Ako koncepčný zámer potvrdilo považský variant aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR s odôvodnením, že rajecký variant nerieši v plnom rozsahu zníženie zaťaženia premávky na Považí.
Výsledky posúdenia zámeru upozorňovali aj na vážne environmentálne problémy. Diaľničný úsek v Rajeckej doline by prechádzal ochranným pásmom vodného zdroja a ochranným pásmom liečivých minerálnych vôd v kúpeľoch Rajecké Teplice. "Navyše, územie rajeckého variantu patrí z hľadiska ochrany prírody k najhodnotnejším územiam nielen v rámci Slovenska, ale celej Európy," pripomína V. Húsková, "kým Považie je značne urbanizované a nedošlo by k rozsiahlemu výrubu lesov ako v Rajeckej doline."
Vyhodené peniaze
Keďže sa proti rajeckému variantu vyjadrilo aj 26 obcí a stanovisko potvrdilo aj MDPT SR, odborníci a dotknuté orgány považovali toto rozhodnutie za konečné. V decembri 1999 zrazu MDPT SR opäť požiadalo o nové stanovisko. Stanovisko MŽP SR bolo totožné s výsledkami posúdenia zámeru z roku 1995. Zmenilo sa len to, že v prvom kole sa posudzovalo päť variantov a v súčasnosti už sedem, ale rajecký je spomedzi nich aj tak vylúčený.
V stanovisku MDPT SR sa píše, že výstavba diaľnice by mala byť podporená predvstupovým nástrojom EÚ ISPA, kde je jedným z rozhodujúcich kritérií ekonomická efektívnosť. Ani jeden návrh projektu pre ISPA však nie je posudzovaný bez štúdie o hodnotení vplyvu na životné prostredie. S najväčšou pravdepodobnosťou bude výsledok novej štúdie totožný so stanoviskom z roku 1995. Teda že nevyhovuje environmentálnym kritériám.
Z rokovania o technickej štúdii, ktoré bolo vo štvrtok 29. júna v Rajci, vyplynulo, že všetky dotknuté obce sú okrem Rajca proti výstavbe diaľnice. Aj orgány, ktoré budú vydávať záväzné stanoviská, sa vyjadrili proti. V tom prípade je technická štúdia úplne zbytočná. Desať miliónov korún zo Štátneho fondu cestného hospodárstva by sa dalo využiť zmysluplnejšie ako na zaplatenie práce, o ktorej sa vopred vie, že jej výsledky sú nepoužiteľné.
"Už aj v škole sa učí, že každá štúdia prináša nejaké nové informácie," pripomína vedúci odboru cestného hospodárstva MDPT SR Marián Miškovič. Navyše zdôrazňuje, že desať miliónov korún na technickú štúdiu je už aj tak schválených v rozpočte Štátneho fondu cestného hospodárstva. Použitie uvedenej sumy zo štátneho fondu odobril 5. apríla tohto roku minister dopravy pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko.