Stránka 25 z 31

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2020 14:10
od rexino
Bolo by dosť nerozumné brať peniaze OP, ktorý ma najlepšie čerpanie. To by brali peniaze aj tam kde už sú podpísané zmluvy alebo vyhlásene výzvy?

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 05. Apr 2020 14:28
od jarino
OP má zatiaľ dobrú úroveň čerpania (až na míny typu Višňové a RK), ale niektoré prioritné osi nie sú na tom slávne. Ministri majú identifikovať projekty, ktoré znesú odklad.
Ak nám majú prepadnúť peniaze z CEF, tak snáď rokujú s Bruselom o ich presmerovaní.
Slovensko má teoreticky k dispozícii nezazmluvnených 2,5 miliardy eur. Časť z toho je už vo výzvach.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 07. Apr 2020 11:43
od rexino
viewtopic.php?f=35&t=24827&p=229269#p229269
Na konci sa minister vyjadril, že na infraštruktúrne projekty nechce siahať. Uvidíme ako to dopadne.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 07. Apr 2020 11:52
od Vlados
"Keď nebudeme schopní pod vplyvom koronavírusu niečo dočerpať, vtedy budem súhlasiť s tým, aby sme aj s tých dopravných projektov vrátili niečo na podporu hospodárstva a zamestnanosti." Riešenie/peniaze treba v 2Q2020 a v 2023.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2020 11:11
od jarino
Nová vláda chce, aby bol v období 2021-2027 jeden operačný program s názvom Slovensko. Novovzniknuté ministerstvo bude jeho riadiacim orgánom.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2020 14:16
od aquila
to moze byt dvojsecna zbran, ale aspon budu mozno flexibilnejsie. uvidime ako to dopadne.

Oblasť Prešova a Sabinova

OdoslaťOdoslané: 28. Apr 2020 08:45
od jarino
Tiež si to s tými KO myslím. Z extrému do extrému.

Píšu tam o Kohéznom fonde...
V oblasti dopravy z neho peniaze idú na projekty európskeho záujmu, ktoré sú špecifikované v prílohe príslušného Nariadenia EK.
Zjavne si to mýlite s Remišovou s Európskym fondom regionálneho rozvoja z ktorého sa financujú cesty 1. triedy a všetko mimo zoznamu diaľnic a RC z Nariadenia EK. Ten je určený na "vyrovnávanie regionálnych rozdielov" alebo aj ako studnica peňazí pre zlodejov iba regionálneho rangu.

Pre mňa je otázne, čo bude s fondom CEF. Ten je prioritne určený pre železnice a manažéri infraštruktúry chcú navýšenie financií.



Však dobre. A teraz napíš koľko investícii si vyžadujú všetky D a RC na Slovensku.

Re: Oblasť Prešova a Sabinova

OdoslaťOdoslané: 28. Apr 2020 10:06
od devil
ja si to urcite nemylim. niektori vsak pouzivaju vyraz "kohezne fondy" alebo "fondy kohezie" v ramci politiky sudrznosti cize kohezie suhrnne pre vsetky fondy. aj strukturalnych fondov je viac (polnohosp. fond, socialny fond). infrastruktury sa tyka KF a ERDF. KF je pre menej rozvinute krajiny EU, vacsinou pre krajiny ako Sk co vstupili do EU neskor. alokacia politiky politiky sudrznosti mala pre Sk klesnut o 21,7 % a celková alokácia na podporu infraštruktúry v doprave a životnom prostredí na Slovensku mala znížiť zo 4,168 miliardy eur na obdobie 2014 – 2020 na 2,173 miliardy eur na obdobie 2021 – 2027,
https://ec.europa.eu/regional_policy/sk ... sion-fund/
https://www.partnerskadohoda.gov.sk/upv ... dokumenty/

V oblasti dopravy z neho peniaze idú na projekty európskeho záujmu, ktoré sú špecifikované v prílohe príslušného Nariadenia EK.
vid vyssie. pise sa tam "najmä prioritné projekty európskeho záujmu". tak ci onak v tom zozname na D/RC je 11 mld. eur. vratane R8, bez nej 10 mld. eur. ale to nie su uplne vsetky useky. k tomu tie 4 mld. na cesty I. tr.

pointa je ze vacsina nakladov je mimo prioritnych projektov europskeho vyznamu. tak sa bud sa vyrazne okrese KF v prospech ERDF. alebo si to zoberie na seba stat. alebo si to na seba nezoberie ked nechce navysovat dlh. v tom pripade ostaneme pri par ad-hoc vybranych projektoch, cize npr. na na 60-70 km tahu sa neurobi ani 6 najviac potrebnych obchvatov ale urobia sa len 2. niekde jeden, niekde vobec nic. len potom to nie je nekoncepnost ale nedostatok prostriedkov a nova vlada by mala povedat na rovinu ako si to predstavuje.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 28. Apr 2020 12:22
od rexino
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/24774/1
Z PO1-4 chcú zobrať 80 miliónov. To mi vychádza tak, že teoreticky by to všetko mohli zobrať z vodnej dopravy, kde sa aj tak pomaly nič nerealizuje (tak to je uvedené aj v tabuľke).

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2020 18:45
od devil
zrusia dunajbus.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2020 15:43
od rexino
Vicepremiérka dnes v rozhovore na N-ku povedala, že 1,2 miliardy je začiatok. Ďalších 800 miliónov dostali za úlohu nájsť ministri v národných projektoch, ktoré považujú za zbytočné alebo duplicitné. Som zvedavý, či sa to dotkne aj dopravy.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2020 15:52
od masterplan
Iba ak lodnej, MD už viackrát spomenul že nebude dávať peniaze alokovane na projekty modernizácie železnic a výstavby diaľnic a ciest

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2020 20:29
od rexino
Z lodnej sa pobralo už takmer všetko. Vidím reálne, že sa pozrú na projekty z PO5, ktoré sa nemusia stihnúť. Začínam pochybovať o tom, že týmto tempom stihnú elektrifikáciu do Humenného. Rád by som sa mýlil.

Oblasť Prešova a Sabinova

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2020 23:07
od jarino
devil napísal:ja si to urcite nemylim. niektori vsak pouzivaju vyraz "kohezne fondy" alebo "fondy kohezie" v ramci politiky sudrznosti cize kohezie suhrnne pre vsetky fondy. aj strukturalnych fondov je viac (polnohosp. fond, socialny fond). infrastruktury sa tyka KF a ERDF. KF je pre menej rozvinute krajiny EU, vacsinou pre krajiny ako Sk co vstupili do EU neskor. alokacia politiky politiky sudrznosti mala pre Sk klesnut o 21,7 % a celková alokácia na podporu infraštruktúry v doprave a životnom prostredí na Slovensku mala znížiť zo 4,168 miliardy eur na obdobie 2014 – 2020 na 2,173 miliardy eur na obdobie 2021 – 2027,
https://ec.europa.eu/regional_policy/sk ... sion-fund/
https://www.partnerskadohoda.gov.sk/upv ... dokumenty/

V oblasti dopravy z neho peniaze idú na projekty európskeho záujmu, ktoré sú špecifikované v prílohe príslušného Nariadenia EK.
vid vyssie. pise sa tam "najmä prioritné projekty európskeho záujmu". tak ci onak v tom zozname na D/RC je 11 mld. eur. vratane R8, bez nej 10 mld. eur. ale to nie su uplne vsetky useky. k tomu tie 4 mld. na cesty I. tr.

pointa je ze vacsina nakladov je mimo prioritnych projektov europskeho vyznamu. tak sa bud sa vyrazne okrese KF v prospech ERDF. alebo si to zoberie na seba stat. alebo si to na seba nezoberie ked nechce navysovat dlh. v tom pripade ostaneme pri par ad-hoc vybranych projektoch, cize npr. na na 60-70 km tahu sa neurobi ani 6 najviac potrebnych obchvatov ale urobia sa len 2. niekde jeden, niekde vobec nic. len potom to nie je nekoncepnost ale nedostatok prostriedkov a nova vlada by mala povedat na rovinu ako si to predstavuje.


Dobre, ale v tomto prípade myslia konkrétne Kohézny fond.
A aj tie čísla čo uvádzaš, pokles z cca 4 miliárd na 2 miliardy je Kohézny fond, ktorým disponujú v súčasnosti MDV SR a MZP SR. Pomer je 2,3 ku 1,86 mld. eur v prospech ministerstva dopravy. Ale ani to nie je úplne pravda. MDV SR malo viac, cca 700 miliónov sa presunulo z KF do fondu CEF, kde nám hrozí prepadnutie veľkého obnosu peňazí.

Zatiaľ je dosť odvážne predpovedať, koľko peňazí doprava dostane.
1) Tieto čísla čo si predstavil sú zrejme z rozpočtu z dielne EK. Avšak nikto s ním nesúhlasí. Nový členovia chcú vyšší rozpočet a viac na diaľnice (SR, ČR). Naopak niektorí starí členovia chcú ešte nižší rozpočet (Holandsko, Rakúsko, atď.).
2) Prioritou je stále ŽP a bezuhlíkové hospodárstvo. Ktovie z čoho to chcú financovať. U nás na to idú peniaze aj z EFRR. Ďalšia vec je, že do ŽP sa teoreticky dajú skryť aj cesty, viď presun peňazí do OP II.
3) Brusel asi bude chcieť dať viac peňazí na železnice na úkor diaľnic.
4) Čo bude s fondom CEF. Železniční manažéri infraštruktúry chcú viac peňazí v tomto fonde.

Takže ak to aj bude 2,3 miliardy eur, väčšiu polovicu by sme mohli presadiť pre dopravu plus práve zmieňovaný CEF (niečo pustia aj diaľniciam). O tú čiastku sa podelia D a RC, železnice a vybrané dopravné podniky. Môže sa stať, že Brusel nám dá na diaľnice cca 600 miliónov eur. Podľa mňa si zvýšené spolufinancovanie presadí. Čiže v období 2021-2027 to už nebude 1,3 miliardy eur ako v období 2014 - 2020, ale peniaze budú.
Keď sa pozrieme na prípravu projektov a CBA, ja to vidím takto (možno budeš súhlasiť, možno nie):
D1: Turany - Hubová, Pozdišovce - Michalovce
D3: Brodno - KNM, Horelica
R3: obchvat MT
R6: nič
Z toho Pozdišovce - Michalovce a obchvat MT majú prípravu na začiatku, t.j. ani ťuk.
D3 neviem, ale tam chýba aktualizovaná CBA. Tú si pozrie HzP, no ktovie čo z toho bude. Preto KNM - Oščadnica ani neuvádzam.
Pochybujem že R4 zaradia medzi core TEN-T.
Argument, že Turany - Hubová zožerie celý obnos financií z fondov neobstojí, keďže spolufinancovanie štátom nemusí byť na najnižšej možnej úrovni. A ani nebýva, viď DS - Turany, kde príspevok z eurofondov bol 51,63% celkových oprávnených výdavkov, t.j. 78 mil. eur (a táto suma sa ešte podelila na Kohézny fond 85% a štátny rozpočet 15%), ktorý bol určený vo finančnej analýze CBA projektu.
Chybou bolo, že keď boli peniaze, tak sa postavili najzbytočnejšie stavby na diaľničnej sieti len aby neprepadli peniaze, lebo Smeráci dovrzali VO s Višňovým.

Vieme že niektoré RC sa ešte veľmi dlho riešiť nebudú. Napríklad južná R3, R5, R6 a asi aj R7 a R8.
Na ostatných niečo vybrané z CBA. Je to presne ako píšeš, zostane to na štáte, vyberie sa niečo na základe CBA a hotovo.
Veď aj v prípade ťahu Stará Ľubovňa - PO. CBA identifikovala problémy (aj to čo si písal), vybrala tri-štyri projekty na realizáciu (Plavnica, Sabinov, PO) a zvyšok maximálne nový asfalt s tým, že sa to posúdi opäť o pár rokov.

Re: Oblasť Prešova a Sabinova

OdoslaťOdoslané: 02. Máj 2020 09:26
od devil
no cize na narazove budovanie preloziek a modernizacie jedniciek za miliardy mozeme zabudnut. tym padom robit rebricky so npr. 100 projektami je zbytocne a robit pre ne dokumentacie je vyhadzovanie penazi.

Zatiaľ je dosť odvážne predpovedať, koľko peňazí doprava dostane.
to je pravda cize zatial by mal pockat aj minister a neslubovat zavazny material do par tyzdnov s urcovanim priorit. moze to dopadnut ze slubi nieco /ako predchodcovia/ co nebude vediet splnit.

Môže sa stať, že Brusel nám dá na diaľnice cca 600 miliónov eur. Podľa mňa si zvýšené spolufinancovanie presadí. Čiže v období 2021-2027 to už nebude 1,3 miliardy eur ako v období 2014 - 2020, ale peniaze budú.
na dialnice cize PO2 bola suma 2014-20 1,1425 mld. eur. bez spolufinancovania. takze to by bol pokles na polovicu. zvysene spolfinancovanie sa uvidi, skor si myslim ze tam bude kompromis.

A ani nebýva, viď DS - Turany, kde príspevok z eurofondov bol 51,63% celkových oprávnených výdavkov, t.j. 78 mil. eur (a táto suma sa ešte podelila na Kohézny fond 85% a štátny rozpočet 15%), ktorý bol určený vo finančnej analýze CBA projektu.

https://www.presovak.sk/prispevky/445/s ... nel-presov
267,26 mil. v pripade presova co je 75% zo sumy 356 mil.eur. kazdy projekt je iny. pochybujem vsak ze 51% je bezny podiel KF. dalej budimir-bidovce 173 z 203 mil. neviem ci sa este delil
https://www.opii.gov.sk/opiiapp.php/Pro ... how?id=889

myslim ze boli pripady ked useky postavene za statne sa po dokonceni dali preplatit cez fondy. na R2 mame rozbehnute 2 useky za asi 350m, na R4 za asi 150m. najlepsie pripravene R2 KE I. usek (ak sa nestihne), R4 PO II. usek, este aj zacharovce-figa ma vykupene pozemky nie je ziadny iny problem pokial viem. z mensich projektov snad KA sa stihne. z toho co si uviedol brodno-KM ma vykupene pozemky, tur-hub len zacina uzemne konanie co uz teraz vieme ze nebude mat hladky priebeh.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2020 10:58
od jarino
Keby len na nárazové budovanie ciest 1. triedy. My môžeme celkovo zabudnúť na nárazové investície do dopravnej infraštruktúry.
------
Minister je politický funkcionár. Verejnosť mu nemá dôverovať, ale kontrolovať.
Súčasný minister si dáva pozor čo povie. Také všeobecné sľuby, nič konkrétne.
Štátny tajomník by mohol byť lepšie informovaný, vzhľadom k tomu, že má na starosti železnice a evidentne nemal správnu informáciu, čo sa deje ohľadom Poprad - Lučivná.
-----
K tým príspevkom.
D1 obchvat PO je veľmi drahý projekt. Celkové investičné náklady sú 418 miliónov eur (všetky ceny budú bez DPH):
Projekt -> 9 mil. eur
MPV -> 41 mil .eur
stavebné práce -> 324 mil. eur
SD -> 8,73 mil. eur
Valorizácia -> 3 mil. eur
Rezerva na nepredídateľné náklady -> 32,4 mil. eur
Z tejto celkovej sumy sú oprávnené výdavky na úrovni 327 miliónov eur.
Neoprávnené výdavky sú 90,7 mil. eur (patria tam MPV -> 41 mil. eur, rezerva na nepredvídateľné výdavky -> 32,4 mil. eur ale zrejme aj vyvolané investície -> v tomto prípade 7,5 mil. eur v stavebných prácach).

Z oprávnených výdavkov sa určí výška nenávratného finančného príspevku pomocou miery finančnej medzery (tá závisí napr. od toho, či je projekt schopný generovať príjem).
V prípade D1 obchvatu PO je miera finančnej medzery 100%, takže nenávratný finančný príspevok je rovný oprávneným výdavkom, t.j. 327 mil. eur.
Z toho 85% je spolufinancovanie EÚ (278 mil. eur) a 15% spolufinancovanie ŠR (49 mil. eur).

DS - Turany
Celkové investičné výdavky sú 174 mil. eur
Celkové oprávnené výdavky sú 132 mil. eur, t.j. 69,51 % z celkových investičných výdavkov.
Finančná medzera je 51,63% (projekt generuje príjmy -> je to spojené s intenzitami).
To znamená, že nenávratný finančný príspevok (NFP) je 78 mil. eur, teda 51,63% z celkových oprávnených výdavkov.
NFP pozostáva z príspevku Kohézneho fondu (85%) a príspevku štátu (15%).
V súčasnosti je finančná medzera 58%, lebo intenzity na DS - Turany sú nižšie. T.j. keby mal štát presnejšie údaje, dostal by väčší príspevok.

----
Zacharovce - Figa problém je. Podiel prínosov a výdavkov projektu je pod 1.
Aj keby KE vôbec neprešli, tých 200 miliónov minú.

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2020 13:29
od jarino
Ako už v médiách zaznelo, Čadca - hranica bude financovaný z fondu CEF.
Odhadované investičné náklady sú 82,9 mil. eur.
Slovensko požadovalo z fondu CEF cca 61 mil. eur. INEA odporúča poskytnúť grant maximálne vo výške 41 mil. eur (dôvodom môže byť, že úsek Svrčinovec - hranica nezodpovedá predmetu výzvy, keďže tento fond je určený iba na projekty špecifikované v príslušnom Nariadení EK k založeniu CEF; a zrovna ten úsek tam nie je)
Odhadované ukončenie projektu: júl 2025

ŽSR pripravujú ďalšie projekty:
Modernizácia koľaje č.1 a č.2 Trnovec nad Váhom - Tvrdošovce (33 mil. eur, zvýšenie rýchlosti na 140 km/h, dĺžka 10 km)
Modernizácia koľaje č.1 a č.2 Nové Zámky - Palárikovo (náklady 34 mil. eur, rýchlosť 160 km/h (?),dĺžka 15,5 km)
Modernizácia Fiľakovo - Výh. Holiša (náklady 16 mil. eur, rýchlosť 120 km/h, dĺžka 8,5 km)
Modernizácia Veľký Horeš - Streda nad Bodrogom (náklady 11,7 mil. eur, rýchlosť 120 km/h, dĺžka 10 km)

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2020 13:42
od IceFox
Modernizácia infraštruktúry v stanici Čadca patrí do tohto projektu alebo do projektu KnK - CA?

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2020 14:00
od Peter_CA
Čadca (mimo) - hranica, takže smola :-(
https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... -povolenia

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2020 15:54
od devil
to uz je CEF pre 2021-27 ? a ked ano tak tie 2 projekty co boli v mediach je vsetko co bude z CEF ?

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 20. Júl 2020 08:27
od jarino
Nie, toto je CEF zo súčasného obdobia.
Myslím že je to dodatočná výzva (?) kvôli celkovo problematickému čerpaniu z tohto fondu.
O Slovensku nehovoriac.
Veď len na projekte DNV - Kúty - hranica prídeme o 160 miliónov eur.
Asi preto odklepli Čadca - hranica za 40 miliónov.

Vyzerá to tak, že páni ministri dopravy sa nemajú čím chváliť.
Keby to u nás za niečo stálo, tak ŽSR majú pripravené ďalšie projekty, ktoré by do 2023 dokázali aspoň 100 miliónov "absorbovať".

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 20. Júl 2020 12:31
od devil
inac aky ma zmysel modernizacia zo 120 na 140 alebo zo 100 na 120 km/h ? (kde btw chodia naftove rusne s max. 100 km/k)

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 20. Júl 2020 13:23
od pohodak
podla mna to ma zmysel ak je to viac menej v ramci udrzby (aby sa im konecne prestali rozpadavat existujuce trate pod rukami), nestoji to vela a upgrade o 40 a viac km/h by bol nezmyselne drahy

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 21. Júl 2020 02:14
od masterplan
nema to absolutne ziadny zmysel, zmysluplna modernizacia a uciunna je minimalne na 160 (kde sa inak neda) a vsade kde sa da, by sa malo ist z cca 100 az 130 rovno uz na 200.. aj vagony aj rusne uz dnes bezne zvladaju tuto rychlost takze ani v tomto smere no problem, navyse pri tejto rychlosti dojde aj k poriadnej a efektivnej uspore casu.. co som pocul ministra aj sa v blizkej buducnosti planuje uprava uz modernizovanej trate Z BA po Zilinu rovno na 200 a aj sever by sa mal takto robit

Re: Operačný program doprava

OdoslaťOdoslané: 21. Júl 2020 07:49
od PK
Modernizovat BA - ZA na 200? Po 15 rokoch trvalych zdrzani do 40 minut kvoli vystavbe, sa to zacne znova prerabat dalsich 15 rokov so zdrzaniami zasa 40 minut?
To iba znamena, ze peniaze na to su vyhodene do vzduchu a ziadna realna uspora casu nikdy nebude.
Jedina cesta je budovat vysokorychlostne trate na zelenej luke a rovno na viac ako 200km/h.
Je absolutne kontraproduktivne chciet skombinovat pomale nakladne vlaky na trati kde osobna doprava chodi nad 200km/h.
Lacnejsie vyjde postavit osobitnu novu vyskorychlostnu trat.