Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 21. Nov 2024 07:50

chorvatsko budovalo dialnice na koncesiu a splaca sa to tak ako sa nasa slavna D1 NEDA splatit lebo nie je dostatocny dopyt. albansko neviem ako, ale OK. aj cesko tam ma jeden dlhy tunel ale pri hlavnom meste cize asi trosku iny traffic. pol/hu vynechajme aj ked aj tam sa daju postavit dlhsie tunely.

podla mna najlepsi priklad je rumunsko. nizina aj karpatske hory ako u nas.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... in_Romania
takto nejako to malo vyzerat aj u nas. na A1 cize prechod cez karpaty robia nakoniec a co najkratsie. A3 je zruseny usek dalsi prechod cez karpaty a na zvysnej casti ostal 3km meses ktory sa ide robit tiez ako posledny usek a3. potom priorita dialnica cez nizinu na suceavu. v zivotnej urovni nas uz predbehli, aby to tak nebolo aj s dialnicami.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Jonathan » 21. Nov 2024 11:14

Však aj u nás sa prechod cez Karpaty tiež robí nakoniec.
Všade vedia postavit tunel krátkej dĺžky. Aj v Maďarsku pri Šoprone. U nás cez Dargov, kde sa to až pýta vrámci ochrany ŽP, ideme stavať 6 percentné stúpania, zárezy, mosty ako pri Kriváni.
To že nás Rumuni predbehli nie je spôsobene diaľnicami. A v tých diaľniciach nás tiež predbehnú.
Jonathan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 675
Obrázky: 33
Založený: 09. Feb 2005 09:49

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 21. Nov 2024 12:32

hlavna rumunska dialnica je A1/A2, potom A3/A10 a este A7. prechod cez karpaty dokazali urobit s kratsimi tunelmi ziadne 5-7 km nehrozi. dalsia podobnost ze aj oni tam maju rieku. cize vacsia cast ide povrchom co tu voci tomu bojuju. velku a malu fatru potrebovali preklenut uplne megalomansky. naschval dlhe tunely, lebo tunelova loby bezi na plne obratky a ekologicky aktivisti dostali ulohu uzitocnych idiotov.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod expwy » 21. Nov 2024 12:43

Tunely do cca 3 km (3000 m +/-) nie sú vôbec problematické, sú stavebne jednoduché, relatívne lacné na výstavbu a aj na prevádzku s relatívne jednoduchým technologickým vybavením.
Tunely nad cca 3000 m sú väčšinou problematické aj na výstavbu, prevádzku a aj na technologické vybavenie, problematickejšie vetranie a pod. Dá sa povedať, že náklady tam rastú exponenciálne.

Preto budovať tunely do 3 km by nemal byť žiadny problém a vyhadzovať 1 km tunel na Dargove mi príde neefektívne. To náklady na prevádzku a zimnú údržbu tých stúpaní a mostov budú vyššie ako ten 1 km tunel.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod 110mat110 » 21. Nov 2024 12:47

devil napísal: velku a malu fatru potrebovali preklenut uplne megalomansky. naschval dlhe tunely, lebo tunelova loby bezi na plne obratky a ekologicky aktivisti dostali ulohu uzitocnych idiotov.


no no... deravy predsa skusal prejst cez velku fatru po povrchu. Vsetci vidime ako to dopadlo. Nenavratny zasah do prirody, kopa eur v lufte a aj tak sa pojde do tunela.
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 465
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Kvík » 21. Nov 2024 13:02

expwy napísal:Dá sa povedať, že náklady tam rastú exponenciálne.


Teda pre konštantný nárast dĺžky sa cena zvýši k-násobne? Kvadratický nárast by som ešte ako-tak uveril, ale toto je moc. To by dlhé tunely (15-20 km) stáli neuveriteľné peniaze.

expwy napísal:To náklady na prevádzku a zimnú údržbu tých stúpaní a mostov budú vyššie ako ten 1 km tunel.


Hlavne ten zásah do prírody vyzerá na vizualizáciách strašne, aj keď to nie je NP ani CHKO. Inak 40-tonový kamión spáli 1 l nafty na každých ~30 nastúpaných metrov, to sa rokmi tiež nazbiera.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 324
Obrázky: 4
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 21. Nov 2024 13:24

no no... deravy predsa skusal prejst cez velku fatru po povrchu. Vsetci vidime ako to dopadlo. Nenavratny zasah do prirody, kopa eur v lufte a aj tak sa pojde do tunela.
ja hovorim celkovo 21 km tunelov ked rumuni preklenu karpaty na A1 s 5 km tunelov, ked najdlhsi ma dokonca pod 2 km. mimo toho je na A1 este 2 km a meses na A3 asi 3 km.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_tun ... m%C3%A2nia

nenavratny zasah do zp je aj visnove a korbelka ked odtial vyteka ohromne mnozstvo vody. mozno aj vacsi nez vyrubat nejake stromy.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 21. Nov 2024 14:02

Jasne, ze najlepsie z hladiska ZP musi byt nechat to na povrchu. Uz len energia a materialy potrebne na vyrazenie tunelov je neporovnatelne s povrchovou stavbou. Par vyrubanych stromov sa da lahko vysadit niekde inde. A prave ked su tam mosty a zarezy, tak sa nijak vyrazne neobmedzuje ani zver. No a to uz nehovoriac o nakladoch na prevadzku/udrzbu/bezpecnost. Vsetko neporovnatelne lepsie na povrchu. No a to, ze kamion zerie viac cestou hore - zas cestou dole nezerie nic, vsakano, takze sa mu to vyrovna :-). To su mi teda odborne argumenty....

PS: Potesi ma, ak Dargov pojde po povrchu. A dufam, ze nejak podobne sa vymysli aj Soroska, ked sa o tych 30 rokov bude stavat. Za mna najlepsie hore Silicou a potom v zareze/mostoch postupne sklesat na zapadnej strane.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Pajdoom » 21. Nov 2024 14:26

Keď ideš autom hore kopcom a potom dole kopcom, nikdy (opakujem nikdy) nebudeš mat spotrebu rovnakú ako po rovine, a to ani v prípade že by si dole kopcom vypol/brzdil motor/motorom.
Pajdoom
diskutujúci
 
Príspevky: 135
Obrázky: 28
Založený: 06. Mar 2020 07:36

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Kvík » 21. Nov 2024 14:50

DrX napísal:No a to, ze kamion zerie viac cestou hore - zas cestou dole nezerie nic, vsakano, takze sa mu to vyrovna :-). To su mi teda odborne argumenty....

Tomuto teda zjavne absolútne nerozumieš. Zrekuperovať sa dá len pomerne malá časť. Trochu väčší zmysel to má pri elektrických vozidlách / hybridoch, ale dostať sa aspoň blízko k 100% sa dá iba vo vákuu.

DrX napísal:PS: Potesi ma, ak Dargov pojde po povrchu. A dufam, ze nejak podobne sa vymysli aj Soroska, ked sa o tych 30 rokov bude stavat. Za mna najlepsie hore Silicou a potom v zareze/mostoch postupne sklesat na zapadnej strane.

Ja zas dúfam, že povrchový variant nikdy cez EIA neprejde. Pri Soroške ani dúfať nemusím, tam som si dosť istý, že to EÚ nikdy nedovolí (a zase bez EÚ sa to našťastie nikdy neufinancuje). To už nech radšej nestavajú vôbec nič.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 324
Obrázky: 4
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod expwy » 21. Nov 2024 15:45

Kvík napísal:
expwy napísal:Dá sa povedať, že náklady tam rastú exponenciálne.


Teda pre konštantný nárast dĺžky sa cena zvýši k-násobne? Kvadratický nárast by som ešte ako-tak uveril, ale toto je moc. To by dlhé tunely (15-20 km) stáli neuveriteľné peniaze.

Samozrejme myslel som to obrazne...
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 21. Nov 2024 21:47

Kvík napísal:
DrX napísal:No a to, ze kamion zerie viac cestou hore - zas cestou dole nezerie nic, vsakano, takze sa mu to vyrovna :-). To su mi teda odborne argumenty....

Tomuto teda zjavne absolútne nerozumieš. Zrekuperovať sa dá len pomerne malá časť. Trochu väčší zmysel to má pri elektrických vozidlách / hybridoch, ale dostať sa aspoň blízko k 100% sa dá iba vo vákuu.

Preco by potreboval dostat sa na 100%? Trocha vyssia spotreba nic vazne nie je.
A co sa tyka Sorosky, tiez by ma to prekvapilo, ak by sa preslo na povrchovy variant. Ale zas, ani na Dargove o tom do tejto poslednej StuRe nikto neuvazoval.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 22. Nov 2024 13:40

Neskutocne megalomanske *** toto: viewtopic.php?f=35&t=27043&p=262765#p262765 NDS trepe peniaze na dialnice a zeleznice do kazdej zilinskej doliny - a podobne vytazene cesty na vychode (napr R2 Kosice - Moldava) nema ani v pate...
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod ferguson » 22. Nov 2024 15:03

Ty raz z tej Ziliny dostanes infarkt
ferguson
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 385
Obrázky: 17
Založený: 18. Nov 2015 21:05

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Mawerick81 » 22. Nov 2024 19:25

osobne si myslim, ze by to chcelo este tunel z Porubky do Konskej, aby sa obchadzali Rajecke Teplice,, cize tento privadzac je nedotiahnuty.. Primator Rajeckych Teplic by mal zacat lobovat za tunel,, idealne nejake natlakove akcie ako prechadzanie sa cez prechod pre chodcov atd.. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Mawerick81
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 770
Založený: 02. Júl 2015 14:19

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Xisco » 22. Nov 2024 20:25

Treba pozreť sem tam google mapy aktuálnu cestnú situáciu - cez deň od rána do večeru upchaté. Ten privádzač tam mal už dávno byť. Tak isto ako SNV (nie som odtiaľ, ale podporím výstavbu).

Sranda pozerať, ako sa tu žerieme skrz nejaký 5km privádzač, ktorý môže byť za jednu letu sezónu postavený. Jasné, že každý chce dialnicu pri svojom baráku ...
Xisco
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 391
Obrázky: 21
Založený: 18. Júl 2017 14:34

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 23. Nov 2024 10:57

nikto nie je rad ked ho okradaju. to nie je o dialnici k svojmu baraku, zdaleka nie. npr. privadzac by bol potrebny aj pre I/64 do Nitry. vidi niekto nejaku snahu ho rozbehnut?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod milan_KM » 23. Nov 2024 15:12

Má privádzač do Nitry, územko a vykúpené pozemky?
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 23. Nov 2024 17:25

ako by mohol mat ked priorita je zilina.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod milan_KM » 24. Nov 2024 13:20

Priorita, ktorá leží ladom už 14 rokov od začiatku stavby?
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nevo83 » 24. Nov 2024 13:42

Aha.. za to sa v ZASK nainvestovalo najviac mld.. chapem chapem..
nevo83
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 22. Mar 2017 18:00

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod umk » 24. Nov 2024 19:48

milan_KM napísal:Priorita, ktorá leží ladom už 14 rokov od začiatku stavby?


Okolo Žiliny sa budovalo za všetkých Ficových vlád. A teraz to bude najviac, hlavne ak na ministerstve je Choma. Rozbehol súťaže na D3, aj keď ostatné stavby sú viac pripravené, vybuduje sa privádzač a dobuduje Višňové a stanica v Žiline. Naviac sa nezmôžu, peniaze idú na spomínané projekty a na budúci rok napr. neuvidíme ani začatie R2 I. úsek obchvatu Košíc ani peniaze na južnú R2, aj keď to Ráž spomínal. O R4 na Poľsko a D1 na ukrajinu po dodaných štúdiacheje tiež už dlhšiu dobu ticho a nič sa nedeje.
umk
diskutujúci
 
Príspevky: 72
Obrázky: 24
Založený: 17. Apr 2005 17:50

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod milan_KM » 25. Nov 2024 07:50

Vymenuješ mi tie viac pripravené úseky?
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nevo83 » 25. Nov 2024 20:18

Ked vsetko vrhnes len do ZA ci uz penazne alebo ludsky, tak vela toho nebude.. ale skusim 18km Batka-Bakta, R2 Kosice 1,
4x robena EIA a pretrasovania D1 vychod..staci ?
nevo83
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 22. Mar 2017 18:00

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 25. Nov 2024 21:07

15 + 7 km konkrétne, Urcite viac pripravene nez tur-hub. Zaujimave je aj ze pozemky brodno-km bolí pred casom vykupene ale pre dalsie nie. A zrazu brodno-km je posledny usek.

Btw. Ma D3 stavebne povolenie?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.