Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod courier » 22. Máj 2018 09:57

DrX napísal:
Ja ti praveze vravim, ze po R1+R2 by za malicky peniaz a prakticky bez tunelov mohlo byt pospajane priamo tri stvrtiny Slovenska (vsetky kraje okrem ZA/Trencin) ...


R2 ktora z 2/3 svojej trasy kopiruje juznu hranicu Madarska pospaja skoro pol Slovenska :) .
courier
diskutujúci
 
Príspevky: 69
Obrázky: 1
Založený: 28. Mar 2017 14:35

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 22. Máj 2018 10:01

Urcite lepsie nez D1, ktora z 3/4 kopiruje hranicu Ceska a Polska. A obzvlast dobre, ak dve hlavne centra Slovenska: BA a KE, su 10-20km od madarskej hranice a ked 5 z 8 slovenskych krajov je pozdlz madarskej hranice.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 22. Máj 2018 12:00

Pisal som o cestovnom ruchu na Gemeri, Gemer nie ani zdaleko len RS, je tam kopec jaskyn, hradov a zamkov, narodne parky Slovensky kras, Slovensky raj, Muran, urcite cestovny ruch tam ma potencial. S ostatnym s tebou v zasade suhlasim. :)


ano RV, aj som to pisal. ale RS (RA bolo tiez predtym pod RS) je nieco co sa musi riesit individualne, ludia nemozu za to ze tam padol potravinarsky priemysel, to bol doslova komplex. myslim ze ciastocne pomoze aj R2 zvolen-tomasovce co par ludom nie je po chuti ale treba aj cielenu pomoc. to iste na vychode. a stale som sa nedocital naco sa teda podporuje celulozka pod tatrami a fatrami a tiez nie preco sa nie je taka vlna odporu voci D3 a zopar usekom D1 ked stoja nasobok R2.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod IceFox » 22. Máj 2018 16:23

Mňa fakt baví ta naivita a "istota" (ktorú zobrali s krištáľovej gule, poprosím ešte číselká na dnes :roll: ) s ktorou sa nám tu snažíte povedať ,že:
1.) R1+R2 by bola skôr
2.) R1+R2 by bola za menej
3.) Ostalo by na ostatné úseky
To je podobné ako tvrdiť ,že keby som si zrovna včera kúpil tiket ,tak vyhrám milión...
Zaujímavá je aj rétorika ,že spojenie BA-KE ,nahradíme slovným spojením: spojenie východu a západu.
Pekné je aj ,že cez juh vraj nebude tunel:
DrX napísal: R1+R2 by za malicky peniaz a prakticky bez tunelov

ups, Soroška
/keby si napísal "len jedným tunelom" ,tak by som nerýpal
K D3 snáď len toľko ,že 3/4 z nej je veľmi nešťastne naplánovaná a tie "najväčšie perly" (a zároveň najzbytočnejšie) sa stihli postaviť (napr. ja osobne by som dal všetky peniaze z D3 Svr. - PL a ZA, Strážov - ZA, Brodno na úseky R3 a R2)
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 22. Máj 2018 16:35

No ty neskutocne trieskas. Ked hovorim, ze na R2 sa Saca-Vcelare dalo stavat za podobne ceny ako usek R4 KE-HU, tak to asi nie je ziadne kupovanie tiketov a vyhra milionov. Vieme aky je teren, vieme kolko stali stavebne prace, vieme kolko stoji kubik betonu (a aj kolko stoji uplatenie politika), ked je to proste v tom istom case.

No a tvrdit, ze dialnica, ktora ide v jednoduchom terene by bola drahsia nez to, co sa tu v zlozitom terene stavia naokolo blizsie systemom tunel-most-tunel zas moze len ***. A zase mame aj presne porovnatelne cisla - ako som ti napisal: ked sa vysutazila R4 KE-HU, vtedy sa vysutazil aj nejaky usek D3, a bolo to 5-10 drahsie. Cize jasne ferove porovnanie (alebo si porovnaj aktualne stavany obchvat KE a obchvat PO co sa ceny tyka - tiez sa vysutazili naraz).
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod PK » 23. Máj 2018 09:53

http://pzpb.com.pl/wp-content/uploads/2 ... er_ang.pdf

Zaujimave veci. Polsko postavilo v rokoch 2007-2013 1500km dialnic. Priemerna cena 1km dialnice v EU je 9,4 mil. eur. V Polsku bola za toto obdobie 9,6 mil. Eur.
Co sa tyka dialnic uz aj oproti poliakom vyzerame na Sk ako amateri.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 23. Máj 2018 10:32

nie amatéri ale profesionálny zlodeji!
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 23. Máj 2018 11:16

Ale podporovani zakomplexovanym narodom, pre ktory je stavanie lacnej dialnice juhom nie prirodzenym spojenim vychodu a zapadu po najkratsej a najlacnejsej trase, ale "dialnicou pre madarov"....
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod IceFox » 23. Máj 2018 12:02

Ešte chýba slovo "vivati" a máme tu reinkarnáciu feroslava...
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 23. Máj 2018 12:05

nie, klucove slovo je ***, a admin ho aj patricne cenzuruje...
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod pohodak » 24. Máj 2018 08:42

klucove slovo je ze doslova zasieras kazdu jednu temu na celom fore svojimi mudrostami a podla mna uz pohar pretiekol, v ziadnom pripade niesom za cenzuru a potieranie ineho nazoru ako je ten moj, ale ty sa bud zacni chovat ako clovek a nie ako opica z dzungle alebo si zasluzis konecne banan lebo sa to tu aj vdaka tebe uz vazne neda citat :roll:
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 24. Máj 2018 09:11

:like:

a ešte dodám. raz v čase krízy sa podarilo postaviť jeden úsek za veľmi výhodnú cenu a už je tá cena považovaná za bežnú cenu na cekom ťahu. ak by to tak bolo tak už tá R2 stojí v plnom profile aj keď by tam boli intenzity len na 1+1.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 24. Máj 2018 12:18

podla mna si banan zasluzi niekto uplne iny.

a ešte dodám. raz v čase krízy sa podarilo postaviť jeden úsek za veľmi výhodnú cenu a už je tá cena považovaná za bežnú cenu na cekom ťahu. ak by to tak bolo tak už tá R2 stojí v plnom profile aj keď by tam boli intenzity len na 1+1.


opat sa mylis, je to naopak, stavat sa "oplati" malo a draho. preto sa stavia podla inych "klucov" nez u susedov. a kym nebude prvorade kriterium co najviac novych kilometrov za dobru cenu ale nejake odhadovane intenzity dopravy kt. sa naplnia alebo nie tak sa nic nezmeni.

za tych 5-10 mil za km by sa dalo postavit co-to aj na dalekom vychode, npr. na pred MI. to pomoze, MI, TV, VT aj HE....
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 24. Máj 2018 16:01

Porovnavat useky podla nakladov na kilometer (vs. intenzita premavky) je holy nezmysel, ak by sme to aplikovali, tak nam vyjdu logicke bludy, napriklad ze je vyhodnejsie stavat dialnicu pri rovnakych nakladoch obklukou (nizsie naklady na km kvoli dlhsej trase) ako priamo napr. cez tunel (vyssie naklady na km, ale celkove naklady rovnake a viac usetreneho casu). Tak isto, rozdielnym zadefinovanim usekov sa moze menit vyhodnost dialnice, napr. presunutim krizovatky do nasledujuceho useku alebo spojenim narocneho tuneloveho useku s rovinatou castou mozme urobit z nevyhodneho useku vyhodny a pod... Opat ak by sme mali ist striktne podla tejto logiky, tak v zivote nepostavime ziadny tunel, ziaden vacsiu most, ziadnu MUK, len rozkuskovane useky po rovine s nejakymi docasnymi napojeniami.

Jediny system na porovnavanie vyhodnosti usekov, ktory dava zmysel a je vnutorne konzistentny je celkove naklady vs. celkovy usetreny cas (usetreny cas na jedno auto krat pocet aut). Darmo sa totiz budeme tesit z desiatok km novych dialnic po rovine, kde 8000 aut ziska mozno 5-10 minut, ked za rovnake celkove naklady sme mohli postavit niekde inde mozno 5-10 km usek, kde 20 000 aut stoji bezne 15-20 minut v zapche. Teda nakoniec aj usek D3 za 60 mil./km moze byt v reali vyhodnejsia investicia ako nejaky usek R2 za 5-10 mil./km, ktory ale uz ma paralelne rovnu a rychlu cestu I. triedy.
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 109
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod PK » 24. Máj 2018 16:03

Podla mna by mohlo fungovat, ze kazdy zainteresovany na dialniciach by dostaval odmeny tolko % o kolko by sa na Slovensku stavalo lacnejsie oproti priemeru EU.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 24. Máj 2018 16:52

nonick, tým devilovým hodnotením by sa stavili diaľnice iba v okolí BA. aj taká OZ triblavina by si tiež prišla na svoje... satelity by vygenerovali dostatok dopravy a keby bolo potrebné pre hodnotenie tak sa nakúpia ďalšie autá.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod PK » 25. Máj 2018 09:22

Balik penazi na dialnice rozdelit 60:40 prva cast by sla na budovanie novej infrastruktury, dialnice do pola, druha na vylepsovanie existujucich.
Pre urcovanie priority z prveho balika by bolo jedine kriterium a to vzdialenost k najblizsej rychlostnej ceste pripojenej do dialnicnej siete. Pricom za body siete by sa automaticky povazovali krajske mesta. (napr. obyvatelia Vysneho Nemeckeho na UA hranici potrebuju dialnicu do KE viac ako obyvatelia Bidoviec 5km od KE.)
Pre urcovanie priority z druheho balika by bolo jedine kriterium vytazenost existujucej rychlostnej cesty.

Z prveho balika by sa platil rozvoj najvzdialenejsich a najodrezanejsich regionov. Tam treba investicie bez ohladu na premavku.
Z druheho balika by sa platil rozvoj najrozvinutejsich regionov. Tam treba investicie len podla premavky.
Podla tohto mojho kluca by sa na mojom priklade dialnica KE - UA stavala z dvoch stran, od KE z 2. balika ad od UA hranice z 1. balika.
Casom po dobudovani celej dialnicnej siete, alebo uz skor by sa pomer prehodnocoval. Ak bude cela dialnicna siet dobudovana tak bude 1. balik uplne zbytocny.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 25. Máj 2018 11:37

Jediny system na porovnavanie vyhodnosti usekov, ktory dava zmysel a je vnutorne konzistentny je celkove naklady vs. celkovy usetreny cas (usetreny cas na jedno auto krat pocet aut).


usetreny cas prenasobit poctom - na to musis vediet ze kolko aut kam ide. ci pouziju novy usek cely, ciastocne alebo vobec. a hlavne prave toto je navod ako stavat dialnice pre blizke okolie miest....vela aut usetri vela minut. cize takto urcite nie.

nonick, tým devilovým hodnotením by sa stavili diaľnice iba v okolí BA. aj taká OZ triblavina by si tiež prišla na svoje... satelity by vygenerovali dostatok dopravy a keby bolo potrebné pre hodnotenie tak sa nakúpia ďalšie autá.


princezna, zase poriadne necitas, vid vyssie a btw. x-krat som pisal siet D/RC musi byt viazana na E trasy.

Z druheho balika by sa platil rozvoj najrozvinutejsich regionov. Tam treba investicie len podla premavky.


toto by som pouzil npr. na cesty I/51, 64 na zapade, spajaju najvacsie okresy s TT a NR.

Z prveho balika by sa platil rozvoj najvzdialenejsich a najodrezanejsich regionov. Tam treba investicie bez ohladu na premavku.


aj podla poctu obyvatelov cize KE-MI co pomoze aj okoliu cize VT, HE, TV, SO....R2 zatial po tomasovce a neskor na RS. plne profily ale kvoli usporam velke estakady alebo tunely stiahnut na poloprofily.

prelozky v trase severnej R3 alebo teda I/59, juznej R3 cize KA, sahy....a severnej R4.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 27. Máj 2018 20:53

devil napísal:princezna, zase poriadne necitas, vid vyssie a btw. x-krat som pisal siet D/RC musi byt viazana na E trasy.

ako keby sa nedala E trasa presunuť o 20-30km na D/RC :roll:
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 27. Máj 2018 21:36

hlavne prave toto je navod ako stavat dialnice pre blizke okolie miest....vela aut usetri vela minut


Ano, presne tak, vela aut usetri vela minut, co ine uz je efektivna investicia, ak nie toto? A nemusi to byt iba v okoli miest, ale aj okolo bodovych zavad, tam kde sa casto vytvaraju zapchy ci tam, kde medzi dvoma mestami jazdi vela aut a po zlej alebo nevyhovujucej ceste.

usetreny cas prenasobit poctom - na to musis vediet ze kolko aut kam ide. ci pouziju novy usek cely, ciastocne alebo vobec


ano aj ked nie tak celkom, pretoze vybudovanim dialnice usetria cas aj ti, ktori pojdu po starej ceste, kedze tato bude prazdnejsia
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 109
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 28. Máj 2018 12:18

ano aj ked nie tak celkom, pretoze vybudovanim dialnice usetria cas aj ti, ktori pojdu po starej ceste, kedze tato bude prazdnejsia


to potom mozes investovat rovno do strarej cesty.

Ano, presne tak, vela aut usetri vela minut, co ine uz je efektivna investicia, ak nie toto? A nemusi to byt iba v okoli miest, ale aj okolo bodovych zavad, tam kde sa casto vytvaraju zapchy ci tam, kde medzi dvoma mestami jazdi vela aut a po zlej alebo nevyhovujucej ceste.


ano, usek samotny bude efektivny ale do mesta pustime viac aut ktore budu stat na prvom semafore. okolo bodovych zavad prave vacsinou nie je vela aut, takze na paperi sa casto neoplati stavat prelozky. hlavne tazko vycislit zlepsenie kvality zivota v odbremenych sidlach kde je zdroj/ciel dopravy maly.

treba komplexne vyriesit vybrane tahy, ako napisal PK niektore ako primerane investicie do regionu npr. na vychode a ine zase ciste podla vyznamu, nakladnej dopravy... s prihliadnutim na fakt ze u nas skoro nikde nie je tranzit kt. by si vyzadoval 2x2 tak prakticky vsetky prelozky by boli na 1x1. akurat KE-MI by mohlo byt 2x2 nakolko je to aj pre HE, VT a TV.

ako keby sa nedala E trasa presunuť o 20-30km na D/RC :roll:


pre radost miestnych dedincanov ?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod PK » 29. Máj 2018 08:33

Devil dovolim si nesuhlasit s vyrokom, ze nie je potrebne 2+2. Nie je potrebne mozno podla papiera, ze 1+1 znesie do 15.000/24h a pod. Realita je taka, ze v dnesnej dobe ma byt 2+2 na ceste prvej triedy zaklad a nutnost.
Nad 700aut/h uz nie je mozne bezpecne predbiehanie, klesa priemerna rychlost. Stupa nervozita. Vysledok je, ze zatazenejsie cesty 1+1 sa stavaju cestami smrti.
Vsade okolo ciest prebieha vystavba ktora zhorsuje vyhlad a predbiehanie.
Nehovoriac o tom, ze sposob jazdy, 99km/h dobehnem 70km/h kamion, po 5-10km konecne predbehnem, minuta 99km/h, znova dobehnem 70km/h nema nic spolocne s pohodovou a bezpecnou jazdou.
Standard na 1. triedu by mal byt 2+2 lavy pruh staci byt zuzeny, 2,5m. 1+3,5+2,5+2,5+3,5+1 celkova sirka 14m, povinne pripajacie a odbocovacie pruhy.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod jarino » 29. Máj 2018 09:01

Dobrý nápad.
Keď bude cesta 1. triedy 2+2, tak nám netreba paralelné diaľnice.
Výsledok: ušetrili sme.
Ale na Slovensku by som tú nutnosť zatiaľ obmedzil na výborne udržiavané cesty 1+1. Ani to nie sme schopní.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 29. Máj 2018 12:01

PK, ale mame 3.500 km jedniciek, rozsirovat hoci len niektore ako suvisle tahy je sci-fi poziadavka. to nemas ani zapade nieto v okolitych statoch ze do kazdeho okresu 2+2.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nevo83 » 29. Máj 2018 12:09

PK : +100b
nevo83
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 22. Mar 2017 18:00

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 34 hostí.