Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 19. Jan 2019 20:30

nonick napísal:Podla mojho nazoru je dotovanie leteckej dopravy realna moznost, ako mat rychle spojenie BA-KE.

Ak vychadzam z tychto cisel (https://www.dailymail.co.uk/travel/trav ... ights.html), let dlhy 420 km, A320, celkove naklady na jedneho pasaziera vratane nakladov na posadku a lietadlo su okolo 55€. Bez biznis triedy by sa tam zmestilo o 26 pasazierov viac, teda naklady na pasaziera by klesli na 47€, dalej naklady na posadku a letiskove poplatky su u nas pravdepodobne nizsie atd...

Ak pocitame s nakladmi povedzme 45€, pri letenke za 25€ (co je konkurencna cena oproti vlaku), by stat dotoval jednu cestu pasaziera 20€. Pri kapacite lietadla 180 ludi, osmich letoch denne (styri jednym smerom), to vychadza na 10 milionov rocne. Teda za cenu rekonstrukcie jedneho useku trate alebo vystavby jedneho stredne tazkeho useku dialnice, ktory sam o sebe nic neriesi, by sme mali zabezpecene rychle spojenie BA-KE na 20-30 rokov. Podla mna dost dobry dovod, aby sa o tom minimalne diskutovalo.

Nevyhody su mala kapacita lietadiel, ale pri velkom zaujme ludi sa moze vacsia frekvencia letov zadotovat nizsimi dotaciami, az kym by nevznikla rovnovaha medzi ponukou a dopytom. A po druhe poloha letisk, ale zase pokial clovek nema ciel cesty v centre, dostat sa tam taxikom moze byt z letiska rychlejsie ako z centra. Kazdopadne toto by sa dalo riesit nejakou rychlodrahou do centra za zlomok penazi oproti modernizacii celeho zeleznicneho koridoru.

Už teraz je dotovaná letecká doprava. Letisko v BA (v KE netuším) je celé roky v strate, t.j. cena nezodpovedá nákladom. Na tak krátku vzdialenosť nedokáže letecká doprava konkurovať cestej a železničnej.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 19. Jan 2019 21:20

Bratislavske letisko je v minimalnej strate, 10-20% z trzieb. Ak letiskove poplatky tvoria patinu nakladov na prepravu, stat teda dotuje letecku dopravu 2-4 percentami. Na porovnanie, ZSSK je dotovana z dvoch tretin, dotacia od statu je teda 200% oproti trzbam.

https://www.etrend.sk/ekonomika/zelezni ... trate.html

Este dodam, priemerna cena leteniek Ryanairu bola v roku 2017 39€, teda v tom mojom vypocte (pocital som s nakladmi 45€) je este stale priestor na znizenie nakladov a teda na znacne znizenie potrebnej dotacie od statu.
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 110
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Mawerick81 » 19. Jan 2019 21:47

slovensko je male na letecku prepravu,, a ako poznamenal uz niekto treba sa nejak dostat na letiska,, cas zaberie odbavovanie,, atd.. podla mna za sucasnej situacie by malo ministerstvo uvazovat silne o zeleznici ako rieseni prepravy KE-BA.. bolo by to docasne riesenie kym sa nevyriesi R2.. a malo by to urobit hned..
Mawerick81
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 756
Založený: 02. Júl 2015 14:19

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nevo83 » 19. Jan 2019 22:46

uz prestanme pisat co vsetko sa neda.. Sme mala krajina na 2 rovnake cesty, sme chodobna krajina na letecku dopravu, sme chudobna krajina na spickove vlakove spojenie atd atd.. Nieco z toho ci chceme alebo nechceme musime dotiahnut.

Bluznite tu o tratiach, ale ved tu nie su schopni zrekonstruovat 1 stanicu v BA uz 20r.. o zbytku stanic na SVK sa je zbytocne bavit v akom su stave, vlakove supravy detto, svet zvysuje rychlosti na 210-360km a my sa ideme ,,pototo,, ak mame az 140km na jednej trati BA-PB a na zbytku sa ide 80km.. No to velky uspech.. BA-KE 6h... cisty cas a to sa clovek modli aby vobec dosiel. Tak na obchodne rokovanie potom clovek voli jednoznacne auto..
Ak lietate vnutrostatnu linku resp ako sa cestovalo KE-BA-PRA tak na tom letisku Vam stacilo byt hodinu pred odletom, niekedy aj menej. cize ten cas dopravy na letisko nebol az vyznamny. Ak by stat kupil 2 -3 ks vrtuloviek Bombardier Dash 8 300/400 co je lietadlo pre 50-80cestujucich a ,,nestoji az tak vela,, 17-28mil. v ponimani zaco nasa elita mina peniaze. Alebo lacnejsie prave vyradene CSA ATR72.
nevo83
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 22. Mar 2017 18:00

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 20. Jan 2019 00:22

Mawerick81 napísal:podla mna za sucasnej situacie by malo ministerstvo uvazovat silne o zeleznici ako rieseni prepravy KE-BA.. bolo by to docasne riesenie kym sa nevyriesi R2.. a malo by to urobit hned..

R2 nie je len pre KE-BA... ak si myslel vlak KE-ZV-BA tak aj elektrickou kolebežkou by to bolo rýchlejšie, škoda že nemajú taký dojazd :wink:
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Loe » 20. Jan 2019 21:13

Apropo letecká linka Košice - Bratislava a národný letecký prepravca:

Po prvé, koncept národných dopravcov v EÚ je v súčasnosti už roky mŕtvy s ohľadom na dohody o vytvorení tzv. "Otvoreného neba", ktoré nahradili dovtedajšie bilaterálne dohody medzi štátmi EÚ o vytvorení a zabezpečení leteckého spojenia. Všeobecne známe "národné aerolínie" a "Vlajkoví dopravcovia" v medzičase už buď skrachovali (Swissair, Sabena, Malév...) alebo sa v drvivej vačšine dostali do súkromných rúk a sú súčasťou nadnárodných koncernov (Napr. SWISS, Austrian, Brussels airlines sú súčasťou koncernu Lufthansa. Iberia, British Airways a Aer Lingus sú súčasťou koncernu IAG, Air France a KLM tvoria taktiež koncern). Sny o národnom leteckom dopravcovi sú dnes presne to, sny. Bohužiaľ sú to sny politikov, ktorí ani v najmenšom netušia o čom rozprávajú. Letecká doprava je v EÚ ohromne tvrdý business a predstava, že tu nejaké ATR vo vlastníctve štátu lietajúce medzi Bratislavou a Košicami urobí dieru do sveta sú neskutočné hlúposti a súčasne aj neuveriteľné kecy, klišé na druhú. A netreba zachádzať do hlbokých podrobností tohto obchodu, laikom si stačí spomenúťna Slovenské aerolínie, Air Slovakia, Danube Wings či Seagle Air.

Odchod ČSA z linky Košice - Bratislava a Bratislava - Praha je logickým vyústením jednak privatizácie tohto ešte donedávna štátneho prepravcu, ktorý nemusel veľmi dbať na ziskovosť ale v širšom meradle je to aj logické vyústenie trendov, ktoré v leteckej doprave pozorujeme už dlhoročne. Darmo, že to ATR42 je plné, jednoducho tých 44 sedačiek tú linku nezaplatí. 50 miestne lietadlá a menšie, sú celosvetovo na ústupe. Áno, osobitne v USA ale aj v EÚ ich nájdeme lietať ešte celé stovky. Ale pozrite sa na objednávky v tejto kategorií za posledné roky. Pozrite sa na vek tých strojov, ktoré ešte lietajú a všimnite si akými strojmi s akou kapacitou sú nahradzované. Austrian napríklad minulý týždeň známil, že do roku 2021 kompletne vyradí celú flotilu Dash 8Q-400 a to sú prosím pekne stroje s kapacitou 70 ľudí, mimochodom taktiež lietajúce aj do Košíc. Čím budú nahradené v podmienkach Austrianu? Embraer 190 a 195. ČSA práve zlikvidovala celú flotilu ATR42, dajme tomu že tie ATR72 sa tam ešte udržia. Lenže na linke BTS-KSC sa tá ATR72 nevypredá. ATR42 sa vypredá ale nezarobí. 8Q-400 sa ani nevypredá a vďaka obrovskej spotrebe paliva vygeneruje odhadom dvojnásobnú stratu oproti ATR72.

Naviac ale už pozorujeme aj ďalší trend a to špeciálne v západnej časti EÚ. Na krátkych tratiach rýchlovlaky vytláčajú letecké spojenie. Aj to je logické, pretože komu sa chce byť na letisku reálne hodinu pred odletom, hodinu letieť 300km a potom sa ešte ďalšiu hodinu transportovať z letiska do mesta, keď nasadne na vlak v centre a o dve hodiny je v ďalšom centre? Ľudí zaujíma cena, čas a pohodlie. Áno rýchlovlaky sú drahé, niekedy aj drahšie než lietadlá na danej trase. Ale ak si niekto myslí, že je terno keď aerolinka vypredá 200 miest v priemernej cene 80EUR, tak sa veľmi mýli. Náklady leteckej dopravy sú, prízvukujem, obrovské. Palivo, posádka, údržba, letištné poplatky, navigačné poplatky, poplatky za použitie vzdušného priestoru, ekologické poplatky a dane, poplatky za odbavenie lietadla na zemi, údržba, kopa zamestnancov v backoffice, neskutočná regulácia. Isteže, železnica nie je zadarmo ale poplatková štruktúra a náročnosť je úplne inde.

Záverom, v našich podmienkach namiesto snívania o Slovenských aerolíniách II, by sme sa radšej mali zamerať na to, aby v čo najkratšom čase už konečne došlo k dokončeniu aspoň tej D1 ale hlavne aby sa ukončili nezmyselné a neuveriteľné drahé prestavby železníc z rýchlosti 120-140km/h na 160km/h. Uznávam, na 300 km/h trať určite nemáme peniaze. Ale rekonštruujme potom aspoň na 240km/h, kde neplatia tak prísne technické normy. A hlavne je nutné už konečne skončiť ten stupídny experiment z vlakmi zadarmo, čo je nie je nič iné než kupovanie hlasov tým najhlúpejším a najpopulistickejším sposobm aký je len možný.

Edit: Ospravedlňujem sa za rozohnenie :)
Loe
diskutujúci
 
Príspevky: 233
Založený: 24. Apr 2018 21:20

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Peterman » 20. Jan 2019 23:18

Leo... výborná analýza, niet čo k tomu dodať, železničná infraštruktúra sa musí stavať na 240km/h ináč to nemá význam a hlavne urobiť dve zmysluplne vetvy z východu na západ a skonsolidovať železničnú sieť podľa potrieb SK a EU... lebo dnešná štruktúra a vedenie hlavných koridorov je z čias Rakúsko - Uhorska (čiadtočne prvej republiky) čo už plne nezodpovedá požiadavkám a potrebám. Všetky koridory boli naviazané na Budapešť (Prahu)
Peterman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 503
Obrázky: 17
Založený: 02. Okt 2013 20:38

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Peterman » 20. Jan 2019 23:18

Leo... výborná analýza, niet čo k tomu dodať, železničná infraštruktúra sa musí stavať na 240km/h ináč to nemá význam a hlavne urobiť dve zmysluplne vetvy z východu na západ a skonsolidovať železničnú sieť podľa potrieb SK a EU... lebo dnešná štruktúra a vedenie hlavných koridorov je z čias Rakúsko - Uhorska (čiadtočne prvej republiky) čo už plne nezodpovedá požiadavkám a potrebám. Všetky koridory boli naviazané na Budapešť (Prahu)
Peterman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 503
Obrázky: 17
Založený: 02. Okt 2013 20:38

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 21. Jan 2019 00:06

Skusim reagovat :)

Ano, koncept narodnych dopravcov v EU je mrtvy preto, lebo ich miesto prebrali sukromne spolocnosti, ktore to dokazu robit efektivnejsie. Zial, nie je to pripad Slovenska.

Letecka doprava je tvrdy biznis, no o co lahsi biznis je zeleznicna doprava? Vlaky su bezne stratove aj na zapade a to pri uplne inych cenach listkov, napriek tomu nikto nespochybnuje "podnikanie" statu v zeleznicnej doprave.

Slovenske aerolinie, Air Slovakia, Danube Wings, Seagle Air boli vsetko sukromne spolocnosti zalozene za ucelom dosiahnutia zisku, navyse s uplne inym obchodnym modelom (zvacsa charterove lety).

ATR72 sa na BA-KE nenaplnilo, ak letenka stala 80€. Ak by letenka stala 25€ (ICcko stoji 21€), naplnime bez problemov niekolko A320, popripade podobne naklady na pasaziera ma aj mensia A220. Ze by sa to dalo pri urcitej mensej dotacii, som uviedol vo vypocte vyssie.

Pointa nema byt vytvaranie zisku, pointa ma byt zabezpecenie rychlej dopravy V-Z vo verejnom zaujme za relativne nizke naklady. Jedno lietadlo, jedna linka, nic viac. Vobec to nemusi byt samostatna letecka spolocnost, riesenie by bolo aj dohodnut sa s Ryanairom alebo Wizzairom na prevadzkovani takejto dotovanej linky (napriklad ako public service obligation (PSO)). Ak mozme dotovat ZSSK 250 milionmi eur rocne, preco nepouzit 5-10 milionov rocne na rychle letecke spojenie BA-KE?

Samozrejme, idealne by bolo mat rychlu zeleznicu a prial by som si, aby to tak bolo. No spojenie BA-KE aspon na 160 km/h nebude realita minimalne 20 rokov a pokial na to nevytrieskame dalsich 5(?) miliard eur. Dovtedy mozme za 5% tejto sumy 20 rokov dotovat nahradu zatial neexistujuceho rychlovlaku.

So zvyskom suhlas.
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 110
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 21. Jan 2019 00:57

Presne tak ako vravi nonick. Som rad ze konecne niekto zacal o tom otvorene diskutovat.
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nevo83 » 21. Jan 2019 08:44

no neviem ale lietadlo bolo stale plne a viem ze letenka stala aj 130e. Suhlasim s tym co pises ale to lietadlo by muselo lietat 3-4 denne aby to bolo pre ,,sukromnika zaujimave,, pretoze najdrahsie na tom celom su letiskove poplatky a hlavne ,,prenocovania lietadla,, Momentalne najdrahsie poplatky ma siroko daleko Kosicke letisko teda letisko Vieden...
nevo83
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 22. Mar 2017 18:00

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 21. Jan 2019 09:02

Nevo, CSA tu linku robila od zaciatku zle, takze nemala sancu sa uzivit. Napr., linka mala presne opacne garde nez potrebovala klientela: rano letela najprv (PRG-)BTS-KSC, aj ked drviva vacsina ludi potrebuje ist rano z KE na urady do BA. A rovnaky problem aj vecer.

BTW, mozes mi ukazat nejake podklady, na zaklade ktorych tvrdis, ze KSC je najdrahsie letisko? Praveze problem Kosic je, ze je tu dotovane BTS (ale aj TAT a ILZ a SLD), ktore cely cas vyrabaju stratu a su dotovane zo statneho rozpoctu. Kosice sa zivia samy (tj vyrabaju zisk), a to zasluhou Viedne, tak ako kazde normalne letisko (VIE, BUD, PRG, KRK...). A ak by aj BTS muselo na seba zarobit, nemohol by tam lietat podnakladovo Ryanair, ako sa to deje teraz, cim BTS odobera klientelu Kosiciam. Takze co je prve potrebne na Slovensku je normalizacia situacie letisk - presun BTS/ILZ/TAT/SLD na kraje+sukromnikov, a potom sa da zacat na Slovensku robit normalny letecky biznis.

Napr., potom mozu tie kraje dotovat co chcu, tak je to napr aj v Brne a Ostrave. Lebo je fakt divne, ze ak dokaze Brnensky kraj dotovat linku BRQ-MUC (Mnichov) za 2mil EUR/rocne, a Ostravsky kraj za podobne peniaze OSR-BGY (Milano), tak je smiesne, ze Slovensko nedava minimalne podobne peniaze na lety vo verejnom zaujme KE-BA, ked na spojenie vychod-zapad nema ani dialnicu ani zeleznicu (A tie dotacie by potom mali davat KE/PO a BA/Trnava kraje, lebo len pre nich by to realne bolo). Ale, je to v sulade s tym, ze na Slovensku sa na Vychod proste dlabe. A toho prikladom su presne aj tie blavocentristicke tunelarske aerolinky, co sa na Slovensku objavili. Najlepsi boli "Slovak Airlines", ktori jednoducho do Kosic ani nelietali.

No a kedze mozeme ocakavat, ze na Slovensku sa na vychod bude dlabat aj nadalej, tak jedine na co sa mozeme spoliehat je, ze sa bude rozvijat letisko VIE, a lietanie Austrianu KSC-VIE. Aktualne uz predavaju jednosmerne letenky od cca 60EUR, takze je to dobra sluzba aj pre Kosice-Bratislava. Preto mozno najrozumnejsiu investiciu do letectva, ktoru mozeme spravit, je postavit poriadnu zeleznicu z Blavy na VIE. A ak to bude pendlovat za 1/2 hod, nic viac na letecke spojenie KE-BA netreba.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nevo83 » 21. Jan 2019 12:31

niekedy mam pocit ze MY tu udavame trendy alebo co :) zacala sa tema letisko a hned TV Narkoza da prispevok + noviny

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/18 ... irI0YBv2OA
nevo83
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 22. Mar 2017 18:00

)

Odoslaťod Loe » 21. Jan 2019 12:50

nonick,

koncept národných dopravcov ale nezlikvidovali nejakí zlí súkromníci ale fakt, že štátom riadené aerolínie skrátka nedokázali efektívne konkurovať a štáty nedokázali svoje aerolínie efektívne zachraňovať dotáciami pre existenciu zákazu štátnej podpory. To ale neznamená, že dnes v EÚ neexistujú štátom vlastnené aerolínie (napr. Finnair). Existujú, ale majú profesionálny manažment, sú teda profesionálne riadené a ich existencia je úplne nezávislá od štátneho rozpočtu. Mimochodom Slovenské Aerolínie (6Q), nezačínali ako súkromný podnik ako píšeš. Práve naopak, jednalo sa o štátny projekt, pod vedením ministerstva dopravy, ktorý po rokoch strát a celkovej neúnosnosti napokon (pre mňa nepochopiteľne) skončil v rukách Austrianu, ktorý tento projekt poslal zaslúžene do insolvencie. Nepochopiteľné je len to, čo mal z tejto transkacie Austrian. Ale to je problém Lufthansy. Je síce pravda, že 6Q prakticky celú svoju existenciu lietali pravidelnú linku do Moskvy a inak len chartre, lenže to nebola prvotná idea. Štát do 6Q najprv vložil lietadlá, ktoré získal z deblokácií ruského dlhu a potom Veteška s Mečiarom snívali o tom, ako bude s Bratislavy letecká križovatka sveta. Dodnes si spomínam na tú legendárnu tlačovú konferenciu, kde mali za sebou mapu sveta s vyznačením plánovaných trás 6Q. No malo sa lietať do aleluja, nie 3 lietadlá ale 30 lietadiel by bolo potrebných. Skončilo to tak typicky slovensko-štátno-podnikovsky. Kamaráti sa nabalili, štát to zatiahol. A dnes sa ten hlupák Danko ráno zobudí a ide toto obnovovať? Nič proti Bratislave, ale tamojšie letisko skutočne nemá šancu proti viedenskej konkurencií a štátne aerolínie to nezmenia.

No a letecká doprava vo verejnom záujme? V EÚ existuje schéma pre dotovanie leteckých liniek na letiská v oblatiach, ktoré sú inak ťažko prístupné a to lietadlo tam skutočne predstavuje životnú linku medzi ostrovmi civilizácie. A tam možno hovoriť o verejnom záujme. Ale verejným záujom určite nie je aby tento štát založil aerolínie a lietal z Košíc do Bratislavy za 25 euro za letenku. To nie je verejný záujem, to je bez urážky čisté šialenstvo. Tých 5 - 10 miliónov by to určite nestálo, ale stálo by to minimálne 10x viac. A napokon prečo 25 euro? Však kúpme rovno A380 a dajme letenky za jedno euro, to ešte len bude verejný záujem! To že ZSSK berie dotácie 250 miliónov nie je argument. ZSSK prevádzkuje vlaky po celom území SR, s určitou frekvenciou a obslúži za rok neviem koľkokrát tisíc násobne viac cestujúcich než linka Košice - Bratislava. Ja som mimochodom proti vlakom zadarmo, ale aj ja uznám, že železničná doprava je evidentne realizovaná vo verejnom záujme, otázny je len akurát rozsah verejného záujmu, čoho si je ZSSK dobre vedomá keďže vlaky IC sú prevádzkované mimo tejto schémy.
Loe
diskutujúci
 
Príspevky: 233
Založený: 24. Apr 2018 21:20

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 21. Jan 2019 15:58

Ze sa neda BA-KE prevadzkovat ziskovo, na tom sa zhodneme.

Co sa tyka dopravy vo verejnom zaujme, ak to chapem spravne, tak v podstate vytykas len to, ze by to stalo ovela viac.

10 milionov mi vychadza pri 8 letoch denne, 180 pasazierov na let a nakladoch na jedneho pasaziera 45€, z coho 25€ zaplati pasazier v cene letenky. Preco prave 25€? Preto lebo mi to pride ako porovnatelna cena s vlakom, ktora by mala zarucit (takmer) plnu obsadenost. Ak by sa ukazala aj vyssia cena ako konkurencieschopna, tak fajn, o to menej to cele bude stat na dotaciach. Ak ani pri 25€ nebudu lety naplnene, tak namiesto 8 letov denne postaci 6, a znova, o to menej to bude stat na dotaciach.

Otazkou ostava, ci je 45€ realny naklad na prepravu jedneho pasaziera alebo nie. 10x viac to urcite nemoze stat, to by potom ziadna spolocnost v europe nemohla byt ziskova. Ked sa pozrieme na cisla z clanku (je tam video, v ktorom je rozobrate, odkial sa jednotlive cisla zobrali):

Palivo 2,20€
Posadka 1,30€ (pri americkych platoch, u nas menej)
Udrzba 12,30€ (tretinu z toho tvoria platy, u nas menej)
Dane 13,70€ (toto ide naspat statu, spravne by sme to nemali pocitat)
Letiskove poplatky 11,90€ (u nas zrejme nizsie, polovica ide statom vlastnenemu BTS)
Poistenie 0,20€
Nakup lietadla 10€ (rozpocitana podla zivotnosti lietadla podla cennikovej ceny, velke spolocnosti vsak maju aj viac ako polovicne zlavy)
Administrativa, marketing a ine 8,80€ (odhad)

To vsetko pre lietadlo so 154 pasaziermi namiesto maximalnej 180 sedadlovej konfiguracie. V nasom pripade su teda naklady na pasaziera nizsie.

Ze su tieto cisla realne, potvrdzuju napriklad aj financne vysledky spolocnosti Ryanair
https://corporate.ryanair.com/news/ryan ... n-e1-35bn/

Trzby 7,151 miliardy eur, z toho cisty zisk 1,45 mld. €, teda celkove naklady spolocnosti 5,7 mld. €.

Pri 130 milonoch prepravenych pasazierov, celkove naklady spolocnosti na jedneho pasaziera vychadzaju 43,75€. Let BA-KE sa radi ku kratsim letom, teda aj naklady na neho by boli nizsie ako priemerne.

Pocitane naklady 45€ na pasaziera teda podla mojho nazoru nebudu daleko od reality. V pripade prevadzkovania linky sukromnou spolocnostou treba k tomu este pripocitat nejaky zisk, zase na druhej strane by sa niektore polozky (ako cena lietadla) znizili. Co je vsak podstatne, letecka linka sa da hocikedy zrusit. Kludne by sa mohli rozbehnut rokovania so sukromnymi leteckymi spolocnostami, zazmluvnit takuto dotovanu linku povedzme na jeden rok a ak by sa to po roku ukazalo ako blbost, tak sa jednoducho zrusi. Minimalne riziko.
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 110
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 21. Jan 2019 16:52

Pekne počítaš, ale hneď začiatku máš chybu. Denne chceš prepraviť 8*180 cestujúcich. Nemožné, nebola by to ani polovica. Áno, môžeš zmenšovať počet letov ale potom bude klasať aj atraktívnosť spojenia a opäť menej cestujúcich. RegioJet musel stáť pri každej vŕbe, aby naplnil vlak a ceny lístkov mal ani nie polovičné. Ďalej množstvo cestujúcich sa ponosovalo, keď ŽSSK nečakalo na RJ, t.j. títo počítali s prestupom napr. Michaľovce, Prešov, Vranov.
A ešte k tým cenám. Nemôžeš brať cenu 43,75€ ako etalón. Niektoré linky sú síce stratové, ale robia prípoje na iné ziskové linky. Zase niektoré linky sú len "sezónne" a niektoré mimo sezónne sú len aby lietadlá nestáli. Ak lieta Ryanair z BA do UK a väčšina predaných leteniek je za 20euro a k tomu je ešte poloprázdne liedtadlo tak je to ich rozhodnutie, ale aby takéto niečo podporoval štát medzi BA-KE je holý nezmysel.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 21. Jan 2019 17:05

Vies ako sa hovori, kto neskusi nevie :wink: Momentalne sme to este ani neskusili a uz sa vypisuje, ze ako je to nemozne ze to bude prazdne atd. Naklady na taku dotaciu su len par milionov, co je oproti tomu co davame do zeleznic (zssk + zsr) uplne nic, tak si hovorim, ze preco to neskusit? :)
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 21. Jan 2019 17:46

Vlados:

8 letov, to su 4 lety jednym smerom, 180 pasazierov je kapacita dvoch-troch vagonov. Navyse, v tej cene by to vyrazne konkurovalo aj automobilovej doprave, pouzitelne by to bolo nielen pre BA a KE, ale aj pre PO a TT.

Ale uznavam, ze mozno je to trochu nadhodnotene, dalo by sa to znizit na dve alebo tri lety denne jednym smerom a o to nizsia by bola aj potrebna dotacia, nie 10 milionov, ale iba 7,5 alebo 5 milionov.

Efektivita by nemala utrpiet, pretoze aj Ryanair aj Wizzair bazuju v BTS a KSC lietadla, jedno lietadlo spravidla za den urobi 8-10 sektorov, pri styroch letoch denne by jednoducho medzi tym spravilo otocku do inej destinacie.
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 110
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 21. Jan 2019 17:57

Aj keď som potreboval na otočku do Košíc, tak ani raz som nešiel lietadlom. Ak máme železnicu pre študentov a dôchodcov zadarmo tak pre nich by lietanie bolo podstatne drajšie ako 0, takže väčšinu by tvorila business klientela a tu je otázka či má štát dotovať súkromné firmy? (týždňovakári by využívali lety v nedeľu večer, v pondelok ráno a v piatky popoludní)
Ak by to robil povedzme Ryanair či Wizzair tak pre nich by to malo zmysel ak by v BA/KE bolo medzipristátie čím by viac naplnili iné lety. Tam by sa prispôsobali svojmu harmonogramu, čo zase nebolo na škodu lebo nie každý potrebujete letieť do BA/KE.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod i15 » 21. Jan 2019 18:57

V Rakúsku sa uživia aj krátke linky, ako napríklad Viedeň-Graz, alebo Viedeň-Linz, lebo letisko Viedeň je medzinárodný HUB, odkiaľ sa dá lietať do celého sveta. Bratislavské letisko túto úlohu neplní, je to len lowcost predmestie Viedne s destináciami ako Marakéš, Skopje a Niš . Preto linka KE-BA nemá šancu na úspech, bola by to len drahá hračka pre zopár zbohatlíkov. Hlavné medzinárodné letisko pre Košice bude vždy Viedeň (dostupné lietadlom), alebo Budapešť (dostupné minibusom za 30€)
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Loe » 23. Jan 2019 17:33

Uplatnil som staré socalistické pohraničiarske heslo a hľadal som až kým som nenašiel to čo som hľadal :) V tomto prípade sa jedná o štúdiu realizovateľnosti zriadenia národného leteckého prepravcu. Materiál je dostupný na adrese: http://www.rokovania.sk/File.aspx/ViewD ... fixFile=m_

Jedná sa s ohľadom na zložitosť problematiky o dosť stručný materiál, avšak záver znie, že zriadenie štátnych aerolínií bude stáť za 5 ročné obdobie, 175 resp. 127 miliónov EUR. Priame zriaďovacie náklady sú ocenené na 79 resp. 32 miliónov EUR. Autori posudzujú totižto variant nákupu resp. prenájmu lietadiel. Ja osobne aj tieto čísla považujem za pomerne optimistické, ale už tu vidno že nejde o "pár miliónov" EUR ako tu bolo prezentované. Pokiaľ ide o ceny leteniek tak štát vypočítal, že pre pokrytie nákladov bude musieť priemerná cena letenky v úseku Košice - Bratislava byť aspoň 54,82 EUR, pričom štát počíta s prevádzkou 114 miestneho lietadla typu Embraer 190. Analýza sa zaoberá aj otázkou (ne)možnosti dotovania štátnych aerolínií a súčasne aj (ne)možnosťou realizovania obslužnosti formou zmlúv o dopravných službách. Spomenutá je aj silná konkurencia na trhu pričom štát pozoruhodne predpokladá silnú konkurenciu prakticky na každej linke, ktorú by mal tento dopravca obsluhovať. Dokument vrelo doporučujem k prečítaniu a snáď sa potom posunieme z roviny diskusie o letenkách za 25 EUR do Košíc v závazku verejnej služby do reality :)
Loe
diskutujúci
 
Príspevky: 233
Založený: 24. Apr 2018 21:20

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 23. Jan 2019 18:59

Lenze ta suma je za vsetky spojenia, ktorych nie je malo... Nie len na BA-KE ako sa to tu rozobera. :roll: Skutocne je to len par milionov :wink:
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod peterle » 23. Jan 2019 20:21

Akosi sa zabudlo do dotácií leteckej dopravy započítať už vykonané a budúce štátne investície do BA letiska. https://bratislavaden.sk/letisko-bratis ... disponuje/ Rovnako sa do dotácií leteckej linky BA-KE nezapočítal koeficient SNS. Je to kapitánova iniciatíva... Takže nakoniec by tie čísla vyzerali ináč a súdny človek by sa pýtal, prečo by ľudia zo svojich daní mali financovať takéto experimenty pre pár ľudí, ktorí musia cestovať z východu lietadlom.
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod nonick » 23. Jan 2019 20:50

Ta suma 127 milionov eur je dokopy za 14 spojeni.

Zo studie vyberam linka BA-KE, 11 frekvencii za tyzden, prevadzkove naklady 7 milionov rocne, naklady na pasaziera 54 eur. Ocakavane vynosy na tejto linke su 5,7 miliona rocne pri 80% naplnenosti alebo 4 miliony pri 45%. Teda az pozoruhodne presne to sedi s mojim laickym vypoctom. Naklady na pasaziera 45€ su tym padom uplne realne pri pouziti vacsieho lietadla (A320 namiesto E190).

Samozrejme stale je potrebne pripocitat 32 milionov na zalozenie spolocnosti, lenze z toho je 12 milionov financna rezerva, 5 milionov je marketing (??), 8 a pol miliona naklady na platy posadky a zamestnancov, ktore by boli polovicne pri jednom lietadle namiesto dvoch atd... Teda v nasom pripade sa dostavame na 11 milionov potrebnych na zalozenie spolocnosti, plus 1-4 miliony rocne strata pri prevadzkovani linky, co je dokonca este menej, ako moja vypocitana strata 5-10 milionov rocne.

Jediny realny problem sa teda ukazuje prevadzkovanie linky cez PSO a statne dotacie pocas fungovania spolocnosti.
nonick
diskutujúci
 
Príspevky: 110
Obrázky: 1
Založený: 20. Nov 2011 11:45

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 23. Jan 2019 21:42

ak vie niekto preniesť tabuľky do monitoringu tlače, tak by tam mohol skopírovať celý dokument (dokument časom zmizne zo stránky...)

nonick, nemôžeš to tak upraviť. ak bude lietadlo na zemi tak len vytvárať stratu... nie si náhodou JUDr. kapitán? :lol:
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.