Juh Slovenska: úrodný, ale zanedbávaný
Na prvý pohľad má južné Slovensko všetky predpoklady na prosperitu. Úrodnú pôdu, termálne pramene lákajúce turistov i strategickú polohu v blízkosti troch metropol. Druhý pohľad však odhalí zanedbanú infraštruktúru, nízke platy a obmedzenú ponuku vzdelania pre nadaných študentov.
Spojenie 35-tisícového Komárna s krajským centrom v Nitre zaisťujú prakticky len pomalé osobné vlaky s prestupom v Nových Zámkoch. A cesta autom do Bratislavy je odtiaľ výrazne rýchlejšia cez Maďarsko.
Omnoho lepšie na tom nie sú ani ďalšie mestá na Žitnom ostrove. Hlad po kvalitnej verejnej doprave ukazuje príbeh lokálky z Bratislavy práve do Komárna.
„Trať sa z hľadiska nárastu počtu cestujúcich stala európskym unikátom.
Oproti roku 2011 tu jazdí až päťkrát viac vlakov,“ uviedol Aleš Ondrůj, hovorca dopravcu Regiojet.
Juh Slovenska by mali v budúcnosti prepojiť rýchlostné cesty R7 a R2. Zatiaľ z nich stoja len fragmenty a výstavba v režime PPP sa oproti plánom omeškáva.
V regiónoch hovoriacich po maďarsky to nie je slávne ani so zárobkami. Kým v Komárne sa pohybujú okolo 900 eur, v Trnave je to takmer o 400 eur viac.
Najviditeľnejšie sú rozdiely i vo vzdelávaní. V okrese Nové Zámky pripadá na tisíc obyvateľov len sedem študentov gymnázií.
V Tvrdošíne na severe SR je to trikrát toľko, v Bratislave 30 gymnazistov.
Bratislavsky kraj
Dĺžka diaľnic: 110,5 km
Dlžka rýchlostných ciest: 0,0 km
Dľžka ciest I. triedy: 129,9 km
Dľžka ciest II. triedy: 206,9 km
Dľžka ciest III. triedy: 354,0 km
Dĺžka ciest spolu: 801,3 km
Počet obyvateľov: 618 290
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 17,9 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 21,0 km
Trnavsky kraj
Dĺžka diaľnic: 67,5 km
Dlžka rýchlostných ciest: 26,2 km
Dľžka ciest I. triedy: 267,2 km
Dľžka ciest II. triedy: 525,3 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 061,9 km
Dĺžka ciest spolu: 1 948,1 km
Počet obyvateľov: 547 967
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 17,1 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 48,8 km
Nitriansky kraj
Dĺžka diaľnic: 0,0 km
Dlžka rýchlostných ciest: 67,2 km
Dľžka ciest I. triedy: 490,0 km
Dľžka ciest II. triedy: 498,2 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 537,1 km
Dĺžka ciest spolu: 2 592,4 km
Počet obyvateľov: 717 624
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 9,4 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 68,3 km
Trenciansy kraj
Dĺžka diaľnic: 87,5 km
Dlžka rýchlostných ciest: 11,6 km
Dľžka ciest I. triedy: 304,2 km
Dľžka ciest II. triedy: 346,9 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 134,8 km
Dĺžka ciest spolu: 1 885,1 km
Počet obyvateľov: 609 828
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 16,3 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 49,9 km
Bansko Bystricky kraj
Dĺžka diaľnic: 0,0 km
Dlžka rýchlostných ciest: 127,6 km
Dľžka ciest I. triedy: 640,6 km
Dľžka ciest II. triedy: 601,9 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 838,9 km
Dĺžka ciest spolu: 3 209,1 km
Počet obyvateľov: 663 992
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 19,2 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 96,5 km
Zilinsky kraj
Dĺžka diaľnic: 102,0 km
Dlžka rýchlostných ciest: 18,9 km
Dľžka ciest I. triedy: 502,6 km
Dľžka ciest II. triedy: 330,6 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 100,7 km
Dĺžka ciest spolu: 2 054,8 km
Počet obyvateľov: 685 365
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 17,6 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 73,3 km
Prešovsky kraj
Dĺžka diaľnic: 106,8 km
Dlžka rýchlostných ciest: 4,5 km
Dľžka ciest I. triedy: 635,8 km
Dľžka ciest II. triedy: 517,2 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 922,2 km
Dĺžka ciest spolu: 3 186,5 km
Počet obyvateľov: 768 719
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 14,5 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 82,7 km
Košický kraj
Dĺžka diaľnic: 9,3 km
Dlžka rýchlostných ciest: 39,2 km
Dľžka ciest I. triedy: 341,4 km
Dľžka ciest II. triedy: 583,5 km
Dľžka ciest III. triedy: 1 408,4 km
Dĺžka ciest spolu: 2 381,9 km
Počet obyvateľov: 756 005
Diaľnic a rýchlostných ciest na 100-tisíc obyvateľov: 6,4 km
Ciest I. triedy na 100-tisíc obyvateľov: 45,2 km
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... position=4