pablito napísal:Ak tomu co si napisal dobre chapem tak vtedy boli iste kapacity, ktore boli rozlozene na stavbu dialnic, fabrik, priehrad,... A ak by s avelka cats presunula na dilanice tak by sa tie tvrde terminy co su spominane v tom clanku dali stihnut... Je tak??? V tomto kontexte by sa presunuli nie len ludske ale aj financne zdroje...
Správne. Veľmi správne.
A to už nehovorím o masívnej výstavbe napr. lesných ciest, elektrických vedení (celoplošne), výstavba chát, rekreačných zariadení. Ľudský potenciál bo značný, cez leto išli stavať brigádnici, lebo fakt jeden z najväčších problémov boli stroje. Ale keď máte miesto jedného nákladného auta 100 ľudí s náradím, tak to nahradíte. Celý ten socialistický systém bol o veľkom plánovaní, nepoznám samozrejme celú štruktúru hospodárstva, ale sektor stavebníctva mám silno naštudovaný. A kapacity voľné neboli - musel by nastať presun ľudí z Ruska. A následnej aj prísun financií. Ale stav, že by boli aj voľné kapacity a neboli voľné financie - to tu vtedy nebolo.
No a k tvrdým termínom. Československo nemalo skúsenosti v diaľničnej výstavbe. Veď to bola západná stavba, pre ľudí. A mala slúžiť pre IAD, nie pre verejný záujem - vlaky, autobusy. Ale na druhú stranu: hranice s Nemeckom a Rakúskom nútili k výstavbe, aby západ videl, že životná úroveň rastie a sú tu aj diaľnice. To sa neplánovalo stavať tak, že 10 km tam a 15 km tam a 5 km tam atď.
1. Tak ako sa plánovalo ostatné, tak sa naplánovali aj diaľnice.
2. Stavebne sa to zvládnuť dalo. Veď sa zvládli iné stavby a stoja tu dodnes a stoja pevne. Naši inžinieri chodili do Alžírska, Egyptu, Maroka, Azerbajdžánu, Bieloruska pomáhať s eenergetickými a stavebnými projektami. Takže mozgy tu na to boli a tiež šikovné a pracovité ruky, čo 16h robili ... a radi.
3. A potom nie je problém so 150.000 ľuďmi spustiť výstavbu hoci 1.000 km diaľnic. Dnes má Slovensko rozostavaných 100 km a stavia to 20 tis. ľudí. Ale skôr nestavia.
Odčerpalo by to 30-50% stavebných kapacít, t.j. 2,5x viac ako dovtedy známe kapacity na celú dopravnú infraštruktúru (cesty III. triedy sa masívne stavali a časť tratí). To znamená, že by sa museli ostatné stavby spomaliť alebo zastaviť ich nový rozvoj.
Ale ako hovorím: stav, že sú voľné kapacity na výstavbu toľko km diaľnic a nie sú na to financie a na vine toho je socializmus, to je taká demagógia, že to môže povedať fakt len laik alebo CIA.