Stránka 2 z 5

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 16:43
od pablito
Ak tomu co si napisal dobre chapem tak vtedy boli iste kapacity, ktore boli rozlozene na stavbu dialnic, fabrik, priehrad,... A ak by s avelka cats presunula na dilanice tak by sa tie tvrde terminy co su spominane v tom clanku dali stihnut... Je tak??? V tomto kontexte by sa presunuli nie len ludske ale aj financne zdroje...

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 17:01
od Dialniciar
pablito napísal:Ak tomu co si napisal dobre chapem tak vtedy boli iste kapacity, ktore boli rozlozene na stavbu dialnic, fabrik, priehrad,... A ak by s avelka cats presunula na dilanice tak by sa tie tvrde terminy co su spominane v tom clanku dali stihnut... Je tak??? V tomto kontexte by sa presunuli nie len ludske ale aj financne zdroje...


Správne. Veľmi správne. :idea:

A to už nehovorím o masívnej výstavbe napr. lesných ciest, elektrických vedení (celoplošne), výstavba chát, rekreačných zariadení. Ľudský potenciál bo značný, cez leto išli stavať brigádnici, lebo fakt jeden z najväčších problémov boli stroje. Ale keď máte miesto jedného nákladného auta 100 ľudí s náradím, tak to nahradíte. Celý ten socialistický systém bol o veľkom plánovaní, nepoznám samozrejme celú štruktúru hospodárstva, ale sektor stavebníctva mám silno naštudovaný. A kapacity voľné neboli - musel by nastať presun ľudí z Ruska. A následnej aj prísun financií. Ale stav, že by boli aj voľné kapacity a neboli voľné financie - to tu vtedy nebolo.

No a k tvrdým termínom. Československo nemalo skúsenosti v diaľničnej výstavbe. Veď to bola západná stavba, pre ľudí. A mala slúžiť pre IAD, nie pre verejný záujem - vlaky, autobusy. Ale na druhú stranu: hranice s Nemeckom a Rakúskom nútili k výstavbe, aby západ videl, že životná úroveň rastie a sú tu aj diaľnice. To sa neplánovalo stavať tak, že 10 km tam a 15 km tam a 5 km tam atď. :arrow:

1. Tak ako sa plánovalo ostatné, tak sa naplánovali aj diaľnice.
2. Stavebne sa to zvládnuť dalo. Veď sa zvládli iné stavby a stoja tu dodnes a stoja pevne. Naši inžinieri chodili do Alžírska, Egyptu, Maroka, Azerbajdžánu, Bieloruska pomáhať s eenergetickými a stavebnými projektami. Takže mozgy tu na to boli a tiež šikovné a pracovité ruky, čo 16h robili ... a radi.
3. A potom nie je problém so 150.000 ľuďmi spustiť výstavbu hoci 1.000 km diaľnic. Dnes má Slovensko rozostavaných 100 km a stavia to 20 tis. ľudí. Ale skôr nestavia. :roll:

Odčerpalo by to 30-50% stavebných kapacít, t.j. 2,5x viac ako dovtedy známe kapacity na celú dopravnú infraštruktúru (cesty III. triedy sa masívne stavali a časť tratí). To znamená, že by sa museli ostatné stavby spomaliť alebo zastaviť ich nový rozvoj.

Ale ako hovorím: stav, že sú voľné kapacity na výstavbu toľko km diaľnic a nie sú na to financie a na vine toho je socializmus, to je taká demagógia, že to môže povedať fakt len laik alebo CIA. :wink:

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 17:06
od pablito
Vidis dialniciar aspon pre mna to takto napisane dava ovela lepsi zmysel... :)
Musis si uvedomit ze tu diskutujes s mladou generaciou pre ktoru mat ludske a mat financne dzroje nie je jedno a to iste... V dnesnej dobe sa vacsina stavieb na Slovensku sice stale robi slovenskymi robotnikmi ale za zahranicne financne zdroje... V casoch socializmu to bolo vsetko vsetkych.... :)
Takze presun financii bol spojeny s presunom stavebnych aj ludskych kapacit... V terajsom ponimani je to uz nezmysel...

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 17:13
od mirkobb
Ad aquila: vsak som pisal, ze sa viacmenej tie zbrane rozdavali. :wink:

Kapacity boli,bola takmer 100% zamestnanost (aspon papierovo), lenze pracovna moralka a nasadenie pokrivkavalo, uz aj vzhladom na fakt, ze nikoho nemohli z prace prepustit. :wink: Dalej sa vo velkom rozkradal stavebny material priamo zo stavieb(s tichym suhlasom nadriadenych), ale o tom by sa dalo este vela popisat.. :lol:

Dialniciar ma pravdu,ze sa v tej dobe hodne stavalo vo vsetkych odvetviach, podla toho boli aj presuvane stavebne kapacity,atomove elektrarne, vodne elektrarne, zeleznice, dialnice, ale najmä byty, bolo zvykom, ze velke stavebne spolocnosti(Pozemne stavby, Inzinierske stavby, Stavoindustria, a pod.) z kazdeho regionu sa podielali na vystavbe velkych obytnych sidlisk v Prahe, Bratislave(Petrzalka), a inde. To boli obrovske kapacity na obytnych suboroch, ktore keby mali byt stavane v sucasnosti, tak by na stavbe dialnic uz nemal kto robit, to je fakt! Vtedy taktiez nebol mozny volny pohyb pracovnych sil do zahranicia ako dnes, ked hodne ludi pracuje v Cechach, Nemecku, V. Britanii a inde. Akurat iba uz spominane Pozemne stavby a dalsie stavali cele mesta vo vtedajsom Sovietskom zväze, tovarne v Lybii, Syrii, atd. Takze kapacity urcite boli, tak ako aj boli peniaze, len sa neefektivne vynakladali, stat dotoval kazde odvetvie, vlastne vsetko, a este aj cudzie rozvojove krajiny, taka bola vtedy politika.

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 17:17
od Dialniciar
Diaľnice jednoducho ešte mali svoj čas. :wink:

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 19:31
od Andrej
dialniciar, nemusis ma hned chytat za slovicka ;)
pekne to napisal pablito, je rozdiel ludske a financne zdroje :)

Ale snad uznas, ze ak by tu od r. 1948 vobec nebol socializmus, tak dnesna CR aj SR mohli mat zakladnu dialnicnu siet dostavanu :) a nielen dialnicnu siet... :roll:

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 19:46
od Dialniciar
Andrej napísal:dialniciar, nemusis ma hned chytat za slovicka ;)
pekne to napisal pablito, je rozdiel ludske a financne zdroje :)

Ale snad uznas, ze ak by tu od r. 1948 vobec nebol socializmus, tak dnesna CR aj SR mohli mat zakladnu dialnicnu siet dostavanu :) a nielen dialnicnu siet... :roll:


Ale však to ja uznávam. Ja nie som socialista, ani komunista, ani radikál, ani ľudovec. :wink:

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2007 19:55
od Dialniciar
pablito napísal:Musis si uvedomit ze tu diskutujes s mladou generaciou pre ktoru mat ludske a mat financne dzroje nie je jedno a to iste... V dnesnej dobe sa vacsina stavieb na Slovensku sice stale robi slovenskymi robotnikmi ale za zahranicne financne zdroje... V casoch socializmu to bolo vsetko vsetkych.... :)
Takze presun financii bol spojeny s presunom stavebnych aj ludskych kapacit... V terajsom ponimani je to uz nezmysel...


Ja si samozrejme uvedomujem a veľmi dobre si to uvedomujem, že tu dominuje generácia 20-30 rokov a pár medzi 30-40. Inak sú to už len extrémy. Ako aj ja, čo som nad 60. :wink:

Na druhú stranu (toto bude len logika, nič s vekom to nemá): ak ja niečo jasne napíšem, ešte aj s výkričníkom, alebo s poznámkou "o tom nič nevieš", "si laik", tak skôr, než mi pôjde niekto niečo vysvetľovať, by sa mal zamyslieť "aha, asi som to doteraz zle chápal" a nie ísť na mňa vetami typu "to je ale úroveň fóra" ... :roll: :idea:

OdoslaťOdoslané: 12. Dec 2007 09:46
od i15
ja "kapacity" chapem ako ludske a materialne zdroje, "peniaze" su financne zdroje.

Moznost 1 je vyjasnit si, ze inak chapeme iste pojmy a moznost 2 je arogantne druhemu vyhadzovat na oci ze tomu vobec nerozumie a ze co sa vobec ozyva :roll:

OdoslaťOdoslané: 01. Jan 2008 10:38
od Ike
Andrej napísal:dialniciar, nemusis ma hned chytat za slovicka ;)
pekne to napisal pablito, je rozdiel ludske a financne zdroje :)

Ale snad uznas, ze ak by tu od r. 1948 vobec nebol socializmus, tak dnesna CR aj SR mohli mat zakladnu dialnicnu siet dostavanu :) a nielen dialnicnu siet... :roll:



To nemozes vediet... treba pochvalit aj socializmus z hladiska vystavby dialnic a cestnej siete... Mysleli velmi velmi dopredu, co sa zial v sucasnosti povedat neda...

Panonska, Prazska, Trnavska, Dostojevskeho rad... ked sa stavali tieto ulice ludia pozerali ako z marsu ze naco? dnes vieme na co a aj tak nestacia...

Dialnic sa mohlo stavat viac, ale stavali sa a stavali sa do buducnosti :)

OdoslaťOdoslané: 01. Jan 2008 12:22
od Andrej
Ike, na to, aka bola vtedajsia motorizacia sa cestna aj dialnicna siet stavala priam honosne :) . Ale ak by tu sme tu socializmus nemali, boli by väcsie potreby a tym by sa aj viac postavilo ;)

OdoslaťOdoslané: 01. Jan 2008 12:36
od Ike
Neviem...neobhajujem socik... len chvalim ze stavali perspektivne, hoci na tu dobu si ludia mysleli ze im sibe...

nechcem si predstavit akoby to tu vyzeralo, napr keby prazska ostala prazska ako pred 1972 :) a potom ako by sa predrazila a skomplikovala jej prestavba...
tu ulicu a podobne ine prestavali o pat minut dvanast.. hoci vtedy sa to zdalo zbytocne :)

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 14:18
od vladi87
Objavil som nejaké články v starých časopisoch Stop, budem ich zverejňovať postupne, ak sa nájdu čitatelia. Dnes je to článok Miliarda nad Dunajom, o budúcom projekte Autostrádovo-železničného mosta. (Stop 6/1978)
http://auto-fan.ic.cz/foto/miliarda1.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/miliarda2.jpg

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 14:37
od Tomas PO
vladi87 napísal:Objavil som nejaké články v starých časopisoch Stop, budem ich zverejňovať postupne, ak sa nájdu čitatelia. Dnes je to článok Miliarda nad Dunajom, o budúcom projekte Autostrádovo-železničného mosta. (Stop 6/1978)
http://auto-fan.ic.cz/foto/miliarda1.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/miliarda2.jpg

To sa pise o Lafranconi?

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 17:05
od vladi87
Tomas PO napísal:
vladi87 napísal:Objavil som nejaké články v starých časopisoch Stop, budem ich zverejňovať postupne, ak sa nájdu čitatelia. Dnes je to článok Miliarda nad Dunajom, o budúcom projekte Autostrádovo-železničného mosta. (Stop 6/1978)
http://auto-fan.ic.cz/foto/miliarda1.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/miliarda2.jpg

To sa pise o Lafranconi?

Pravdupovediac netuším..hádam bude vedieť niektorí z našich veteránov :)

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 17:55
od Andrej
Pani, to fakt neviete, o ktory most sa jedna? :-)

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 18:28
od ok233
pristavny vsak

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 18:31
od i15
hm, kolko moze byt 1mld Kcs v dnesnych cenach?

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 18:56
od aquila
cca 10 mozno az 15 miliard .. na porovnanie 1 km dialnice vtedy stal 20 az 50 mio kcs ..

OdoslaťOdoslané: 16. Jún 2009 19:26
od Majkl
Mna zaujala krizovatka na petrzalskej strane s Dolnozemskou a Bosakovou. Zda sa, ze vsetky vetvy krizovatiek a najazdy boli vtedy navrhnute velmi dobre. Ovela lepsie ako je to teraz. Skoda, ze sa to napokon realizaovalo inak. Vyhladovo uz riesili aj planovany most Apolo.

OdoslaťOdoslané: 17. Jún 2009 13:28
od vladi87
2 články o tragickej hromadnej nehode na našej diaľnici. Jeden je písaný bezprostredne po udalosti (zač. roku 1986), druhý s ročným odstupom.
http://auto-fan.ic.cz/foto/hromadnaNehoda1.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/hromadnaNehoda2.jpg

http://auto-fan.ic.cz/foto/hromadnaNehodaPoRoku1.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/hromadnaNehodaPoRoku2.jpg

OdoslaťOdoslané: 17. Jún 2009 18:03
od Dialniciar
aquila napísal:cca 10 mozno az 15 miliard .. na porovnanie 1 km dialnice vtedy stal 20 az 50 mio kcs ..


A tak to zase nie, pre úseky na diaľniciach (D1 a D2) sa stavali v cenovom rozpätí od 17 do 91 mil. Kčs, ale napr. most Lafranconi na D2 stál cez 884 mil. Kčs, čo predstavovalo náklady na 1 km cez 400 mil. Kčs. :o A náklady na výstavbu Prístavného mostu po Mierovú na D1 boli takmer 1,1 mld. Kčs, čo predstavovalo vyše 800 mil. na 1 km. :shock:

Koho zaujímajú podrobnosti, tak s mojou spoluprácou nájde informácie tu: http://dalnice-silnice.cz/Sk/D1.htm .

Drtivá väčšina sa ale zmestila od 20 do 30 mil. Kčs. Ceny stúpali až s výstavbou dlhších premostení, ktoré rátali aj s vojenskými presunmi a preto sú postavené "zavalitejšie".

OdoslaťOdoslané: 21. Jún 2009 19:36
od vladi87

OdoslaťOdoslané: 18. Júl 2009 08:35
od vladi87
Perspektívy slovenských autostrád. Výstavba obchvatu Trenčín (Stop 20/93):

Článok pojednáva o situácii vo výstavbe našich diaľnic, možnosti financovania jednotlivých úsekov. Spomína sa stavba diaľnice smerom na Budapešť a Viedeň, spojenie Lafranconi s D2, Branisko, napojenie SR diaľnicou na Poľsko, južný ťah a napokon problematika reklamných tabúľ...

:D :arrow:

http://auto-fan.ic.cz/foto/voTN1.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/voTN2.jpg
http://auto-fan.ic.cz/foto/voTN3.jpg

OdoslaťOdoslané: 21. Júl 2009 13:13
od vladi87
1.7.1996, deň zavedenia poplatkov za používanie diaľnic :arrow:
http://auto-fan.ic.cz/foto/poplatky96.jpg

Všimnite si cenu pre osobáky. :D