Stránka 1 z 2

TEN-T

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2013 17:54
od DrX
Ked som si dobre vsimol, vlakno o TEN-T tu aktualne nie je, pokial je, kludne tento prispevok presunte.

Podla tohoto press release http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-478_en.htm bola 30.5. schvalena nova revizia TEN-T siete, ktora ma byt dokoncena do r. 2030.
Tu su vsetky Annexy pre jednotlive krajiny: http://ec.europa.eu/transport/themes/in ... n-t_en.htm
A tu je ten specificky pre Slovensko: http://ec.europa.eu/transport/themes/in ... part15.pdf

Moje hodnotenie:
Cestna siet:
pozitiva:
- cela R2 je comprehensive a planovana na vystavbu
- KE-Miskolc je tiez v planoch
negativa:
- R1 aj R3 medzi ZV a RK/MT
- ziadne spojenie Poprad-Nowy Targ

Zeleznica:
pozitiva:
- cela trat Kosice-Miskolc-Budapest sa planuje robit, cize toto bude najrychlejsie dokoncena trat so 160km az na vychod Slovenska
- nova trat Kosice-Krakow je sucastou comprehensive siete
- juzna zeleznica KE-LC-ZV-BA je sucastou komprehensive siete
- z Ciernej n/T a BA to budu mat na skok na vysokorychlostnu siet
negativa:
- na KE-LC-ZV-BA sa podla vsetkeho s vynimkou zapadnej casti neplanuje robit nic

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2013 19:23
od pesslon
neviete v akom casovom horizonte sa da cakat ta ceska dialnica medzi prerovom a puchovom? Potesilo by to asi kazdeho severo a vychodoslovaka co chodi do skoly a roboty do CZ. Ani teraz sice nie je trasa trencin - brno nejaka katstrofalna ale dialnica je dialnica.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 18. Jún 2014 22:20
od DrX

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2014 17:18
od bzzi
Zaujímavé, že EÚ počíta s R3 cez Oravu a to bolo rečí, že je zbytočná.

Som rád, že tam je i R49/R6, mohlo by to už niekoho nakopnúť, aspoň na jednej strane hranice, tá druhá to snáď pochopí.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2014 19:25
od Lifko22
A je tam ešte aj R1 cez Donovaly. :D Aj keď to možno bude len upgrade - podľa značenia, ale to znamená, že aj R4, R3 a R2 bude len upgrade. alebo to mám chápať tak, že upgrade znamená polprofil?

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2014 20:18
od DrX
Podla mna:
- s R3 cez Oravu sa vzdy pocitalo, otazka znie skor, ze kedy
- R1 cez Donovaly je len dokazom toho, ze oni su do doplnkovej siete nateraz ochotni nakreslit prakticky cokolvek, aj ked sa to nebude tak skoro realizovat. Ci tam planuju 4pruh neviem, ale iste je, ze polprofilove postavene useky R2 (napr Figa-Tornala) tam nie su uvedene ako ukoncene, takze asi planuju 4-pruhy
- trocha smutnejsie je, ze nateraz nemaju v plane nic na zlepsenie juznej zeleznice BA-ZV-KE. Ale Kosice-Miskolc aj Kosice-Krakov (aj vysokorychlostna Ukrajina-Debrecin-Budapest-Vieden) v plane je. Uvidime, ci ludia z Ciernej a vseobecne juhovychodu budu mat rychlejsie do Viedne nez do BA :-)

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2014 23:11
od Qwert
V prípade Slovenska a konkrétne cestnej siete sú v oblasti stredného Slovenska zakreslené paralelné cesty, ktoré sa určite nebudú všetky realizovať. Stačí si to porovnať s okolitými krajinami, aká hustá je sieť tam a aká hustá je na strednom Slovensku. veď to je smiešne

Pokiaľ ide o železnice, trať BA - ZV - KE nemá z medzinárodného hľadiska prakticky žiaden význam. Bavíme sa tu o TEN-T koridoroch, čo sú medzinárodné koridory. Ak by niekto zodpovedný rozmýšľal a bola by tu snaha zlepšiť železnice v BB kraji, tak by sa aspoň do Comprehensive Network zaradilo spojenie Budapešť - Salgótarján - LC - ZV - BB - MT - ZA, teda akási paralela RC RC. To by bolo reálne medzinárodné spojenie PL - SK - HU. Z veľkej časti by to pokrylo aj dôležité vnútroštátne trate u nás a vytvorilo by sa teraz de facto chýbajúce železničné spojenie stredného Slovenska s Maďarskom.

Oceňujem, že v Comprehensive Network je aj nová trať z Krakova na Slovensko smerom na Prešov, dnes tam adekvátne a atraktívne priame spojenie vlastne neexistuje, pritom je tam slušný potenciál.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2014 23:51
od ANDi
Kiezby sa uz na tie Donovaly vysrali a R3 pretrasovali od Sturova po Hronsky Benadik, potom by sa mi ta mapka aj pacila...

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 21. Jún 2014 13:16
od Kanky
Qwert napísal:V prípade Slovenska a konkrétne cestnej siete sú v oblasti stredného Slovenska zakreslené paralelné cesty, ktoré sa určite nebudú všetky realizovať. Stačí si to porovnať s okolitými krajinami, aká hustá je sieť tam a aká hustá je na strednom Slovensku. veď to je smiešne..

to mi hned tiez napadlo...aj celkovo, SK je hustejsie ako ostatne krajiny...:) ved aj narodnych parkov mame viac ako ktokolvek iny :)

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 21. Jún 2014 15:02
od devil
V prípade Slovenska a konkrétne cestnej siete sú v oblasti stredného Slovenska zakreslené paralelné cesty, ktoré sa určite nebudú všetky realizovať. Stačí si to porovnať s okolitými krajinami, aká hustá je sieť tam a aká hustá je na strednom Slovensku. veď to je smiešne


skusme konkretnejsie...ciastocne v oblasti stredneho Sk, zapadna R2 ktora ide popri hotovej R1. potom R3 a R1, bez ohladu aby sme toto tu riesili je jasne ze jedna je zbytocna. a takisto aj severna R3 a D3. ked si to porovnam s ceskom a madarskom tak je to zarazajuca nekoncepcnost.

Pokiaľ ide o železnice, trať BA - ZV - KE nemá z medzinárodného hľadiska prakticky žiaden význam. Bavíme sa tu o TEN-T koridoroch, čo sú medzinárodné koridory.


to je sice pravda ale to nema ani trat 180 a 120-ka to tiez nebude mat lahke v konkurencii moravskej trate. modernizacia trati okrem 120 a 130 su vyhodene peniaze lebo "europsky potencial" jednoducho nie je, malo by sa radsej optimalizovat - ale podstatne viac vnutrostatnych trati.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 21. Jún 2014 16:57
od Qwert
Kanky napísal:to mi hned tiez napadlo...aj celkovo, SK je hustejsie ako ostatne krajiny...:) ved aj narodnych parkov mame viac ako ktokolvek iny :)


Irónia je to dobrá. Tie naše národné parky sú úrovňou ochrany prírody veľmi hlboko pod úrovňou krajín, kde ich síce majú menej, ale reálne v nich prírodu chránia. Podobne u nás síce máme veľa RC na mape, ale málo v realite.

devil napísal:skusme konkretnejsie...ciastocne v oblasti stredneho Sk, zapadna R2 ktora ide popri hotovej R1. potom R3 a R1, bez ohladu aby sme toto tu riesili je jasne ze jedna je zbytocna. a takisto aj severna R3 a D3. ked si to porovnam s ceskom a madarskom tak je to zarazajuca nekoncepcnost.


Západnú R2 z vnútroštátneho pohľadu nepokladám za paralelnú k R1. Z medzinárodného už trochu áno, relácia, kde si môžu tieto RC konkurovať je niečo ako ZV - Brno, kde to dnes vychádza rýchlejšie a komfortnejšie po R1 cez Bratislavu, aj keď je to okľuka. Zaradenie západnej R2 medzi TEN-T koridory ale celkovo považujem za zvláštne, lebo na túto cestu nič na českej strane nenadväzuje.

Paralelnými cestami sú hlavne R2 Handlová - ZH, R3 MT - ZH a R1 RK - BB - ZV. Tieto cesty by sa mali "spojiť," pričom najlogickejší variant je MT - Handlová - ZH. Paralelné (z medzinárodného pohľadu) sú aj D3 a severná R3. Celkovo mám z toho pocit, že v prípade Slovenska sa TEN-T koridory rozmiestnili tak, aby pokryli najdôležitejšie úseky plánovaných RC z vnútroštátneho pohľadu, a teda aby bolo na ne potencionálne zabezpečené financovanie z EÚ.

devil napísal:to je sice pravda ale to nema ani trat 180 a 120-ka to tiez nebude mat lahke v konkurencii moravskej trate. modernizacia trati okrem 120 a 130 su vyhodene peniaze lebo "europsky potencial" jednoducho nie je, malo by sa radsej optimalizovat - ale podstatne viac vnutrostatnych trati.


Snáď tú našu 120-ku kvôli ferdinandke nezavrieme. :) Trať 120 neslúži z medzinárodného pohľadu len ako spojenie Poľsko - Bratislava - Rakúsko/západné Maďarsko a ďalej do Talianska, Slovinska a Chorvátska, ale slúži aj ako spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkán, v tomto smere jej už trať cez Moravu konkurovať nemôže.

Modernizácia z pohľadu medzinárodných (nákladných) koridorov by sa mala zamerať hlavne na trate 120, 130 ale aj 110 a samozrejme 127 (ZA - Mosty u Jablunkova), k tomu doplnky ako NZ - Komárom, Leopoldov - Galanta, BA - Marchegg, BA - Rajka. Tam je najväčší potenciál pokiaľ ide o dopravu v rámci EÚ. Na plnohodnotnú modernizáciu trate 180 jednoducho nemáme, s tým by sme sa mali zmieriť, ale nebolo by od veci realizovať aspoň niektoré čiastkové projekty, ako napr. preložka v oblasti štrbskej rampy, ktorá je prekážkou pre nákladnú dopravu, alebo preložka Margecany - Prešov - Kysak, kde by to malo skôr význam pre osobnú dopravu, ale to v Bruseli nikomu nehovorte.

To, že pomedzi to by sa mali optimalizovať ostatné trate, je samozrejmosť, teda na Slovensku tu nie je samozrejmosť, ale mala by byť.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 22. Jún 2014 16:09
od devil
aha, myslel som si ze 130 je po kuty....takze ano, 110,120,127,130 to je na Sk pomery mimoriadne ambiciozne na dalsich 10-15 rokov.

Trať 120 neslúži z medzinárodného pohľadu len ako spojenie Poľsko - Bratislava - Rakúsko/západné Maďarsko a ďalej do Talianska, Slovinska a Chorvátska, ale slúži aj ako spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkán, v tomto smere jej už trať cez Moravu konkurovať nemôže.


s tymto ale celkom nesuhlasim, spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkan moze sluzit ta trat ktora na to bola povodne postavena a to vrutky-zvolen-hatvan-budapest. uvazovat s tratou 120 je to iste ako ist autom s PL do BP cez BA. da sa ale nie je to atraktivne.

Celkovo mám z toho pocit, že v prípade Slovenska sa TEN-T koridory rozmiestnili tak, aby pokryli najdôležitejšie úseky plánovaných RC z vnútroštátneho pohľadu, a teda aby bolo na ne potencionálne zabezpečené financovanie z EÚ.


to je fakt.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 22. Jún 2014 22:32
od DrX
Inak ked som si dobre vsimol, tak poliaci zmenili trasu Via Carpatia (teda toho, coho sucastou je nasa R4) tak, ze z LUblinu ide na Varsavu a dalej do pobaltskych statov. Ked sa dobre pamatam, povodne sa planovalo priamo Lublin-Bialystok-pobaltie. Ale kedze len v Polsku je to sucastou Core (na SK ani v HU nie), tak asi si s tym mozu robit co chcu.
A co sa tyka prehusteneho stred.Slovenska, myslim, ze Morava je na tom podobne chaoticky.

No a este linka na stranku europskych Zelenych o TEN-T: http://www.green-ten-t.eu/ . Na Slovensku zda sa problemy nemaju.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2014 12:51
od Qwert
devil napísal:
Trať 120 neslúži z medzinárodného pohľadu len ako spojenie Poľsko - Bratislava - Rakúsko/západné Maďarsko a ďalej do Talianska, Slovinska a Chorvátska, ale slúži aj ako spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkán, v tomto smere jej už trať cez Moravu konkurovať nemôže.


s tymto ale celkom nesuhlasim, spojenie Poľska s centrálnym Maďarskom a ďalej na Balkan moze sluzit ta trat ktora na to bola povodne postavena a to vrutky-zvolen-hatvan-budapest. uvazovat s tratou 120 je to iste ako ist autom s PL do BP cez BA. da sa ale nie je to atraktivne.


Na prvý pohľad sa to možno nezdá, ale rozdiel vo vzdialenosti je len asi 20-30 km v prospech trasy cez Zvolen. Problém ale je, že táto trasa z podstatnej časti neelektrifikovaná a jednokoľajná a prechádza hornatým terénom. V horizonte najbližších 10-15 rokov sa ani nedá čakať, že by bola kompletne elektrifikovaná, možno pribudne nejaký dvojkoľajný úsek, ale sklonové pomery na trati zostanú pre nákladnú dopravu obmedzujúce. Jednoducho z pohľadu nákladnej dopravy je lepšie si nadísť tých 30 km, ale ísť po kompletne elektrifikovanej, dvojkoľajnej trati a po rovine, takéto vlaky aj teraz reálne chodia. Trasa cez Zvolen by limitovala dĺžku a maximálnu hmotnosť nákladných vlakov, prípadne by bolo treba nasadiť 2-3 lokomotívy, to znamená pre dopravcov oveľa vyššie náklady než pár kilometrov navyše.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 28. Dec 2018 04:48
od DrX
Pokial niekto bude hladat TEN-T mapy, tak trocha sa popresuvali. Ja som ich teraz nasiel tu: https://ec.europa.eu/transport/themes/i ... es/maps_en (a je tam aj R2 ako comprehenive TEN-T cestna siet)

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2020 16:24
od EmBe
DrX napísal:Pokial niekto bude hladat TEN-T mapy, tak trocha sa popresuvali. Ja som ich teraz nasiel tu: https://ec.europa.eu/transport/themes/i ... es/maps_en (a je tam aj R2 ako comprehenive TEN-T cestna siet)


Link už nefunguje, asi budú zas inde. Do témy som zavítal, lebo som sem chcel vložiť toto:
https://www.cdb.sk/sk/cestna-siet-SR/Me ... TEN-T.alej
Aktualizácia CDB mapy SR (posledná na stránke) nedávno, 1.4.2020. Neviem, či sa niečo menilo, no dátum ma zaujal.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2020 21:03
od Vlados
Mapa, akože nová, nepostrehla otvorenie D1 pri Košiciach :( (menili sa kilometre komunikácií)

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2020 21:28
od EmBe
Vlados, dík za doplnenie.

Interaktívna mapa TEN-T:
https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2020 22:30
od DrX
Mapy su teraz dostupne tu https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html
Treba rozkliknut Annex I: Maps of the comprehensive and the corenetwork
a mapy SK su https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... L%2014.pdf
a https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... L%2015.pdf

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 17. Dec 2021 13:19
od DrX
EU aktualizovala koridory TEN-T https://ec.europa.eu/commission/pressco ... fs_21_6779
Kosice+Presov su teraz sucastou 3 koridorov, najviac na Slovensku. Naviac u toho Baltic - Black -Aegean je cez nich trasovana jedina vetva, nie ako pri tych ostatnych, kde je Slovensko stale sucastou nejakej vetvy C, D, E...

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 18. Dec 2021 00:55
od DrX
Tu uz je aj oficialny plny dokument:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 21:812:FIN
a tu je oficialna nova mapa Slovenska https://eur-lex.europa.eu/resource.html ... format=PDF
Core network sa rozsirila tak, ze na vychode aj R4 aj zeleznica Plavec - Kosice - Hidasnemeti su sucastou Core koridoru od Baltiku k Egejskemu moru.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 28. Dec 2021 00:04
od badger-FB
DrX napísal:- cela R2 je comprehensive a planovana na vystavbu
Ale kedy sa tak stane? Už len z toho, čo sa dočítame, tak úseky pri diaľnici D1 u Trenčína sa tak skoro nezačnú, u prvého bude hádam alternatíva panelky, ktorú štát nevie roky opraviť alebo skôr vytendrovať. Potom síce existuje už plán, ale tam sú navrhnuté také nehorázne riešenia s ekoduktami, že až. Pôvodne sa mala postaviť celá tá časť po Prievidzu z fondov za to, že sa ukončuje ťažba uhlia, ale ak sa postaví 1 úsek, tak aj to bude moc, pretože sotva sa robia tie dokumentácie. Uhlie sa ťažiť nebude, ale diaľnica po Prievidzu nebude, to bolo veľkých rečí starej aj tejto vlády. Prepojenie Prievidze na Žiar vidíte optimisticky?
Vo Zvolene sa so Sliačom nedohodli, proces sa vrátil na začiatok, takže tam sa dozaista 2027 nezakopne a potom nebude z čoho.
Áno potom sa stavia až po Lučenec. Aspoň niečo!! Ale z nejakého dôvodu sa ďalej plánujú pol profily, zrovna pri Lučenci, kde je to hustejšie a niekto múdry teraz nedávno pozastavil výkupy pozemkov a ďalšiu prípravu pri Bátke, hoci je vykúpené 80 až 95% na dvoch úsekoch. Nič to, tam už si ľudia zvykli. (irónia)
Slávny úsek so Soroškou, ktorý sa tendroval aj bez pozemkov sa tak skoro nepostaví. Kto tomu verí, tak je riadne naivný.
Košice - Šaca sa nepostaví, lebo ho rozdelili, lebo že ho urýchlia aspoň v jednej časti a teraz sa dočítame, že inštitút kde si dávajú záležať na výklade toho ako obstarávať namiesto toho aby si uvedomili že sú živení z daní a tie sú z národného hospodárstva a to sa takýmito debilnými rozhodnutiami neposilní nikdy a tak nájdu skoro vždy a všade chyby, takže po 3 rokoch tendrovania sa to vráti na 0. Obstaráva sa všade, všade sa kradne, iba na Slovensku sa už vlastne ani skoro nič nové nestavia, okrem toho jedného úseku na R2. A asi sa ani tak skoro stavať nezačne.
Tu sa dostavia 20 km R2 a ďalej sa nemá čo postaviť. Zo zverejneného sa ani neplánuje v roku 2022 niečo súťažiť, možno okrem toho košického obchvatu. Potom sa vymení vláda, ale R2 je teda priorita ale leda tak na papieri a aj to nie, stačí sa zadívať na tie výpočty. Keby sa tam aspoň 2+1 zrealizovalo ako na severe Európy, aj to pomôže, ale obyčajný polprofil neurýchli dopravu, ale aspoň by sa obišli tie obce s mestami, ale ani to nie je dopriate! :?
Tu sa niekto ešte diví tomu aká skepsa vládne na Hornej Nitre či v regióne primátora Šimka? Tadiaľto sa súvislo po diaľnici hoc v polprofile od Košíc určite cestovať nebude ani v 2040. Zabitá generácia. Alternatíva pre vlak neexistuje nejaká solídna rozhodne nie. Vlak pre zmenu obchádza Prešov. A píšem o Prešove, pretože po D1 sa vďaka nekonečnej tunelovej ságe neprevezieme tak skoro po súvislej D1. Ako fakt, ešte že existuje to Maďarsko s ich diaľnicou pre spojenie západu s východom.
Tie štátne úrady spôsobujú iba škody na Slovensku. A tým, že ľudia cestujú cez inú krajinu, tak sa tie škody prehlbujú ešte viac. Ale asi to tak vyhovuje.
To, že je niečo v nejakom pláne, tak to pre Slovensko nič neznamená.
Rýchlejšie to proste nepôjde. Darmo TEN-T.

Potešili by ste ma ak by ste mi napísali, že sa mýlim a že do 3 rokov sa začne stavať voľakde na tejto trase. :D

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 28. Dec 2021 13:22
od cPalo
Mýliš sa, ale v tom, že ľudia ktorí majú kúpené diaľničné známky na Slovensku a cestu Maďarskom, tak nejako škodia Slovenskej ekonomike. NAD áno.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 28. Dec 2021 16:18
od badger-FB
Tak úplne to pravda nie je, pretože v Maďarsku je o.i. lacnejšie tankovanie, takže nenatankuje doma. Takže doma neodvedie daň.

Re: TEN-T

OdoslaťOdoslané: 28. Dec 2021 18:35
od DrX
badger-FB, si zabavny, ze tu riesis moje posty z 2013.
Za tejto vlady je jasna jedna vec: na R2 nepustia nic - vsetko sa sustredi na *** - blavastanske ciele ako zilinska D1+D3 a veci okolo BA. Staci si pozriet ako rychlo Dolezal sutazi D1xD4. A vobec by ma neprekvapilo, ak by sa skor, nez nove useky R2, rozostavia tunel Karpaty. Proste, kym mame taky volebny system ako mame, tak priority budu tam. Mozno ale motyka zas raz vystreli, ako pri spojeni Smer+Most.