Stránka 1 z 15

Spoplatnenie/poplatky za uzivanie siete D a RC

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 12:35
od aquila
simonsson75 napísal:V BA je zadara cely 14km usek D1...


je otazka velmi blizkeho casu, kedy sa to zmeni, uz budu tieto useky v intravilane spoplatenen pred dopravu nad 3,5t a to je len krocik k spoplatneniu.

najneskor s D4 k tomu budu donuteni pristupit, kedze D4 pojde cez PPP.

a celkovo dialnice a RC by sa mali spoplatnit jedno ci v intravilan alebo extravilan

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 12:46
od pohodak
mne sa zas celkom paci "madarsky" system, kde nespoplatnuju prihranicne useky (napr M15 po moson ci kusok medzi slovinskymi a chorvatskymi hranicami) a pripadne aj niektore kratke useky vo vnutrozemi (E65 pred szombathely)...ale ked su spoplatnene kratke obchvaty R2 na juhu tak by mala byt aj R4 a samozrejme cela D1/D2 v ramci BA...

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 13:08
od i15
R2 nie je spoplatnena. Ked tento usek prinuti zopar Poliakov, aby si v lete kupili nalepku a nejazdili cez dediny medzi PO a KE, alebo okolo Domase, tak to bude len dobre

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 13:41
od DrX
Myslim, ze tych poliakov to neodradi. Predsalen, kupovat si tu nalepku by bolo na hrane, aj ak by celych tych cca 100km od polskej po madarsku hranicu bola dialnica. V dnesnej situacii je to pre nich o nicom. Najlogickejsie by bolo spravit nejaku zmluvu s madarmi, aby sa dala kupit slovensko-madarska nalepka, ktora by bola povedzme o 30% lacnejsia nez slovenska a madarska zvlast, a potom uz by nebolo co riesit. Take riesenie ale pri nasom balkanskom nacionalsocialistickom systeme este 50 rokov nebude.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 13:41
od Kanky
aquila napísal:a celkovo dialnice a RC by sa mali spoplatnit jedno ci v intravilan alebo extravilan

moze byt aj v meste spoplatnena, ale len tam, kde nie su obmedzenia... lebo co mas z toho, ze ides po dialnici alebo RC, ked si obmedzeny na 90 alebo 80, tak to radsej nech tu dialnicu nestavaju, nech postavia namiesto nej 4prudovku ala lavobrezna a bude splneny ten isty ucel...
a dalsia vec je to, ze by sa nemala spoplatnit D/RC, ktora je v peazi s inou cestou nizsej kategorie...
pisem o osobakoch, nakladne nech platia :)

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 13:54
od Andrej
Najlogickejsie by bolo uplne zrusit dialnicne nalepky a nahradit ich elektronickymi, ktore mozu byt ovela flexibilnejsie, napr. aj jednodnove pre prave spominane cesty. Vynos z nich by bol priblizne rovnaky ako dnes, ale vyhli by sme sa do väcsej miery problemu obchadzania dialnic cez dediny.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 14:00
od aquila
1 dnova nalepska sa neoplati z transakcneho hladiska, minimum je 3-4 dnova, ako maju napr v madarsku, resp mali

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 14:23
od simonsson75
to transakcne hladisko sa podla mna da zohladnit v dobe, nez bude amortizovana technologia. potom to uz nehra rolu, rovnako ako sekundova tarifikacia u mobilnych operatorov. ak dobre chapem podmienky zmluvy statu so sky tollom, u nasho mytneho systemu je amortizacia nastavena na 13 rokov, pocas ktorych stat mytny system splaca.

ohladom spoplatnenych usekov som za to, aby sa u osobnych aut v niekolkych stupnoch spoplatnilo vsetko, co dava moznost komfortnejsej prepravy v porovnani s druhou najlepsou moznostou. samozrejme, elektronickym systemom. teda aj D1 v BA. Pre nakladnu dopravu je potrebne dohodnut prerozdelovaci mechanizmus a spoplatnit vsetky useky ciest na Slovensku, teda aby VUC neboli iba cistymi prijimatelmi, ale podielali sa alikvotnou ciastkou aj na nakladoch na udrzbu a prevadzku systemu.

Niekomu to mozno pride ako regulacne opatrenie, zvyhodnujuce alternativne druhy dopravy voci cestnej, ale v skutocnosti je to uplne prirodzena funkcia dopytu. Ak dopyt po preprave rastie, rastie aj jej cena, pretoze prepravna kapacita ciest sa stava v ekonomickom systeme vzacnou. To, co je neprirodzene, je prave zasah statu ci EU, nalievajucich transfery do skapacitnenia prepravy z prostriedkov nakumulovanych v roznych odvetviach hospodarstva, nie len v doprave.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 14:41
od juraj1
Kanky napísal:
aquila napísal:a celkovo dialnice a RC by sa mali spoplatnit jedno ci v intravilan alebo extravilan

moze byt aj v meste spoplatnena, ale len tam, kde nie su obmedzenia... lebo co mas z toho, ze ides po dialnici alebo RC, ked si obmedzeny na 90 alebo 80, tak to radsej nech tu dialnicu nestavaju, nech postavia namiesto nej 4prudovku ala lavobrezna a bude splneny ten isty ucel...
a dalsia vec je to, ze by sa nemala spoplatnit D/RC, ktora je v peazi s inou cestou nizsej kategorie...
pisem o osobakoch, nakladne nech platia :)


Úsek D2 po križovatku Jarovce je tiež v obci, ale je tam MPR 130. Úsek Jarovce-hranica s MR je stále v obci, ale už spoplatnený a MPR 130.
Ale sme off-topic.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 15:01
od Kanky
juraj1 napísal:Úsek D2 po križovatku Jarovce je tiež v obci, ale je tam MPR 130. Úsek Jarovce-hranica s MR je stále v obci, ale už spoplatnený a MPR 130.
Ale sme off-topic.

no, praveze nie, aj ked Jarovce, Rusovce aj Cunovo je sucast mesta, tak D2 presne tuto uz nie...
https://maps.google.sk/maps?q=bratislav ... 38,,0,8.89

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 16:36
od i15
Kazdy kusok dialnice lezi v katastri nejakej obce. Kriteriom pre spoplatnenie by malo byt, ci ku nej existuje alternativna cesta nizsej triedy. V Kosiciach ta alternativa chyba, lebo mestska RC vznikla na 90% prebudovanim existujucich ciest. Spoplatnit by sa dal jedine kratky usek medzi Moldavskou a Alejovou, ktory bol postaveny uplne nanovo, ale to by uz hranicilo so sikanou.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 18:44
od Jano1
Ked bude elektronicka dialnicna nalepka, preco by nemohla byt na 1 den, pripadne aj na konkretnu trasu? To predsa nie je objem dat, ktory by nemohli mat policajti v terene aktualizovane - prenesene zmeny aj kazdych 10 minut.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 17. Okt 2013 22:29
od Kanky
i15 napísal:Kazdy kusok dialnice lezi v katastri nejakej obce. Kriteriom pre spoplatnenie by malo byt, ci ku nej existuje alternativna cesta nizsej triedy. V Kosiciach ta alternativa chyba, lebo mestska RC vznikla na 90% prebudovanim existujucich ciest. Spoplatnit by sa dal jedine kratky usek medzi Moldavskou a Alejovou, ktory bol postaveny uplne nanovo, ale to by uz hranicilo so sikanou.

hej, ku je jedna vec, ale u nas je rozdiel D/RC v meste/obci alebo mimo a usek D2 za Pecnou az po hranicu s H je mimo mesta, preto som ho prirovnal k R4 Sebastovce - Milhost (hoci si bratislavcania presadili usek Pecna - Jarovce zadara, ale ja to tym ludom prajem :)
BA je tiez specificka lebo ju rozdeluje Dunaj a dialnice D1 - D2, ktorymi su vedene cesty I/61 a I/2...cize, ak by sa spoplatnili Lafranconi a Prist. most, tak sikana by bola v podobe takej, ze na bezplatny prejazd cez Dunaj by ostali 2 mosty..Apollo a SNP, ktore vedu z Petrzky do centra/Stareho mesta a to asi nie je cielom v ziadnom normalnom state, to by bol navrat do socializmu, komunisti totiz nevahali zburat cast Stareho mesta, aby nim mohli pustit dopravu z mosta/na most SNP...

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 02. Dec 2013 11:28
od Jonathan
tento usek by podla mna nemal byt spoplatnovany. Rovnaky problem sa riesil aj pri Svidniku, aj pri Tornali a po protestoch bolo obmedzenie zrusene. Moj predpoklad je, ze za pol roka sa zisti, ze tade nikto nechodi a spoplatnenie sa zrusi aj tu.

http://www.sme.sk/c/3410761/starostom-o ... rnala.html
http://www.rusin.sk/index.php?ID=5991&l=sk

Moj nazor je, ze osamotene useky D/R nemauju byt spoplatnovane.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 02. Dec 2013 11:39
od i15
Zrušené spoplatnenie okolo Svidníka a Tornale je v poriadku, lebo sú to poloprofily uprostred ničoho. Košičania však v cene ročnej nálepky nemajú len 5 ušetrených minút do Kechneca, ale aj vyše 10 minút do PO a PP a navheje to plný profil, takže spoplatnenie je oprávnené. Osobne ma ten minulý piatok dosť prekvapil, ale kto nechce ísť 80-90kmh bez možnosti predbiehania, nech si zaplatí...

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 02. Dec 2013 22:44
od ANDi
Suhlasim s i15.
ps: Ved to bolo myslene tak, ze miestne osadenstvo musi ist spravit osvetu do krciem :)

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 00:07
od m.klempa
ja som skôr názoru ako píše i15, teda úsek je správne že je spoplatnený (smutné však je že nie je doriešený exit pre tranzit na oceliareň a že ihneď po otvorení naši "pomáhajúci a chrániaci" vyberali od neplatiacich pokuty - miesto dohovorenia)

Moj nazor je, ze osamotene useky D/R nemauju byt spoplatnovane.
čiže a čisto teoreticky teraz osamotené odkiaľ kam? to aj D1 od BA po PB je osamotená od ďalších úsekov napríklad k PP :D

musel som to odľahčiť :P

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 11:52
od i15
O 2 roky bude snáď úsek ZV-Kriváň, ktorý Detvancom ušetrí tiež nejakých 5 minút a nebude na nič napojený - zase bude diskusia o diaľničných nálepkách? Čím bude viac výnimiek zo spoplatnenia, tým bude väčší tlak na zvyšovanie cien diaľničných nálepiek. Každý nespoplatnený úsek je vlastne dotovaný z peňazí tých, ktorí si nálepku platia

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 14:30
od Jonathan
V sucasnom stave dialnicnej siete by som nespoplatnoval Svinia-Presov, Presov-Kosice a Kosice-Milhost. Z tych usekov, ktore sa stavaju, alebo sa budu stavat, by som nespoplatnoval DS-Turany, Ruskovce-Pravotice, Zvolen-Krivan. Po dostavani Fricovce-Svinia by som usek Svinia-Presov tiez spoplatnil.

Myslienka za tym je jednoducha. Dialnica, alebo RC vytvori benefit pokial existuje v ucelenej dlzke aspon 50km, alebo nahradza vyznamnu prekazku (Branisko), alebo vytvara spojenie, ktore poskytuje vyznamny benefit (R3- tunel sklenne, alebo R7 DS-NZ). Jednoduchsie povedane. Pokial postavym nieco, co vyrazne zlepsi bezpecnost, alebo vyznamne skrati cestovny cas, potom to mozeme spoplatnit.

Nejake priklady:
Kosice-Milhost: Uspora odhadom dve minuty, nizke intenzity lokalneho charakteru. Dialnica nema ekonomicke opodstatnenie, ale bola stavana ako politicka uloha. Preto ako vysledok je, ze po nej budu jazdit iba ti, co uz znamku maju (ziadny benefit pre stat).
Svinia-Presov: Kratky usek, ktory obchadza nebezpecne stupanie, ale bez nadvazujuceho useku prakticky efekt maly. Opat: vyuzivaju iba ti, co uz znamku maju.
Presov-Kosice: Je diskutabilny. Je relativne kratky, ale obchadza velke mnozstvo dedin. Mozno aj preto je vyhodnejsie s LKW chodit po jednotke, ako po D. Benefit pre stat urcite je, ale bol by vacsi, pokial by zbytocny tranzit nechodil po jednotke.

K tym vyhladovym:
Ruskovce-Pravotice: bude R-ka v polovicnom profile, ako pri Oravskom podzamku, Cadci, Trstenej a pod.
Zvolen-Krivan: Podobny usek ako D1 pri kosiciach. Benefit pre stat moze byt, ale pokial sa nespoplatni --> zvysi sa bezpecnost na starej ceste.
DS-Turany: Toto je usek, ktory nebude mat problem ani keby spoplatneny bol, ale ked clovek berie do uvahy, co si uz ludia vo Vrutkach a Sucanoch pretrpeli, tak dat im 5 rokov v podobe benifitu, ze na D prejde o 25% viac aut je velmi prijemny.

Samozrejme, diskusie na tutu temu nebudu, pokial niekto na ministerstve vytvori predpis na spoplatnovanie. A este trochu cisiel. Za rok 2012 bolo predanych 688744 rocnych dialnicnych znamok co je asi 37% osobnych motorovych vozidiel.

Bol tu argument, ze taky kosican ma 15km do madarska, kde sa moc nechodi (inak by bola na hranici vacsia premavka), a tiez 20km to Presova, kde mozno chodi castejsie. Ale stale je to nic v porovnani s nejakym piestancom, Ilavanom, alebo bytcanom, ktory maju dosah na 200km dialnice a pritom platia rovnaku sumu.

na zaver: Ekonomcky nema velky prinos spoplatnovat teketo male useky, ale z pohladu ludi zijucich okolo by to bola vzpruha. A bol by to aj argument na koncepcnejsie planovanie dialnic.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 15:05
od mb1000
Ja si naopak myslim, ze by mali byt spoplatne vsetky useky D/RC bez rozdielu. Aj tie v Bratislave a pod.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 15:33
od Kanky
spoplatneny usek dialnice alebo RC pre osobaky by mal byt usek, ktory je kompletny, cize plnoprofilovy a mal by byt bez obmedzeni...to znamena, ze taky usek by nemal byt v meste, v obci...
taky usek by mal mat jasne stanovene rozmiestnenie MUK...
v BA je napr. D1 nevhodnou na spolpatnenie, nakolko je vo velikanskej miere miestnou/mestskou komunikaciou, ktora sluzi na presun dopravy v ramci mesta...
Lafranconi a Prist. most su nevhodne na spolpatnenie, nakolko nie je vhodna alternativa pre ludi, ktori chcu jazdit po I/2 a I/61...

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 15:38
od i15
Bol tu argument, ze taky kosican ma 15km do madarska, kde sa moc nechodi (inak by bola na hranici vacsia premavka), a tiez 20km to Presova, kde mozno chodi castejsie. Ale stale je to nic v porovnani s nejakym piestancom, Ilavanom, alebo bytcanom, ktory maju dosah na 200km dialnice a pritom platia rovnaku sumu.


... rovnako nízku sumu....

čím menej bude výnimiek, tým dlhšie sa táto suma udrží. 50€ je nič, toľko ma stála výmena oleja a to som ešte musel hľadať servis, kde ma nepošlú do péčka s vlastným materiálom

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 16:00
od m.klempa
Spoplatnenie siete by sa malo odvíjať v prvom rade podľa ekonomických možností tej-ktorej krajiny. Nákladná doprava platí pomaly za všetko, už čoskoro aj na cestách III. triedy, argumentačne že tie cesty na to nie sú stavané. Budiš. Podľa tohto rozumu by osobné autá mali platiť tiež všade, bez ohľadu na parametre a MÚK, ale za to, že to proste treba. Samozrejme argumentov, prečo neplatiť kde-tu sa nájde hromada. Odôvodní si to každý podľa vlastných preferencií.

Nemôžem súhlasiť, že 50€ nie je nič. Vodič platí cestnú daň, daň z PHM (tie benzíny sú na Slovensku o cent dva lacnejšie ako v Nemecku - to len tak mimochodom, len tie platy sú inde). Nič je samo o sebe tá nálepka - nič z pohľadu príjmov pre NDS. Tá má gro príjmov z nákladnej dopravy.

Ja osobne som za spoplatnenie celej siete D/RC pre OA. Bez ohľadu na to, o aký dlhý úsek ide, v akých je parametroch, v akom je stave či prechádza priamo mestom. Teraz ma ukameňujte :arrow:

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 17:29
od juraj1
688 744 x 50€ = 34 437 200 € nie je až taký zanedbateľný príjem ani pre NDS. Na druhej strane, nespoplatňoval by som apriori všetky úseky, pokiaľ ich spoplatnenie by neprinieslo významné dodatočné príjmy. Negatíva toho, že časť dopravy zostane na starej ceste, vysoko prevýšia zisk z tých niekoľko nálepiek navyše. Každopádne, mali by existovať jasné kritériá, ktoré úseky spoplatniť a ktoré nie, aby to nebolo len podľa toho, kto si čo vylobuje. Prikláňam sa skôr k názoru i15. D/RC v polprofile je z pohľadu vodiča ekvivalentná ceste prvej triedy, takéto úseky by som určite nespoplatňoval. Napríklad maďarská M15 takisto nie je spoplatnená pre OA.

Re: R4 Košice-Milhosť

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2013 17:40
od Kanky
v madarsku nie je spoplatnena pre osobaky ani M0, ktora je v znacnej casti 3+3 a je mimo mesta, taktiez obchvaty vacsich miest, ako je napr. na M1 Gyor, Moson, Tatabanya atd...
napr. obchvat Gyoru je nieco ako obchvat Nitry, len ma viac MUK a je zadara pre osobaky :wink:
madarsko je specificky priklad