Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod IceFox » 26. Jan 2021 07:10

A hlavne, ono stále budú ľudia, pre ktorých bude auto z rôznych dôvodov nedostupné - študenti (SŠ aj VŠ) a dôchodcovia.
A nie, autobusy nie sú riešenie - resp. je dosť blbý nápad
a) pokúsiť sa prepravovať 7 plných vagónov cez autobusy
b) vymýšľať nepohodlné "interkontinentálne" autobusy typu BA-ZA-KE keď vedľa vedú koľaje, ktoré sú miliónkrát bezpečnejšie a pohodlnejšie.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod PK » 26. Jan 2021 09:54

Tak klimatoskeptizmus momentalne nie je "cool", co je sucastou propagandy. Len jeden nazor je ten spravny. Kde som to uz len zazil...
V prave plati jedno, staci zdovodnit "reasonable doubt", dovodne pochybnosti a to staci na nemoznost obvinenia.
To co sa deje okolo CO2 a oteplovania je daleko za pochybnostami. V skutocnosti nevieme prakticky nic, nevieme predpovedat pocasie na 10 dni, nie toz do roku 2100.
Uz len to staci aby zakony a obmedzenia ohladom CO2 a oteplovania boli nelegalne.

Skody na nasej ekonomike sa deju. Kto bude za to zodpovedny? Za 50 rokov niekto povie, mylili sme sa (prepacte som zamerne vynechal).
9. Januara sa Europa len o chlp vyhla obrovskemu blackoutu. Nefukalo, bola inverzia, hmla, cize nesvietilo slnko a zaroven mrzlo. Vysoke poziadavky na elektrinu, zaroven nic z vetra a solaru. Nemecko, Rakusko tahali energiu z Balkanu, z Rumunska na hrane prenosovych kapacit. V Rumunsku nastal vypadok, cely tento prenos zlyhal. Frekvencia v sieti uz zacala klesat. Kriticku situaciu zachranovali jadrove a tepelne elektrarne v Cechach a na Slovensku. Cital som o tom aj clanok, kde popisovali co vsetko sa muselo na Slovensku povypinat a popresmerovat aby to cele nepadlo.
Vysledok by bol mozno par dni bez elektriny pre velku cast Europy. Len si predstavte co by to sposobilo v pretazenych nemocniciach.
Ak v Nemecku vypnu dalsiu tepelnu elektraren, tak riziko, ze ten blackout realne nastane sa znova zvysi.
Toto je realita "obnovitelnych" zdrojov.
Ze poskytovatelia elektriny zavadzaju "inteligentne" merace je pre vase modre oci? Ide najme o moznost vam vypnut prud na dialku. Uz z akehokolvek dovodu.
Najprv kvoli blackoutom. Neskor, skusite ist masovo protestovat proti daniam zo vzduchu. Vypnu vam prud v celych stvrtiach, mestach. Elktromobilom sa nedostanete nikam.

Co sa tyka vlakov, pozrite si hore, napisal som, vlaky nech ostanu tie ktore sa uzivia same. Kto chce cestovat pohodlne a sam, nech si to zaplati.
Nepochybujem, ze trate urcene hlavne na dochadzanie za pracou sa uzivia. Podstatne je zbavit sa toho neuzitocneho.
Niekto sa tu snazi vyvolat sucit s dochodcami ktori nemaju auto a vlak je pre nich jedina moznost.
Moji susedia dochodcovia, obaja s umelym bedrovym klbom. Auto bola jedina vec ktora umoznovala, ze zili plnohodnotny zivot.
Ani jeden z nich by nedokazal nastupit do vlaku, kedze nastupiste v nasom meste je stare a na schodik vlaku je asi 1m vysoko. Tiez stanica vlaku je 2km od ich domu, takze by v zivote nepresli peso na stanicu.
Nedavno bolo v spravach, dochodkyna zamrzla na zastavke. To je verejna doprava pre dochodcov.
Ovela pohodlnejsie pre dochodcov ako vlak, alebo eletktricka je taxik, Uber, alebo ina podobna sluzba, ktora ich vyzdvihne pred dverami a dovezia priamo na urcene miesto.
Mame 1,4 miliona dochodcov. Zoberme z tych 700 milionov dotacii rocne na vlaky 350 milionov a rozdelme dochodcom. To je 21Eur mesacne zvysenie pre kazdeho dochodcu. A dajme hlasovat ci chcu tych 21E, alebo dotovane vlaky.
Co sa tyka nepohodlnych autobusov. Ak namiesto vlakov budeme mat dokoncenu dialnicnu siet a autobus dojde z BA do KE za 3h, tak kto by sa terigal vlakom 4,5h alebo 6h?
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod devil » 26. Jan 2021 10:02

autobus nikdy nedojde z BA do KE za 3 hodiny a to ani keby nikde nezastavoval. a nie je realne aby nezastavoval. pozri cp a uvidis ze autobus BB-BA ma porovnatelny cas ako vlak BB-BA. napriek tomu ze je katastrofalna trat c. 150 na velkej casti trasy
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod devil » 26. Jan 2021 10:34

Najväčším prispievateľom k emisiám dusíka v roku 2016 (NOx) bola doprava (38 %), nasleduje energetika (25 %), priemysel (16 %), domácnosti (12 %) a poľnohospodárstvo (9 %)....Najväčší podiel na emisiách NMVOC do ovzdušia v roku 2016 malo používanie organických rozpúšťadiel (40 %), ďalšími prispievateľmi boli energetika (17 %), vykurovanie domácností (17 %), poľnohospodárstvo (10 %), doprava (9 %), priemysel (6 %) a odpady (1 %).
zdroj: narodny program znizovania emisii 2019.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

O. T.: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod KN.SK » 26. Jan 2021 11:23

• Miznú ostrovy (a i ľadovce); hynú/vymierajú organizmy v moriach, ktoré sa samy nevedia vôbec alebo len obmedzene presunúť inam (koraly apod.); napríklad rôzne druhy veľrýb v miestach, kde sa rodia - teplejšie vody, tam zostávajú stále kratšiu a kratšiu dobu s novonarodenými veľrybiatkami, lebo sa tam zvyšuje teplota vôd a z toho dôvodu poklesla úživnosť týchto vôd (hmota potravy) a presúvajú sa do chladnejších=bohatších vôd,
• Dezertifikácia už i v Európe, (a nielen), nestabilnejšie/nepredvídateľnejšie počasie.
• Áno, podľa môjho laického názoru sú niektoré tzv. zelené/obnoviteľné zdroje energií nestabilné, až nespoľahlivé (vietor), buď sa urobí rozumný a vyváženejší pomer s inými zdrojmi alebo menej míňať elektrickú energiu - nie "módne" zatvárať/obmedzovať funkčné zdroje, ako v niektorých krajinách to urobili, potom im tŕň z nohy majú vyťahovať iní. [V deväťdesiatych rokoch Rakúšania brojili proti i našim jadrovým elektrárňam, ale cez zimu, keď bolo menej vody, tak odoberali. Maďari brojili proti VDG-N (nepočul som, žeby Rakúšania boli proti Paksu a Maďari proti ich hydro) a potom dosť zvláštnym spôsobom čerpali vodu do starého koryta Dunaja - "ekologicky" dízlovými čerpadlami, až po rokoch postavili i oni prehrádzky.] Vraj niektorí ekot*** chceli používať len a len "čistú elektrinu", vraj sa dá rozoznať z akého zdroja je, ja si to osobne neviem predstaviť, je to proti môjmu pochopu, že sú na to nejaké "inteligentné" filtre. 1527
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod Kvík » 26. Jan 2021 12:57

PK napísal:Tak klimatoskeptizmus momentalne nie je "cool", co je sucastou propagandy. Len jeden nazor je ten spravny. Kde som to uz len zazil...
V prave plati jedno, staci zdovodnit "reasonable doubt", dovodne pochybnosti a to staci na nemoznost obvinenia.
To co sa deje okolo CO2 a oteplovania je daleko za pochybnostami. V skutocnosti nevieme prakticky nic, nevieme predpovedat pocasie na 10 dni, nie toz do roku 2100.


Keď sa pomýliš, aj pravdu povieš. Je to presne "beyond resonable doubt", čiže prakticky nespochybniteľné.
Možno nie je veľmi dôvod veriť modelom, ktoré predpovedajú oteplenie o 1 K alebo o 3 K a ani o smere kauzality medzi koncentráciou CO_2 a teplotou sa z tohoto ešte veľa povedať nedá.
Či už ide o príčinu alebo iba dôsledok zmeny, je jasné, že sa rútime do generálneho průseru. Pritom nie je ani tak dôležitá absolútna zmena koncentrácie (planéta už prežila omnoho horšie veci), ale o šialenú rýchlosť, ktorou sa to deje.

O nejakej orbitálnej geometrii nemôže byť ani reči, zemská dráha je stabilná a na týchto časových škálach sa nijak podstatne nemení. Slnečná aktivita dlhodobo tiež nie.
To s rastlinami je nezmysel. Rastliny nie sú skupina slovenských turistov na all inclusive v Turecku, že zožerú všetko, čo je na stole a nie je priskrutkované.
Ak sa aj koncentrácia CO_2 zvýši, rastlina zo vzduchu vezme len toľko, koľko je schopná spracovať, na dlhodobú zmenu treba mnoho generácií.

Navyše to, že nedokážeme predpovedať počasie na 10 dní dopredu nehovorí absolútne nič o schopnosti predpovedať všeobecný trend na 80 rokov.
Keď vezmem najpažravejšieho štamgasta z McDonald's, tiež neviem presne povedať, akú bude mať -- s prepáčením -- o dva týždne stolicu,
ale môžem celkom spoľahlivo predpovedať, že o 20 rokov ho budú prekladať žeriavom.

Musím ale súhlasiť s tým, že väčšina opatrení, ktorými sa akože klimatickú krízu pokúšame vyriešiť, sú v lepšom prípade len zlodejiny, v horšom sú vyslovene škodlivé.
Napríklad keby to tu niekto myslel vážne, hornonitrianske bane by boli už desať rokov zaliate betónom a ktokoľvek, kto by sa pokúšal dotovať ťažbu, by už dávno visel na mestských hradbách.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 264
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod metelesku.blesku » 26. Jan 2021 13:12

Neviem, niekedy mám pocit, ako keby si ľudia neuvedomovali, že kedysi bola napríklad Európa pod ľadom a už nie je. Hranica ľadu sa posúva tisícky rokov. Spôsobila ústup ľadu doprava alebo masívne spaľovanie fosílnych palív?
Takisto tu boli dinosaury a už nie sú. Vyhynuli kvôli individuálnej automobilovej doprave, či masívnemu obhospodarovaniu pôdy človekom? Živočíšne druhy vznikajú a takisto hynú. Kolobeh života na planéte. Teraz sú holt na rade veľryby. Japonci si nebudú mať nad čím honiť ego, keď sa vykynožia. Aj tak sa vrhajú v omnoho masívnejšom meradle do plytčín kde kapú vo veľkom. Asi sami vyhodnotili, že nastal ich čas. Ako im chcete zabrániť v ich samovražedných sklonoch? Vrtuľkami spomaľujúcimi prúdenie vzduchu a masívne vraždiacimi vtáctvo ako krajiny na severe európy, či naši zelení susedia na západe?
Rôzne fatalistické scenáre sa tu opakujú snáď už od 80-tych rokov, keď ustúpila tzv. malá doba ľadová, ktorá tu bola bola v 60. a 70.tych rokoch. Podľa tých prvých sme už dnes mali žiť uprostred púšte a kapať od hladu.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod PK » 26. Jan 2021 14:01

KN.SK
https://www.theguardian.com/environment ... scientists
velryby sa vracaju do Arktidy, pod ladom sa im velmi zle plava kedze dychaju vzduch.
Rovnako si najdi clanky o navrate modrych musli, krabov a pod.
Pocet ladovych medvedov uz 30 rokov stupa.
Vymieranie sposobene ubytkom ladu je hoax.

Kvik:
Rozloha ladu v Arktide od roku 1850:
https://i0.wp.com/pbs.twimg.com/media/E ... 1110&ssl=1
Rozloha ladu za poslednych 10.000 rokov:
https://i.postimg.cc/WbDjCHkq/Arctic-Se ... ne-now.jpg
Teplota v Arktide od 1920:
https://www.climate4you.com/images/70-9 ... ce1920.gif

Za posledne storocie business as usual, v roku 1940 bola rozloha ladu mensia ako teraz.
Vsetci zastancovia a obhajovaci udavaju oteplovanie od roku 1979, ked bolo lokalne minimum.
Na sucasnom oteplovani nie je nic umele ani vynimocne. Hokejkovy graf je uz davno na smiech.
Za poslednych 10.000 rokov, medziladova doba, tiez nic vynimocne, ladu celkovo pribuda a ideme tam kam to ma Zem naplanovane uz tisice rokov, do doby ladovej.

Orbitalna geometria:
Pozri si ako sa v case meni naklon zemskej osi, ako sa elipsa obiehania Zeme okolo Slnka otaca. V sucasnosti je Zem blizsie k Slnku v zime na severnej pologuli. To sa cyklicky meni. Severna pologula ma podstatne viac suse, ako juzna, takze prijem energie zo Slnka je iny. Ked bude Zem blizsie k Slnku v lete bude ine pocasie/podnebie. Ked sa tieto cykly stretnu a severna pologula dostava minimum slnecnej energie, toto zvykne spustat doby ladove a naopak, ak je prijem energie na severnej pologuli vacsi spusta to dobu medziladovu.

Rastliny na zvysenie CO2 vo vzduchu reaguju okamzite. Rastliny sa v priebehu milionov rokov vyvinuli na vyssie hladiny CO2 vo vzduchy, pre nich je to len navrat z obmedzenia k normalu. Naopak na znizene urovne CO2 sa musia rastliny tazko prisposobovat. Len zopar sa vyvinulo, ze znesu obsah CO2 mensi do 150ppm, napriklad kukurica. Ostatne koncia uz niekde pri 200-250.
Tu si pozri historicke data za 18.000 rokov:
https://i2.wp.com/timescavengers.blog/w ... C486&ssl=1
Za poslednych 1000 rokov:
https://i0.wp.com/timescavengers.blog/w ... C428&ssl=1
Pocas dob ladovych obsah CO2 klesal az ku 180pppm co je uz primalo pre vela druhov rastlin.
Medzi rokmi 1600 az 1800 obsah CO2 klesal ku 270ppm co uz je prakticky hranica ked dokazu rastliny fungovat, vtedy sme boli krocik od masoveho vymierania. Pri takych hodnotach nedopestujes skoro nic, preto tie hladomory a vojny v tych rokoch.
Toto je evidentne ciel znizovania obsahu CO2.
Optimalna hodnota je okolo 1000ppm a to nedosiahneme ani keby sme spalili vsetky deklarovane zasoby uhlia, ropy a plynu.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod Kvík » 26. Jan 2021 14:51

Veľkosť sklonu zemskej osi mení len máličko, Milankovičove cykly majú malú amplitúdu (len 1.2°) a periódu 41000 rokov. Smer sklonu sa otáča raz za 25700 rokov, takže áno, o zhruba 13000 rokov budeme v perihéliu v rovnakom čase, ako bude severný letný slnovrat a teda budeme dostávať viac žiarenia.
Práve teraz sme v umiernenej fáze, keď je pevninská pologuľa (s menšou tepelnou kapacitou) bližšie v zime a ďalej v lete.

Ale to je vlastne úplne jedno. Tu ide o to, čo sa deje počas desiatok až stoviek rokov. Z tých grafov vidno presne to, čo tvrdím. Dlhodobé pomalé zmeny do roku ~1800 a potom prudký nárast. Veď si doplň nové dáta do toho dlhodobého grafu a hneď je zjavné, že niekde je problém.
Za posledných 18000 rokov pomaly stúpame zo 189 na 280 a potom za ďalších 200 rokov z 280 na 415. Toto pripomína skôr cenu Bitcoinu, než prirodzený priebeh.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 264
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod PK » 26. Jan 2021 15:47

Kvik:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ice65N.png
Ja som bol prekvapeny ked som videl aky velky vplyv maju Milankovicove cykly na celkovu solarnu energiu na severnej pologuli.
Tento graf je pre 65 stupen zemepisnej sirky, tam sa priemerna denna slnecna energia meni od 430W/m2 po 560W/m2, co je brutalne kolisanie.
http://www.climatedata.info/forcing/mil ... 00x546.png
Tuto mas aj s teplotou za posledne doby ladove, vidis, ze zaciatky a konce dob ladovych idu v sulade s Milankovicovymi cyklami. My sme teraz uplne na lokalnom minime a nasa doba medziladova presluhuje. Podla orbitalnej geometrie je vysoka sanca, ze ideme s teplotou dole do doby ladovej.
Historicke vypocty CO2 z ladovcov maju male rozlisenie, rocne, desatrocne skoky CO2 hore neukazu. Pochybujem, ze 100 rocny skok CO2 hore by tam bol zaznamenany. Takze nemozes vediet, ze to co sa deje sa uz niekedy nestalo. Rastliny sa rozbiehaju a zvysuju svoju absorpciu CO2, o 50 rokov sa moze stat, ze CO2 prestane stupat a rozbehnute rastliny vyzeru z atmosfery CO2 na uroven 180ppm a mame problem.
Kazdopadne svet je v pohode, dokonca lepsie ako bol na tom pred 100 - 200 rokmi, do 1000-2000 ppm sa mozme stupaniu CO2 tesit, az potom co sa pravdepodobne nestane nikdy by som sa zacal obavat.
Platit teraz desiatky percent prijmu na eko dane je uplny nezmysel. (spotrebne dane z uhlikovych paliv, vyssia cena elektriny kvoli obnovitelnym zdrojom, vyssia cena elektroauta)
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod IceFox » 26. Jan 2021 16:08

PK napísal:Tak klimatoskeptizmus momentalne nie je "cool", co je sucastou propagandy. Len jeden nazor je ten spravny. Kde som to uz len zazil...

Samozrejme, keď to nejde, tak sa treba zahrať na obeť :roll: . Veda má byť faktická. Príde ti médium, ktoré informuje len o takých klimatických prácach ktoré sa hodia do ich názorovej bubliny, za vhodné či dôveryhodné? (a ešte keď mu bolo aj preukázané zavádzanie?)

PK napísal:To co sa deje okolo CO2 a oteplovania je daleko za pochybnostami. V skutocnosti nevieme prakticky nic, nevieme predpovedat pocasie na 10 dni, nie toz do roku 2100.

Ako v tom prípade môžeš tvrdiť, že sa nič nedeje alebo že ide o niečo prirodzené?

PK napísal:Niekto sa tu snazi vyvolat sucit s dochodcami ktori nemaju auto a vlak je pre nich jedina moznost.
Moji susedia dochodcovia, obaja s umelym bedrovym klbom. Auto bola jedina vec ktora umoznovala, ze zili plnohodnotny zivot.
Ani jeden z nich by nedokazal nastupit do vlaku, kedze nastupiste v nasom meste je stare a na schodik vlaku je asi 1m vysoko. Tiez stanica vlaku je 2km od ich domu, takze by v zivote nepresli peso na stanicu.
Nedavno bolo v spravach, dochodkyna zamrzla na zastavke. To je verejna doprava pre dochodcov.
Ovela pohodlnejsie pre dochodcov ako vlak, alebo eletktricka je taxik, Uber, alebo ina podobna sluzba, ktora ich vyzdvihne pred dverami a dovezia priamo na urcene miesto.
Mame 1,4 miliona dochodcov. Zoberme z tych 700 milionov dotacii rocne na vlaky 350 milionov a rozdelme dochodcom. To je 21Eur mesacne zvysenie pre kazdeho dochodcu. A dajme hlasovat ci chcu tych 21E, alebo dotovane vlaky.

Príde mi neskutočne "dojemné" ako hovoríš o súcite a následne tu vysypeš príbehy o kolene či zamrznutej dôchodkyni. Ďalej sa tieto príbehy snažíš prezentovať ako "fakty".
Veľa šťastia s Uberom (smartfón, technológie či obyčajná dedina, kde taká služba neexistuje) a taxíkom (cena) pri slovenských dôchodkoch. Môžu si to zaplatiť z tých úžasných až 21€ :roll:. Neviem, prečo dávaš vlaky a električku na rovnakú úroveň - električkou sa z BA do ZA nedostaneš (alebo tam treba letenku?). Detto Uber a taxi.
Mimochodom toto je len pekný príklad toho, aby sa železnice modernizovali a aby nejazdili prehnité Bčka ale moderné a nízkopodlažné vlaky.
A študenti ako? Študentka Alena z Námestova študujúca na Komenského má čakať na Uber z Námestova na Šafárikovo nám.?

Nech sa snažíš akokoľvek, už len nárast cestujúcich po zavedení zadarma hovorí jasne - väčšina dôchodcov nemá problém s kolenami (alebo whatever reason) aby nemohli ísť vlakom.
Dochádzanie na zastávku/stanicu je daň za to, že ide o verejnú dopravu - teda má byť prístupná pre každého - netreba jančiť len preto, lebo nezastavuje pod mojou brezou.

btw.
PK napísal:Kto chce cestovat pohodlne a sam, nech si to zaplati.

Trefný popis IAD.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod PK » 26. Jan 2021 16:40

Icefox na teba je skoda reagovat, pretoze vsetko co si napisal uz v podstate bolo vyvratene predtym.
Minule sa stazovali mesta a dediny bez pristupu vlaku, ze su diskriminovani, pretoze vlaky zadarmo pre nich prakticky nemaju vyznam.
Dochodca z Dolnej Hornej ma pristup k vlaku, pouziva, dochodca z Hornej Dolnej vlak nema, ako len doteraz prezil? Vlak v Hornej Dolnej nikdy nebude, preco by sa mal skladat na cestu dochodcovi z Dolnej Hornej? Pretoze o tie dotacie na vlaky ma nizsi dochodok.
Studentka z Namestova pojde do Bratislavy pekne busom a to pekne z autobusovej zastavky blizko domu a nie z 2 km vzdialenej vlakovej stanice. Pojde po kvalitnej bezpecnej ceste bez zbytocnych zdrzani zaplatenej z dotacii na vlaky.
Vacsina dochodcov ma vacsie ci mensie problemy s chodenim. Prezentovat vlaky ako primarny sposob dopravy pre nich je chore.

IAD si platim, to len ty chces moje peniaze na verejnu dopravu. Socializmus ako vysity.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod devil » 26. Jan 2021 17:09

Studentka z Namestova pojde do Bratislavy pekne busom a to pekne z autobusovej zastavky blizko domu a nie z 2 km vzdialenej vlakovej stanice. Pojde po kvalitnej bezpecnej ceste bez zbytocnych zdrzani zaplatenej z dotacii na vlaky.
Vacsina dochodcov ma vacsie ci mensie problemy s chodenim. Prezentovat vlaky ako primarny sposob dopravy pre nich je chore.
z namestova busom mozno tak do ruzomberka/kralovian a sup na vlak. vlak je bezpecnejsi a komfortnejsi - nemusis sediet cely cas na zadku.

IAD si platim, to len ty chces moje peniaze na verejnu dopravu. Socializmus ako vysity.
platis si svoj komfort. PHM sa zdanuju. nazyvaj si to socializmus ale dane tu mame od staroveku a keby spolocnost rozmyslala v davnych casoch ako ty tak by neprezila.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod pa3ck » 26. Jan 2021 17:13

PK, kedy si naposledy cestoval verejnou dopravou? Lebo mám pocit, že Tvoje predstavy sa nezhodujú s realitou
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod HWY » 26. Jan 2021 17:25

Vidím, že sa rozoberajú zmeny klímy. Odhliadnuc od toho, či sa otepľuje a prečo, budovy štátnej a verejnej správy, to sú tisíce budov a polovica je nedoktnutá od výstavby je zastaralá. Úniky tepla, staré rozvody, nemoderné systémy. (zbytočné náklady) Ročne 1 mld. € na upgrade, som sa dočítal. Pekné, ale investičný dlh je niekoľko desať násobne väčší, čiže ani 7 mld. € nepomôže riešiť problém za desiatky mld. €. Mnoho bytových domov bolo revitalizovaných, ale certifikáty a to ešte staré sú často na B, a hádam nikto neverí, že dom, ktorý sotva sa ľudia dohodli na úvere so splatnosťou 20 rokov prejde ešte do tej doby ďalším upgradom. Nové zateplenia strechy atď. Nehovorím o technologickom nedostatku, výťahy. EU čoskoro zakáže dosť pravdepodobne nejaký vek týchto zariadení a to sa 60% národa dovozí. Na to budú výzvy? jeden výťah aj 50 tis. €. To sa ešte len začnú hádky: niekto kto je dole, ten výťah nepotrebuje. Že je v lete +40 a nedá sa byť v tých budovách od štátu po domy ani nehovorím, ale klímy sú ďalšie energetické výdavky, takže sa dostávame k politikám za skoro 35 mld. €. A EU bude preferovať napríklad aj túto, hlavne túto, pretože budovy tvoria až 40% energetických strát v zmysle ich zníženia o toto %. Takže uprednostňovať dopravu - namiesto týchto budov, na to zabudnite. Tam je peňazí dnes málo a bude málo a bude potrebné (tak ako aj v doprave atď.) zdvihnúť a zapojiť aj štátne národné zdroje, úvery atď. :) (úvermi sa zaplatia cez znížené náklady). Toto čaká SR. A iks iných, ktorí sú na tom podobne, ale tam zase nie je taký tlak na každé euro - lebo doprava, lebo štátne platy a dôchodky atď. Nie je ale o moc väčší priestor ako 1-2 mld. €, pretože sa nestihne "segment stavebníctva" len tak "prepnúť", len za to že bude viac zdrojov alebo že by boli hoci aj 4 mld. € ročne, by sa to nestihlo vyčerpať min. nie prvé roky.

Faktom zase ale aj je, že zatiaľ sa 1 mld. € ročne na takýto cieľ nedávala, takže posun to rozhodne je. :) Už len tie stavby nemocníc, koľko peňazí odfukuje za tie dekády ... a znovu, už urobené rekonštrukcie nemocníc z EU fondov, na oko pekné. Okná, pár rozvodov, strecha, plášť. Ale bez tech. zázemia ... (nové úpravy v stenách, ktoré sa preto často len skromne opravili, tenká vrstva omietky a premaľovať).

Toto je a bude výzva, pre EU a aj svet, a evidentne sa ide týmto smerom ... Takže našťastie ak nie doprava, tak bude čo stavať. Múdrejší už budú niečo vyrábať, obchodovať, dovážať sem atď. :)
HWY
návštevník
 
Príspevky: 35
Založený: 25. Jan 2021 16:37

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod IceFox » 26. Jan 2021 17:46

devil napísal:z namestova busom mozno tak do ruzomberka/kralovian a sup na vlak. vlak je bezpecnejsi a komfortnejsi - nemusis sediet cely cas na zadku.

Presne.
Verejná doprava si nekonkuruje - ale vzájomne sa dopĺňa. Keď chcem ísť z Námestova do Bratislavy, tak sa busom zveziem na stanicu, potom vlakom do Bratislavy a z hl. stanice električkou na Šafárikovo nám.
A to všetko pokiaľ možno v takte (aby som v hlave nemusel držať celé CPčko).
--
PK, pozri sa na (mimo korony) plné rýchliky študentov do ZA a KE (a cez víkend opačný smer). Ako chceš narvať 11 na totálku plných vagónov do autobusov?
Autobusy nemôžu nikdy konkurovať vlakom kapacitou a (v normálnych krajinách ani) rýchlosťou a bezpečnosťou.

PK napísal:Minule sa stazovali mesta a dediny bez pristupu vlaku, ze su diskriminovani, pretoze vlaky zadarmo pre nich prakticky nemaju vyznam.
Dochodca z Dolnej Hornej ma pristup k vlaku, pouziva, dochodca z Hornej Dolnej vlak nema, ako len doteraz prezil? Vlak v Hornej Dolnej nikdy nebude, preco by sa mal skladat na cestu dochodcovi z Dolnej Hornej? Pretoze o tie dotacie na vlaky ma nizsi dochodok.


Preto by bolo fajn tam, kde nie je vlaková doprava (resp. aspoň lokálka) zaviesť rovnaké "zadarmo" na spoje alebo konečne začať brať verejnú dopravu vážne a doviesť autobusy k vlakom. Keď je niečo pokazené tak to nevyriešiš tým, že to vyhodíš z okna.

PK napísal:Pojde po kvalitnej bezpecnej ceste bez zbytocnych zdrzani zaplatenej z dotacii na vlaky.

Tvárime sa, že cestná doprava nie je najnebezpečnejší druh dopravy?

PK napísal:Vacsina dochodcov ma vacsie ci mensie problemy s chodenim. Prezentovat vlaky ako primarny sposob dopravy pre nich je chore.

Vysvetli to tým hŕbam dôchodcov, ktorí vykupujú kontigeny v rýchlikoch, že prečo nimi cestujú keď majú problém s chodením. Navyše situácia sa dá riešiť - reko nástupíšť a nákup nízkopodlažných vozidiel (štandard západnej Európy)

PK napísal:IAD si platim, to len ty chces moje peniaze na verejnu dopravu. Socializmus ako vysity.

Verejnú dopravu si platia všetci z daní. To že ty ju nevyužívaš je tvoj problém. Argument "socializmu" by takto išiel aplikovať na každú jednu vec, na ktorú síce ja prispievam ale nič z nej nemám :roll:. Príde ti to rozumné?
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod Kvík » 26. Jan 2021 18:23

BA - ZA - KE je mizerný príklad, na veľké vzdialenosti a medzi takými veľkými mestami sa ten vlak naplní aj za komerčnú cenu. Ale živiť trať 162 LC - Utekáč je o niečom úplne inom. Koľkokrát lacnejšie by dlhodobo bolo tam poslať autobus?
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 264
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod devil » 26. Jan 2021 18:37

mozno je. ale LC-utekac je zase opacny extrem ako mala lokalka. x takych sa uz zrusilo za dzurindu aj neskor. snad nechceme zrusit Os vlaky okolo BA a pod.... alebo Rex do roznych miest vdaka ktorym denne mame o niekolko tisic aut menej na cestach. tie Os a Rex sa tiez neuzivia same.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

Odoslaťod HWY » 26. Jan 2021 18:43

Rušenie vlakov a to musím dať devilovi za pravdu už tu bolo a bolo masívne. Presne tie vlaky, ktoré chce EU preferovať. Dnes už aj rozkradnuté zariadenia na ich trasách. Verejná doprava nie je o tom, že bude všade plná vo všetky časy. To presne nie je účelom verejnej dopravy. Tá má zabezpečiť spojenie. Aj s poloprázdnymi vlakmi či autobusmi. Ach jaj. Ale nariadiť autobusy keď SAD sú sprivatizované, už ide ťažko. Už jedine ten komponent bus na zavolanie, ale to u vlaku dosť dobre nejde. Kolú oči tie verejné výdavky na služby, ktoré práve dotyčný nevyužíva. Lenže tie služby takto nestoja. Ani na tomto takto nestoja. Oni fungujú ako celok. A je jedno či tam je o spoj viac alebo nie.

Pošta ide prepúšťať, v prvej etape 750 zamestnancov. To tiež len tak medzi rečou, aby tá nestála. Čiže upokujujem vás, verejné služby idú neustále nadole v prospech dostupnosti k občanom. Cieľ zníženia stavu 1500 a určite nezmizne THP v centrále ale sa porušia niektoré pošty ... "málo využívané - efektivita".

Najlepšie by asi bolo, keby štát každému občanovi kúpil osobné vozidlo a zrušil verejnú dopravu úplne. :D Ale auto len raz v živote. Že to ešte nikoho nenapadlo. (a výdavky do ciest môžu ísť na iks násobok, o parkingu ani nehovorím. Tadiaľto cesta nemôže viesť.
HWY
návštevník
 
Príspevky: 35
Založený: 25. Jan 2021 16:37

Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

Odoslaťod KN.SK » 27. Jan 2021 13:15

PK
Áno, v minulosti zanikali/vymierali alebo vznikali nové druhy, ale pomalšie z príčiny rôznych zmien na Zemi (asteroidy, sopky, atď.) . 'Teraz' sa do toho "zapojil" i Homo sapiens sapiens, (???).
Jedno z rodísk, ktoré sa prehrieva menej potravy, preto skôr odplávajú do chladnejších vôd, trasy/miesta sa zatiaľ veľmi nezmenili, len dĺžka doby, počas ktorej sa v tej ktorej oblasti zdržujú. Inak viem, že veľryby nie sú ryby, ale cicavce dýchajúce vzduch nad hladinou (a bez ľadu nad ňou). Miznú nielen morské, ale i horské ľadovce. Áno, i v minulosti sa rozsah ich plochy i objemu menil (Grónsko, po dánsky Grønland = Zelená krajina), lenže teraz sa ten dej zrýchľuje.
Práve včera som pozeral na stanici arte (D a F) dokument o topení permafrostu v Jakutsku - prepadanie pôdneho povrchu. Týmto sa uvoľňuje i metán, CH4, (účinnejší skleníkový plyn ako oxid uhličitý, CO2, [CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O]), neviem o tom, že by ho obyčajné rastliny alebo bežné organizmy vedeli nejako schosnovať. 1528
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

Odoslaťod PK » 27. Jan 2021 14:50

Presne ako hovori Kvik, na hlavnych tahoch a miestach intenzivneho dochadzania sa vlaky uzivia aj za komercne ceny.
Do lokalnych miest vsak stat musi podporovat infrastrukturu ktora naozaj existuje do kazdej dediny, cesty. To je jedine spravodlive riesenie.
Vlaky nedotovat, za usetrene peniaze spravit podporu busov do kazdej dediny a vystavbu ciest.

11 vagonov vlaku vojde zhruba do 22 plnych busov, co je na tom? Akurat by to neboli len vlaky BA-KE, ale zistilo by sa, ze sa uzivia aj napriklad busy Michalovce - BA a pre tych cestujucich by to bolo pohodlnejsie, lebo by usetrili cas na prestupe a mali priamu trasu.

Kedy som cestoval verejnou dopravou? Vzdy to par krat rocne skusam a vysledok je vzdy rovnaky. Zle.
Kde byvam mam vyborny vlak do Bratislavy, za asi 30 minut. Na stanicu doma 2km, zo stanice v BA do prace 4km, co absolutne vylucuje pouzitelnost vlaku. Peso je to 20 minut na vlak a 40 minut z vlaku do prace. Nepouzitelne a par novych ponoziek za 1E kazde 2 dni, topanky na 3 mesiace. Celkovy cas cesty 1,5h
Skusal som pouzit elektrokolobezku, 2km doma za 5 minut, vo vlaku vsak obrovsky problem s ulozenim kolobezky, prechadzanim s kolobezkou okolo ludi. V BA zo stanice elektrokolobezkou asi 20min extremne neprijemnej cesty po rozbitych chodnikoch, zdrzanie na prechodoch. Nepouzitelne. Celkovy cas do 1h.
MHD z vlaku v BA, 201 Hlavna Stanica - Prievozska, podla poriadku 12 minut, realita 20 minut, takmer tolko ako cesta vlakom. S elektrokolobezkou v trolejbuse, dakujem uz neprosim. Cesta vlakom 2,5E+ MHD 0,70E je 6,4E denne. To prakticky presne suma ktora mi vychadza denne pri cestovani autom. Na ziadne zlavy nemam narok, to by som musel cestovat kazdy den. Moznost ist vlakom v spickach tyzdna utorok a piatok so zlavou neexistuje. Celkovy cas do 1h.
Autom ked nie je zapcha 35 minut, v cene asi 6,9E.

Trasa BA - KE, tu som skusal asi pred 3 rokmi ked som siel do KE po svoje auto. Predtym, cerstvo v praci po skole som chodil vlakom kazdy tyzden, obycajne rychliky 6,5h, IC 4h:50, to bol rok 2001.
Pred troma rokmi rychlik do KE 6h20m, absolutne nic sa nezmenilo, az na par bezdomovcov co sa vozili zadarmo a smrdeli tam. Neviem kolko chodi teraz IC, 4h20 myslim.
Dakujem neprosim, cesta vlakom cez Slovensko je dobrodruzstvo na cely den. Ist nieco vybavit vlakom do KE na otocku je takmer nemyslitelne.
Autom je to do Kosic asi za 4h, aj s dopravou na stanicu, rezervami, cesta vlakom je o asi 1,5h dlhsia kazdym smerom, cize na otocku o 3h.
Po ceste vlakom som uplne rovnako unaveny ako po soferovani.
Mam 3 dospievajuce decka, cesta vlakom k starym rodicom by ma aj pri dotovanom listku na vlak stala 4 nasobok toho co cesta autom. Zaplatit okolo 200E za jednu navstevu je uplne mimo reality. Ked je ta realna cena este o 16E na cestu vyssia tak by to bolo este plus 5x2x16= 160Eur, cize 360E jedna navsteva babky :)
Kto toto presadzuje ako pouzitelnu realitu tak ho treba postavit k muru.
Autom ma palivo stoji okolo 58E.
Takze nie verejna doprava ma stale nelaka.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

Odoslaťod IceFox » 27. Jan 2021 18:19

Verejná doprava (akákoľvek) sa komerčne vyžije len v dopravnej špičke. To nie je novinka, ale vlastnosť verejnej dopravy. Lenže ľudia potrebujú cestovať aj mimo špičky (teda aj v čase kedy sa spoje komerčne neuživia). Opäť, to nie je novinka. Hlavným cieľom verejnej dopravy je aby bola dostupná, nie aby bola zisková (to môže byť prinajlepšom len príjemný bonus).

PK napísal:11 vagonov vlaku vojde zhruba do 22 plnych busov, co je na tom? Akurat by to neboli len vlaky BA-KE, ale zistilo by sa, ze sa uzivia aj napriklad busy Michalovce - BA a pre tych cestujucich by to bolo pohodlnejsie, lebo by usetrili cas na prestupe a mali priamu trasu.

Ale celkovo by boli v strate lebo bus BA - Michalovce sa s vlakom (čo sa týka času) nemôže ani rovnať. Tak, prosím ťa, nehovor o neexistujúcom ušetrenom čase. Navyše to že treba zodvihnúť zadok a presunúť svoju telesnú schránku na perón nie je nepohodlie. Bus z BA do každej diery je aj tak utópia - v určitom bode bude musieť niekto aj tak prestúpiť lebo jeho superultrabus zrovna nejde do jeho diery. A pokiaľ by ten bus mal ešte aj priebežné zastávky (ako vlak), tak už ide čas totálne do kelu.

Celý tvoj príspevok len nádherne ukazuje, ako to vyzerá keď sa kašle na vlakovú dopravu lebo hl. mantrou sú (a budú) diaľnice.

Mimochodom, pridám aj svoj príspevok o dochádzaní - z jednej hornokysuckej dediny do KNM. Bežné dochádzanie do práce ráno.
V základe existujú 3 druhy dopravy: IAD, SAD a lokalka.
S IAD budem stáť v kolóne v Čadci (II/487) a pred KNM.
S busom budem stáť v rovnakých kolónach + zdržanie keďže bus je pomalší a zastavuje na zastávkach.
Lokálkou sa zveziem na stanicu do CA (z vlaku vidím kolónu na II/487) a odtiaľ priamy prestup na vlak na stanicu do KNM, odtiaľ peši cca 20 minút.
Vlak je z CA nabitý študentami - raňajší Os má 8 vozňov. [Už vidím tých 16 busov v kolóne pred KNM].
Takže nie, bus do každej diery alebo IAD ma neláka.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

Odoslaťod Peter_CA » 27. Jan 2021 18:56

IceFox napísal:Bus z BA do každej diery je aj tak utópia - v určitom bode bude musieť niekto aj tak prestúpiť lebo jeho superultrabus zrovna nejde do jeho diery.

Aj keby, tak to bude chodiť maximálne raz denne. Čo je strašne krásne pre niekoho, kto sedí celý deň na zadku, takže je mu jedno, či to ide ráno alebo večer. Tak nejako fungovali diaľkové vlaky za socíku a čiastočne v 90. rokoch. Taktová doprava s danými prestupnými uzlami nie je zďaleka dokonalá, ale ostatné režimy sú ešte horšie.
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 814
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

Odoslaťod KN.SK » 28. Jan 2021 11:13

No krása à la l*jno:
PK napísal:•••
Kto toto presadzuje ako pouzitelnu realitu tak ho treba postavit k muru.
•••
"Já, já, já, jenom já!" 1529
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Diaľnice a ich vplyv na životné prostredie

Odoslaťod PK » 29. Jan 2021 09:23

KN.SK
predpokladam, ze mas aspon 3 deti ako ja a cestujes nimi vlakom hore dole po Slovensku kazde dva tyzdne. Samozrejme nevlastnis auto, lebo by to bolo "ja ja ja jenom ja"
Noze nam to tu povedz, ukaz svoj pravy charakter.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.