devil napísal:to ze davame na skolstvo velmi malo sa kazdej vlade dlhodobo vytyka aj doma aj v zahranici, nic na tom nemeni ze existuje par zbytocnych univerzit. v malotriedke je viac osobny pristup ucitela ako ked je 30 deti. preco zamozne rodiny si platia zvlast hodiny ked je to neefektivne?
tak zo zahranicia sa nam vytyka, ze malo penazi davame na skoro kazdu oblast - pocnuc obranou cez skolstvo az po investicie do infrastruktury. ma to ale jeden hacik - davat viac velmi nie je odkial, takze v prvom rade treba spravit upratovanie v systeme a az ked ten bude efektivny, potom treba nalievat peniaze zvonku. Co sa tyka poctu ziakov v triedach, vytykal to tajomnik OECD , ktory pozadoval hlavne stanovit min. pocet ziakov v triedach vid
http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/3 ... vrdi-oecd/ . Este lepsie to vystihol nejaky typek vcera na TA3 ktory dal zaujimavu statistiku - priemer v ramci OECD je 22 ziakov / 1 ucitela, u nas 13/1, cize skoro polovica. Inak tvrdit ze v malotriedkach je osobny pristup je velmi velmi naivne. Ano mal by byt. Akuratze pristup ucitelov je celkovo asi taky ze nezrobte daco za co ja budem mat pruser a mimo toho si robte co chcete. V malotriedkach o to viac. Ak si zamozne rodiny platia sukromne hodiny, to je ich vec, je to predsa dovolene, je to sukromnopravny vztah s ktorym stat nema absolutne nic.
sorry, ale mame udaje o intenzitach, pocte a hustote obyvatelov, mapy dalsich ciest naokolo tak snad vieme urobit aky taky odhad v nejakom intervale. a ked co i len hranica intervalu naznacuje moznost narastu tak OK: sam som predtym napisal ze npr. dialnicu alias D26,5 urcite nie ak intenzita po spusteni ma byt ledva cez 10.000 aut ako mame teraz na npr. okolo PP. na to by stacila RC.
Potom by podla tvojich kriterii bola potrebna D asi tak akurat na BA-ZA-MT, TT-NR a PO-KE. K tej tvojej druhej vete asi tolko, ze je to nieco podobne ako pred svatbou zacat planovat dom sposobom staci 1 izba, sak ak ho dokoncime deti nebudeme mat, auto tiez nie tak ani garaz... Ano on sice minimalne, ale spociatku postacovat bude. A o 15 rokov, ked budu deti, auto tak co ? Staviame dalsi ?
cize pre cestu I. tr. treba take iste vybavenie (npr. MUK), sirkove a vyskove parametre ako pre RC. to urcite nie je pravda, viezol som sa na novorekonstruovanych cestach I. tr. sice nie 4pruhovych kde urcite RC parametre nie su najma co sa tyka polomerov zakrut. ale npr. cesta BA-PK, keby tam neboli prietahy absolutne by vyhovovala hoci podla mojho nazoru nema parametre RC. ako je mozne ze cesi stavaju svoju I/11 ze uplne ine ceny ako D3?
Tak C22,5+R22,5 resp. C24,5+R24,5 maju identicke sirkove, vyskove a smerove parametre. Rozdiel je v krizovatkach. MUK sice podmienkou nie je, ale skus postavit 4-pruh bez MUK - bezpecnost je v haji, moznost zvysovat MPR prakticky nulova. RC BA-PK je tusim C 22, je to prezitok dialnicnej normy este s cias 1. CSR; takto sa stavala napr. D35 Mohelice-Olomouc ci D46, ktora je miestami este uzsia - len C 21, resp. C 21,5. Od vsetkych tychto noriem sa ale upustilo este za sociku. Co sa tyka porovnavania ceskej I/11 a nasej D3:
ad1 I/11 v CR vedie pahorkatinou s roztratenym osidlenim; D3 uzkou a miestami velmi husto zastavanou dolinou
ad2 I/11 je paradoxne oproti nasej D3 skutocne dialnicou; najmensi polomer obluka v useku D48-Hradek je 950 m, najvyssie stupanie 3,5%. Nehovoriac o tom, ze v celom useku ma byt pouzity CB kryt.
ad3 V CR su trochu inak nastavene tendre. Ziadna uzsia sutaz, pri useku Nebory-Oldrichovice, ktory je narocnostou podobny cca R2 Ruskovce-Pravotice (az ta to ze ide na plny), je doba vystavby 37 mes. pri cervenom FIDDIC-u. Nehovoriac o tom, ze podmienky tendra mohli splnit aj mensie firmy ako IMOS, ktora to aj stavia. Ako bonus je popri najnizsej cene ako 2. kriterium s vahou tusim 10-20% dlzka zarucnej doby (samozrejme, ta min. je kogentne stanovena RSD tusim na 60 mesiacov). Takze I/11 sa stavia so zlavami 40-45 %.
ad4 V CR idu do liniovych stavieb aj za cenu zopar asanacii. Sice to niekde sposobuje obrovske problemy kvoli absencii zakona o liniovych stavbach, vie to ale dost usetrit aj zlepsit parametre stavieb.