Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - 2020)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod rastislav5 » 03. Jan 2019 18:06

Nepoznam vzorec Ineka, ale ak si zoradis vsetky useky podla intenzit vidis, ze kriterium Naliehavost dopravneho problemu zoradene nie je, takze do jeho vypoctu musi vstupovat viac faktorov http://cesty.ineko.sk/data/useky=all:&p ... rt=31,desc
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Vlados » 03. Jan 2019 18:23

rastislav5 napísal:Myto sa asi zavedie, ale nie je jasne kedy ani aku bude mat formu a ci vobec nebude mat priemerne neutralne dopady na vodicov (miesto toho, co zaplatia na spotrebnych daniach za benzin, budu platit myto). A vobec nie je jasne, ako bude myto vplyvat na prerozdelenie dopravy medzi dialnice a ostatne cesty. Ja by som mytom zvyhodnil prave dialnice a znevyhodnil paralelne cesty nizsich tried, aby obyvatelstvo v obciach bolo obtazovane dopravou co najmenej. Uz nas sucasny satelitny mytny system umoznuje platbu za kazdy kilometer kazdej cesty, nielen dialnice, takze sa bude dat rozsirit na vsetky cesty a vsetky auta, ak by bola politicka vola, co bohuzial asi nebude.

Ak sa zavedie mýto, tak bude založené na podobnom princípe ako pre NA, t.j. budú spoplatné aj paralelné cesty I. triedy, inak by sa takmer všetka doprava presunula na paralelné cesty a len v prípade špičiek by sa využívali diaľnice. Nebude podstatné či by to malo neutrálne dopady alebo nie. Je prirodzené, že by vodiči radi platili menej... jednoducho väčšina by si zvážila či si priplatí alebo použije akceptovateľnú no bezplatnú cestu.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod devil » 03. Jan 2019 18:31

nebudu spoplatnene aby bola bezplatna alternativa to je poprve a podruhe by to bolo politicky nepriechodne. uz samotne myto na D/RC bude tazke zaviest nieze paraleliek.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod rastislav5 » 03. Jan 2019 19:09

Ak by bolo nastavene myto s neutralnym dopadom na obcana, tak moze byt spoplatnene vsetko a politicky by to priechodne bolo. Myslim tym zrusenie spotrebnej dane na pohonne hmoty (resp. jej znizenie na minimalnu uroven pozadovanu v EU), ktora by sa na nahradila mytom v rovnakej vyske + zrusenie dialnicnych znamok. Napr. teraz pri priemernej spotrebe napr. 7 litrov na 100 km vlastne platime 3 centy na 100 km (lebo spotrebna dan je okolo 0,5 eura na liter). Navyse zo spotrebnej dane sa este plati DPH (aspon v minulosti to tak bolo, ze spotrebna dan vstupovala do zakladu DPH). Ak by sa zaviedlo taketo myto pre osobnu dopravu a zrusili resp. znizili sa spotrebne dane, aby to bolo v priemere neutralne, tak vodici by to asi akceptovali. Predpokladam, ze toto je jedina cesta, ako v buducnosti zdanit prevadzku elektromobilov (ktore spotrebnu dan neplatia a pri elektrine sa neda aplikovat mechanizmus zelenej nafty bez spotrebnej dane). Nebude to vsak hned, zatial je elektromobilita skor podporovana, ale ked sa rozsiri a bude sposobovat vypadky v rozpocte, tak ju predpokladam tiez zdania/zmytnia.

Vyhodou takehoto systemu by bola moznost mytom bonifikovat niektore volnejsie cesty a penalizovat plnsie alebo take, kde nechceme aby bola velka premavka (napr. cez narodne parky). Takisto by sa dali viac spoplatnit spicky a zlacnit sedla a tak spriepustnit cesty (v tomto bol priekopnikom Singapur, ale vzdialene podobny system funguje aj v Stokholme https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_congestion_tax . ) O vzniknutych datach vyuzitelnych na planovanie ciest alebo na hadanie sa na fore ani nehovorim, scitanie pre cele Slovensko by mohlo byt kazdu hodinu on-line. A este by na tom mohlo Slovensko aj zarobit, lebo cudzinci by u nas radi tankovali bez spotrebnej dane, iba s DPH resp. s minimalnou spotrebnou danou - skor ale vidim potencial na celoeuropske presadenie takehoto systemu.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Vlados » 03. Jan 2019 19:47

nehádaj sa s debilom, pardón devilom, on vie všeko najlepšie. píše ako keby sme neplatili všade len dane a kadejaké iné poplatky.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod devil » 03. Jan 2019 20:26

akokeby dane z paliv inde neexistovali....a 50 eur poplatok je ako zadarmo. mimo dialnic sa realizuje 3/4 vykonov. a auta budu pribudat na dialniciach aj mimo nich.

a nezmazem/nepresuniem ti prispevok aby si mohol zacat vyskakovat... :wink:
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod rastislav5 » 03. Jan 2019 20:31

Nasi susedia maju nizsiu spotrebnu dan na paliva (teda aspon pred par rokmi mali, ked som to naposledy zistoval), takze u nas priestor na novy typ myta je. Ale ako pisem, skor je to hudba buducnosti, napr. ked sa na tom zhodne vacsina EU, co nebude rychle ani jednoduche.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod devil » 03. Jan 2019 20:47

rastislav5, taky system by si vyzadoval velmi presne prepocty kolko aut kolko a kde jazdi. online scitanie na kazdej ceste vratane miestnych komunikacii....tazke sci-fi. taky risk si ministerstvo financii ako zodpovedne za nastavenie prijmov nevezme. to moze fungovat na mensom uzemi -meste tak ako uvadzas ale v state kde sa jazdi na dialniciach aj polnych cestach tazko.

tak ako IC vlaky maju drahsie ako R a Os tak dialnica ma byt drahsia ako I./II./III.

dan z phm a dph su nepriame dane, to je este stale miklosova koncepcia znizenia priamych a zvysenia nepriamych. to uz som velmi odbocil.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod rastislav5 » 03. Jan 2019 20:52

System moze byt zavadzany postupne, najskor s nulovou sadzbou - ziskaju sa data a nastavi sa to podla potreby.
Nehovorim, ze to bude zajtra, ale toto je buducnost a pomoze to vo viacerych oblastiach cestnej infrastruktury.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod IceFox » 03. Jan 2019 21:04

devil napísal:tak ako IC vlaky maju drahsie ako R a Os tak dialnica ma byt drahsia ako I./II./III.

Trochu zlé prirovnanie - platiť za cesty II. a III. triedy. lol. Dosť čo nestačia dane ,kt. platíme štátu + DPH :D
Ale inak máš pravdu.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod aquila » 04. Jan 2019 11:32

viewtopic.php?f=35&t=23903

tu je pekne vidno, ze keby mali pripravane projekty na jednickach, tak za tych 150-200 mio euro navyse by poriesili 5-10 bodovych zavad a obchvatov. ale kedze pozemky sa pre jednicky temer nevykupuju, tak nemozu nic robit (pre nma bolo aj prekvapenie, ze pozemky pod obchvatom sale vykupoval priamo urad vlady ..)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod jarino » 05. Jan 2019 15:13

devil napísal:EK a jaspers pracuju s datami ktore im poskytne Sk. netvarme sa ze v bruseli sedia top znalci pomerov v clenskych krajinach. o enviroprobleme tur-hub sa dozvedeli ked ich masivne kontaktovali mimovladky. vlada sa pritom tvarila ze vsetko je OK.

Vláda sa vždy tvári, že je všetko OK. Viď Kriváň - Mýtna. V prípade Turany - Hubová nejde iba o enviroproblém, ako Smeráci veľmi radi tvrdili (tí jednoduchší s dodatkom, čo tam po medveďovi a rašelinisku)

devil napísal:pochybujem ze znovu bude 1,3 mld. rozpocet sa ma znizovat, vypadne cisty platca UK ale nielen preto. tur-hub a bro-km-osc je 1,5 mld., z toho akutny problem je len bro-KM.

Myslíš si, že aktuálne projekty v OPII (zrealizované aj realizované) sú presne na 1,3 miliardy eur? Je tam rozdiel v stovkách miliónov eur, ktoré sa doplatia zo ŠR.

devil napísal:SO PO su dalsie stamiliony

A preto je dobrá otázka, z čoho bude financovaný...

devil napísal: nieze core TEN-T nebude hotova do 2030 ale ani D1, lebo vsak ma koncit na UA hranici. core TEN-T je tiez D3 aj stredna a juzna R3.

Preto sme medzi poslednými krajinami EÚ so zrealizovanými cestnými projektmi core TEN-T. Z V4 sú vysoko Maďari.

devil napísal:KE - Milhosť EÚ preplatila z Kohézneho fondu, pritom je to comprehensive TEN-T. cize aj tak sa da.

Áno preplatila, lebo EK súhlasila s jeho presunom medzi projekty financované z KF, lebo uznali ho ako tzv. privádzač ku core TEN-T sieti. A nám to vyhovovalo, lebo z EFRR išli peniaze na zamestnanosť a v KF boli peniaze voľné, lebo jednak PPP ovplyvnilo mizerné čerpanie eurofondov a k tomu ak si dobre pamätám sa presúvali peniaze z prioritnej osi kde bola nepostavená Filiálka práve na diaľnice a tie peniaze išli na R4.

devil napísal:R2 sa od zaciatku financovala so strukturalnych fondov kde je doslova uvedene ze sluzi na znizovanie regionalnych rozdielov. :wink: takze vobec nechapem preco by malo nieco prepadnut a preco by RC zaradene do comprehensive mali byt odkazane len na rozpocet.

Akurát ja som vôbec nepísal o prepadnutí peňazí v súvislosti s EFRR...
KF tiež slúži na znižovanie ekonomických a sociálnych rozdielov medzi krajinami a to nič nemení na tom, že peniaze z neho idú prioritne na core TEN-T projekty.
V tomto programovom období je čosi cez 200 miliónov eur v prioritnej osi 6 na RC mimo core TEN-T. Navyše k tomu od 2014 sa vyžaduje CBA, ktorá v mnohých prípadoch nevyšla dobre. No aj keď si odmyslíme tieto problémy, s takým rozpočtom nebudú RC ani o 200 rokov..., takže preto sú odkázané na ŠR.
devil napísal:aj v pripade ze konci na hranici kde susedny stat dotiahne RC ?? konkretne M2, S19. podpori EK nejaky projekt kvalitnej cesty I. tr. ak ta cesta pojde cez narodny park alebo zasiahne do nejakych prav ludi tym ze pojde v intravilane ?? asi tazko.

To má byť argument pre skoré dostavanie D3?
Pár riadkov predtým si písal, že v EK nie sú experti, aby o všetkom vedeli.
Dá sa na to pozerať aj inak. Podporí EK RC, ktorej nevychádza CBA? Asi ťažko.
Je to o tom, aké sú kompenzácie. A netvárme sa, že D a RC negatívne nezasahujú do práv ľudí (naposledy D1 Prešov alebo optimalizovaný variant R2 Kriváň - Mýtna).
K S19. Via Carpathia chcú Poliaci medzi core TEN-T, lebo inak tiež tak skoro nebude. Aj keď Poliaci svoju časť sľubujú do 2025, ale to sú sľuby.
Síce medzi core TEN-T patrí úsek ZV - Budapešť a zdá sa mi, že je aj v zozname projektov v Nariadení EK, ale doteraz nie je jasné trasovanie.
A k tomu tu máme RC, ktoré nepatria medzi core TEN-T, nevedú na hranice a súvislé budú tak v roku 2040.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod devil » 05. Jan 2019 19:40

Myslíš si, že aktuálne projekty v OPII (zrealizované aj realizované) sú presne na 1,3 miliardy eur? Je tam rozdiel v stovkách miliónov eur, ktoré sa doplatia zo ŠR.


netusim. totiz aktualne projekty resp. niekolko z nich su fazovane. a myslim ze malokto vie ze aka cast ktoreho projektu isla z fondov 2007-13 a aka cast z 2014-20.

KF tiež slúži na znižovanie ekonomických a sociálnych rozdielov medzi krajinami a to nič nemení na tom, že peniaze z neho idú prioritne na core TEN-T projekty. V tomto programovom období je čosi cez 200 miliónov eur v prioritnej osi 6 na RC mimo core TEN-T. Navyše k tomu od 2014 sa vyžaduje CBA, ktorá v mnohých prípadoch nevyšla dobre. No aj keď si odmyslíme tieto problémy, s takým rozpočtom nebudú RC ani o 200 rokov..., takže preto sú odkázané na ŠR.


ale ked sa chce tak sa da....a suhlasim s takym rozpoctom sa nedaju robit zazraky.

o má byť argument pre skoré dostavanie D3?
Pár riadkov predtým si písal, že v EK nie sú experti, aby o všetkom vedeli.
Dá sa na to pozerať aj inak. Podporí EK RC, ktorej nevychádza CBA? Asi ťažko.
Je to o tom, aké sú kompenzácie. A netvárme sa, že D a RC negatívne nezasahujú do práv ľudí (naposledy D1 Prešov alebo optimalizovaný variant R2 Kriváň - Mýtna).
K S19. Via Carpathia chcú Poliaci medzi core TEN-T, lebo inak tiež tak skoro nebude. Aj keď Poliaci svoju časť sľubujú do 2025, ale to sú sľuby.
Síce medzi core TEN-T patrí úsek ZV - Budapešť a zdá sa mi, že je aj v zozname projektov v Nariadení EK, ale doteraz nie je jasné trasovanie.
A k tomu tu máme RC, ktoré nepatria medzi core TEN-T, nevedú na hranice a súvislé budú tak v roku 2040.


nie, to je obycajna otazka a odpoved ma velmi zaujima. v EK nemusia poznat ze ake raselinisko je na tur-hub. ale ze na R3 ma nadviazat na M2 a R4 na S19 snad vedia. pises ze Drvivá väčšina R-iek môže byť nahradená kvalitnou cestou 1. triedy.. niektore celkom urcite to je bez debaty. ale aj tie kde je nadvaznost na inu RC ineho statu :?: statu ktory sa nechysta nahradzat svoju RC nicim inym...

ta M2 po vac momentalne nema zmysel, chybaju tam 2 obchvaty inac je tam takato cesta:

gallery/image_page.php?album_id=105&image_id=4599

ked si mam vybrat ze ktore RC by sa mali zrusit a nahradit jednickami tak hned po R7 a R8 by som hlasoval za strednu R3. aj sa to v podstate deje. a pritom je to core-TEN-T. az potom zapadna R2 a severna R3. vychodna R2 po LC sa uz nahradzat nebude to je myslim jasne, mozno LC-KE by sa dalo.

a ked by k takemuto niecomu doslo bol by som zvedavy ze kolko by zlacnel nejaky obchvat R11,5 keby sa staval ako C11,5. lebo v zoznamoch preloziek su to predbezne ceny 5 mil za km na rovine alebo mierne zvlnenom terene. lenze na trasach RC vacinou taky teren nemame.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod DrX » 05. Jan 2019 20:37

Ministerstvo sa chvali:
https://www.facebook.com/ministerstvo.d ... =3&theater

Uvidime, kolko tych "rozsutazenych" usekov aj "dorozsutazia". :-)
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Yoggy52 » 05. Jan 2019 23:27

Pre je tam usek D1 Presov Zapad - Presov Juh dvakrat? Preco vlastne useky na D1 nemaju oznacenie D1? :roll:

Vyzera to tak, ako keby to pisal madar (uuups :lol: )
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod IceFox » 05. Jan 2019 23:49

Hubová - Ivachnová sa fakt majú čím chváliť :lol:
Btw. Prečo sa tá súťaž na R3 tak strašne ťahá?
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod 1mmortal2 » 06. Jan 2019 14:13

Spekuluju ako vyradit najlacnejsiu ponuku
1mmortal2
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 443
Obrázky: 37
Založený: 28. Dec 2007 18:34
Bydlisko: Trencin

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod peterle » 07. Jan 2019 17:43

No tak, už sme hádam za érou najlacnejších ponúk. Dúfam že skončila v hlušine z Višňového :D
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Lorenc » 07. Jan 2019 17:49

V tych verejnych pracach sa objavil vyse 50 km usek Poprad - Krompachy. V 2023 by mal byt tento usek hotovy na 160kmh. Cca 500 mil. Eur.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Čumil » 08. Jan 2019 19:11

peterle napísal:No tak, už sme hádam za érou najlacnejších ponúk. Dúfam že skončila v hlušine z Višňového :D

Podla mna nie je problem v tom, ak sa vyberie najlacnejsia ponuka. Problem je, ak system dovoli dat stratovu ponuku a nezaplatit za to krachom.
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Vlados » 08. Jan 2019 21:28

Vedel by si vysvetliť ako by si určil či ponuka je stratová alebo nie? Povinne by sme nútili zhotoviteľa počítať náklady za vozidlá, vŕtačky, skruže...? Zhotoviteľ kľudne môže počítať s nulovými nákladmi za skruž ak ju už odpísal a nemá záujem "odkladať" na novú. Detto ak bude počítať so mzdami 3€ namiesto 5€/hod. a bude hľadať tých čo budú robiť za menej.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod DrX » 10. Jan 2019 21:09

A uz je tu aj plan prace na r 2019: https://www.facebook.com/ministerstvo.d ... =3&theater
Naďom dobrý :-)
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod Yoggy52 » 10. Jan 2019 22:36

Nad "planujeme stavat" je tolko otaznikov, ze neviem ci sa smiat alebo plakat :D
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod KN.SK » 10. Jan 2019 23:27

Nagyon...
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Árpád Érsek - a jeho práca - minister dopravy (2016 - ?)

Odoslaťod devil » 11. Jan 2019 08:43

ziadne dlhe materialy na vladu, na pripomienkove konanie. staci to dat na facebook....
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.