pa3ck napísal:1. Pokiaľ tá trať potrebuje modernizáciu, tak si myslím, že v roku 2020 robiť TEN-T koridor po úplnej rovine na nižšiu rýchlosť je nezmysel.
Tak ono by to platilo za predpokladu, že nevieme čo s peniazmi. Čo zjavne nie je náš prípad a keby aj bol, pozri sa na Švajčiarov. Tí sú rádovo bohatší ako my, ale vyhadzovať peniaze do luftu si nedovolia. Áno, majú 200 kmh trate a nie málo, ale len tam, kde je ich treba, ďalšie hlavné trate majú na 160 či 120, a to aj na rovinatých úsekoch (teda rovinatých na švajčiarske pomery). Majú také pekné heslo: "tak rýchlo ako je treba, nie tak rýchlo ako je možné". Ale keby sme sa aj chceli hrať na grandov, tak ako som spomínal vyššie, horí hlavne úsek DNV - hlavná stanica. Bez peronizácie DNV a sanácie uvedeného úseku (najmä teda Lamač - hlavná stanica) nebude možné dodržať podmienky dohodnuté s rakúskou stranou (a to ešte nespomínam elektrifikáciu a zdvojkoľajnenie úseku po rakúske hranice). Ono sa to dotkne hlavne regionálnej dopravy a ako veľký prúser sa javí nevyhnutné križovanie REX-ov s Railjetom v DNV.
Ale aby bolo jasno - tých 200 km/h je navrhnutých len na časti úseku, zbytok je zväčša 160 km/h. Trať do Břeclavi potrebuje zrekonštruhovať, o to pokoj, aj odstránenie úrovňových priecestí je fajn, aj modernizácia staníc. Ale z hľadiska traťovej rýchlosti úplne postačuje dosiahnutie 140 km/h v celej dĺžke (už dnes je na veľkej časti trate). A tiež by bolo fasa, keby pri tej "modernizácii" nedošlo k zásadnému zníženiu priepustnosti - lebo chlapci si vymysleli vytrhať existujúci autoblok a bez hanby tam navrhli automatické hradlá. Úplne vážne. Keď sa pozriem na dnešný grafikon, márne rozmýšľam, ako sa tam potom tie vlaky vojdú. Proste zase raz "modernizácia" na spôsob považského koridoru
Čím sme sa vlastne okľukou dostali späť k téme, a to
nekalé praktiky pri výstavbe infraštruktúry. Pretože racionálny dôvod na použitie AH namiesto AB na takto vyťaženej trati môže byť len jeden a ten by diplomat nazval "podpora určitého domáceho výrobcu." Mimochodom, čítal som štúdiu realizovateľnosti. Keby tie argumenty, čo sú v nej napísané čierne na bielom, zahlásil niekto čo i len v Pardubiciach na dopravnej fakulte na skúške, tak odtiaľ letí jak kométa. O univerzitách ležiacich ešte o niečo západnejším smerom nehovoriac.
pa3ck napísal:2. Máme tu súkromníkov, ktorí majú súpravy na 200 km/h a nejaké taktové uzly ich nemusia trápiť. Tí tú rýchlosť využijú.
Osobne si myslím - a nie som zďaleka sám - že neregulované podnikanie v osobnej doprave na železnici je
eticky sporný biznis, a to je prosím pekne eufemizmus. Ide totiž o klasický prípad
privatizácie ziskov a socializácie strát: súkromní dopravcovia si totiž za týchto podmienok celkom logicky neomylne vyberú tých pár hrozienok z koláča (len lukratívne trate a len lukratívne časy) a zbytok ponechajú na krku daňovým poplatníkom. Ktorí musia platiť o to viac, o čo viac zarobia súkromníci (ak by sme sa bavili o koncesnom modeli, potom OK, ale v takom prípade by už aj oni museli jazdiť v predpísanom takte).
Preto naozaj nevidím dôvod, aby štát investoval do trate viac peňazí len preto, aby následne prišiel o viac peňazí z prevádzky.