Priprava a projektovanie dialnic a ciest

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod aquila » 11. Mar 2018 09:15

zaujal ma clanok, ze RSD zjavne nerobi obstaravanie projektovania na kazdy usek samostatne ale ma ramcove zmluvy. aj ked to samozrejme zvadza ku korupcii v nasich podmienkach, ale mozno to neni az taky zly napad co sa tyka urychlenia projektovej pripravy..

viewtopic.php?f=31&t=23270
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod eric987 » 11. Mar 2018 18:50

Ono kazdy system je taky dobry ake dobre je jeho uplatnovanie. Ku korupcii zvadza aj terajsi system (ten navyse aj ku kartelom). Vsetko ma svoje +/-. A zasa netvarme sa, ze v CR korupcia neexistuje, staci si spomenut, ako dopadli velke Bemove stavby - predlzenie Acka ci Blanka.
Ja by som vsak pri priprave zmenil skor inu vec - ako buduci spravca infrastruktury by som obstaraval iba dokumentaciu po stupen DUR, zabezpecil si uzemko a tak cez zlty FIDDIC sutazil doprojektovanie a vystavbu. A popri tom riesil uz iba JPU a nasledne vykupy pozemkov. Podobny system je v Polsku a udajne im to setri az 1/3 investicnych nakladov. Bez toho aby sa okresavali parametre ci uberali jazdne pruhy, co je snaha u nas.
eric987
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 94
Založený: 16. Júl 2014 08:16

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod Peterman » 12. Mar 2018 23:23

Eric987 dobre si to napísal aj tadeto by mohla viest cesta.... lebo to okresávanie parametrov za cenu "šetrenia" bude nakoniec v konečnom dôsledku pre nás drahšie
Peterman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 502
Obrázky: 17
Založený: 02. Okt 2013 20:38

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod Peter_CA » 16. Okt 2022 09:37

Žilinská univerzita sa pochválila, že sa podieľa na revízii noriem ohľadne projektovania ciest.
viewtopic.php?f=35&t=26324
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 814
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod expwy » 17. Okt 2022 08:55

V tomto prípade nie je sa čím chváliť. Za všetko stačí spomenúť len kategóriu C11,5 (nebezpečné veľmi široké cesty) ako základ pre cesty I. triedy a R11,5 ako základná kategória pre polovičné profily diaľnic.
O zlej terminológii ani nehovoriac, tam sa nič nezmenilo k lepšiemu, skôr k horšiemu, vrátane viacerých ustanovení, ktoré sú v rozpore so zákonmi a vyhláškami a medzinárodnými zmluvami.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod jarino » 20. Feb 2023 21:50

Na DenníkuN pribudol rozhovor s predstaviteľom spoločnosti Budimex.
Najzaujímavejšie tvrdenie zo všetkých:
V Poľsku ročne preinvestujeme okolo štyroch miliárd eur do sektora diaľnic a rýchlostných ciest. Priemerný kontrakt má hodnotu 50 až 70 miliónov eur, takže ročne máme 40 – 50 tendrov. Pre stavebné firmy je to príležitosť, aby si vybudovali portfólio a referencie. Z pohľadu firiem je zasa jednoduchšie na tieto stavby dohliadať.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod richie » 23. Feb 2023 12:07

chces povedat, ze maju nase useky este viac segmentovat a sutazit dianice v 5km usekoch ? :shock:
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod metelesku.blesku » 27. Feb 2023 14:00

Na začiatok postačí vyhodiť všetky, s diaľnicou priamo nesúvisiace, investície (napr. komplet rekonštrukcia súbežnej cesty I. triedy, ako súčasť zákazky na stavbu nového úseku), trošku osekať požiadavky ochranárov (zbytočné PHS, sekanie mostov aj tam, kde by stačili násypy, atď.), neprojektovať MÚK každých 5km a ono to zázrakom zlacnie samo.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod asdf » 06. Mar 2023 19:27

metelesku.blesku: To naopak nepostavíš nič, lebo tak tú diaľnicu nedokážeš ani prejednať. To takto nefunguje.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 234
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod metelesku.blesku » 06. Mar 2023 21:37

Inu, Poliaci to dokázali. Z únie ich zatiaľ kvôli laxnejšiemu prístupu k procesu EIA (vrátane obmedzenejšej účasti obyvateľstva k tomuto procesu) pri výstavbe líniových stavieb nikto nevyhodil.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod milan_KM » 07. Mar 2023 08:39

Ale zrovna Poliaci budujú kapacitné koridory vrátane rezervy na 6 pruhy a kolektorových pásov v zastavaných oblastiach. Zaujímavé je, že či v Poľsku alebo Česku nie je problém poriešiť dopravu v oblasti komplexne, včetne nejakého bezvýznamného obchvatu na obce na III. triede. Len na SK si myslíme, že osekať protihlukové steny nám prinesie lacnejšiu výstavbu. :lol:

Drahá a pomalá výstavba je spôsobená extrémne zlými manažerskými rozhodnutiami. To je nevyvrátiteľný fakt. O návrhové parametre naozaj nejde. 400 mil € pri KNM? Za úsek na rovine? Ukáž mi kde v Poľsku je 10km úsek na rovine s takouto cenou.
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod jarino » 07. Mar 2023 09:22

Polovicu stavebných nákladov Brodno - KNM tvoria náklady na mosty...
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod Xisco » 07. Mar 2023 09:55

95% nákladov na D3 stoja plné skrine papierov, projektov a štúdií :)
Xisco
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 337
Obrázky: 21
Založený: 18. Júl 2017 14:34

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod devil » 26. Mar 2023 20:04

tunely asi poznaju vsetci ale je celkom zaujimave uviest zoznam najdlhsich mostov (+/- 1 km a viac) podla ich dlzky. zdrojom tohto zoznamu je najma ale nielen stranka dialnice.szm.com a asb.sk, zoznam moze byt samozrejme doplneny ak mi nieco uslo. ucelom zoznamu urobit prehlad, nie natahovat sa ci je nieco o 10 metrov dlhsie alebo kratsie.

D4 luzny most 1.252 m
D1 estakada prievoz BA 1.756 m
D1 ladce-sverepec 902 m
D1 sverepec-vrtizer 969 (mestska estakada)
D1 sverepec-vrtizer 1.786 m (hr. kanal)
D1 hr. podhradie-lietavska lucka 1.038 m
D1 hr. podhradie-lietavska lucka 839/824 m
D1 lietavska lucka-dubna skala 949/947 m
D1 dubná skala - turany 859 m
D1 hubová - ivachnová 756 m
D1 l. jan- l. hradok 1035 m (podturen)

D3 strazov-brodno 1501/1488 m (most cez v. nadrz hricov)
D3 cadca-svrcinovec 803/832 (podzavoz)

R1 estakada cez NR 1.165 m
R1 cez hostovsky potok 960 m
R1 cez kadansky potok 760 m
R2 udolie krivanskeho potoka 1.635 m
R2 udolie krivanskeho potoka 4.300 m

este mosty z titulu ich mimoriadnej max. vysky nad terenom
D3 most vrsok 420 m vyska 60 m
D3 most valy 591 m vyska 84 m
D3 cadecka 690 m vyska 64 m
D3 rieka 500 m vyska 62 m
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod devil » 26. Mar 2023 21:09

Určite to porovnaj aj voči intenzitám, zohľadni intenzity a vytipuj úseky kde by postačoval 1/2 profil 12,5m. (Spravodlivo mal byt stavaný polprofil ok Hrádku po KE, hneď za tým polprofil od ZV po KE a za nimi polprofil KE-UA.


cize je zrejme ze sice suverenne najdlhsi most bude na R2 zato celkovo vedie D1. uz sme pocitali intenzity k celkovej cene a vzdy to bolo o tom ze ktore intenzity... tie z 2015 alebo co tak z 1995 co este neboli ovplyvnene postavenymi dialnicami....evidentne si myslis ze od ZA na RK budu ktovieake intenzity...aby si nebol sklamany ked lokalka ostane na starej ceste vid cadca so 7000 autami z 15.000 to uz okolo ozdian je 5000....

a teraz nieco konkretne k starej teme poloprofilov....
spravodlive este neznamena ze je to ucelne. polo/plny profil hradok-KE nebudem komentovat, nemam tolko casu aby som to pocital. snad len tolko ze 12,5 metra je paskvil, sice oproti 11,5 velkorysy ale stale paskvil. 3x3,5 metra a metrova krajnica na oboch stranach ktora akurat nestaci na odstavenie auta. potom radsej nejaka 17,5 a 4 kompletne pruhy bez krajnic.

205 km ZV-KE v poloprofile pri 90 km/h je casovo 2:17 hod, 90 lebo poloprofil nezarucuje ze pojdes suvisle 100, staci chytit pomale auto/kamion a mas 60-70 dlhe kilometre. v plnom profile pri priemere 120 km/h okolo 1:45. to co bude, teda plny profil ZV-LC a dalej nic asi 2:25-30 ale s poloprofilom pri batke by to bolo 2:20 cize to iste ako suvisly poloprofil......s tym ze najvytazenejsiu cast mame vyriesenu nafurt. potom neskor so soroskou minus dalsich 5 minut, zvolen detto...

ZV-LC stoji okolo 640 mega, poloprofil neusetri polovicu ceny ale skor tak tretinu, cize 210 mega ako usetrena tretina a za to suvisly poloprofil LC-KE nepostavis ani nahodou. podotykam keby sa zazracne usetrila polovica a ostalo 320 mega ani to nestaci.

celkovo myslienka ze popri najlepsej suvislej 100 km ceste v republike od tornale po KE bude uplne najlepsia cesta je tak trochu riesenie na sposob D3.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod metelesku.blesku » 28. Mar 2023 11:35

milan_KM napísal:Len na SK si myslíme, že osekať protihlukové steny nám prinesie lacnejšiu výstavbu. :lol:

Je to len jedna z najviditeľnejších zbytočných položiek. Vrátane do PHS obalených privádzačov s MPR 50 km/h chrániacich pred hlukom železničnú trať a PRIEMYSELNÝ areál https://goo.gl/maps/tQAsU8f7Q4Z13omX9. To už je úplne na hlavu.
Navyše rozdiel v kontinuálnej jazde medzi dvoma stenami a jazdou v tuneli je, čo sa týka sústredenia na jazdu a psychiku vodiča, prakticky nulový. Po dokončení bude D3 od Hričovskej priehrady až po Svrčinovec kompletne obalená v PHS. PHS vlastne nebude len v tuneli Považský Chlmec a Horelica. To bude radosť jadziť v 40km dlhom "tuneli".
A keď takto na .huja projektujú celú stavbu, nemožno sa potom čudovať, aj iným extrémne zlým manažérskym rozhodnutiam. Nakoľko PHS medzi tieto rozhodnutia patrí tiež.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod milan_KM » 28. Mar 2023 14:41

Samozrejme, že to je kravina. Dupľom ak pak naprojektujeme estakádu dlhú 2km a naserú sa na ňu závery čo 100 m. Lenže tu sa ukazuje nefunkčnosť štátu. Jedna zložka štátu dáva nesplniteľné podmienky tej druhej, namiesto toho aby postupovali vo verejnom záujme. Potom z toho vypadávajú riešenia tohoto typu. A nikto nie je spokojný. Alebo viesť D po 8m vysokom násype v 100m širokom údolí, zrejme pre hluk z D. To čo je za kravina, viď KNM-Oščadnica.

Pointa však je, že peniaze sa nájdu vždy keď sa chce. Viď križovatka pri Hričove. Lenže tu už sa rezignovalo aj na kradnutie. Lebo bez nových úsekov toho moc nakradneš. :lol:
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod jarino » 18. Máj 2023 10:30

V ČR ďalšie VO, kde cena je ďaleko pod PHZ na úrovni cca 10 mil eur/km napriek zdražovaniu všade naokolo.
https://zdopravy.cz/o-miliardu-levneji- ... it-160433/
Na Slovensku by sa už splietali bájky o mimoriadne nízkej ponuke a šetrení na železe...
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod metelesku.blesku » 18. Máj 2023 12:06

To bude aj tým, že PMÚ pod patronátom Mostu-Hnid dlhodobo nevidel, nepočul a hlavne nekonal.
Lebo ak VO na SO PO II. nie je kartel ako vyšitý, tak potom už nič nie je.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod jarino » 12. Jún 2023 10:20

Tak sme sa dočkali aktualizácie cestného harmonogramu:
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/28519/1
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod Viktorius » 15. Jún 2023 21:34

Sranda je, že údaje sa nezhodujú s údajmi uvedenými tu: https://www.ndsas.sk/stavby/priprava-stavieb. V prílohách je uvedené, že po vzatí do úvahy vládou bude harmonogram zverejnený tu: https://www.mindop.sk/priority/cestny-harmonogram - nič z toho sa nestalo. V dnešnom storočí je tak zložité mať aktuálne údaje na stránke či už NDS, SSC...a INEKO tiež, niečo začnú a takmer 2 roky nie sú schopní aktualizovať interaktívnu mapu.
Viktorius
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 19
Založený: 20. Nov 2013 18:09

Re: Priprava a projektovanie dialnic a ciest

Odoslaťod jarino » 15. Jún 2023 22:46

Stránka NDS nikdy v týchto veciach nebola relevantná.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49


Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: MrXo a 12 hostí.