Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - 2023)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 31. Dec 2022 11:09

btw. v tom plane chyba rekonstrukcia trate pri novej bani hoci zsr ju avizuje v plane vyluk s nahradnou autobusovou dopravou od 8/23 s pokracovanim v 24.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 31. Dec 2022 23:02

devil napísal:
MDV SR predložilo na vládu materiál Rozvojový program priorít verejných prác na roky 2023 až 2025.
https://rokovania.gov.sk/download.dat?i ... B3DFFC6211
Je to zoznam projektov, ktoré by mali ísť do realizácie.
V prípade roku 2023 tomu tak naozaj je.
ibazeby nie. mozeme sa o tom porozpravat o rok. ale zoznam verejnych prac tu bol uz aj za dzurindu a bol to este vacsi zdrap ako programy vystavby dialnic.

Môžeme to o rok zbilancovať, prečo nie.
Zoznam verejných prác tu bol takmer vždy. Síce sa nerobil každý rok, tuším že naposledy v 2019. V podstate sa jedná o zoznam projektov na určité obdobie, na ktoré sa robila štátna expertíza. Lenže štátna expertíza a teda aj dokumentácia stavebného zámeru sa robia pred DSP a výkupom pozemkov, takže vo všeobecnosti nemôžu znamenať realizáciu projektu v dohľadnej dobe. Preto som uviedol slovné spojenie "ktoré by mali ísť do realizácie".

Všetky projekty ŽSR v tom zozname sú v štádiu vyhodnocovania ponúk. To dáva vysokú pravdepodobnosť realizácie. Zrejme sa robila aktualizácia štátnej expertízy.
Na druhú stranu projekty SSC sa ani neobstarávajú, okrem Šale.

devil napísal:btw. v tom plane chyba rekonstrukcia trate pri novej bani hoci zsr ju avizuje v plane vyluk s nahradnou autobusovou dopravou od 8/23 s pokracovanim v 24.

Neviem o tom, žeby už bolo vyhlásené VO.
Takže termín 8/23 vidím pomerne otázne.

devil napísal:
Ja by som Palúdza - Liptovský Hrádok a Krásno nad Kysucou - Čadca odporučil realizovať v čo najoklieštenejšej podobe. Tak isto Zacharovce - Bátka - Figa, aj keď nemusí to byť vôbec R2 a ani v takej podobe ako je to nakreslené. Dve jedničky vedľa seba sú tam naozaj zbytočné. Tak ako megalománia D3 Krásno nad Kysucou.
pri batke to realne nie je tak. jednicka na hlavnom tahu "E" musi totiz splnat iste poziadavky, nestaci cestu nazvat jednickou.

Ak tá jednička tie podmienky nespĺňa, nie je nič lahšie, než to napraviť a dať do stavu, nech tie podmienky spĺňa.
To len treba kompetentných nakopnúť, nech sa idú pozrieť a namotivovať do ČR...
Hľadajú sa problémy tam, kde nie sú. Pridať tretie pruhy do stúpaní, odbočovacie pruhy, urobiť obchvaty obcí atď. by mal byť štandard.
Aj obchvat Bátky (prípadne aj Bakty) by sa dal pomerne jednoducho spraviť už na vykúpených pozemkoch, len by musel projektant urobiť úpravy projektu. Ale keď nie je vôľa na strane MD SR/NDS...

devil napísal:este raz: preco nam zelezi na B/C ktore sa sa polahky oklamat nekorektnymi vstupnymi udajmi.

A na čom nám má záležať? Ja si myslím, že každý projekt by mal mať vyššie benefity než náklady, až na nejaké výnimky, kde to inak nejde...
Keď sa to dá tak poľahky, tak preco má MDV SR taký problem s UHP?

devil napísal:a druha vec je komplexnost ked jeden projekt posudzuju samo osebe bez vplyvov na ine. npr. ten trik posudit samostatny usek vs. cely tah.

B/C celého ťahu znamená priemerné B/C a býva v štúdiach realizovateľnosti uvedené. Hovorí o opodstatnenosti celého ťahu.
Lenže celý ťah sa nezvykne realizovať naraz, takže je relevantné posudzovať, ktorý samostatný úsek bude mať aký prínos, aby sa najskôr z toho celého ťahu realizovali tie najdôležitejšie samostnatné úseky. Už samotná štúdia by mala obsahovať odporúčania, aka by mala byť postupnosť realizovania samostatných úsekov.
Alebo inak povedané, vyššiu opodstatnenosť má obchvat Martina než úsek Rakovo - Mošovce, hoci sú na jednom ťahu, takže obchvat Martina by mal dostať prednosť. Lebo ak by sme sa riadili B/C na celý ťah, tak som si istý, že skončilo by to dvomi jedničkami vedľa seba hore Turcom bez obchvatu Martina...
Ešte lepši príklad je modernizácia trate ZA - KE, kde celý ťah má B/C okolo 1,2 až 1,3. O tom že dopravný model je na milú jarmilu a teda to B/C také v realite nebude pomlčme. V rámci toho ťahu máme mnoho samostatných úsekov s rôznymi nákladmi a prínosmi, t.j. ten rozdiel v B/C jednotlivých úsekov bude značný. Čo ja viem od 0,5 (Krompachy - Margecany) do 2 (Kysak - Košice). Tak logicky budem pripravovať tie s najvyšśím pomerom B/C, lebo za najmenej peňazí bude najväčší efekt. A postupne pôjdem k tým s nižším B/C.

Druhá vec je, že pri eurofondoch žiadame peniaze na projekt - samostatný úsek a hodnotí sa práve ten samotný úsek, nie celý ťah.

devil napísal:nebolo by lepsie uhp posudzovat len nejake technicke riesenie. cize uhp by neposudzovalo trasu resp. by len povedalo ze toto zatial vobec netreba.

Veď toto robia.
To že projekt neodporúčajú ešte neznamená, že nikdy nebude. Znamená to, že zatiaľ ho netreba alebo sa má nájsť lacnejšia/prínosnejšia alternatíva.
Pri Palúdza - LH (ale aj Krásno - Čadca) hovoria, že náklady sú veľké, za tie peniaze vieme inde získať viac, tak zatiaľ tam spravme opravu, nech to vydrží najbližších 30 rokov a potom sa k tomu vráťme.
Určite sa nie každý s tým stotožní...
Ani ja s tým nie som 100% stotožnený, ale je to fakt veľa peňazí. Bez osekania to proste nepôjde. Na ťahu ZA - KE by sme na iných úsekoch pri nižších nákladoch dosiahli vyššie benefity. Len tie úseky nie sú tak pripravené.

devil napísal:a riesilo by len technicky cize okresat projekt o zbytocnosti, zuzit profil a pod. ako ked chcem novy dom a poradca mi moze povedat ze radsej neskor, a moze zmenit kopu veci ale nemoze povedat ze zrusme projekt lebo sa to neoplati.

Na to si NDS objednáva Zhotoviteľa štúdie realizovateľnosti, ktorý by mal disponovať odborníkmi, ktorý by s takymi riešeniami mali prísť. Viď štúdia realizovateľnosti na R4, kde Zhotovitľ má prísť s takým riešenim (môže využiť aj cestu 1. triedy), aby B/C bolo viac ako jedna
Ak by tie štúdie boli kvalitné a bez odžubov, tak UHP by bolo formalitka.

Čo Ti môže o technických veciach radiť človek, na ktorého boli takéto požiadavky:
vysokoškolské vzdelanie ekonomického, matematického zamerania, verejnej politiky, alebo príbuzných odborov,
záujem o verejné politiky a prácu s dátami,
výstižné a zrozumiteľné písanie doplnené vhodnou prezentáciou dát,
schopnosť rýchlo sa zorientovať v novej problematike,
znalosť databáz a štatistických programov ako STATA, MATLAB, R alebo E-views výhodou,
zodpovednosť, aktívny prístup k riešeniu úloh,
plynulá komunikácia v angličtine.
Tým nechcem nikoho dehonestovať, každý je v niecom dobrý, ale títo ľudia sa skôr budú rozumieť možno nejakým skriptom v Matlabe, štatistike a pod. a nie technickým veciam v projektoch. Na to má ľudí NDS, ale určite by mali spolupracovať pri projektoch, ktoré sú pripravené, ale nemajú splnenú podmienku B/C a nájsť riešenie, aby do výstavby šli.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 01. Jan 2023 18:24

Neviem o tom, žeby už bolo vyhlásené VO.
Takže termín 8/23 vidím pomerne otázne.
noved, ani ostatne projekty sa vacsinou neobstaravaju. a toto je pomerne jednoducha vec, v podstate "vymena" trate bez zmeny trasy a zvysenia rychlosti. ale ocenujem ze uhp navrhuje zachovat vyhybnu v strede useku, to by malo byt ovsem samozrejmostou.

Ak tá jednička tie podmienky nespĺňa, nie je nič lahšie, než to napraviť a dať do stavu, nech tie podmienky spĺňa.
rekonstrukcie sa robia v existujucej trase. mohlo sa to urobit inac, no ale zrejme sa zase setrilo na nespravnom mieste a teraz je to uz pase.

Keď sa to dá tak poľahky, tak preco má MDV SR taký problem s UHP?
ono az taky problem podla mna nema. skor su to slovne prestrelky. a v tych par pripadoch kde sa dostanu k VO si udaje upravia. II. etapa PO s vysokou cenou zrazu vysla tak ako treba, najbeznejsie je ze sa pridaju buduce predpokladane intenzity.

Lenže celý ťah sa nezvykne realizovať naraz, takže je relevantné posudzovať, ktorý samostatný úsek bude mať aký prínos, aby sa najskôr z toho celého ťahu realizovali tie najdôležitejšie samostnatné úseky. Už samotná štúdia by mala obsahovať odporúčania, aka by mala byť postupnosť realizovania samostatných úsekov.
toto praveze neviem ci sa berie do uvahy. vsetci vieme ktore useky R2, R3 a R4 su najviac potrebne ale na B/C to nevidno.

posudzovat technicke riesenie som myslel nie tak ze odporucaju zmenu kategorie ad-hoc. teda tam kde je RC ma byt RC a nie jednicka. v ramci RC nech riesia ci 2 pruhy alebo 4 pruhy, ci treba MUK alebo netreba, kludne dlzku mostov a tunelov. napokon zmena na jednicku nezarujuce ze to bude hospodarnejsie.

ked uz chceme riesit ze mame vela tahov D/RC tak nech sa urobi nejaka mega-studia a revizia celeho planu D1-D4 a R1-R8 a nech sa vlada (nie ministerstvo) rozhodne po debate npr. s VUC kde sa ponecha D/R a co sa transformuje na jednicku. postrehol som akurat dalsi diel "telenovely" R3 vs R1 co uz neviem brat vazne. uhp akurat vsetko komplikuje a uplne zbytocne drazdia regiony, vysvetli niekomu ze prave oni nebudu mat dialnicu. v tomto ja nevidim zmysel B/C...

nemoze byt D/R v kazdej doline ale na severo/zapade prakticky to tak planovane je, pritom vacsina ludi moze mat dostupnu dialnicu za 30 min aj bez toho. okrem toho treba zohladnit nadvaznost na nadradenu siet susedov. na odstrel by mohlo byt viac tahov a B/C na toto vobec nepotrebujeme. staci geografia.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 15. Jan 2023 19:56

jarino napísal:To by si mohol nejako bližšie objasniť tú radu s mlčaním.. Tu už by mal možno do debaty vstúpiť .. či sa mám úplne odmlčať..

nasledované..
jarino napísal:Žiadne vyplakávanie, napísal som to diplomaticky, aby som Ťa nemusel poslať rovno do prdele.
Nie sme na vojne, že big boss zavelí a niekto bude mlčať. Inak povedané, Tvoju výzvu či radu naozaj nebudem rešpektovať.
Pre mňa za mňa nech si píše hocikto hocičo, nech je jeho názor akokoľvek mimo, ale nevidím dôvod, aby ho nemohol vyjadriť.
To že je jeho názor v rámci slušnej debaty vyvrátený je správne.
Nevidím zmysel v tom, aby som Ťa nútil so mnou vo všetkom súhlasiť. To znie totálne absurdne. Je mi to jedno. Kľudne píš čo chceš, ale nevidím dôvod, aby som na to nereagoval, ak sa mi bude chcieť. A nech to platí aj opačne.
To je najdôležitejšie. Netreba sa sťažovať, dá sa aj obrániť sa a nemlčať. Ešte keď to pôjde aj iným štýlom, bude to posun. Ale to ti neprikazujem (aj tak by si neposlúchol :D ). V reáli platí oko za oko. To na margo posielania.. a mlčania. Takže aký meter také centimetre. :lol:

Som rád, že máš gule a vieš si obhájiť čo-to a si sa aj konečne rozpísal, o dosť viac než inokedy. :wink: Ide ti to aj samému a som tiež rád, že si uznal, že budeš musieť zniesť aj kritiku na tvoju adresu. Na názory, aké píšeš, na obhajobu toho čo robíš. Je jedno či to nazveš diablovým advokátom alebo to nazveš, že iní ti nedávajú žiadne argumenty. Evidentne ale áno, keďže tak urputne na každého reaguješ. To sa zbytočne snažíš dementovať túto snahu. Platených úradníkov na rozličné činnosti je viac ako dosť v dopravnej agende. Len nechápem, na čo musí byť platený odborník na UHP - ak má mať opodstatnenie, tak budeme duplikovať odborníkov, UHP sa nemôže rozumieť zbraniam, skalpelom, asfaltu, tabuliam, topánkam, počítačom, etc. takže buď bude mať odborníkov na každý rezort alebo si bude platiť drahé štúdie (a o to ide že?!) aby tie rozhodnutia mal niečím podložené. Inak povedané keď vie vláda trtkov zjednotiť fondy do jedného bloku, tak vie UHP zjednotiť VO do jedného bodu a všetky ministerstvá budú len riadiť bez procesov VO. Inak je UHP len čistý duplikát činností inde a len na to platíme všetky viac peňazí. A to nie len na UHP, to nie je kritika jedného úradu, ale moc úradov (si pozri koľko kdejakých úradov a ústavov táto republika má) a rozsiahlu "prehadzovaciu" činnosť medzi sebou. :roll: Tento ako aj iné názory hold budeš musieť zniesť. A je mi úplne jedno, že ty vlastne všetky názory považuješ za málo odborné, čiže 0 (moje všetky a mnohých iných takisto), občas niekoho vymenuješ ako s ním vedieť odbornú debatu :D a zaobalíš to naspäť do toho, že všetko je krásnučké. Aj tvoje UHP. A že ho založil Smer je mi ukradnuté. On ho aj intenzívne prehliadal kde sa dalo, keď im to nesadlo do kariet. Krajina by sa mala rozvíjať cez dlhodobé stratégie rozvoja, v energetike, doprave, bývaní a mať nejaké relevantné plány v zdravotníctve etc. Toto má schváliť vláda a ministerstvá plniť. A žiadny, podotýkam, žiadny UHP nemá čo do toho kecať, aké pušky sa budú kupovať alebo aké asfalty kde budú liať. Lebo UHP tam takých odborníkov nikde nemá.

Faktom je, že mňa takisto neprinútiš k tomu, aby som mlčal alebo súhlasil s každou tvojou vetou. To už podstata fóra je o tom, že niet dôvodu tak činiť. Nepochybujem o tom, že mnohí by tak radi činili aj voči mne.
Ostatné sa rozhoduje v reálnejšom prevedení.
No možno naozaj na teba nebudem reagovať, ušetríme si vzájomný plkací čas ak si to tak moc praješ. :D
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 19. Feb 2023 20:51

devil napísal:
Ak tá jednička tie podmienky nespĺňa, nie je nič lahšie, než to napraviť a dať do stavu, nech tie podmienky spĺňa.

rekonstrukcie sa robia v existujucej trase. mohlo sa to urobit inac, no ale zrejme sa zase setrilo na nespravnom mieste a teraz je to uz pase.

Podľa mňa skôr chýbajúca koordinácia a demonštrácia bordelu v tomto štáte, keď pravá ruka nevie čo robí ľavá.
Namiesto toho, aby sa vypracovala štúdia realizovateľnosti na celý koridor Zvolen - Košice s možnosťou využitia cesty 1. triedy, tak sa to zbytočne rozbilo na podúseky Kriváň - Tornaľa, Tornaľa - Včeláre a Včeláre - Košice s tým, že sa posudzovala iba samotná R2.
Ak by sa robili veci tak ako sa majú a MD SR by tušilo, čo sa v SSC a NDS pripravuje, tak by to takto nedopadlo.
Ďalšia vec je, že ak by sa spravila cesta za Bátkou poriadne, tak najbližších 30 rokov by rýchlostná cesta bola zbytočná.

Nemyslím si, že je to úplne pasé. Samozrejme preložka by už možná nebola, ale rozšírenie na trojpruh by šlo. Projekt by sa dal aktualizovať a vyčleniť viac eurofondov, horšie by to bolo s ohľadom na Zákon o verejnom obstarávaní.
Čo sa týka obchvatu Bátky, nevidím problém.
Na začiatok by bolo nutné spraviť štúdiu realizovateľnosti s cieľom zvýšiť bezpečnosť na ceste I/16 v danom úseku. Nemyslím si, žeby CBA nevyšla. Pozemky sú viac-menej vykúpené. Jedine by bolo potrebné trochu projekt upraviť.

devil napísal:
Keď sa to dá tak poľahky, tak preco má MDV SR taký problem s UHP?

ono az taky problem podla mna nema. skor su to slovne prestrelky. a v tych par pripadoch kde sa dostanu k VO si udaje upravia.

Aké údaje? Odhadované náklady?

devil napísal:a v tych par pripadoch kde sa dostanu k VO si udaje upravia. II. etapa PO s vysokou cenou zrazu vysla tak ako treba, najbeznejsie je ze sa pridaju buduce predpokladane intenzity.

SO PO II. etapa stále mal B/C vyššie než 1, takže ono to stále vychádzalo...
Ibaže najskôr to bolo cez 1.3 a po tom, čo UHP požadovalo opraviť chyby v dopravnom modeli to kleslo na 1.1. Očividne sa podvádzalo s odhadovanými intenzitami napriek tomu, že UHP x krát v stanoviskách upozorňovalo na chyby. Všetko je v dokumentoch zverejnenych na stranke ministerstva financií a vlády SR. MD SR a NDS nezmyselne pretláčali projekt očividnými klamstvami. A ako grátis sa ešte naplnili varovania UHP ohľadom predĺženia tendra, aj keď dôvod je iný.
Najväčší problém SO PO II. etapy bol, že sa nejedná o najefektívnejší projekt.

devil napísal:
Lenže celý ťah sa nezvykne realizovať naraz, takže je relevantné posudzovať, ktorý samostatný úsek bude mať aký prínos, aby sa najskôr z toho celého ťahu realizovali tie najdôležitejšie samostnatné úseky. Už samotná štúdia by mala obsahovať odporúčania, aka by mala byť postupnosť realizovania samostatných úsekov.

toto praveze neviem ci sa berie do uvahy. vsetci vieme ktore useky R2, R3 a R4 su najviac potrebne ale na B/C to nevidno.

V prvom rade by to mala brať do úvahy NDS.
A na B/C to v drvivej väčšine prípadov taktiež vidno (výnimky sú iba náročné projekty s tunelmi - Korbelka, Soroska).
Ak si otvoríš dokument Cestné priority, tak v celom tom zozname majú najvyššie strategické B/C:
Dargov - Pozdišovce 1,22
Giraltovce - Kuková 1,03
Rakovčík - Radoma 0,86
Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová 0,96
Nižná - Dlhá nad Oravou 0,94
Kapušany - Lipníky 0,78
To sú projekty, ktoré podľa štúdií realizovateľnosti z roku 2014/2015 bolo odporúčané mať v roku 2020 resp. 2025 vo výstavbe...

Jedine R2 vychádza pomerne dosť blbo, ale to neznamená, že sa s tým nedá nič robiť.
A Soroška pokiaľ ma pamäť neklame má taktiež odporúčanie na realizáciu v 2020. To je prípad, kedy to na B/C moc nevidno.
Bátka mala odporúčanie na realizáciu okolo roku 2035.
R5 tiež odpálila štúdia realizovateľnosti.

devil napísal:posudzovat technicke riesenie som myslel nie tak ze odporucaju zmenu kategorie ad-hoc. teda tam kde je RC ma byt RC a nie jednicka. v ramci RC nech riesia ci 2 pruhy alebo 4 pruhy, ci treba MUK alebo netreba, kludne dlzku mostov a tunelov. napokon zmena na jednicku nezarujuce ze to bude hospodarnejsie.

A koľkokrát odporúčali, aby namiesto RC bola cesta 1. triedy?
Jedine v prípade R2 odporučili, aby sa realizovali obchvaty. Čo je na tom zlé? To predsa nevylučuje, že R2 v budúcnosti nebude.
Mne ako vodičovi je úplne jedno, či idem po ceste 1. triedy alebo RC, ak je tá cesta kvalitná a bezpečná... Nech sa volá ako chce.
S R2 sa počíta že bude, ale v dohľadnej dobe nie, tak ja nechápem tomu postoju všetko alebo nič.

Čo sa týka 2 pruhov, 4 pruhov, dlzky tunelov a mostov, tak na to je primárne zhotoviteľ štúdie realizovateľnosti, ktorý by mal disponovať odborným personálom, aby sa navrhli realizovateľné alternatívy riešenia konkrétneho problému, nacenili, porovnali a jedna z nich odporúčila realizovať.
Nezdá sa mi vhodné, aby o tom rozhodovalo UHP. Aj tak značnú časť odporúčaní majú z tých štúdií realizovateľnosti, ktoré NDS/ŽSR zaplatili z naších daní ale v ďalšej príprave to čo sa nehodí ignorujú... Tak preto tu máme ďalšiu byrokraciu.

Dĺžka mostov sa v procese projekčnej prípravy môže meniť z objektívnych dôvodov (výsledok posudzovania vplyvov na ŽP, geológia atď.), takže nevidím ako vhodné do detailov riešiť dĺžku mostov pred začatím projektovania, kedy sa majú takéto štúdie realizovať. No a keď UHP robí hodnotenie pred vyhlasovaním VO, tak tu máme výhovorky, že predsa nejdeme odďaľovať výstavbu kvôli dĺžke mosta.

devil napísal:ked uz chceme riesit ze mame vela tahov D/RC tak nech sa urobi nejaka mega-studia a revizia celeho planu D1-D4 a R1-R8 a nech sa vlada (nie ministerstvo) rozhodne po debate npr. s VUC kde sa ponecha D/R a co sa transformuje na jednicku.

Nič sa transformovať na jedničku nebude.
Ono sa to vôbec nepostaví a hotovo.
Ale nebol by som proti, aby sa napr. R7 transformovala na jedničku. No neviem, koho a načo by mal zaujímať názor kraja.

devil napísal:postrehol som akurat dalsi diel "telenovely" R3 vs R1 co uz neviem brat vazne.

Nevidím na tom nič zlé, ak sa pripraví strategický dokument, čo s tým robiť.
Len už teraz je jasné, že niektorá zo strán bude nespokojná. Osobne si neviem predstaviť, za akých okolností môže prejsť R1 BB - RK.
Ktovie, či nástupca po Doležalovi bude odporúčania z dokumentu aplikovať.
Veľké nádeje si nerobím, očakávam iba obchvaty Martina, Ružomberka, Krupiny, Šiah, Kremnických Baní a pod.

devil napísal:uhp akurat vsetko komplikuje a uplne zbytocne drazdia regiony

Čím komplikuje?
Ja osobne nevidím nič zásadné, čím by komplikovali.

devil napísal:vysvetli niekomu ze prave oni nebudu mat dialnicu.

No tak nebudú mať diaľnicu. Tak ako nebudú mať haciendu, anglický trávnik, Porsche vo dvore atď.
Neviem prečo by som to mal niekomu vysvetľovať, keď tú diaľnicu nebudú mať tak či tak. Ak má niekto rád klamanie, tak nech sa páči.
Mňa tieto naťahovačky v štyle: "když vy inženýrku, tak my doktora" nebavia.

devil napísal:vysvetli niekomu ze prave oni nebudu mat dialnicu. v tomto ja nevidim zmysel B/C...

B/C neslúži, aby niekomu bolo vysvetľované, že diaľnica nebude. Vzhľadom k tomu, ako ľudia ovládajú zlomky by to bolo zbytočné.
B/C je tu na to, aby kompetentné osoby sa rozhodovali na základe dát, akú variantu začať pripravovať resp. aké poradie projektov zvoliť.
Nemá to byť mantra, ale pomôcka.
Ale Ferimu naozaj skrz B/C nevysvetlíš, že diaľnica v dohľadnej dobe nebude. Aj keď Feri nech je akokoľvek obmedzený, tiež takmer po celý čas rozmýšľa v duchu čo najväčšie benefity za čo najmenšie náklady. Ale Feri taktiež pochopí, keď mu to vysvetlíš prakticky, že v dvore nemá Porsche, ale iba Fabiu, lebo nemá na nákup a prevádzku drahého auta... A podobne je to aj so štátom, hoci štát míňa peniaze na kopu sprostostí (ale to možno aj Feri).

devil napísal:nemoze byt D/R v kazdej doline ale na severo/zapade prakticky to tak planovane je, pritom vacsina ludi moze mat dostupnu dialnicu za 30 min aj bez toho.

Mňa čmáranice na mape NDS vôbec nevzrušujú.
Tie ich plány zostanú plánmi aj o 30 rokov...
Súhlasím, že je toho moc, ale to neznamená, že sa to tak aj zrealizuje.

devil napísal:okrem toho treba zohladnit nadvaznost na nadradenu siet susedov. na odstrel by mohlo byt viac tahov a B/C na toto vobec nepotrebujeme. staci geografia.

Ak prejde pôvodný návrh Nariadenia EK, tak netreba.
Kde nevyjde B/C, tak sa nebude musieť ani na hlavných TEN-T ťahoch stavať diaľnica bez ohľadu na to, čo má susedná krajina. Alebo sa to už dokonca naviazalo na intenzity, že kde nebude 10 tisíc, tak sa môže upustiť od finančne náročných projektov, lebo peniaze na všetko nie sú.
Treba si počkať na to nariadenie.
Je to v duchu radšej nejaká kvalitna cesta čím skôr ako diaľnica o 50 rokov.
Napríklad Hunkovce - hranica by bol kvalitný kandidát, už pôvodná štúdia odporúčala realizáciu tohto úseku R4 v polprofile po roku 2040. To len za súčasného ministra to tlačia do PPP, čo je úplný nezmysel. A v takom prípade je práve B/C správny nástroj, aby takéto debilné nápady na ministerstve a NDS čím skôr skapali.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 20. Feb 2023 13:05

V prvom rade by to mala brať do úvahy NDS.
A na B/C to v drvivej väčšine prípadov taktiež vidno (výnimky sú iba náročné projekty s tunelmi - Korbelka, Soroska).
Ak si otvoríš dokument Cestné priority, tak v celom tom zozname majú najvyššie strategické B/C:
Dargov - Pozdišovce 1,22
Giraltovce - Kuková 1,03
Rakovčík - Radoma 0,86
Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová 0,96
Nižná - Dlhá nad Oravou 0,94
Kapušany - Lipníky 0,78
To sú projekty, ktoré podľa štúdií realizovateľnosti z roku 2014/2015 bolo odporúčané mať v roku 2020 resp. 2025 vo výstavbe...
toto su dost nizke cisla. pritom su to potrebne useky. bud predimenzovane stavby (mosty, tunely) alebo B/C dostatocne nezohladnuje prinosy ako casova uspora a pod.

SO PO II. etapa stále mal B/C vyššie než 1, takže ono to stále vychádzalo...
Ibaže najskôr to bolo cez 1.3 a po tom, čo UHP požadovalo opraviť chyby v dopravnom modeli to kleslo na 1.1.
to akoze vazne? dargov-pozdisovce na cistej rovine ma 1,22 a PO obchvat s tunelom ma 1,1 ?? na com sa klamalo, na intenzite, na cene alebo na uspore casu ?? lebo neexistuje aby presov nebol aspon dvojnasobne drahy ani ze by obchvat mal vyssie intenzity ako dialnica kde pojde aj tranzit aj cp do kosic.

Čo sa týka 2 pruhov, 4 pruhov, dlzky tunelov a mostov, tak na to je primárne zhotoviteľ štúdie realizovateľnosti, ktorý by mal disponovať odborným personálom, aby sa navrhli realizovateľné alternatívy riešenia konkrétneho problému, nacenili, porovnali a jedna z nich odporúčila realizovať.
Nezdá sa mi vhodné, aby o tom rozhodovalo UHP. Aj tak značnú časť odporúčaní majú z tých štúdií realizovateľnosti, ktoré NDS/ŽSR zaplatili z naších daní ale v ďalšej príprave to čo sa nehodí ignorujú... Tak preto tu máme ďalšiu byrokraciu.

Dĺžka mostov sa v procese projekčnej prípravy môže meniť z objektívnych dôvodov (výsledok posudzovania vplyvov na ŽP, geológia atď.), takže nevidím ako vhodné do detailov riešiť dĺžku mostov pred začatím projektovania, kedy sa majú takéto štúdie realizovať. No a keď UHP robí hodnotenie pred vyhlasovaním VO, tak tu máme výhovorky, že predsa nejdeme odďaľovať výstavbu kvôli dĺžke mosta.
lenze technicke parametre vyrazne ovplyvnuju cenu a teda zoskrtanim/poskracovanim mostov sa da dosiahnut nizsia cena a vyssie B/C.

Mňa čmáranice na mape NDS vôbec nevzrušujú.
Tie ich plány zostanú plánmi aj o 30 rokov...
Súhlasím, že je toho moc, ale to neznamená, že sa to tak aj zrealizuje.
v poriadku ale aj plan ma byt odovodneny, lebo co ak to niekoho napadne rozbabrat nieco aby sa to dokoncovalo.

Nevidím na tom nič zlé, ak sa pripraví strategický dokument, čo s tým robiť.
presne, lenze vyssie pises ze ta cmaranice nevzrusuju. ten strategicky dokument nebude az taky strategicky, lebo blizko tam ostane zapadna R2 a R8 co su nase pripady RC do kazdej doliny spolu s R7. strategicky dokument je jedine taky co vyriesi sirsie suvislosti, kde co ma ostat. na to je uhp a B/C doslova neziaduce lebo pocita nejake aktualne data co sa menia v case. ked si pozries mapu a spocitas obyvatelov tak 2 tahy zapad-vychod a 3 (resp. 4 spolu s D2) tahy sever-juh tak ako sa davno planovalo a je vybavene.

Kde nevyjde B/C, tak sa nebude musieť ani na hlavných TEN-T ťahoch stavať diaľnica bez ohľadu na to, čo má susedná krajina. Alebo sa to už dokonca naviazalo na intenzity, že kde nebude 10 tisíc, tak sa môže upustiť od finančne náročných projektov, lebo peniaze na všetko nie sú.Treba si počkať na to nariadenie.Je to v duchu radšej nejaká kvalitna cesta čím skôr ako diaľnica o 50 rokov.
opakujem, B/C nema riesit to kde sa bude dialnica robit a kde nie. dialnica je plan do buducna a naviazat strategicke planovanie na nejake sucasne excel tabuly je este vacsia blbost. 10k aut na hranicnom prechode ? alebo na celom tahu, alebo na jej casti ? a kedy 10k, teraz alebo ohladom o 10 rokov ? zrusit treba akurat nezmyselne ustanovenie ze TEN-T musi byt do 2030 co aj tak nesplnime. to sa bavime o R3 aj R4 ci R6. tam maju susedia naplanovane dialnice tak je hanba ich uplne zrusit. hlavne v kontexte D3 skalite pre 2.000 aut.

Mne ako vodičovi je úplne jedno, či idem po ceste 1. triedy alebo RC, ak je tá cesta kvalitná a bezpečná... Nech sa volá ako chce.
mame kopu ciest kde sa dialnice neplanuju a obchvaty sa aj tak nestavaju. takze uhp akurat zakazdym vynajde teplu vodu a odprezentuje si to....

Napríklad Hunkovce - hranica by bol kvalitný kandidát, už pôvodná štúdia odporúčala realizáciu tohto úseku R4 v polprofile po roku 2040. To len za súčasného ministra to tlačia do PPP, čo je úplný nezmysel. A v takom prípade je práve B/C správny nástroj, aby takéto debilné nápady na ministerstve a NDS čím skôr skapali.
tak podme k R4. mozno je to debilny napad ale poliaci aj madari tam maju dialnice. nejaky uradnik na md alebo uhp si moze povedat ze nam je jedno co je za hranicou ale medzinarodne vztahy takto nefunguju. akoze dolezal povie polskemu kolegovi, ze zial nam nevyslo B/C tak nic nebude :lol: alebo potom usporna varianta co je otazne nakolko je usporna resp. vyriesenie zavad cize lipniky, giraltovce stiavnik + II. etapa PO co je zase dost slusny balik a cize peniaze na to aj tak nie su. tam veci dospeli tak daleko ze je to pasca kde uz ani uhp nepomoze.

Veľké nádeje si nerobím, očakávam iba obchvaty Martina, Ružomberka, Krupiny, Šiah, Kremnických Baní a pod.
to je sice v poriadku ale do buducna to stacit nebude. madari nezrusili M2 aj ked si to tu zopar ludi velmi prialo a poliaci idu robit expresowku na chyzne. smola.

Jedine v prípade R2 odporučili, aby sa realizovali obchvaty. Čo je na tom zlé? To predsa nevylučuje, že R2 v budúcnosti nebude.
tak na koniec R2...ktore obchvaty odporucili ? tam kde uz vlastne su ako RS a strasi nejaka blba 70ka alebo inde este blbsia 50-ka? naozaj by ma to zaujimalo

Ďalšia vec je, že ak by sa spravila cesta za Bátkou poriadne, tak najbližších 30 rokov by rýchlostná cesta bola zbytočná.
iste ale to su len 4 km z 15 po zacharovce.

Jedine R2 vychádza pomerne dosť blbo, ale to neznamená, že sa s tým nedá nič robiť.
R2 mozno soroska a ine nema co blbo vychadzat. ibazeby poloprofil so 6 percentami mostov nacenia na 17 mil za km. ked plny profil pri tomasovciach stal 10 mil. .... to je podla mna zasah zhora aby sa dobre pripraveny usek zablokoval. podobne obchvat KE prva cast, druhe najvacsie mesto kde vdaka 7 km by sa usetrilo najmenej 10 minut v smere zapad-vychod je ticho.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod RudoLM » 14. Mar 2023 12:21

Braňo Závodský Naživo
D1/D4, tunel Višnové, železnice. Hosťom je minister dopravy Andrej Doležal

https://www.youtube.com/watch?v=sFx5FwB ... a%C5%BEivo
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 14. Mar 2023 16:53

B. Závodský ho rozmetal na cucky v mýte, až tak že Doležal dookola kecal "poďme od začiatku" :D Lebo ano, mýto je omeškané, to že tu máme aj medzinárodné a aj sa natiahlo v čase pôvodné je jeho politická zodpovednosť a je to ako to BZ povedal, že je to zlacneno predražené. AD ani nevedel čo má na to povedať, pretože na pravdu sa zle oponuje ak chce byť stále za pekného a zlí sú všetci ostatní.
Keď AD začínal, tak bolo jasne uvedené investigatívcami, že pozadie ĽV tam zostalo. Nie len pre mýte, ale pri všetkom čo sa v doprave hýbe. To sa bude rozkrývať spätne.. aby som niekoho neuviedol v omyl, to sa ani nedá rozkrývať dopredu, vždy sa niečo musí najprv stať. :D Tu sa ale vedelo, že sa to stane, pretože to "len" pokračovalo. (napríklad na MPSR sa časti veciam dala stopka, ale pre nekompetentnosť v riadení s príchodom 32-37r. manažérov bez skúseností z praxe sme v pozemkovom fonde znovu na tom zle, presne takisto zle je na tom aj viac sekcí MV a ďalšej štátnej správy). Politik na Slovensku je len na jedno: aby obkecal prečo niečo nejde a zakecal všetky negatívne javy. AD to ide dobre, lebo dosť dlho drží, lebo vie rozprávať, má za sebou straníckeho bossa a dokázal vždy zodpovednosť prehodiť na manažérov štátnych firiem, ktorých nahradí a prezentuje to ako víťazstvo, ale čo sa týka mil. eur zakáziek tak sa pokračuje v tom v čom predtým. Tu totiž ide o to, že to mýto sa dá spojazndniť za pár šupákov a 96% má štát, ale tu sa robí všetko preto, aby to % pre štát bolo čo najnižšie, ale dopravcovia budú poriadne platiť aj naďalej. Veľmi zle sa dokazuje táto činnosť a zvonka tu ani nemá proti tomu kto zasiahnuť, lebo to je národná záležitosť nastavenia podmienok.
Akurát poškodzujeme tak dopravcov ako aj samých seba v tom, že menej peňazí ide do ciest. Aj keď teda tu je tendencia, že príjmy z mýta idú do celého rozpočtu. To je taký paradox, lebo ak tam má niečo ísť tak DPH, ale prečo celé príjmy?
Ročný rozdiel v nákladoch (ktoré sme zaplatili za mýto navyše) a za nižšie príjmy na cesty je viac ako 50 mil. eur. To je suma, za ktorú by sa dali pohodlne udržiavať štátne cesty (povrchy aj mosty na nich). Takto sa na to dávajú nárazové financie ale z iných daní.
To Slovák nepochopí...
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod DrX » 16. Mar 2023 12:23

Uz aj UHP sa ohradzuje, ze nech sa Dolezal pri myte nevyhovara na nich :-)
https://www.facebook.com/uhp.hodnotazap ... TMuRdxRMWl
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Pacho » 16. Mar 2023 14:11

nech sa p. doležal nehnevá, ale obyčajna papuča a neschopný manage.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod RudoLM » 29. Mar 2023 08:32

Poslanci schválili novelu zákona 669, vďaka ktorému vieme urýchliť prípravu vybraných diaľnic a rýchlostných ciest aj o 18-24 mesiacov. Pre NDS to znamená urýchlenie prípravy mimoriadne dôležitých úsekov, ako sú R4 od Prešova po hranice s Poľskom či D1 Turany - Hubová. Viac o tom, ako táto novinka pomôže, sa dozviete vo videu

https://www.youtube.com/watch?v=_p-zJCZ ... odopravySR
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Xisco » 29. Mar 2023 09:10

Takže ideme teraz dobehnúť zameškané? Neverím tomu :)
Xisco
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 341
Obrázky: 21
Založený: 18. Júl 2017 14:34

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 29. Mar 2023 09:47

Ničomu to nepomôže... Jedná sa o hrubé zavádzanie až klamstvo na drzovku zo strany ministra Doležala.
18-24 mesiacov sa zameškalo tým, že NDS nebola schopná vyhlásiť VO na vypracovanie/aktualizáciu nových štúdií realizovateľnosti. Pritom vedia, že bez toho to nepôjde.
Výsledkom bude iba to, že NDS dá peniaze na ďalšiu prípravu, aby sa potom neskôr zistilo, že v takej forme sú tie projekty nefinancovateľné (D3, R4 atď.). Ak NDS začne obstarávať DUR a ďalšiu prípravu, kľudne to môžeme nazvať vyhadzovanie peňazí von oknom, pričom tie peniaze by sa mohli využiť na opravu súčasných ciest, kde pán minister plače, že peniaze nemá. Má, len nevedia s nimi hospodáriť.
Zároveň už dávno bola s UHP a MF SR dohoda, že pri istých projektoch bude príprava bežať ďalej a popritom najneskôr pred vyhlásením VO zverejnia na hodnotenie štúdiu realizovateľnosti.
Pán minister mal úlohu predložiť na vládu aktualizovaný harmonogram výstavby tuším do konca februára, neviem o tom, žeby k tomu došlo...

D1 Turany - Hubová to nemá ako pomôcť. Beží posudzovanie vplyvov na vody. Potom územné konanie. DUR je dávno dodaná. NDS má kopu času štúdiu realizovateľnosti dovtedy mať.
V prípade R4 je nevyhnutné pokračovať v príprave toho, čo sa začalo za Erseka. Nemá význam hnať do ďalšej prípravy tie zbytočnosti medzi tým a brzdiť projekty, kde je dodaná DUR alebo nebodaj právoplatné ÚR, lebo nejaký blbec si zmyslel nezmyselný kšeft s názvom PPP R4.
D3 to nijako nepomôže. Zhotoviteľ štúdie finalizuje práce. Štúdia by už dávno bola, kebyže NDS nemešká s dopravným modelom x mesiacov...

Poslanci tam pretlačili ešte R3, R2 a R6. Tým to tiež nijako nepomôže...
V podstate vidím za tým viac propagandu než nejaký účel.
Avšak súhlasím, že pred každým krokom robiť hodnotenie projektu nemá zmysel. Malo by sa to robiť na začiatku pred projekčnou prípravou (pri rozrobených projektoch bezodkladne, inak v ďalšej príprave nepokračovať) a potom pred vyhlásením VO. Ak suma je vyššia než odhad, ďalšie hodnotenie. Snáď v NDS nie sú všetci tak tupí, aby tlačili projekty, ktoré nemajú šancu prefinancovať z eurofondov resp. štátneho rozpočtu.
Na strane NDS a MDV SR nájdem x byrokratických zbytočností, ktoré iba brzdia proces prípravy. Niektoré sa postupne rušia, no už dávno (cca 10 rokov) dozadu tu nemali byť.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod JaNY » 29. Mar 2023 21:42

Nielen Dolozal je prapodivny min. Ta NDS je tiez otrasne zaujimava. Cital som uz skor ze ked tam pan Jacko prisiel, vychadzalo mu ze v nej akoby pracovalo 5 firiem. Podrobnosti nikdy nespecifikoval. Tam pracuje tasko, alebo horko tazko skoro 1500 ludi. priemerna mzda je 1700 eur, to je okolo 30 mil. rocne na mzdy. Cislo to je uzasne, malo kto si to uvedomuje, ale vysledky su co? Priemer 4 km dialnic rocne? Sak to je vsetko chore.
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 08. Apr 2023 00:21

Tento AD a jeho mediálne výstupy sú ako v divadelnom predstavení. (smejme sa, pochopme pointu a na konci tlieskajme) On odpovedá na otázky ako keby sa ho pýtali len amatéri (nemyslím web .cz :D ) a on sám sa pritom povýši do stavu top inžiniera na všetko. Ako inak si vysvetliť prihlúple otázky a odpovede a keď nevie odpovedať zrazu, tak sa dožaduje aby tam najbližšie sedeli alebo aby si spravili tlačovku aj v NDS/ŽSR etc. V princípe ale už len to, že sa mu predkladajú selektívne niektoré otázky tak, aby vedel určite odpovedať je servilita prvého stupňa. (iné by bolo, keby boli tlačovky napr,. každý štvrtok - ale pred novinármi)

Za dobu jeho pôsobenia sme zostali uviaznutí v ére kombinácie "začiatka" a "šermiara". Prvý ryžoval kde sa dalo a obhajoval nemožné, druhý škoda reči. On to dotiahol do dokonalosti, ale tušilo sa to, lebo pozadie zostalo napojené na "ťažkú váhu". Na to, že teda nová strana a nechá si podstatné persóny ex vlády. Pritom ťažiskový rezort. Preto sa nejde čudovať, že sa MF snažilo cez UHP aktivizovať nástroje ako im sťažiť čerpanie. Akurát schopnosti kindermanažmentu, ktorý vyštudovaný prišiel ale nič nedokázal - dokázal zastaviť prakticky celú výstavbu a vyznamenal sa tvrdeniami typu "teraz nesúťažme stredisko údržby a ušetríme". SSÚD ide súťažiť, ale netreba tie masívne areály. Pred Bôrikom je unikátny areál, aký nemajú ani na horských diaľniciach v A, I ... a takých je. Pritom tieto mega areály zožerú obrovské prevádzkové náklady. Prečo nevieme postaviť minimalistické riešenia? Prečo nevieme zapracovať do údržby kontrakty na outsourcing zdrojov? pokosia aj iné firmy etc. To isté sú pluhy. Keď by sme chceli šetriť, išlo by to. Areál by zrazu nestál 40 ale 7 mil. eur. Prevádzkovo on minie aj tak viac - ja len pripomeniem tendre na obyč. soľ.

Jediné jeho + je, že sa vie vyjadrovať. A rád sa vyjadruje. Ale ako minister on si má vyboxovať peniaze. Teoreticky vyboxoval ale len na nájomné bývanie. Výsledok je taký, že za dobu vlády sa v doprave nič strategické nezmenilo, legislatíva nabehne neskôr a nebude jediného hotového bytu. Ale na voliča to možno stačí. Aj s ukradnutým mýtom.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 08. Apr 2023 21:30

k 6.4.2022:
DrX napísal:Ten nas zavazok k NATO neplnila do zaciatku vojny prakticky ziadna krajina EU, cize zas netreba sa velmi stresovat.


moja korekcia na tento názor bola k 9.4.: viewtopic.php?p=247746#p247746 - v štatistike za 2021

a dostávame sa k štatistike za 2022: Výdavky členov NATO od doby, kedy Rusko napadlo Ukrajinu - komplexný prehľad

Určite sa nemusíme stresovať, že by sme dávali málo, lebo už dávame požadovaný limit. Skôr ale sme urobili nadštandard na naše možnosti.

Dostávame sa k tomu, že my sme zvýšili financovanie o 100% z 1% na 2% a ten minimálny záväzok ako tak plníme. Zároveň patríme medzi 6 krajín, ktoré to financovanie zdvihli na túto úroveň.

Podľa schválenej verzie rozpočtu budeme plniť výdavky aj v roku 2023. (2,01% HDP) V podstate sa ale dá povedať, kde sa to 1% vzalo vzhľadom na deficit. Všetky ostatné výdavky sa vplyvom inflácie v podstate nezmenili ... pol deficitu tvorí sanovanie cien energií, obrana je voči tomu v minime.

Píšem to preto, lebo je o rok viac a stačí si uvedomiť, kam sa (ne)posunulo financovanie dopravy.

Kontrakt SSC s MD na rok 2023 je 107 mil. eur: https://www.ssc.sk/files/documents/kont ... akt_23.pdf
NDS má preinvestovať na tento rok 425 mil. eur: https://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=26510

Takže štátne cesty a diaľnice majú spolu 1/5 rozpočtu ministerstva obrany. (to nie je len armáda, ale hlavne armáda) Je to ale nakoniec o niečo viac, než sa pôvodne plánovalo. Lebo pôvodne mala mať cestná infraštruktúra výdavky v objeme 413 mil. eur. Pridanie na cesty bolo ale minimálne - naopak na železnice sa pridalo 3x viac oproti cestám a to až vyše 300 mil. eur oproti 2022 ale to je spôsobené cenami energií, keďže vlaky by dojazdili. Na vlaky a trate pôjde 1,3 miliardy eur. Čiže už neplatí, že cesty majú najviac :idea:

Železnice a cesty majú ale stále menej, než celá obrana. Akurát, keď zahrnieme aj výdavky na bývanie a ostatnú dopravu a regionálny rozvoj, tak má AD viac ako celá obrana.

Keby sme zrovnali investície, tak celá dopravná kapitola bez bývania je menej, než čo sa investuje v celej obrane. Zdrojovo pochádza v dopravnej časti najviac z eurofondov, kdežto obrana stojí na rozpočte a toto je mína na ďalšie roky. Schematicky sú tam viacročné programy plnenia, čiže nejaké škrtanie v obrane, ktoré by bolo účinne cítiť pre ostatné rezorty sa nedá dosiahnuť bez toho, aby sme nezmenili orientáciu.

Nová vláda nebude mať veľký manévrovací priestor pre prudké zníženie rozpočtu MO - lebo sú tam viacročné kontrakty plnenia, s ktorými začal ešte Fico a jeho stíhačky s vrtuľníkmi. Heger v tom pokračuje, zväčšil ten rozsah. Čiže rozpočet bude musieť šetriť, ale tu sa to nestane. Tým je viac menej naznačené, kde sa bude šetriť. Respektíve sa dá odhadnúť, že ani tak nepôjde o šetrenie ako o zmrazovanie výdavkov - vplyvom inflácie sa zníži rozsah, určite financovania ciest aj diaľnic do ďalších rokov. Rozpočet do 2025 to naznačuje jasne a pravdepodobne posledná silnejšia fáza výstavby bude v období 2025 - 2033, ale formuje sa to už teraz +2 roky. Ale bez fondov EU - to by museli pro západné autority našej politickej scény neviem ako lobbovať a pýtať miliardy navyše, lebo z rozpočtu tým duplom nebude ako. To je potom ďalší risk: ak by sme zásadne zmenili financovanie európskych cieľov, tak by nám ako Maďarsku mohli bez problémov pozastaviť čerpanie fondov. 3/4 výstavby by zamrzlo, takže to by sme si aj tak nepomohli. :wink:

Keby niekto pochyboval o nemožnosti zníženia rozpočtov, tak ide aj o to, že na rozdiel od potrebnosti reko mostov, sa tieto nepreniesli do štrukturálneho financovania SSC, ale armáda sa zväčšuje o skoro tisíc členov ročne, čo sú zakomponované náklady v rozpočte každým rokom. Medzi tým je zásadný rozdiel ako to viaže financie, to za 3 roky zdvihlo len mzdy o 50 mil. eur - o toľko sa pridalo SSC ledva čo bolo nevyhnutné minimum.

Rezervy existujú - napríklad v tom ako je nastavené mýto. Keby sa hľadali peniaze, tak sú to stovky mil. eur za volebné obdobie. Samé o sebe to nestačí, lebo viď ceny na km.

Napísať, že je to zbytočné (obrana) sa dá vždy, ale ide o to, že sa to už len tak neotočí. :wink:
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Pacho » 14. Apr 2023 05:12

takže MD na čele s AD, dal D3 na prioritu č1 a agentúra v štúdii túto dialnicu zmietla zo stola. Tak jeden alebo druhý je maximálny diletant. Teraz nech mi niekto vysvetlí, kto?.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod RudoLM » 19. Apr 2023 12:30

SUSEDIA SA NÁM SMEJÚ, ŽE DIAĽNICE STAVIAME POMALY. KEĎ CHCEME ZRÝCHLIŤ, NÁVRHY SI TORPÉDUJEME SAMI

Novelou zákona 669 sme chceli dosiahnuť, aby sme pri príprave dvoch kľúčových diaľnic – D1 a R4 vedeli ušetriť 18 mesiacov. Žiaľ, nájdu sa ľudia, ktorí vo verejnom priestore účelovo šíria klamstvá o tom, že oberáme ÚHP o kompetencie a že sa výstavba diaľnic predraží. Nie je to pravda. Moju reakciu si môžete pozrieť vo videu:

https://www.youtube.com/watch?v=4XsmpBn ... odopravySR
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 19. Apr 2023 16:42

Ak by kompetentní včas riešili Štúdie realizovateľnosti, nebolo by to nutné.
Doteraz nebolo ukončené VO na vypracovanie ŠtRe na R4.
ŠtRe na D3 bola vypracovaná s oneskorením (neskoro dodaný dopravný model Zhotoviteľovi).
ŠtRe na zemplínsku D1 sa ešte len zhotovuje. Tam sa bez nej zrejme ani neposunú na EIA.
Toľko k prioritám...
Ak by sa veľmi chcelo, dalo by sa dosť zjednodušiť prípravu infraštruktúrnych projektov (to nie je len o diaľniciach, ale aj železniaciach a obchvatoch...) ale to by zrejme niektorým ľuďom odpadla činnosť.
Chcel by som vidieť na ktorých projektoch D1 a R4 dokážeme ušetriť až 18 mesiacov tým, že obmedzíme kecanie UHPčkárov do projektov... Ak by si MDV SR a NDS robili svoju prácu, ušetrili by sme viac, lebo UHPčkári by nemali čo do toho hovoriť, projekty by sa pripravovali a realizovali bez meškania atď. Takýto stav tu nie je, čo je jedine vizitka MDV SR, NDS a ďalších.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod RudoLM » 19. Apr 2023 18:19

Len otázka znie či nám treba UHP a aký je ich prínos pre rozvoj Slovenska.
Napr. Vyše 30r. sa tu nepostavila žiadny km novej žel trate. Bola tu možnosť pre Nitru priame prepojenie do Trnovca Nad Váhom aby bola NR ako krajské mesto na hlavnej trati. No UHP neodporúča pokračovať v projekte.
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod expwy » 19. Apr 2023 20:50

Problémom vôbec nie je UHP. Tí poukazujú práve na tie nedostatky v príprave líniových stavieb.
Najväčšími problémami sú najmä (nie však výlučne):
- strategické dokumenty postavené na zlých základoch;
- zdĺhavý a komplikovaný legislatívny proces;
- zlý zákon o vysporiadaní pozemkov - nikde v okolitých štátoch sa nevykupuje za ceny stavebných pozemkov, ale za ornú, lesnú pôdu;
- zlé normy pre projektovanie diaľnic, ciest, miestnych ciest a križovatiek, ktoré zaostávajú za vyspelým svetom, mentálne 30 rokov dozadu;
- nekvalita projekčných firiem, ktoré projektujú podľa spomínaných zlých noriem a najmä ich zlý systém práce: pre súkromný sektor náklady minimalizujú, avšak pre verejný sektor brutálne maximalizujú
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod RudoLM » 20. Apr 2023 11:17

Braňo Závodský naživo
Katastrofálny stav železníc, výstavba diaľnic. Hosťom je minister dopravy Andrej doležal
https://www.youtube.com/watch?v=j3OC0RH ... a%C5%BEivo
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod RudoLM » 20. Apr 2023 16:28

KTO BRZDÍ STAVBU DIAĽNIC ?! - záznam LIVE streamu ministra dopravy Andreja Doležala - 20/04/23
Vysielali naživo priamo z výstavy ITF SLOVAKIATOUR 2023 v Inchebe. Hosť generálny riaditeľ Slovakia travel Václav Mika.

https://www.youtube.com/watch?v=B3AxAUn ... odopravySR
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod frontier » 22. Apr 2023 15:03

na margo toho videa Zavodskeho, tu treba objektívne priznať, že rozhovor Zavodsky viedol nahovno. Nemôže skákať do reči pri technickom opise vecí, keby si Doležal išiel politckú agendu alebo nejaký populizmus nepoviem nič a ešte budem rád, že ho preruší, ale on sa snažil vysvetliť procesy z jednej aj druhej strany a on si skákal tak, že z rozhovoru nemáme nič a ucelené argumenty zo strany MD pomaly ani nestihli zaznieť. Mne príde, že Doležal sa aspoň snaží dané veci sanovať ale za 3 roky sanovať niečo, čo sa zanedbávalo 30 nie je úplne ľahké, navyše, pretláčanie zákonov je ťažké keďže sú rozpadnutá vláda. Nabudúce Zavodsky by si mal viac naštudovať problematiku a nechať vysvetliť technické veci a procesy, keď už na ne padne otázka..
frontier
diskutujúci
 
Príspevky: 85
Založený: 14. Jan 2023 23:54

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 22. Apr 2023 22:17

Doležal môže byť rád, že Závodský o problematike nevedel.
Už bez toho tam vyzeral, že ho chytí pepka...
Má pravdu, že aktualizovať štúdiu každú chvíľku je nezmysel, ale tie jeho argumenty krívajú na všetky nohy.

Tak len tak zopár nezmyslov, ktoré tam vypustil.

... kým budú výsledky štúdie, pustite ma do územného konania...

R4 Kapušany - Lipníky
Štúdia sa ešte len obstaráva, medzitým na stavbu bolo vydané územné rozhodnutie.
Ide to aj v prípade R4 Giraltovce: https://www.giraltovce.sk/dokumenty/ura ... can135.pdf

Zjavne to teda ide aj bez novely zákona...
Mýtus vyvrátený.

... teraz s UHP riešime koridor severojužného prepojenia, tam nemáme ani čiarku...

...tam nie je ani čiarka (odpoveď na moderátorovu pripomienku ohľadom R3 a R6)

...stavby ktoré nemajú prípravu začnú štúdiou uskutočniteľnosti

...konkrétne diaľnice, ktoré sú rozpracované do tej fázy, kde každý zmysluplný projektant architekt vie, že to inakade nepôjde...

...stavby ktoré tam dala pani Hajšelová nemajú ani čiarku prípravy. R6 na Česko? Nemá čiarku prípravy

Asi dve minúty hľadania na stránke INEKO postačujú, aby si fanda diaľnic zistil stav prípravy D1, R3, R6 a R4.

Stav stavieb, ktoré podľa Doležala majú jasnú trasu, takže by sa mala na nich uplatniť výnimka:
D1 Turany - Hubová : Záverečné stanovisko EIA 2/2018, odvtedy sa rieši vplyv stavby na vody
R4 Lipníky - Kuková: Záverečné stanovisko EIA 7/2017, odvtedy ani ťuk
D1 Dargov - Pozdišovce: Štúdia realizovateľnosti (už neplatná) 8/2014, odvtedy až do roku 2022 ani ťuk, teraz sa pripravuje nová Štúdia realizovateľnosti

Stav stavieb, kde podľa pána ministra nemáme ani čiarku:
R6 Púchov - Mestečko: bol rozbehnutý proces EIA, Správa o hodnotení 11/2020, EIA v roku 2020 pozastavená
R3 Mošovce - Horná Štubňa: Záverečné stanovisko EIA 7/2020

Samozrejme závisí ktorý konkrétny úsek si vyberieme, ale aj niektoré úseky na RC kde podľa ministra nemáme ani čiarku sú na tom rovnako než niektoré úseky napr. R4.
A to neuvádzam R2 (ktorú tam pani poslankyňa Hajšelová tiež posunula), ktorej niektoré úseky sú v príprave podstatne ďalej.

On tvrdí, že to čo tam doplnila poslankyňa Hajšelová nemá význam, lebo na týchto projektoch nie je ani čiarka (čo nie je moc pravda) a podľa zákona sa pred prípravou musí spraviť štúdia realizovateľnosti.
Tak ja potom nerozumiem, prečo tam do novely zákona napchal D1 Bidovce - Ukrajina, keď tam nie je spravená ani čiarka.
Veď to nemá logiku čo ten chlap nadrístal...

ja budem čakať na výsledky štúdie 18 mesiacov a nepohnem sa ďalej...

Čakal som, že sa ho spýta, že čo robil doteraz...
A bola by to legitímna otázka.
Pán minister je tam tri roky a vo veci prípravy sa toho naozaj veľa neurobilo.
Za tie tri roky už dávno mohol mať štúdie realizovateľnosti D3, D1 zemplín aj R4 a už mohla fičať príprava ďalej.

Dôvod je ten, že niekto zmenil technické riešenie z nadjazdu na podjazd a neuvedomil si dôsledky (ku križovatke D1/D4)

Akože toto by som sa hanbil aj povedať.
To už rovno mohol povedať, že NDS riadili ľudia kvality Homera Simpsona :lol:

Ak budem 18 mesiacov teraz čakať, kto to vysvetlí tým východniarom

R4 Rakovčík - Radoma: DUR dodaná 12/2018. Ubehlo 52 mesiacov a stále nemáme územné rozhodnutie...
R4 Ladomírová - Hunkovce DSP dodaná 12/2017. Ubehlo 64 mesiacov a nič sa nespravilo...
R4 Lipníky - Kapušany: DUR dodaná 12/2018. UR vydané 5/2022. Ubehlo 41 mesiacov, kým získali UR... Ak rozhodnú PPP, bude sa čakať desiatky mesiacov, kým slabo pripravené úseky budú mať UR...
R4 Kuková - Lipníky: Záverečné stanovisko EIA 12/2017. Ubehlo 52 mesiacov...

Ja si myslím, že by bolo čo vysvetľovať, aj bez tých 18 mesiacov.
Kam sme sa dostali, že ekonomickí analytici nám hovoria, kadiaľ máme trasovať diaľnice

Ekonomickí analytici hovoria zväčša iba to, čo tvrdí štúdia realizovateľnosti. Štúdiu realizovateľnosti pripravuje tím odborníkov, ktorých si objedná NDS/ŽSR/SSC. Teoreticky za istých okolností by si to dokázala pripraviť aj NDS vlastnými kapacitami, keď to dokážu pri jednoduchších projektoch za desiatky miliónov eur aj ŽSR...
Ak je štúdia spravená kvalitne, nečachrovalo sa počas jej prípravy s číslami aby vyšiel želaný výsledok, nie sú tam chyby a pod., nie je problém.
Ak niekto začne napr. tvrdiť, že z Kysúc na Žilinu budú v 2050 50tisícové intenzity (aby obhájil megalomániu a kopu vyvolaných investícií), tak sa netreba diviť, že UHPčkári začnú do toho búšiť...

...stavby ktoré staviame sú o 30, 40, 50 % ročne drahšie...

Tak ako rastú ceny (za niečo viac, za niečo menej), tak rastie aj príjem tohto štátu. A rastú aj prínosy projektov...
Elektrifikácia do Humennéhe B/C kleslo z cca 1,4 na cca 1,1, lebo ponuka uchádzača je 30% nad PHZ. Nezapočítal sa však rast prínosov.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 27 hostí.