Stránka 12 z 45

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 15. Sep 2020 13:30
od jarino
Na diaľnice a železnice pôjde z nových eurofondov menej:
https://e.dennikn.sk/2035016/eurofondy- ... /?ref=side
(Nedávam celý článok do Monitoringu Tlače, lebo infraštruktúre sa článok venuje okrajovo)

Okrem toho Brusel požaduje polmiliardovú korekciu z OPII. Uvidíme, či s nimi vyrokujú nejaké zníženie objemu korekcie resp. kde peniaze pôjdu. Náhradných projektov mnoho nie je (ak sa problémy týkajú obchvatu Prešova a pod., tak možno kolenačky poprosiť, aby opäť privreli oči a pokladali severný obchvat PO za core TEN-T projekt).

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 07:57
od jarino
V rozpočte na budúci rok bude minimum vopred schválených projektov, ministerstvá dostanú peniaze na nové projekty, až keď prejdú schválením z pohľadu hodnoty za peniaze. Peniaze na ne zatiaľ počkajú v rozpočte v takzvanej všeobecnej pokladničnej správe, kým ten-ktorý projekt nebude mať hotové posúdenie aj od nás. Dôležité je, že ministerstvá nám musia predložiť projekt tak, aby z neho bolo jasné, že v prvom rade vychádza z jasnej investičnej stratégie a jeho náklady sú nižšie ako spoločenské prínosy, následne sa budeme baviť, či sa to dá urobiť lacnejšie.
viewtopic.php?f=35&t=25106

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 08:39
od KN.SK
"Eurofondy pôjdu do prírody a inovácií, do diaľnic menej, ... ", tak istý *plánovač možno bude sklamaný z
Veroniky. 1428

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 08:57
od jarino
To ho ešte čaká sklamanie, že s veľmi veľkou pravdepodobnosťou na diaľnice z fondu obnovy nebude môcť ísť ani euro.
Možno železnice. Ale tí majú zmysluplných projektov málo, t.j. nielen prebetónovať peniaze, ale nech aj vyjde CBA...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 10:37
od rexino
https://rokovania.gov.sk/download.dat?i ... 9DA36AD79D
Toľko sľubované priority vo výstavbe ciest boli predložené na vládu.
Samotná tabuľka je na strane 39-42. Priority neodzrkadľujú, kedy sa čo začne stavať, pretože ako píšu, mnoho úsekov s väčšou prioritou sú v slabom stave pripravenosti.
Pri dialniciach ako top prioritu určili D3, Turany - Hubova a Kapušany - Lipníky. Taktiež R3 vrámci severo-južného ťahu, aj keď k tomu sa tam ešte vedú polemiky.
Pri cestách je to o čosi zaujímavejšie a mnoho úsekov s vysokou prioritou nie sme schopný kvôli mizernej pripravenosti stavať ani do 5 rokov.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 12:41
od ullsus
Priority sú aj tu v prezentácii:
https://www.mindop.sk/uploads/PRIORITY_FINAL.pdf
Zamrzí že sa medzi priority nedostal južný obchvat Trnavy, poteší aspoň to dlho očakávané rozšírenie D1 Senec- Trnava...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 15:44
od Viktorius
No to mam najradšej, vysokopostavený manažér vo funkcií 2 najväčieho ministerstva SR predstaví tak dlho očakávaný zoznam priorití pre výstavbu cestnej infraštruktúry, z ktorého je zrejmé všetko a nič. Celý ten dokument mi príde ako mini semestrálna práca na základe dát, ktorými disponovali. 3x som narýchlo prešiel dokument, a otvoril som si web, pretože som nechápal, čo sa vlastne ide stavať. Máme v ňom čísla, ktoré nehovoria takmer nič, doslova.
Za prvé uvediem príklad: Priorita č. 1 obchvat, ktorý nemá ani len EIA a pri súčasnej legislatíve príprava stavby trvá 10-15 rokov. Ako ja neviem, ale už v minulosti som pochyboval o útvare hodnoty za peniaze a dodnes o ňom stále pochybujem.
Za druhé: tešíme sa z veľkej obnovy cest prvej triedy, každý sedliacky rozum si povie, obnovme cestu, ktorá je preťažená o takmer 100%, navyše každé 3 nákladne vozidlo jazdí preťažene a nehovoriac pri rozbehnutí výstavby príbuzenskej rýchlocesty nehovoriac o zníčení komunikácie resp. významnom poškodení v dôsledku ťažkých tonážnych áut. Výsledok? Nová zdemolovaná cesta v priebehu 2 rokov.
Záver: od ministra som očakával, že predstaví zoznam investičných priorít na zákalde kompletnej analýzy minimálne na roky 10.2020-10-2024, to znamená, kde použijeme najbližšie eurofondy v rámci všetkých možností to znamená, máme stavebné povolenie, máme eurofondy - priorita č. 1, prorita č. 2 máme dokumentáciu pre stavebné povolenie, potrebujeme stavebné povolenie, máme eurofondy prorita č. 2 - toto su hodnoty a nie nezmyselné údaje, ktoré doposiaľ nehovoria nič. Vyčleníme 5 úsekov, ministerstvo financí nám dá 1,1 ml. €, bohužial, v roku 2021 bude môcť postaviť len prvé 3 z možných priorít.
Ach...
o Winter is comming, a cost analyzis benefit a ďalšie slová anj. terminológie, bežný jednoduchý človek nemá páru ani o čom rozpráva...prezentácia na dnešné možnosti jedná veľká katastrofa, mimo toho, prišlo mi to ako keby 5x prezentoval vo svojom živote.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 17:23
od nevo83
Inak ta jeho odpoved... kazdy rok budeme ,,priority,, obmienat... tak naco to nazyvame zavazne priority

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 19:16
od aquila
ten zoznam priorit je ozaj pekny, ale realne to bude mat pramalo vplyv. lebo ako pozeram, len dva projekty su vo faze majetkopravneho vysporiadania. obchvat holica (priorita 31) a sabinova (priorita 33).

DSP ma ako prvy az projekt s prioritou 20 => I/18 Nižný Hrabovec - Petrovce, co je realne uplne zbytocny usek, kedze je tam D1. no a dalsia akcia, kde je DSP je az priorita 41 => R5 - Svrčinovec - št. hr. SR/ČR.

co ma prekvapuje, ze tam nikde nevidim vychodny obchvat Lucenca (prelozka I/75), kde je uz aj skoro kompletne majetkopravne usporiadanie.

ako uz napisal viktorius , tento pamflet je nepouzitelny zdrap papiera bez realnych datumov. s tymto by aj v mensej firme , ze to je nepouzitelne a prepracovat na realne datumy.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 20:44
od Pacho
nevo83 napísal:Inak ta jeho odpoved... kazdy rok budeme ,,priority,, obmienat... tak naco to nazyvame zavazne priority


veď nech sa každý rok aspon niekto teší, a takto sa v tešení vystriedajú všetci. :-)

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 20:51
od rexino
Pokiaľ dobre chápem, táto tabuľka nie je, že kedy sa čo má stavať, ale má presne ukázať, ako sa zle pripravovali projekty podľa politickej objednávky a aké sú priority do budúcnosti a reálny harmonogram stavieb bude zverejnený neskôr.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 21:02
od nevo83
Pacho pevne som veril ze po Dolezalovej TOUR DE KRAJ kde kazdemu prislubil TOP PRIORITY a nikde inde :) dojde uz k niecomu normalnemu...

Chapem ze potrebuju ,,rozbit bank,, ale to sa da aj neako zmysluplnejsie a hlavne realnejsie.. Lebo tak budu robit 120projektovych dokumentacii kt budu k nicomu..

To bol taky problem vybrat z kazdeho kraja na nasledujuce 4roky, 1 slovom jeden usek- kt vyturbuju co do pripravy a spustia VO... alebo dat do kazdeho kraja rovnaky balik penazi a nech sa kraj rozhodne kt usek D/RC siete im najviac pomoze ???

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 22:07
od jarino
Koľko vzruchu pre nič.
Stačí pozrieť kolónku B/C. Kopa projektov dosahuje úplne zlé čísla. Síce sa jedná o tzv. strategickú CBA (t.j. uvažujú sa aktuálne intenzity a nie vzdušné zámky v štýle 35 tisíc vozidiel okolo Prešova v roku 2025...), ale v zásade sa ukazuje, že mnoho projektov sotva splní podmienku B/C > 1. Bez splnenia tejto podmienky jednoducho projekty nebudú financovateľné z eurofondov.

Aktuálne je ešte predčasné hovoriť, čo konkrétne z nádejných projektov pôjde z eurofondov. Totižto ešte neexistuje Partnerská dohoda. Pre začiatok by stačilo aktualizovať CBA pre D3 a R4. V prípade D3 úsek KNM - Oščadnica je zrelý na prekreslenie, tam nemajú kompetentní čo rozmýšľať nad pokračovaním v prípave... Má horšie B/C ako Turany - Hubová, to je čo povedať.

Dargov - Pozdišovce je na tom dosť zle. Áno, je vysoko, ale pred ním sú všetky drahé projekty vrátane severojužného prepojenia R3/R1. Už len z hľadiska peňazí najskôr o 10-15 rokov. Z pohľadu prípravy najskôr o 10 rokov (čo bránilo Maďarom namiesto prípravy aj tak nepodareného VO Sorošky pokračovať v prípave Dargov - Pozdišovce?). Keby v minulosti prípravu kompetentní rozbehli, tak by to bolo inak.

R5 je do roku 2040 úplne mimo. Tú DSP môžu poslať do zberu papiera.
Čo sa týka Nižný Hrabovec - Petrovce, tak v tomto prípade nemožno hovoriť o nahradení D1-tkou, nakoľko tá bude oveľa oveľa neskôr.

Dosť vysoko je I/64 Nitra - Topoľčany. R8 nemá zmysel...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 16. Sep 2020 22:31
od duro_z_dediny
Keď si človek prečíta dokument https://www.mindop.sk/uploads/PRIORITY_ ... _FINAL.pdf a hlavne tabuľku na stranách 39-42, tak má pocit, že štatistika, resp. hodnoty z nich vychádzajúce sú akosi mimo (alebo je to tá tretia - najväčšia lož...). V prvej desiatke priorít sú úseky, o ktorých asi netreba veľmi diskutovať, ale ich hodnoty BCR, či spoločenskej priority sú veľmi nízke - napr. len taký úsek R4 - Lipníky-Kapušany. Naproti tomu vysoké hodnoty majú iné úseky, napr. I/64 Nitra-Topoľčany, alebo I/63 Kútniky-Dolný Bar. Dolný Bar-Nové Zámky, cesta, čo by otvorila nový koridor na juhu má zase hodnoty blízke nule. Zrejme posledný úsek D1 na severe - Turany-Hubová je rovno záporný v spoločenskej hodnote. Pre D/RC má hodnoty BCR nad 1 len D1 Dargov-Pozdišovce a R4 Giraltovce-Kuková. Bidovce - Dargov má hodnotu len 0.44.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 09:10
od vladik67
No je to skutočne prehľad práce NDS a SCC najmä administratívnej práce, na ktorých projektoch robia a čomu by bolo dobré sa z hľadiska UHP prioritne venovať. Tu je vidno, koľko peňazí už bolo vynaložených na rôzne projekty, ktoré sú živé alebo sa opätovne po strate EIA, DÚR, ÚR, DSP alebo DP nanovo financujú a znova zaťažujú tí istí pracovníci, ktorých kapacitné možnosti sú obmedzené. Ak sa niečo začne, nech sa aj dokončí.
K prílohe č.3. NA východe akoby zas nič nie je. Doteraz zaostávala a ani teraz hromadná výstavba vzhľadom k stave prípravy a financiám nehrozí na východe a juhovýchode oproti severozápadu a západu SK. Preto na konci chvosta priorit je celý východ (na drobné výnimky) a prísľub z rokovaní ministra s ľuďmi v teréne sa ani nevzal do úvahy. Najrizikovejší z dopravnej nehodovosti a najpomalší úsek Batka-Figa priorita 74. Rožňava_Jablonov priorita 56 tiež rizikový z hľadiska nehodovosti a najmä zaťažovania životného prostredia či už prejazdom alebo nehodovosťou najmä nákladných vozidiel a následným znečisťovaním ropnými látkami chráneného prírodného územia. Najzaťaženejší úsek cez 12tis. vozidiel Moldava-Šaca priorita 87 (pred Šacou od Moldavy v rannej špičke porovnateľnosť kolón s inými kvázi veľkomestami a nedajbože ak nefunguje semafor) To všetko až v druhej polovici, niektoré dosť hlboko.Kvitujem snahu o urýchlenie výstavby úsekov Dargov_Pozdišovce a Pozdišovce-Sobrance, ale vzhľadom k rozpracovanosti a financiám v tomto volebnom období nemajú veľkú šancu.
Nepáčia sa mi v tichosti naznačené v prílohe č.4 výnimky najmä bratislavskej aglomerácie mimo poradia popri obchvatov aj iných miest. Ešteže tá veta: Priority sa budú meniť každým rokom podľa aktuálnej situácie. Ale veď toto tu bolo doteraz. Tu ešte treba vziať do úvahy peniaze a nie len z eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu, ktorý do výstavby ciest neide bohvie ako. A o zmene zákonov a skrátení doby prípravy stavby sa nepíše nič, Lehoty sú v pohode? Spomenuté sú len doterajšie skostnatelé doby prípravy v skrátenej prezentácii. No čo ďalej? Bude to ešte zaujímavé. Naozaj ako diskutujúci predo mnou v niektorom príspevku napísal: malá semestrálna práca (zhrnutie aktuálneho stavu s CBA, ktorá sa robila na niektorých miestach napriek oprave ciest a následným obchádzaniam v roku 2015).

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 11:24
od metelesku.blesku
Aký vplyv na CBA by malo zreálnenie investičných nákladov?

Lebo nech sa na tú semestrálnu prácu pozeram akokoľvek, stále mi nejde do hlavy ani tých 90 mil/km pri D1 Turany - Hubová ani 35 mil/km pri D3 Brodno-KNM, keď máme v tejto istej krajine X iných príkladov, že tie sumy sú úplne ustrelené.

Turany 90mil/km vs. Strážov 60 mil/km (aj s 20 mil/km vývarom).
KNM 35mil/km vs. Kriváň 25 mil/km. KNM má 2km estakádu vs. Kriváň s 5km estakádou.

Lipník - Kapušany v mierne zvlnenom teréne za 25 mega/km je tiež pekný úlet.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 11:44
od jarino
To že sú sumy ustrelené je problém NDS a Ministerstva dopravy.
Pomer B/C je nepriaznivý a v takom prípade sú projekty nefinancovateľné zatiaľ z eurofondov a od budúceho roka asi aj zo ŠR.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 12:03
od metelesku.blesku
Ja som sa nepýtal koho je to problém, ale čo by s CBA urobilo zreálnenie investičných nákladov?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 12:18
od jarino
Mal by vplyv na ekonomickú časť CBA, nakoľko by sa zlepšil pomer nákladov a prínosov (B/C). Je nutné, aby tento pomer bol väčší ako 1, t.j. projekt má väčšie prínosy (úspora času, emisie, hluk, rozvoj regiónu, zníženie nezamestnanosti atď) ako náklady (príprava, výstavba a prevádzka).

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 13:36
od metelesku.blesku
Takže by sa niektoré projekty oscilujúce tesne pod tou magickou 1 dostali nad túto cifru.
A pritom stačí tak málo. Začať stavať za normálne ceny :)

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 17. Sep 2020 14:58
od okorec
Ja naopak tento zoznam priorít hodnotím pozitívne. Je zadefinované, čo chceme robiť a teraz je potrebné, aby pripravili právny rámec, aby sa to dalo v tom zmysle realizovať.

Myslím, že priority sú určené viacmenej správne. Sú tam nejaké nedostatky samozrejme (vágne zadefinovanie "severojužné prepojenie", niektoré chýbajúce potrebné stavby na jednotkách, diskutabilné investičné náklady...), ale tie sa dajú ďalej špecifikovať. A hlavne keď to je už definované ako priorita, tak vedia, že kde majú podstatné nedostatky v príprave a vedia, že na nich treba pracovať.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 18. Sep 2020 12:48
od Dendik
Severojuzne prepojenie? To je čo? Dalsia dialnica vedľa D3ky? Zaujimave... Lebo aj potreby regionu hornej Nitry treba brať do uvahy!

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 18. Sep 2020 12:51
od Dendik
metelesku.blesku napísal:Takže by sa niektoré projekty oscilujúce tesne pod tou magickou 1 dostali nad túto cifru.
A pritom stačí tak málo. Začať stavať za normálne ceny :)


A toto je hlavny problem UHPčka... stvoril ich Kazisvet, ktory nemal problem ohybat čislami.
Setrenie je spravna vec, ale nie ak sa šetrí na nesprávnych miestach. Prečo ma nezamestnanosť len 10% vahu?
Kto má tak eminentný záujem znižiť ju na tak nizku uroveň, že realne regionalne rozdiely nikdy nezmažeme...?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 18. Sep 2020 13:08
od okorec
Pretože regionálne rozdiely sú normálna prirodzená vec a urputný boj proti nim za to nestojí. Niekto by dokonca povedal, že regionálne rozdiely sú vecou pozitívnou.
Ďalším dôvodom nízkej váhy nezamestnanosti je, že to nemá priamy súvis s investíciou. Že niekam postavíš cestu, neznamená že automaticky klesne nezamestnanosť. A tiež aj, že ak vďaka investícií do infraštruktúry klesne nezamestnanosť v jednom regióne, že bez tej investície by neklesla v inom regióne tej istej krajiny (polopatolisticky: dotiahneme diaľnicu do Rimavskej Soboty, tak tam vznikne fabrika, ktorá by inak vznikla v Lučenci - z pohľadu krajiny je prínos 0).

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 18. Sep 2020 14:56
od jarino
okorec napísal:Ja naopak tento zoznam priorít hodnotím pozitívne. Je zadefinované, čo chceme robiť a teraz je potrebné, aby pripravili právny rámec, aby sa to dalo v tom zmysle realizovať.

Napodobne. Je smiešne, že doteraz MDV SR nič také nemalo. Ani sa nečudujem, že Érsek o tomto dokumente nechcel ani počuť.
Každopádne nemal som veľké očakávania, takže podľa mňa je ten dokument fajn. Na jednom mieste prehľad o takmer všetkých projektoch.

Mali by takto vypracovať podklady aj pre železnice a pod.